خرید حرفه ای

عسل زرشک سفیر

خرید هدفمند

میزان تولید ژل رویال در ایران و جهان

چکیده :
بر اساس آخرین گزارش ها سالانه در حدود ۵۰۰۰ تن ژل رویال در دنیا تولید می شود. کشور چین با تولید سالانه ۴۲۰۰ تن بیشترین میزان تولید ژل رویال را به خود اختصاص داده است. ایران نیز در سال 98 حدود 3288 کیلوگرم ژل تولید کرده است.
امتیاز شما: 1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره [4,91 | آراء: 11]Loading…
میزان تولید ژل رویال در ایران و جهان

بیشترین تولید و مصرف ژل رویال در دنیا

بر اساس آخرین گزارش ها سالانه در حدود ۵۰۰۰ تن رویال خام در دنیا تولید می شود. کشور چین با تولید سالانه ۴۲۰۰ تن بیشترین میزان تولید ژل رویال را به خود اختصاص داده است. در رتبه های بعدی کشورهای ویتنام، تایوان ژاپن، کره جنوبی کشورهای اروپای شرقی، فرانسه، ایتالیا و مکزیک قرار دارند.

کشور ژاپن بیشترین مصرف ژل رویال را در دنیا دارد به نحوی که علاوه بر تولید داخلی سالانه، بیش از ۱۰۰۰ تن ژل رویال باکیفیت از سایر کشورها از جمله چین وارد می کند. 

این فرآورده به عنوان یک محصول طبیعی ارزشمند در برنامه های بلندمدت سلامت محور بسیاری از کشورها قرار گرفته است و تقاضای جهانی برای خرید این محصول به شدت در حال افزایش است.
میزان تولید ژل رویال در ایران و جهان

میزان تولید ژل رویال در ایران

در سال های اخیر به لطف آموزش های تخصصی که به زنبورداران ارائه شده، میزان تولید ژل رویال (شاه انگبین) در کشور از چند ده کیلو به حدود 3288 کیلوگرم در سال ۱۳۹۸ افزایش یافته است.

با در نظر گرفتن افزایش تعداد زنبوردارانی که راغب به تولید ژل رویال هستند و نیز افزایش تجربه و بهبود تکنیک های تولید، پیش بینی می شود در سالهای آتی کشور ایران به لطف دارا بودن بیش از ۱۰ میلیون کلنی زنبورعسل و تنوع گونه های گیاهی ارزشمند، سهم مؤثری در تولید و تأمین شاه انگبین داشته باشد.

در گذشته ژل رویال مصرفی در کشور، اغلب به صورت وارداتی از سایر کشورها از جمله چین و تایلند غیر قانونی تأمین می شد، اما امروزه با آموزش زنبورداران امید است، میزان تولید ژل رویال در کشور افزایش یافته و ژل رویال ایرانی به جهت کیفیت بالای خود، حتی در بازارهای جهانی عرضه شود.

البته این امر مستلزم تهیه ی زیرساخت های لازم در بخش تحقیقاتی و کیفیت سنجی می باشد.
میزان تولید ژل رویال در ایران و جهان
میزان تولید ژل رویال در ایران و جهان

چند نوع ژل رویال در بازار ایران وجود دارد؟

دو نوع ژل رویال در بازار ایران وجود دارد، ژل رویال خارجی که اغلب از کشورهای چین و تایلند به صورت غیرقانونی وارد می شود و ژل رویال ایرانی که تولید شده توسط زنبورداران کشور است. ژل رویال خارجی به قیمت های ارزان تر گاه تا یک سوم قیمت ژل رویال ایرانی به فروش می رسد.

کیفیت ژل رویال رابطه مستقیمی با تنوع و کیفیت گرده های گل مصرفی زنبوران کارگر دارد. از آنجایی که مراتع ایران به لحاظ تنوع گیاهان گرده زا و کیفیت گرده گل بسیار منحصربه فرد هستند، شاه انگبین تولیدی در ایران از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

با توجه به آموزش های تخصصی که در طی چند سال اخیر به زنبورداران کشور ارائه شده است و در نظر گرفتن پتانسیل های طبیعی بالای کشور به لحاظ گیاهان دارویی امکان تولید ژل رویال باکیفیت و استانداردهای جهانی فراهم شده است و خرید ژل رویال از زنبورداران ایرانی بایستی در اولویت قرار داشته باشد و در هنگام خرید ژل رویال حتما این نکته مورد توجه قرار گیرد.

قطعاً نمی شود ادعا کرد تمامی ژل رویال های خارجی کیفیت پایینی دارد؛

اما از آنجایی که ورود ژل رویال (شاه انگبین) به کشور ممنوع است و واردات آن از مبادی غیرقانونی و به روش های غیر اصولی انجام می شود و از سویی دیگر چون ژل رویال یک ترکیب حساس به نور، گرما و هوا است امکان کاهش کیفیت ژل رویال در حین حمل و نقل وجود دارد.

علاوه بر این تقلب این محصول به دلیل قیمت بالا در بازارهای جهانی زیاد است وجهت اطمینان خاطر از خرید ژل رویال با کیفیت مراجعه به تولیدکنندگان ژل رویال و یا فروشگاه های تخصصی معتبر عرضه محصولات زنبورعسل پیشنهاد می شود.

دانستنی های محصولات زنبورعسل، مهندس رفاهی، مهندس بهزاد رفاهی، محمد رفاهی، دانستنی های محصولات زنبورعسل، مهندس رفاهی، مهندس بهزاد رفاهی، محمد رفاهی،دانستنی های محصولات زنبورعسل، مهندس رفاهی، مهندس بهزاد رفاهی، محمد رفاهی
منبع

کتاب دانستنی های محصولات زنبورعسل؛ تالیف مهندس بهزاد رفاهی

محمد رسول
نویسنده

محمد رسول رسولی منش

  • 118 نوشته ها
  • 697 دیدگاه ها

یک پاسخ

  1. ممنون از اطلاعات کامل تون
    آیا ژل رویال ایرانی کیفیت قابل قبولی داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.