خرید حرفه ای

عسل زرشک سفیر

خرید هدفمند

سکنجبین چیست | رمز گشایی از 4 خاصیت مهم آن

چکیده :
اگر برای شما هم سوال است که سکنجبین چیست؟ باید بگوییم سرکه انگبین یا سکنجبین از نوشیدنی های اصیل و بومی ایران است که به آن صفت نوشابه ایرانی را داده اند، این نوشیدنی به خاطر خواص و فواید زیادی که دارد از محبوبیت بالایی در بیین مردم برخوردار است.
امتیاز شما: 1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره [4,82 | آراء: 17]Loading…

سرکه انگبین یا سکنجبین چیست؟

سرکه انگبین یا سکنجبین از نوشیدنی های بومی و قدیمی ایران است که از ترکیب دو واژه «سِک» به معنای سرکه و «انگبین» به معنای شهد یا عسل گرفته شده است، پس تا به اینجای کار متوجه شده اید که سکنجبین چیست و از چه موادی تهیه می شود، این نوشیدنی خاص، پر طرفدار و بسیار سالم از زمان های قدیم مورد توجه اطبا بوده.

این شربتِ سرشار از خاصیت که به آن نوشیدنی شاهانه و یا نوشابه ایرانی نیز می گویند از اهمیت بسیاری در طب سنتی ایران برخوردار است و نقش زیادی را در حفظ سلامتی و نُسخ درمانی ایفا می کند به حدی که شیخ‌الرئیس ابوعلی‌سینا، آن را از جمله دستاوردهای حکمای فارسی‌زبان می‌داند که این دانش به یونانی‌ها نیز منتقل شده است.

سرکه انگبین(سکنجبین)-

متاسفانه امروزه به دلیل ورود نوشابه های گازدار و ناسالم استقبال و مصرف از این نوشیدنی محدود شده است ولی همچنان می توان از ظرفیت و خواص این نوشیدنی موثر استفاده کرد. در کشور های اروپایی و آمریکایی نیز از این نوشیدنی با عنوان “اُکسیمل” یاد می شود، کلمه اُکسیمل از دو بخش تشکیل شده که اشاره به ترکیبات این معجون دارویی دارد: “اُکسی” که به معنای اسید است و “مل” نیز به معنای عسل می باشد. اما با این وجود در تمام دنیا به عنوان یک شربت اصیل ایرانِ باستان” از آن یاد می شود. 

خوش عطر و طعم ترین عسل ها برای تهیه شربت سکنجبین

خواص شربت سکنجبین (شربت سکنجبین برای چی خوبه؟)

سکنجبین در سرتاسر جهان به عنوان یک درمان برای انواع بیماری ها شناخته می شود که تاریخچه استفاده طولانی آن نشان از ارزش بالای دارویی و درمانی آن دارد و می تواند کاربردهای متعددی را در حفظ سلامت و درمان بیماری‌های مختلف برای بدن داشته باشد. 

این شربت درمانی برای قرن های متوالی در درمانِ طیف گسترده ای از بیماری های دستگاه تنفسی و گوارش تا بیماری های قلب و عروق، تب و گلودرد به کار رفته و می رود.از این رو ما سعی کرده ایم به طور کامل فواید سکنجبین را در زمینه های مختلف به طور تمام و کمال برایتان توضیح بدهیم. 

1- خواص سکنجبین برای کبد : بهترین دوست کیسه صفرا و کبد

اگر بخواهیم در مورد خواص سکنجبین برای کبد صحبت کنیم باید بگوییم که اولاً، شربت سرکه انگبین دارای خاصیت ضد التهابی است که به بهبود و تسریع فرآیندهای التهابی در کبد کمک می‌کند. التهاب کبد می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند عفونت‌ها، مصرف مفرط الکل یا چربی اضافی باشد. با تسریع در بهبود التهاب‌ها، کبد قادر به بازیابی سریع‌تر و عملکرد بهتر خود خواهد بود.

دوماً، این شربت حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که به کاهش استرس اکسیداتی و حفاظت از سلول‌های کبدی کمک می‌کند. این آنتی‌اکسیدان‌ها مانند ویتامین C و E به عنوان محافظ از سلول‌ها در برابر آسیب‌های اکسیداتی عمل می‌کنند. همچنین این خاصیت باعث می شود تا این شربت دارویی به عنوان یک باز کننده عروق برای افراد صفراوی شناخته شود و در دفع کیسه صفرا نقش به سزایی را داشته باشد.

نهایتا باید گفت که شربت سکنجبین دارای ویتامین‌ها و مواد مغذی متنوعی است که برای تقویت عملکرد کلی کبد بسیار مفید هستند. این مواد مغذی شامل ویتامین‌های گروه B، آهن، کلسیم و فیبرهای غذایی می‌شوند که به بهبود عملکرد کلی سیستم گوارشی و کبد کمک می‌کنند. بنابراین ما مهم ترین و اساسی ترین خاصیت سکنجبین را پاکسازی کبد و دستگاه گوارش می دانیم.

2- خواص سکنجبین برای پوست : دشمن رادیکال های آزاد

خواص سکنجبین برای پوست و سلامت آن از آنجایی که این شربت حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین C، آنتی اکسیدان و مواد معدنی است بسیار زیاد می باشد. همانطور که از قبل می دانیم ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که در ساختار کلاژن پوست نقش مهمی را ایفا می کند و موجب افزایش خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری پوست می شود. این ویتامین همچنین به بهود تولید ملکول های ضد التهاب در پوست کمک کرده و از التهابات پوستی نیز جلوگیری می کند.

شاید برایتان عجیب باشد اما این شربت می تواند به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی برای شما عمل کند، زیرا مواد معدنی موجود در این شربت به خصوص روی، موجب حفاظت از پوست در برابر اشعه های مضر نور خورشید می شود. این خصوصیت از آسیب های ناشی اشعه های UV جلوگیری کرده و به پوست کمک می کند تا سلامت و جوانی خود را حفظ کند. 

شربت سرکه انگبین به دلیل وجود خاصیت آنتی اکسیدانی بالا می تواند از پوست در برابر رادیکال های آزاد و پیری زود رس جلوگیری می کند. بنابراین می توانید از این شربت به عنوان یک تکنیک و محصول طبیعی و موثر برای بهبود سلامت پوست مورد استفاده قرار دهید. 

3- خواص سکنجبین و لاغری

اگر بخواهیم در مورد شربت های سکنجبین آماده که در بازار موجود هستند صحبت کنیم باید بگوییم که این شربت ها حاوی مقدار زیادی شکر هستند و مصرف آن ها به تنهایی و بدون داشتن یک رژیم غذایی سالم لاغری که هیچ، حتی احتمال چاقی شما را افزایش می دهد. زیرا مصرف آنها باعث بالا رفتن قند خون و در نتیجه چاقی شما می شود.

بنابراین بهتر است افرادی که اضافه وزن دارند از شربت های سکنجبین خانگی برای مصرف استفاده کنند، زیرا مصرف سکنجبینی که در فرآیند تهیه آن از عسل استفاده شده است موجب دفع سموم و پاکسازی بدن می شود و با کاهش چربی های اضافی در کبد و دفع صفرای آن به لاغری و چربی سوزی کمک می کند.

علاوه بر این موارد این شربت دارویی، یک ترکیب موثر برای رفع یبوست می باشد در نتیجه افرادی که به دلیل یبوست شدید دچار اضافه وزن هستند نیز می توانند از خواص سکنجبین برای لاغری بهره مند شوند.

انواع شربت های سکنجبین در ایران- سرکه انگبین

4- خواص سکنجبین در طب سنتی

سکنجبین یکی از بهترین نوشیدنی ها در طب سنتی به شمار می رود به طوری که به آن یک داروی مُفَتح سدد می گویند به این معنا که مصرف این شربت در باز کردن عروق مسدود بدن بسیار تاثیرگذار است. همچنین این نوشیدنی یک مُلطف نیز به حساب می آید و می توان از آن به عنوان یک داروی ملین و مسهل استفاده کرد. 

از دیگر خواص سکنجبین در طب سنتی باید به این مورد اشاره کرد که این شربت یک دافع صفرا است و در خارج کردن صفرای اضافی از بدن بسیار موثر عمل می کند و سموم بدن را به همراه ادرار یا عرق از بدن خارج می کند.

طرز تهیه شربت سکنجبین

می توانید به راحتی در منزل خود و با مواد اولیه در دسترس اقدام به آماده سازی سکنجبین خانگی کنید، شما فقط به آب، سرکه، عسل و طعم دهنده هایی مثل نعنا، آبلیمو و یا خیار برای تهیه آن نیاز دارید. در نسخه‌های طب سنتی دستورهای مختلفی به نسبت‌های مختلف عسل و سرکه و گاها با سایر گیاهان دارویی ارائه شده‌است.

در روش عمومی تهیه این شربت از یک واحد سرکه طبیعی سیب، 2 واحد عسل طبیعی و 4 واحد آب سالم تشکیل شده‌ است که بایستی هر سه جز با هم مخلوط شده و در درون ظرف مسی حرارت داده شود تا آنقدر بجوشد تا به یک چهارم برسد و مدام کف‌گیری شود تا به قوام مدنظر برسد. می‌توان از عرق نعناع و یا برگ نعناع تازه جهت طعم مطلوب‌تر نیز استفاده کرد.

اما پیشنهاد ما برای شما این است که اگر قصد تهیه سکنجبین را در منزل دارید حتما به مقاله طرز تهیه شربت سکنجبین مراجعه کنید زیرا آنجا به طور تمام و کمال در مورد روش های مختلف این شربت خوشمزه و مقوی با افزودنی های مختلف صحبت کرده ایم.

سکنجبین با کاهو- سرکه انگبین
سکنجبین چیست | رمز گشایی از 4 خاصیت مهم آن

مضرات سکنجبین

درست است که سکنحبین یک شربت سرشار از فایده و خاصیت است اما طبیعتا هر ماده در کنار فوایدی که دارد مضرات و عوارضی را هم برای برخی افراد به دنبال خواهد داشت. به عنوان مثال یکی از عوارض سکنجبین این است که افراد دارای مشکلات گوارشی و یا کسانی که معده ضعیفی دارند بهتر است که این شربت را به صورت ترش استفاده نکنند. در واقع باید دقت داشته باشند که تناسب میان عسل و شکر را در تهیه آن رعایت کنند زیرا در صورت ترش بودن می تواند مضراتی را برای اعصاب داشته باشد و حتی خواص آن را کاهش دهد.

بر اساس تحقیقات به عمل آمده و نظر پزشکان بهترین زمان مصرف سکنحبین برای پاکسازی کبد دو ساعت پس مصرف غذا می باشد که این شربت بتواند به طور کامل عملکرد خود را نشان دهد و تاثیرگذاری بیشتری را داشته باشد. 

عسل های خوش طعم برای تهیه سکنجبین

محمد رسول
نویسنده

محمد رسول رسولی منش

  • 118 نوشته ها
  • 678 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.