خرید حرفه ای

عسل زرشک سفیر

خرید هدفمند

گرده نخل و همه آنچه باید بدانیم

گرده لقاح نخل خرما که از شکوفه های زیبای درخت خرما (تاره درخت خرما) در نخلستان های جنوب کشور بدست می آید و به شکل پودر و گرده بوده و بسیار فرار است و به محض وزیدن باد به هوا بر می خیزد.

رنگ آن زرد بسیار روشن تا لیمویی و یا حتی شیری مایل به زرد است.مهمترین ویژگی شناسایی و شناخت گرده لقاح نخل خرما (گرده نخل نر) عطر و بوی بخصوص و منحصر بفرد آن است که در ادامه توضیح خواهیم داد.

چند روش و توصیه برای استفاده از گرده لقاح نخل خرما برای شما خواهیم داشت تا بهترین تاثیر و خواص کامل آن را دریافت کنید.

پادکست

نخلستان خرما- گرده نخل

گرده لقاح نخل خرما چیست ؟

عطر و بوی گرده نخل خرما (مهم ترین ویژگی شناختی و ذاتی گرده لقاح خرما)

این گرده ارزشمند و پر خاصیت که طبع گرمی هم دارد را می توان با یک ویژگی تا حد زیادی شناخت و روی سلامت ، تازگی و خلوص آن صحه گذاشت و آن ویژگی عطر گرده درخت خرما است. این بوی خاص بسیار شبیه به بوی اسپرم مردانه یا همان ماده مِنی است. حتما درباره شباهت های زیاد درخت نخل یا خرما با انسان شنیدید.

شباهت هایی نظیر واحد شمارش که در هردو “نفر” است و یا اینکه برای خشک کردن درخت خرما باید سر آن را قطع کرد و یا اینکه اگر درخت نخل کاملا در آب فرو رود می میرد یا خشک می شود و حال این شباهت بین ماده ای که باعث باروری درختان ارزشمند خرما می شود یعنی گرده خرما و ماده مِنی در مردان که باعث باروری انسان میشود بسیار جالب و مثال زدنی است.

نکات مهم و ضروری هنگام انتخاب و خرید گرده نخل نر خرما

در هنگام خرید گرد نخل خرما نر اولین نکته و مهمترین نکته عطر آن است که در ابتدای این گفت وگو در بالا بصورت کامل توضیح دادم. دومین نکته بسیار مهم که شاید همیشه آن را می شنویم خرید گرده لقاح نخل خرما از فروشگاه های معتبر و با سابقه است که کیفیت و رضایت مشتری را با محصول بی کیفیت معاوضه نمی کنند.

سومین نکته که معمولا خود صاحبین نخلستان به آن اشاره می کنند ترکیب نشدن یا حل نشدن گرده خرما در آب است و آن هم بدلیل ماهیت لیپیدی آن است.

چهارمین نکته که بسیار مهم است خلوص و تمیزی گرده خرماست.چرا که معمولا در گرده های نخل با کیفیت پایین شما ناخالصی های زیادی نظیر خورده برگ با شن ریزه و حتی خاک می بینید که همه ی اینها نشان از عدن رعایت بهداشت و شرایط لازم برای برداشت یا استحصال گرده لقاح نخل است.

خرید گرده نخل خرما ( اصل و از بهترین نخلستان ها

گرده اعجاب انگیز نخل خرما دارای طبعی گرم است و با توجه به طبع و خواص مستقیمی که دارد احتمال پسردار شدن را افزایش می دهد.

گرده لقاح نخل خرما که از شکوفه های زیبای درخت خرما (تاره درخت خرما یا گل خرما) در نخلستان های جنوب ایران بدست آمده و به شکل پودر و گَرده می باشد. این گرده بسیار فرّار بوده و به محض قرار گرفتن در معرض باد به هوا بر می خیزد.نقش یا وظیفه ی گرده های نخل بارور کردن نخل های ماده در نخلستان است که ابتدا نیاز به انجام گرده افشانی دارد که بخشی از این گرده افشانی توسط حشرات ، باد و طبیعت انجام می شود و بخشی توسط خود کشاورزان انجام می شود.

در مورد رنگ می توان گفت که رنگ زرد بسیار روشن تا لیمویی و یا حتی می توان شیریِ مایل به زرد به ان نسبت داد و شاید مهمترین ویژگی شناسایی و شناخت گرده لقاح نخل خرما عطر و بوی مخصوص و منحصر بفرد آن است که در ادامه توضیح خواهیم داد.

ویدئوی زیبایی از ریزش گرده نخل خالص از شکوفه های خرما

طریقه مصرف گرده نخل خرما

اگر به دنبال بهترین طریقه مصرف گرده نخل خرما به صورت کاملا علمی و دارویی می باشید می توانید به مقاله مربوط به طریقه مصرف گرده نخل مراجعه کنید و آن را مطالعه نمایید اما با این حال ما در همین قسمت نیز به طور خلاصه روش های مصرف این محصول را برای شما آورده ایم.بهترین توصیه قطعا برای جذب و تاثیرگذاری کامل مخلوط کردن گرده نخل خرما با عسل کنار (سدر ایرانی) است یا هر عسل طبیعی دیگر که طبع ملایم دارد.

قطعا مخلوط کردن گرده خرما با آب و آب جوش یکی از روش های مصرف است ولی بخاطر بویی که ایجاد می کند احتمالا بسیار ناخوشایند باشد.پس بهتر است با آب جوشیده ی سرد شده میل کنید و از همراه کردن آن با کمی پودر دارچین هم غافل نشوید و هنگام مخلوط کردن مراقب باشید چون گرده خرما بسیار سبک و گَرد طور است و زود در هوا پخش می شود.

توصیه بعدی ما مخلوط کردن گرده لقاح خرما با آبمیوه مورد علاقتون و ترجیحا شیرین و با عطر و طعم قوی است، مثل شیرموز است. هم چنین می تونید همراه با شیر و کمی عسل میل کنید که بسیار موثر و عالی است.

گرده لقاح خرما یک بوستر یا انرژی دهنده عالی و یک ضد پیری قدرتمند است.

تماس با فروردین

10 مورد از مهم ترین خواص گرده نخل خرما (گرده نخل برای چی خوبه)

1-فواید یا خواص گرده نخل برای مردان

مطالعات و تحقیقات راجب گرده نخل برای اسپرم نشان می دهد که مصرف گرده خرما (نخل) خرما می تواند در آقایان باعث افزایش میزان اسپرم و بهتر شدن نعوظ و افزایش میل جنسی شود.

یک تحقیق در مجله علوم زیستی در کشور پاکستان منتشر شد در سال 2015 که نشان می دهد مصرف یک کپسول 1000 میلی گرمی از گرده لقاح خرما برای مدت زمان دو ماه می تواند باعث بهبود باروری و شاخص های مروبط به کیفیت اسپرم مثل شکل و سلامت اسپرم، حرکت و جنبش اسپرم و تعداد اسپرم در هربار انزال شود.

مطالعه دیگری نشان داد که مصرف کپسول حاوی گرده خرما در مردان نابارور باعث افزایش سطح تستوسترون، تعداد اسپرم و افزایش میل جنسی آنها می شود. در نتیجه، قدرت باروری آنها بهبود می یابد.

2- خواص گرده نخل برای زنان

یکی از اجزای فعال و مهم گرد نخل نر هورمون جنسی استروژن است که باعث فعال شدن تولید تخمک می شود و چرخه قاعدگی در بانوان رو منظم می کند. مطالعه ای که در سال 2018 در مجله مامایی و بهداشت باروری منتشر شد و روی 60 زن 40-65 ساله انجام شد، نشان دهنده بهبود توانایی جنسی آنها است.

گرده خرما یا نخل حاوی هورمون هایی است که تخمدان ها را برای تولید تخمک فعال تر تحریک می کند. همچنین سرعت تخمک گذاری در زنان را افزایش می دهد و برای تنظیم چرخه قاعدگی موثر است.

خرید گرده نخل خرما ( اصل و از بهترین نخلستان ها

3- عملکردهای بدن را تحریک می کند

از دیگر خواص گرد نخل کمک به زنان در دوران یائسگی است، عمدتا به این دلیل که هورمون ها به مقدار کافی تولید نمی شوند. گرده ی نخل علاوه بر کمک به جلوگیری از احساس ناراحتی شدید در هنگام یائسگی، می تواند این کمبود را جبران کند.

4- تقویت سلامت زنان در دوران بارداری

گرده خرما از آنجا که حاوی اجزای مفید و اساسی است، بر سلامتی زنان باردار تاثیر مفیدی دارد. در دوران بارداری، برخی از زنان از کمبود ویتامین و آهن رنج می برند، که این امر باعث کاهش نسبت اکسیژن در خون لازم برای سلامت مادر و رشد کودک می شود، به همین دلیل متخصصان به زنان باردار توصیه می کنند که گرده ی نخل استفاده کنند تا از تاثیر مثبت آن بر وضعیت عمومی بدن بهره مند شود.

5- خواص گرده خرما برای پوست

یک سری مطالعات ثابت کرده است که گرده خرما می تواند پوست را جوان کند زیرا برخی از متخصصین معتقد هستند که گرده های نخل حاوی الاستین می باشد؛ الاستین ماده پروتئینی است که در لابلای الیاف کلاژن قرار داشته و یک حالت ارتجاعی به پوست می دهد و همچنین برای درمان آکنه و اگزما استفاده می شود.

از گرده خرما در ساخت کرم های مرطوب کننده پوست استفاده می شود زیرا سرشار از ویتامین ها، اسیدهای آمینه، آنزیم ها، قندها و پروتئین ها است. آنزیم ها برای از بین بردن لایه چربی پوست و از بین بردن جوش ها و بروز مجدد آنها مناسب می باشند.

6- اختلالات و بی خوابی را درمان می کند

این ماده شگفت انگیز به درمان اختلالات روانی، بی خوابی و استرس شدید و افسردگی کمک می کند. در صورت مصرف با مخلوط جینسینگ، ژل رویال و عسل طبیعی بسیار موثر و مناسب است.

شکوفه گرده نخل-

7- خواص گرده خرما خرما برای کم خونی

به افرادی که دچار کم خونی (کمبود آهن) و ایمنی ضعیف هستند توصیه می شود که سه بار در روز این محصول شگفت انگیز را با عسل مصرف کنند.

8- مشکلات گوارشی را درمان می کند

گرده خرما علاوه بر اینکه مقوی معده و درمانی برای اسهال است، به هضم غذا، درمان عفونت های روده ای و زخم معده کمک می کند. برای درمان مشکلات سو هاضمه، گرده خرما یا نخل با عسل و روغن سیاه دانه مخلوط می شود و روزانه سه بار قبل از خوردن غذا مصرف می شود.

9- باعث تقویت استخوان ها می شود

یکی دیگر از فواید گرده نخل درمان موارد راشیتیسم، نرم و پوکی استخوان می باشد، همچنین باعث تقویت استخوان ها، حفظ یکپارچگی آنها و سلامت آنها می شود. برای بدست آوردن نتایج مطلوب، توصیه می شود از پودر عربی صمغ و پودر سویا همراه با گرده خرما یا نخل استفاده کنید.

10- یک ماده غنی و یک مکمل غذایی کامل

گرده خرما در درمان موارد راشیتیسم، نرم و پوکی استخوان استفاده می شود همچنین باعث تقویت استخوان ها، حفظ یکپارچگی آنها و سلامت آنها می شود. برای بدست آوردن نتایج مطلوب، توصیه می شود از پودر عربی صمغ و پودر سویا همراه با گرده خرما استفاده کنید.

نکات مهم در مورد نگهداری گرده نخل- پودر نخل

شاید مهمترین و حساس ترین نکته ای که در مورد نگهداری گرده خرما باید بدانید این است که تنها و تنها عاملی که باعث خرابی یا فساد گرده می شود “رطوبت” است. پس در جای خشک و خنک و در ظروف سر بسته و به دور از نور و تابش مستقیم آفتاب باید نگهداری شود.

نحوه بدست آوردن گرده های نخل خرما از نخلستان های جنوب

این گرده ارزشمند را با تکاندن شاخه ها یا خوشه های سفید رنگ و زیبای درخت نخل که به ان تاره می گویند جمع آوری می کنند.این ذرات بقدری ریز،نرم و سبک هستند که به هر شی می چسبند و با کوچکترین تکان و حرکتی مثل غبار در هوا منتشر می شوند و به همین خاطر محلی ها معمولا با پر های مخصوص آن ها را به آرامی جمع آوری می کنند.

نکات احتیاطی و عوارض مصرف گرده خرما

گرده خرما به طور کلی در صورت مصرف به مقدار مناسب برای اکثر افراد بی خطر در نظر گرفته می شود. با این حال، اگر آلرژی به گرده دارید، ممکن است واکنش آلرژیک به گرده خرما داشته باشید. علاوه بر این، زنان باردار یا شیرده باید مکمل های گرده خرما را با مشورت پزشک مصرف کنند، زیرا ایمنی اینگونه مکمل ها ثابت نشده است.

کاربرد و وظیفه اصلی گرده نخل خرما در نخلستان

از پودر نخل خرما نر برای بارور کردن درختان نخل ماده که رد واقع میوه لذیذ خرما از انها به بار می آید، استفاده می کنند. معمولا در نخلستان های بزرگ گرده را بصورت مایع در آورده و همراه با فشار روی نخل های ماده اسپری می کنند.

در نخلستان های قدیمی و سنتی شاخه های تاره یا همون شکوفه های نخل نر را بین شکوفه های نخل ماده قرار داده و با برگ نخل که از آن نخ درست شده می بندند تا عمل “گرده افشانی” انجام شود.

گفتنی است زنبور عسل وحشی بومی جنوب یا آپیس فلورا هم بسیار در گرده افشانی درختان نخل خرما موثر عمل می کنند و از آنجا که طارونه یا همان غلاف نگهدارنده شکوفه خرما بسیار معطر است معمولا حشرات گرده افشان را به خود جذب می کند.

در سال های اخیر، گرده لقاح خرما به دلیل فواید بالقوه برای سلامتی محبوبیت زیادی پیدا کرده است. و بدین معروف است که سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان است و اعتقاد بر این است که فواید سلامتی مختلفی دارد، از جمله:

  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی
  • افزایش سرزندگی و سطح انرژی
  • افزایش عملکرد جنسی و باروری
  • کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو
  • بهبود سلامت قلب
  • مدیریت دیابت

گرده خرما معمولاً به عنوان یک مکمل غذایی طبیعی استفاده می شود. می توان آن را به شکل قرص یا کپسول مصرف کرد یا به غذاها و نوشیدنی ها اضافه کرد. در اینجا چند راه برای استفاده از گرده خرما وجود دارد:

  • گرده خرما را با اسموتی یا آب میوه مورد علاقه خود برای تقویت مواد مغذی اضافی مخلوط کنید.
  • گرده خرما را به بلغور جو دوسر یا ماست خود اضافه کنید تا ارزش غذایی آن افزایش یابد.
  • از گرده خرما در پخت استفاده کنید و آن را به کلوچه ها، کیک ها و نان ها اضافه کنید تا طعم و مزه بیشتری داشته باشد.
  • از این گرده خارق العاده به عنوان چاشنی در غذاهای خوش طعم مانند سالاد یا سوپ استفاده کنید.

دوز مناسب گرده خرما به عوامل مختلفی از جمله سن، جنس و وضعیت سلامتی بستگی دارد. بیشتر مکمل ها حاوی 100 تا 300 میلی گرم گرده خرما در هر کپسول هستند و دوز توصیه شده ممکن است با توجه به دستورالعمل سازنده متفاوت باشد. اما با توجه به تحقیقات انجام شده، بهترین دوز مصرف در هر وعده بین 4 تا 6 گرم می باشد و بهتر است حداکثر دو بار در روز استفاده شود. طول دوره مصرف با مقاصد دارویی و درمانی بخصوص برای افزایش قدرت باروری و میل جنسی یا درمان نازایی حداقل 40 روز است و دوره ی ایده آل یک دوره 8 هفته ای می باشد.

مشخصات تغذیه ای گرده لقاح نخل خرما

گرده خرما حاوی طیف وسیعی از ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و فیتوکمیکال ها است. به ویژه سرشار از روی است که یک ماده معدنی است که نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی، بهبود زخم و سَنتز پروتئین ایفا می کند. گرده خرما همچنین منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها است که به محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب کمک می کند.

خواص گرده ی نخل نر در درمان سرطان:

علاوه بر مزایای ذکر شده در بالا، گرده خرما ممکن است خواص ضد سرطانی نیز داشته باشد. مطالعات انجام شده بر روی موش ها نشان داده است که گرده خرما می تواند از رشد انواع خاصی از سلول های سرطانی از جمله سلول های سرطانی کبد و سینه جلوگیری کند. علاوه بر این، گرده خرما اثر مثبتی بر سلامت کبد، کاهش التهاب و بهبود عملکرد کبد دارد.

از کجا گرده ی نخل خرما بخریم؟

مکمل های گرده خرما برای خرید در فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی و خرده فروشی های آنلاین موجود است. بهتر است برای خرید گرده لقاح نخل خرما بصورت خالص اقدام کنید تا مخلوط یا همراه با هر ماده ی دیگری. در نهایت بهترین نگهدارنده و حفظ کننده گرده برای مدت زمان کوتاه و حدود دو هفته ای مخلوط گرده خرما و عسل طبیعی است.

ویدیو نحوه برداشت گرده خرما از نخلستان های جنوب کشور

سخن پایانی با شما عزیزان

در حالی که گرده خرما به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود، اما همیشه ایده خوبی است که قبل از خرید و شروع هر رژیم مکمل غذایی جدید با پزشک یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی و سلامت مشورت کنید تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

گرده نخل اصل- گرده نخل خرما-

29 پاسخ

  1. من مشکل واریکسل خفیف تو بیضه های چپ راستم دارم ۲۵ سالمه اما متاسفانه دچار اختلال نعوظ و زود انزالی هم شدم کیل جنسیم ب شدت کم شده ایا گرده نخل نر واقعا موثره برام؟ و چطور باید برا من مصرف بشه

  2. باعرض سلام.
    من در شهر قم زندگی می کنم چطور میتونم که گرد لقاه اصلی وتازه تهیه کنم لطفاً راهنمایی کنید.باتشکر

    1. سلام ازشهربم من خودم یکی ازنخل داران بم هستم حدودای هفته دگه گرده خرما بدست میان زمانی بدست میان مابهشون میگیم بواشکافته بایدبرم ببرمش. اگه خواستی یک هفته دگه زنگ بزن ازمن خواستی بگیری میدمت دوست داشتی ازکشا رزان دگه بگیری شماره تماسشون میدمت بگیرازشون خیلی هم ارزونتر میفته برات ازکشاورز بگیری تااینکه ازفروشگاهاتهیه کنی 09020443895

  3. خواص گرده نخل برای مردان خیلی زیاده ولی فقط به تقویت قوای جنسی پرداخته میشه چرااا ؟

  4. مصرف گرده نخل در بارداری چقدر باید باشه ؟ اصلا توصیه میشه مصرفش

  5. تشکر ویژه می کنم از شما برای اطلاعات خوبی که در اختیار ما قرار دادید ، من خودم زاده بوشهر هستم ولی این نکات و جزییات جذاب رو در مورد خواص گرده نخل خرما و مشخصاتش نمی دونستم

  6. درودبرشما
    بنده مشکل ژنتیکی دارم
    سندروم کلاین فلتر
    به نظرتون پودردرخت نخل نر میتونه برای من مفیدباشه
    میتونه کمک کنه بیضه های من رشدکنه؟

  7. اگر ممکنه بفرمایید چقدر از گرده خرما و چند روز برای باروری و قوای جنسی استفاده کنیم که جواب بگیریم و چه عسلی رو پیشنهاد میدید

    1. درود بر شما
      دور دقیق مصرفی برای هدف مشخص یا درمان خاص با گرده نخل خرما تعیین نشده ولی توصیه و تجربه ما به شما روزانه 3 تا 6 گرم کرده نخل در یک وعده همراه با عسل هستش برای مدت زمان 40 روز و عسل مناسبی که تاثیرات مشابه و کمکی داشته باشه عسل کنار ایرانی یا همان عسل سدر است.

    2. گرده نخل اصل و عسل اصل،و جینگ سینگ اصل را مخلوط کن و هفته اول روزی سه بار دوساعت قبل غذا بخور هفته دوم و سوم و چهارم روزی دوبار و روغن سیاهدانه اصل رو به بیضهات ماساژ بده و ورزش سبک حتما داشته باش اب سالم زیاد بخور ،روغن حیوانی یا روغن دنبه مصرف کن ،برو‌تو روستاها اطرافتون اون روستاها دور افتاده که گذر زندگی شهری بهش نخورده باشه از اونحا روغن،کره گوسفندی تهیه کن نه این اشغالا که به اسم محلی میفروشن همه مرضها از غذا ما شهری ها شروع شده واسه چند ماه رژیم غذایی سالم و بکر بگیر اون موقع اگر مشکل عمیقی نداشته باشی ببین چجوری حل میشه

  8. سپاس بابت مطلب خوبتون – خرید عسل طبیعی از زنبورستان فروردین بهترین انتخابی بود که داشتم بین بقیه فروشگاه های عسل طبیعی

  9. لطفا و حتما به مصرف کننده ها بگید که وقتی می خوان بصورت خالص تست کنن یا مزه کنن خیلی مراقب باشن و کم بزارن دهنشون آقا من نزدیک بود خفه شم خودم چون داخل دهان با یه نفس ساده ممکنه مثل گرد و غبار بشه و سرفه شدید ایجاد کنه و بویی که گفتید واقعا همینطوره و از کیفیتش هم خیلی راضی بودم

    1. درود بر شما
      این اتفاق ممکنه حتی با پودر نخود یا آرد گندم هم بیوفته و کلا هرچیزی که خیلی پودر و اصطلاحا گَرد طور باشه زمان خوردن با کمی دقت اولیه مشکلی پیش نمیاد و این نکته رو داخل مقاله ی بالا توضیح دادیم اتفاقا و در مورد عطر گرده نخل هم بله کاملا مشهود و مشخص هستش و خوشحالیم که در نهایت راضی بودید و تجربتون رو با ما به اشتراک گذاشتید

    1. درود بر شما
      گرده نخل در واقع می تونیم بگیم مزه ی خاصی نداره و کمی رو به تلخی هستش

    2. درود بر شما
      مزه خاصی میشه گفت نداره و کمی شاید رو به تلخی و بسار کم شاید در نت دوم طعمش مزه ی چربی رو احساس کنید در دهان منظورم از ” چربی “چربی نیست منظورم کمی حس روغنی بودن یا چرب بودن رو حس کنید شاید

  10. سلام وقت بخیر
    گرده خرما فقط مخصوص آقایون هست؟!خاصیتی برای خانمها هم داره؟ممنون میشم جواب بدین.

    1. درود بر شما
      در تمام خواص در خانمها و آقایان گرده نخل یکسان عمل می کنه و د رخانمها حتی می تونیم بگیم شاید موثر تر هست و در بخش خواص گرده نخل خرما در بالا تمام خواص مهم و مربوط به بانوان رو بصورت کامل توضیح دادیم : مطالعه بفرمایید لطفا

    2. درود بر شما
      اتفاقا شاید خواص بیشتری برای بانوان داشته باشه از اونجاکه در طبیعت هم این ماده برای مخصوص بانوان هستش و خواص کامل و توضیحات مریوط رو در همین مقاله با عنوان خواص گرده نخل خرما برای بانوان آوردیم

    3. بله خوبه برای تقویت تخمک های خانم ها خیلی مفید و بطور ی که اگر مرد هم مصرف کرده نطفیه سالم وقوی وفعال باروری بوجود می اید

    4. بله خوبه برای تقویت تخمک های خانم ها خیلی مفید و بطور ی که اگر مرد هم مصرف کرده نطفیه سالم وقوی وفعال باروری بوجود می اید.مصرف ان به صورت تجربی بدون هیچ مواد دیگری گرده را خالص در پلاستیک فریز در فریز ر بزارید وبعد از سفت شدن مصرف شود هر وعده ۲ گرم ودوبار در روز کافی

  11. چطور میشه آزمایش کرد گرده نخل رو تو خونه برای اطمینان از کیفیت و سلامتش ؟

    1. درود بر شما
      نکات هنگام خرید رو بصورت کامل توضیح دادیم در بالا مطالعه بفرمایید لطفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *