خرید حرفه ای

عسل زرشک سفیر

خرید هدفمند

خرید زعفران نگین و ممتاز | 10 خواص مهم و 4 ترفند رنگ دهی

زعفران یا زَرپران بعنوان یک سوغات اصیل ایرانی و یک ادویه ارزشمند همیشه برای ما ایرانی ها مطرح بوده و جایگاه زعفران در آشپزی و دستور پخت های اصیل و پر طرفدار ایرانی بر هیچ کس پوشیده نیست.

ما در مقاله خرید زعفران نگین و ممتاز به تمام آنچه که باید در مورد زعفران، شناخت و کیفیت سنجی آن ، بهترین ترفندهای پخت و پز و رنگ دهی تا تقلبات و عوارض مصرف آن مثلا در دوران بارداری و …همه و همه در غالب یک مقاله ی کامل و کم نظیر پرداخته ایم.
امیدواریم این دانش و آگاهی را بعنوان هدیه ای ناقابل از مجموعه محصولات فروردین بپذیرید.

تصویر زمینه با کیفیت از زعفران ( خرید زعفران-زعفران نگین-زعفران سرگل-زعفران اصل قائنات-زعفران خراسان-ترفند رنگ دهی زعفران-روش دم کردن زعفران-خواص دارویی زعفران )

زعفران ادویه مخصوص هر غذای ایرانی

زعفران یا زَرپران برخلاف سایر ادویه‌ها انواع مختلفی دارد که در هر نوع آن، رشته‌های زعفرون شبیه هم نیستند و این تفاوت بستگی به نوع برداشت، جدا سازی(پر کردن) گل زعفران، آب و هوای منطقه و درنهایت کیفیت آن دارد.

انواع زعفران ایرانی را از بالاترین کیفیت موجود به پایین ترین کیفیت رده بندی کرده‌ایم.

  • زعفران سوپر نگین
  • زعفران شبه نگین
  • زعفران نگین
  • زعفران سرگل
  • زعفران پوشال
  • زعفران دسته (دختر پیچ)
سرگل-زعفران-,-پوشال-زعفران-,-نگین-زعفران-,-نگین-ویژه-زعفران
انواع زعفران در ایران بر اساس کلاله ، میزان رنگدهی ، قیمت و محبوبیت در بازار
دسترسی سریع به مطالب

تیتر های مهم

سوالات مهم

ابتدا مهم ترین و پر تکرارترین سوالات شما را پاسخ داده ایم و سپس به سراغ شناخت زعفران و نکاتی که قول داده ایم می رویم.

زعفران را چگونه دم کنیم ؟ (طرز تهیه چای زعفران)

سوال چگونه زعفران دم کنیم پاسخ بسیار ساده و راحتی دارد بهتر است زعفران را آسیاب کرده و به اندازه دلخواه در لیوان مخصوص دمنوش بریزیم و حدود 5 الی 7 دقیقه صبر کنیم تا رنگ سرخ زیبای آن نمایان شود و عطر زعفران به مشام برسد. می توانید زعفران را همراه با چای سیاه و کمی گلاب نیز دم کنید.

دم کردن زعفران با یخ چگونه است؟

یکی از روش هایی که باعث می شود زعفران بهتر رنگ بدهد و غذای خوش رنگ و لعاب تری داشته باشیم استفاده از یخ است زیرا مولکول های آن در دمای پایین فعال می شود و کافی است اندازه ی مورد نیاز و دلخواه زعفرانتان را روی یک غالب کوچک یخ قرار دهید و بهتر است آن را آسیاب کنید و سپس یخ را در زعفران بگردانید و هم بزنید و بعد از کمی هم زدن می توانید رها کنید تا کامل رنگ بدهد و آماده شود برای اضافه شدن به دستور پخت شما.


پ ن :نگران نباشید استفاده از یخ هیچ نکته یا فوت کوزه گری خاصی نداره و کافیه در اصطکاک با هم باشن و خوب با هم دیگه مخلوط بشن یا هم بخورند.

روش جالب دیگری برای تهیه زعفران وجود دارد تا رنگ و عطر بیشتری پیدا کند. برای تقویت عطر، بهتر است کلاله ها را برای چند دقیقه حرارت دهید. سپس آن ها را در آسیاب بریزید، کمی شکر اضافه کنید تا کلاله ها بهتر ساییده شوند و رنگ قوی تری آزاد شود. در مرجله ی بعدی ، یک چهارم فنجان (0.95 لیتر) آب جوش اضافه کنید و اجازه بدهید 20 دقیقه بماند.

دم-کردن-زعفران-با-یخ-برای-دمنوش-زعفران-خرید-زعفران-زعفران-نگین-زعفران-سرگل-ترفند-رنگ-دهی-زعفران-روش-دم-کردن-زعفران-خواص-دارویی-زعفران)
دم کردن زعفران با یخ برای رنگ دهی به دمنوش زعفران
آیا زعفران باعث سقط جنین میشود ؟ (خوردن زعفران برای سقط جنین)

پاسخ سریع و خلاصه به این سوال “بله” است یعنی مصرف زعفران در سه ماه اول می تواند باعث سقط جنین شود. اما با مصرف مقدار زیادی زعفران ممکن است این اتفاق بیوفتد و نیازی به نگرانی برای مصارف معمول نیست ولی در نهایت توصیه بر این است که سه ماه اول بارداری مصرف نشود و بعد از آن مشکلی نیست

سقط جنین با دمنوش زعفران-خرید زعفران-زعفران نگین-زعفران سرگل-زعفران خراسان-روش دم کردن زعفران-خواص دارویی زعفران
بهترین نوع زعفران کدام نوع است و کدام نوع تقریبا هیچ تقلبی ندارد ؟

بهترین نوع برای خرید ، زعفران نگین است که خالص ترین نوع و بهترین رنگ دهی را دارد ولی زعفران دختر پیچ یا دسته ای نوعی از زعفران است که هیچگونه تقلبی در آن تقریبا ممکن نیست.

بهترین فصل برای کشت این گل زیبا بهار و بهترین ماه اواخر اردیبهشت تا اوایل خرداد ماه است. بهتر قبل از آنکه پیاز زعفران از خواب زمستانی برخیزد آن را در زمین کاشته باشیم.

آیا خوردن زعفران برای پریود شدن موثر است؟ ( دمنوش زعفران برای پریودی)

بله استفاده از زعفران به صورت دمنوش صبح ها برای 3 الی یک هفته می تواند برای پریود شدن یا مواقعی که شروع دوره به تاخیر می افتد یه کمک شکا بیاید و باعث پریودی شود.

قیمت زعفران نگین و پوشال معمولی امروز چقدر است ؟

قیمت زعفران و انواع آن با توجه به قرار گرفتن زرپران در بورس و شرایط روز بازار ایران بصورت روزانه تعیین می شود و می توانید برای استعلام قیمت و سفارش تماس بگیرید.

تماس با فروردین

چیدن پر زحمت گلهای زعفران از صبحِ سحر

برداشت زعفران بواسطه ی زیاد بودن و ریز بودن گلها بسیار پر زحمت است.بسیار مهم است که پیش از باز شدن گلها آنها را چید تا زعفران با کیفیت تری داشته باشیم و ادامه ی کار مثل پَر کردن یا باز کردن گلها بعلت کیفیت بهتر گلبرگ ها نیز آسان تر انجام می شود. و اگر کشاورز قصد فروش گل زعفران را داشته باشد معمولا قیمت بهتر و بالاتری خواهد داشت.

هر گل تنها سه کلاله یا رشته ی زعفران به ما می دهد که وزنی تقریبا نزدیک به یک دهم گرم دارد.برای تولید یک مثقال زعفران خالص به صد ها نفر نیروی انسانی و هزاران گل نیاز است.

چیدن پر زحمت گلهای زعفران از صبح سحر خرید زعفران-زعفران نگین-زعفران سرگل-زعفران خراسان-روش دم کردن زعفران-خواص دارویی زعفران

مصارف دارویی

  • استفاده از زعفران برای کاهش علائم افسردگی و اضطراب (Anti-depression)
  • استفاده از زعفران برای بهبود حافظه و عملکرد شناختی (Mind boosting)
  • استفاده از زعفران برای درمان دردهای قاعدگی و سایر مشکلات قاعدگی (Women cycle)
  • استفاده از زعفران برای کاهش سطح قند خون و بهبود حساسیت به انسولین در افراد دیابتی
یکی از داروهای ضد افسردگیخرید زعفران زعفران نگین زعفران سرگل زعفران خراسان روش دم کردن زعفران خواص دارویی زعفران پر مصرف و داخلی | دانشنامه و فروشگاه عسل طبیعی و خرید ژل رویال اصل | عسل فروردین

کاربردهای آرایشی و بهداشتی

زعفران قرن‌هاست که به دلیل توانایی آن در بهبود چهره و درمان مشکلات مختلف پوست در لوازم آرایشی استفاده می‌شود. برخی از رایج ترین کاربردهای زیبایی زعفران عبارتند از:

  • بهبود رنگ و بافت پوست
  • کاهش خطوط ریز و چین و چروک
  • درمان آکنه و سایر لک های پوستی
  • مفید در درمان های مو برای بهبود رشد و بافت مو
آرایشی بهداشتی خرید زعفران زعفران نگین زعفران سرگل زعفران خراسان روش دم کردن زعفران خواص دارویی زعفرانزعفران | دانشنامه و فروشگاه عسل طبیعی و خرید ژل رویال اصل | عسل فروردین

نگهداری و خرید زعفران

در زمان خرید زعفران، انتخاب زعفران درجه یک ، تازه و معطر بسیار مهم است. مهم ترین نکات برای خرید زعفران را با شما در میان می گذاریم :

به دنبال زعفرانی باشید که رنگ قرمز تیره و عطری قوی دارد. از زعفران خیلی خشک یا پودری خودداری کنید، زیرا ممکن است نشان دهنده قدیمی بودن یا بی کیفیت بودن آن باشد. زعفران را در ظرف دربسته و در جای خشک و خنک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.

در این صورتِ نگهداری ،شما می توانید تا دو سال این ادویه ارزشمند را مثل روز اول حفظ کنید.

ریخت شناسی گیاه زعفران

این گل زیبا از چند بخش تشکیل شده  که شامل : گلبرگ، کلاله، پرچم، برگ و پیاز می باشد.در ادامه در غالب تصویر این بخش ها و جایگاه آنها را مشخص کرده ایم.

زعفران کاشت زعفران گل زعفران خرید زعفران پیازچه زعفران | دانشنامه و فروشگاه عسل طبیعی و خرید ژل رویال اصل | عسل فروردین

زعفران کوهی یا وحشی

این زعفران که مشخصا با گونه زراعی آن متفاوت است و در کوهپایه ها رشد می کند و رنگ گلبرگ ها نیز متفاوت بوده و در مناطق مختلف چندین رنگ نظیر سفید و زرد را می توان مشاهده کرد. به زعفران کوهی ، زعفران زیبا و گل حسرت نیز گفته می شود.در ایران ما چندین گونه زعفران وحشی داریم که برخی از آنها عبارتند از : زعفران خزر یا خزری ، زعفران زاگرس …

پیش از آن که بخواهیم به تفصیل به خواص زعفران بپردازیم می خواهیم 21 خواص زعفران را که بسیار مهم و سهل الوصول هستند برایتان لیست کنیم :

  1. ضد افسردگی
  2. کاهش درد
  3. جلوگیری از ریزش مو
  4. بهبود سلامت تنفسی
  5. بهبود سلامت قلبی
  6. بهبود سلامت روانی
  7. بهبود سلامت پوستی
  8. تقویت سیستم گوارشی
  9. افزایش هوش
  10. برای درمان فشار خون و قند خون نیز موثر واقع شده است.
  11. همچنین زنانی که از بی نظمی قاعدگی رنج می‌برند و یا قاعدگی‌های دردناک دارند با مصرف به موقع زعفران می‌توانند بهبود یابند.
  12. بیماری دیابت با مصرف این گیاه قابل کنترل و پیش گیری است.
  13. درمان نقرس، توسط این گل شدنی است.
  14. زعفران کمک می‌کند تا زندگی جنسی آقایان بهبود یابد.
  15. افرادی که دچار سردی معده و شکم درد می‌شوند با مصرف زعفران این عارضه را دفع کنند.
  16. بدن با مصرف زیاد غذای سرد، نیاز به تعدیل دارد که زعفران این کار را به خوبی انجام می‌دهد.
  17. سردی ممکن است با کهیر خود را نشان دهد که زعفران به درمان آن کمک می‌کند.
  18. اختلال خواب، اختلال ادراری و اختلالات حافظه با کمک این گیاه خوش رنگ و خوش عطر قابل رفع است.
  19. این گیاه با طبع گرم و خشک بهترین سم زدا است.
  20. برای درمان ام اس یک درمان ساده وجود دارد و آن هم زعفران درمانی است.
  21. به بهبود متابولیسم کمک می‌کند و منجر به افزایش سوخت و ساز و لاغری می‌شود.
سرگل زعفران - زعفران نگین - خرید زعفران - زعفران اعلا - زعفران اصل - زعفران خراسان - سرگل زعفران - دمنوش زعفران

تقلب در زعفران را چگونه تشخیص دهیم ؟

از آنجا که ما در ایران از ادویه زعفران زیاد استفاده می کنیم و تا حد بسیار زیادی آن را می شناسیم معمولا فروشندگان معتبر و قابل ردیابی از روش های تقلب اصلی و رایج در آن استفاده نمی کنند ولی بخاطر پایین آوردن قیمت در یک رقابت مشخصی هستند .این موضوع باعث شده به هر شکلی که بتوانند قیمت را کاهش داده و مزیت رقابتی برای خود ایجاد کنند.

مهمترین روش های کاهش قیمت و در اصل کیفیت اضافه کردن خاکه یا نرمه زعفران ، سفیدی زعفران یا فروش زعفران پوشال بجای سرگل یا زعفران سرگل بجای نگین است.

تست زعفران - دم کردن زعفران با یخ - دمنوش زعفران با یخ - روش فهمیدن زعفران تقلبی با یخ - تاثیر یخ روی زعفران تقلبی - خرید زعفران
روش های اصلی و رایج تقلب در زعفران را در ادامه آورده ایم

1 - افزایش وزن زعفران با افزودن ناخالصی به آن

اسپری کردن ذرات ریز آب و یا انبار کردن و قرار دادن زعفران در مکان های مرطوب باعث سنگینی و افزایش وزن زعفران میشود.
در این روش متقلبان حرفه ای با مهارت بالا مقدار معینی آب را روی کلاله های زعفران می پاشند که تشخیص آن بسیار سخت می باشد.
در موارد دیگر موادی مثل شکر،نمک و یا عسل را به زعفران پودر شده اضافه میکند که تشخیص آن در ظاهر برای خریدار مشکل می باشد.حتی دیده شده خرده ذرات فلزی از جنس آهن برای افزایش وزن با زعفران مخلوط شده که با یک آهنربای قوی بسادگی قابل تشخیص است.

2 - رنگ کردن سفیدی (خامه) زعفران

این روش یکی از رایج ترین روش های تقلب در زعفران می باشد،

خامه زعفران را با رنگ استخراج شده از کلاله زعفران مخلوط کرده و این گونه قسمت سفید رنگ زعفران را نیز به عنوان زعفران اصلی به خریداران غالب می کنند.

جالب است بدانید در این روش گاهی فروشنده قسم میخورد که زعفرانش ناخالصی ندارد چرا که از موادی غیر زعفران استفاده نکرده است.

این روش تقلب برای سلامت انسان هیچ ضرری ندارد و فقط خریدار دچار ضرر مالی میشود.

شما می توانید برای اطلاعات بیشتر مقاله زعفران سفید مطالعه کنید.

3 - استفاده از رنگ مصنوعی در زعفران تقلبی:

مصرف رنگ غیرمجاز ”تارترازین E102” با عنوان (صفار الزعفران) که در سالیان اخیر توسط زائران خانه خدا نیز به عنوان سوغاتی خریداری می شود بسیار خطرناک است.
مصرف این ماده بیماری های زیر را به همراه خواهد داشت:

  • بیش فعالی در کودکان
  • معضلات گوارشی و آسمی
  • تومورهای تیروئیدی
  • تشدید میگرن
  • تاری دید
  • حساسیت ها و مشکلات پوستی نظیر پورپورا

در برخی موارد نیز از این رنگ های مصنوعی برای رنگ کردن رشته های شبیه زعفران مثل کاکل ذرت استفاده میکنند،

که در آزمایشگاه به دلیل قدرت رنگ دهی پایین آن به راحتی قابل تشخیص است.

4 - افزودن مواد رشته مانند به زعفران اصلی:

در این روش موادی رشته مانند که از نظر ظاهری تقریبا شبیه زعفران هستند را به مقدار کمی به زعفران اصل اضافه می کنند تا احتمال فریب خوردن مشتری را افزایش دهند. روش های معمول شامل مخلوط کردن موادی مانند چغندر، الیاف انار، الیاف ابریشمی که زرد رنگ، بی مزه و بی بو و حتی رشته های نازک و برش خورده شبیه به زعفران ولی از گوشت گاو و ریشه های ذرت را می توان نام برد.

از روش های دیگر مانند اسپری کردن مواد چسبناک مانند عسل یا روغن نباتی برای افزایش وزن آنها استفاده می کنند.

گیاهانی که برای تقلب به زعفران اضافه می شوند عبارتند از :

  1. گل همیشه بهار
  2. زردچوبه
  3. سوسی ارنیکا
  4. شقایق
  5. گل انار
  6. روناس
  7. ذرت
  8. کارتام
  9. کاه جیره
  10. گلرنگ
  11. میخک
  12. ریشه ي گندم

خواستگاه زعفران در ایران از خراسان بزرگ آغاز میشود و خراسان و شهر قائنات به عنوان اولین تولید کننده زعفران در دنیا شناخته میشود.

تاریخچه زعفران - زعفران خراسان - چیدن زعفران - مروری بر تاریخ کشت زعفران - برداشت زعفران - خرید زعفران اصل
خانم ها در حال چیدن زعفران در حدود 80 سال پیش

زعفران خراسان جنوبی دارای مرغوب ترین کیفیت در جهان

بر اساس یکی از گزارش ها سالیانه حدود ۲۳۰ تن زعفران در جهان تولید می شود.

اما در بین تمام تولید کنندگان این ۲۳۰ تن زعفران در جهان و تولید کنندگان حرفه ای ایرانی، شهر قاین یا همان قائنات است که مرغوب ترین و بهترین زعفران ایران را تولید می کند و صاحب مقام اول در زمینه برترین زعفران در ایران و جهان است و همانطور که شنیده اید این شهر را با نام پایتخت زعفران ایران یاد می کنند.

 همچنین شهرستان های دیگر استان خراسان جنوبی هم در حوزه کشت زعفران بسیار فعال هستند از جمله بشرویه و فردوس که با قدرت زیادی مشغول به فعالیت در این حوزه هستند.

شاید یکی از مهم ترین صنایع کشاورزی منطقه همین کشت زعفران باشد که با توجه به این که کشت کم آب و مناسب حاشیه کویر است توانسته یکی از منابع محدود درآمدی مردم و کشاورزان منطقه باشد.

کشت زعفران در استان های خراسان جنوبی و رضوی و مخصوصا شهر تربت حیدریه به قدری رایج و گسترده است که منبع اصلی درآمد مردم آن منطقه همین فعالیت های مرتبط با زعفران است لذا حدود 70 سال است که مردم این مناطق به کشت زعفران بعنوان یک محصول اصلی و دراز مدت می نگرند و می توان گفت بعد از گندم دومین کشت اصلی و درآمد زای این منطقه است.

حتی شهرت این مناطق به اندازه ای فراگیر شده است که در سال های اخیر، تورهای گردشگری نیز، تور هایی جهت بازدید از مناطق کشت زعفران این منطقه بر پا کرده اند و استقبال گسترده و قابل توجهی هم از این تور ها صورت گرفته است.

زعفران مروری بر تاریخ کشت زعفران برداشت زعفران خرید زعفران اصل قدمت زعفران ایران قدیمی ترین زعفران ایران | دانشنامه و فروشگاه عسل طبیعی و خرید ژل رویال اصل | عسل فروردین

خراسان رضوی و بیشترین تولید بهترین زعفران ایران و جهان

جالب است که ترتیب بندی قبلی بر اساس کیفیت بود که زعفران خراسان جنوبی اول بود و زعفران خراسان رضوی هم مقام دوم را داشت، ولی در اینجا ماجرا کاملا بر عکس می شود، یعنی خراسان رضوی از نظر کمیت صاحب مقام اول در ایران می باشد و خراسان جنوبی هم از نظر کمیت زعفران در جایگاه دوم در ایران قرار می گیرد.

همانطور که می دانید همواره استان خراسان رضوی در زمینه کشت زعفران و فروش زعفران و صادرات زعفران پیشگام بوده و فعالیت گسترده ای داشته است. کشت زعفران در استان خراسان رضوی به قدری گسترده است که تقریبا در تمامی شهر ها و روستا های آن، عده زیادی از مردم به کشت زعفران مشغول هستند و به عنوان نمونه به شهر های نیشابور، تربت حیدریه، زاوه، تربت جام، گناباد، باخزر و بجستان می توان اشاره کرد.

بر اساس یکی از آمار ها سالیانه به طور تقریبی ۲۳۰ تن زعفران در تمامی جهان تولید می شود که در این بین خراسان رضوی تولید ۱۷۰ تن از زعفران جهان را به خودش اختصاص داده است که افتخاری برای ایرانیان محسوب می شود. و بر هم چنین مبتنی بر یکی از آمار ها کشور یونان سالانه ۶ تن و مراکش هم سالانه ۴ تن و کشمیر سالی ۳ تن و اسپانیا ۲ تن و در آخر ایتالیا با یک تن صاحب مقام های دوم تا ششم جهان هستند و زعفران خراسان از محبوبیت بالایی در جهان برخوردار است.

زعفران-تربت-حیدریه-دشت-زعفران-کوهستان-زعفران-زعفران-خراسان-گل-های-زعفران-خرید-نگین-اصل-زعفران
برگ زعفران-گل زعفران-سرگل زعفران-پوشال زعفران-پرکردن زعفران-خرید زعفران-زعفران اصل و اوریجینال-دمنوش زعفران

زعفران ممتاز یا سرگل چیست؟

به آن بخش و قسمتی از زعفران خالص که به رنگ قرمز می باشد و در اتنهای تار زعفران قرار دارد، زعفران سرگل می گویند.به دلیل جدا سازی بالاترین قسمت از تار زعفران این قسمت را سرگل نام گذاری کرده اند.

این نوع زعفران رایج ترین و پر مصرف ترین نوع زعفران در بازار است.

چرا زعفران سرگل را زعفران ممتاز هم نامیده اند؟

در تهیه و آماده سازی زعفران سرگل تا حد ممکن، بخش سفید رنگ ریشه زعفران را از آن جدا می کنند و این کار کیفیت ظاهری و هم‌چنین قدرت رنگ دهی آن را چند برابر می کند، به همین علت است که به زعفران به دست آمده از این روش زعفران ممتاز یا سرگل می گویند.

زعفران سرگل چگونه تهیه می شود؟

از الک کردن و نیز پاک کردن زعفران پوشال و زعفران دختر پیچ به دست می آید. یکی از ویژگی های قابل مشاهده آن این است که، در آن فقط کلاله زعفران دیده می شود. در مراحلی که زعفران پوشال و دختر پیچ به زعفران سرگل تبدیل می‌شوند امکان دارد که کلاله های زعفران شکسته شوند.

به همین علت در این نوع زعفران مقداری زعفران شکسته و یا نرمه دیده می‌شود که بر اساس مقدار موجود زعفران نرمه و شکسته در آن به نوع درجه یک و یا درجات پایین تر تقسیم بندی می‌کنند.

جام زعفران-پوشال زعفران-سرگل زعفران-زعفران اصل - نگین زعفران-خرید زعفران-بهترین زعفران اصل- با کیفیت ترین زعفران بازار

کاربرد زعفران سرگل

با توجه به اینکه زعفران ممتاز یا سرگل از بین انواع مختلف زعفران، ازقدرت رنگ دهی مطلوب برخوردار بوده و نیز قیمت مناسب تری دارد، برای مصارف خانگی و آشپزی بسیار مناسب و از لحاظ هزینه و قیمت بسیار مقرون به صرفه است.

اگر می خواهید برای منزل و یا آشپزی و حتی رستوران خود زعفران تهیه کنید پیشنهاد ما به شما خرید زعفران سرگل است.

خصوصیات و نکات خرید زعفران سرگل

هنگام خرید زعفران سرگل باید به یک سری خصوصیات دقت کنید که به شرح زیر است :

  • زعفران شکسته دارای کلاله های کاملا جدا از هم است
  • کلاله های زعفران بدون داشتن ذره ای سفیدی و کلاله کاملا قرمز
  • بسیار خوش رنگ است و ظاهری صاف و یک دست دارد
  • زعفران سرگل دارای رشته های کلاله ضخیم است
گل زعفران-زعفران طبیعی-بهترین و با کیفیت ترین زعفران بازار- زعفران چیده شده- سر گل زعفران-خرید زعفران

زعفران پوشال و سرگل چه تفاوتی دارند؟

زعفران سرگل و پوشال در میزان کلاله زعفران و خامه آن متفاوت هستند که رنگ دهی این دو نوع زعفران را از یکدیگر متفاوت کرده است.یک نکته ای که باید گفته شود این است که از زعفران سرگل استفاده‌ی بیشتری نسبت به سایر زعفران ها می‌شود.

زعفران ممتاز کیفیت بسیار مناسبی داشته به همین دلیل نسبت به سایر زعفران طرفدار دارد. میزان تقلب در نوع سرگل زیاد است و دلیل آن رایج و در دسترس بودن و قیمت مناسب آن است.

برای تشخیص اصل بودن یا تقلبی بودن زعفران ممتاز روش های متعددی وجود دارد که شما به راحتی می‌توانید متوجه شوید زعفرانی که می خواهید تهیه کنید تقلبی است یا خیر.

اما شما با خرید از برند های معتبر و رایج در سطح بازار و همچنین از افراد و فروشگاه های معتبر می‌توانید از سلامت و کیفیت آن اطمینان پیدا کنید.

یک نکته ای که بسیار اهمیت دارد این است که در هنگام خرید زعفران سرگل باید حتما توجه کنید که رنگ کلاله آن قرمز تیره باشد.

نحوه قیمت گذاری زعفران ممتاز یا همان سرگل

در رابطه با قیمت گذاری این نوع زعفران باید خدمت شما عزیزان گفت که معمولا قیمت ها بر اساس مقدار داشتن زعفران نرمه و شکسته و کوچک و بزرگ بودن کلاله های زعفران متفاوت است.

به این صورت که هر چه مقدار نرمه کمتر و کلاله های آن درشت تر باشد قیمت بیشتر است و  هر چه نرمه و زعفران شکسته بیشتر و کلاله های آن کوچک تر و ریز تر باشد قیمت آن کمتر است.

خرید زعفران سرگل با بهترین کیفیت

برای خرید زعفران سرگل فروردین با بهترین کیفیت موجود در بازار تنها کافی است که با تماس گرفته و یا به صورت آنلاین از سایت سفارش خود را ثبت کنید تا در کمترین زمان زعفران سرگل شما به دستتان برسد.

زعفران دخترپیچ چیست؟ (معرفی زعفران دسته)

ما در این مقاله قصد داریم شما را با نوع خاصی از زعفران به نام زعفران رشته کامل یا زعفران دخترپیچ 

یا زعفران دسته اشنا کنیم.

زعفران رشته کامل اسم های گوناگونی دارد که ممکن است فقط یکی از این اسامی به گوش شما خورده باشد. این اسامی عبارتند از زعفران دسته، زعفران دخترپیچ و زعفران رشته کامل. همچنین این نوع زعفران در زبان انگلیسی به نام های saffron bounch و saffron red & white شناخته میشود

زعفران رشته کامل به مادر زعفران ها معروف است. در واقع چشم نوازترین و پرخواص ترین نوع زعفران است. در زعفران رشته کامل ما رنگهای سفید و زرد و قرمز را کنار هم میبینیم و در واقع شاهد یه دنیای رنگین کمونی هستیم!

چرا به زعفران رشته کامل، زعفران «دخترپیچ» می گویند؟!

از زمان های گذشته تا قبل از صنعتی شدنِ داشت، کاشت و برداشتِ زعفران، دسته بندی و بسته بندی زعفران رشته کامل به دختران محول شده بود و زنان زحمتکش دوشادوش مردان پرتلاش در مزارع زعفران کار می کردند.هنگام ” پَر کردن “یا همان پرپر کردن گلها که ما خراسانی ها به ” گل وا کردن ” می گوییم دختران با ظرافت و دقت رشته های کامل زعفران را یک به یک لای انگشت  های خود قرار می دهند و بعد بصورت دسته در می آورند.

هنوز هم در بیشتر مناطق و می توان گفت در تمام خراسان وظیفه ” پَر کردن ” یا باز کردن گلهای زیبای زعفران به عهده دختر خانم هاست.

امروزه نیز در برخی از نقاط جهان بسته بندی بصورت صنعتی صورت نمی گیرد و دختران مسئول انجام این کار هستند.

چرا زعفران رشته کامل به مادر زعفران ها معروف است؟

از دیرباز زعفران دخترپیچ معمولا به همان حالت رشته ای که در ابتدا چیده و از گلبرگ جدا میشود داخل بسته بندی قرار می گیرد و تغییر خاصی روی آن انجام نمیشود. در نتیجه انواع دیگر زعفران (زعفران سرگل، ریشه زعفران و…) به صورت یکجا در این نوع زعفران قرار دارد و به همین دلیل، به آن مادر زعفران ها می گویند

برداشت زعفران-کاشت زعفران-خرید زعفران-درو زعفران-پیازچه زعفران-زعفران با کیفیت و اصل-دمنوش زعفران
زعفران رشته کامل اصلا چیه ؟

کشاورزان زحمت کش برای تهیه ی این نوع زعفران، بعد از اینکه رشته های زعفران را از گلبرگ ها جدا می کنند، در کنار هم قرار داده و خشک می کنند.

سپس رشته ها را با نخ می بندند تا بصورت رشته باقی بماند و نمای شکیل و رنگیِ رشته را حفظ کند. (برای این کار معمولا از نخ سفید استفاده می شود تا رنگ های شیمیایی نخ به رشته های زعفران منتقل نشود)

زعفران دسته کامل متشکل از سه قسمت است
  • قسمت سفیدرنگ که پایینی ترین قسمت آن است و به «ریشه زعفران» معروف است.
  • قسمت زرد که مابین قسمت سفید و قرمز قرار دارد .
  • قسمت قرمز که همان زعفران سرگل است و اکثر مردم آن را بعنوان زعفران میشناسند.

زعفران دسته به دو چینش تک سویه و دو سویه به بازار عرضه می شود. در چینش تک سویه کلاله و خامه روی هم قرار میگیرند اما در چینش دو سویه کلاله ها در وسط و خامه ها در دو طرف هستند.

چرا باید زعفران رشته کامل بخرم ( خرید زعفران دسته ) ؟

اگر این سوال برای شما هم ایجاد شده، ما برایتان جواب های قانع کننده ای داریم.

خواص اعجاب انگیز زعفران دختر پیچ

همانطور که در بالا گفته شد زعفران دختر پیچ، متشکل از بخشها و انواع مختلف زعفران است و درنتیجه تمام خواص مختلف زعفران را به طور کامل داراست.

شما میتوانید برای پیشگیری و درمان بیماری های قلبی، مغزی، پوستی، بیماری های دستگاه عصبی، اختلالات روانی از جمله افسردگی، دردهای قاعدگی، کاهش اضطراب، اختلالات خواب و افزایش انرژی از زعفران دسته استفاده کنید.

در بخش «زعفران درمانی»میتوانید به طور مفصل با خواص بخش های مختلف زعفران آشنا شوید و همه آنها را در زعفران دخترپیچ پیدا کنید. با خرید زعفران  از تمامی خواص بی نظیر طلای سرخ بهره مند شوید.

توجه: تصور بسیاری از مردم که فقط با زعفران نگین آشنایی دارند، این است که قسمت زردرنگ زعفران کاربردی ندارد و فقط قسمت قرمز آن مفید و قابل استفاده است. اما تقریبا تمام خواص قسمت سرگل در قسمت های زرد و سفید (ریشه زعفران) نیز وجود دارد.

دشت زعفران-زعفران اصل - زعفران با کیفیت - بهترین زعفران ایران - کاشت زعفران-خرید زعفران با کیفیت و اصلی

عدم امکان تقلب در تهیه زعفران دخترپیچ

در زعفران نگین که تنها از قسمت کلاله و قرمز رنگ زعفران تهیه می شود امکان تقلب بسیار بالاست و دلالان قسمت های زرد و سفید زعفران ریشه را همرنگ سرگل رنگ می کنند تا وزن آن بیشتر از مقدار واقعی شود.

اگر از عوارض این رنگ های شیمیایی و آسیبی که می تواند به سلامتی افراد وارد کند فاکتور بگیریم، باید بگوییم که این زعفران های تقلبی عطر و رنگ و خواص مطلوبی نخواهند داشت.

اما در زعفران دخترپیچ چون تمامی قسمت های زعفران با هم دیده می شود در نتیجه این افراد سودجو شانسی برای تقلب و دستکاری ندارند و شما می توانید از هنگام خرید زعفران دسته ای از کیفیت کامل اطمینان حاصل کنید.

قیمت ارزانتر آن نسبت به زعفران نگین یا سرگل

اگر سری به جدول قیمت زعفران فروردین بزنید متوجه میشوید قیمت زعفران دختر پیچ از سرگل و نگین کمتر است. علت این اختلاف نسبی نیز خلوص پایینتر زعفران دسته دختر پیچ نسبت به این دو نوع زعفران است. در واقع دارای قسمت های سفید و زرد رنگ است و رنگدهی آن کمتر است. اگر شما یک گرم زعفران دختر پیچ را دم کنید رنگ کمتری را نسبت به زمانی که یک گرم زعفران سوپر نگین را دم میکنید تحویل میگیرید.

زعفران نگین چیست؟ کاربرد و خواص (راه تشخیص)

زعفران نگین چیست؟

زعفران نگین در بین این موارد یکی از مرغوب‌ ترین و پر تقاضا ترین انواع زعفران است و خواهان زیادی در بازارهای منطقه و ایران دارد. این نوع زعفران به سبب دارا بودن ویژگی‌های مطلوب ظاهری و هم‌چنین رنگ‌دهی بسیار خوب یکی از اصلی‌ ترین گزینه‌های خریداران زعفران است.

تفاوت زعفران سرگل با زعفران نگین

اگر اندازه ی طول قلم زعفران کمتر از دو سانتی متر باشد به آن زعفران سرگل میگویند قلم زعفران سرگل نازک تر است.

اگر اندازه ی طول قلم زعفران دو سانتی متر باشد به آن زعفران نگین میگویند قلم زعفران در زعفران نگین درشت تر است. اگر بخواهیم مقایسه بهتری داشته باشیم زعفران نگین درجه یک و زعفران سرگل درجه دو میباشد.

معرفی زعفران شبه نگین و سوپر نگین

در صورتی که طول زعفران نگین بالای ۲/۵ سانت باشد به آن زعفران سوپر نگین میگویند. اگر آخر زعفران سوپر نگین زرد باشد به ان شبه نگین میگویند. ضخامت زعفران سوپر نگین و شبه نگین با هم یکسان است.

چگونه زعفران را نگین کنیم؟

فراوری زعفران نگین در حین پاک کردن زعفران انجام می‌شود و برای تولید این نوع از زعفران باید کلاله را از نقطه‌ای که رنگ قرمز آن به اتمام می‌رسد و هم چنین قسمتی که کلاله منشعب می‌شود برش زد.

زعفران نگین پرسی و اتویی

برای خشک کردن زعفران از دو روش استفاده میکنیم سنتی و اتویی.در صورتی که زعفران نگین را به حالت اتویی خشک کنیم، قلم زعفران دچار شکستگی نمیشود وکاملا صاف و یکدست هستند.

زعفران روی فرش ایرانی- پاک کردن زعفران-مادر زعفران ایران- تاریخچه زعفران اصیل ایرانی-خرید مستقیم زعفران اصل - بهترین قیمت زعفران بازار
ویژگی‌های ظاهری که باید هنگام خرید زعفران نگین دقت کنیم
  • به طور کامل قرمز و یکدست
  • درشت
  • طول نسبتا بلند کلاله‌ها و عدم شکستگی
  • کلاله‌ها از هم جدا هستند
زعفران پوشال چیست و چه کاربردی دارد؟ ( نکات خرید زعفران پوشال )

بسیاری از مواقع زمانی که کشاورزان برداشت زعفران مزرعه خود را انجام می‌دهند، کلاله‌ های زعفران را از قسمت پایین‌ تر بخش قرمز رنگ یا همان خامه  جدا می‌کنند. بنابراین یک کلاله به غیر از قسمت قرمز رنگ، دارای قسمتی نارنجی رنگ متمایل به زرد نیز هست، که به آن زعفران پوشال گفته می‌شود.

این دسته زعفران دارای کلاله بیشتری است و در نتیجه قدرت رنگ‌ دهی بیشتری نسبت به مابقی انواع زعفران نیز خواهد داشت بسیاری افراد هساتند که این موضوع را باور دارند که وجود داشتن بخش زرد رنگ در زعفران پوشال، نشانی برای اصل بودن زعفران است. زیرا زمانی که کلاله به خامه متصل باشد دلیل محکمی برای سلامت و اصل بودن رشته زعفران بوده است.

به این ترتیب خریداران که زعفران تهیه کرده اند، مطمئن خواهند بود که زعفران آن ها تقلبی نیست. یکی دیگر از دلایلی که این نوع  زعفران طرفداران زیادی دارد، وجود رشته کامل زعفران و در نتیجه داشتن تمامی خواص زعفران است.

زعفران پوشال - زعفران طبیعی - بهترین زعفران ایران- زعفران طبیعی و با کیفیت - زعفران اصل با قیمت مناسب - بررسی زعفران اصلی

انواع زعفران پوشال

زعفران پوشال قلمدار، زعفران پوشال معمولی،‌ زعفران پوشال ضعیف، انواع این نوع زعفران هستند که در سطح بازار موجود هستند و شما می توانید به راحتی به مقدار مورد نیاز خود از آن را تهیه کنید.

زعفران پوشال قلمدار

این نوع از زعفران یکی از مرغوب‌ ترین انواع زعفران پوشال است که در آن کلاله‌ های زعفران بسیار ضخیم بوده و در نتیجه فرخوردگی کمتری نسبت به انواع دیگر زعفران داشته و قدرت رنگ‌ دهی بسیار بالاتری نیز دارند. میزان زردی یا خامه این دسته کمتر بوده و قلم‌ها نیز درشت‌تر هستند.

زعفران پوشال معمولی

این نوع از زعفران پوشال دارای کلاله ها با فر خوردگی بوده که ضخامت کلاله ها در این نوع معمولی و مقدار خامه آن بیشتر است و عطر و طعم بسیار بهتری نسبت به نوع ضعیف این نوع زعفران دارد.

زعفران پوشال ضعیف

این نوع از زعفران دارای کلاله‌ های نازک و شکننده و بسیار ضعیف بوده و قیمت آن نسبت به مابقی انواع زعفران بسیار کمتر بوده و چند دلیلی که باعث به وجود آمدن این نوع میتوان به ریز بودن پیاز ها آب ناکافی و خاک نامناسب اشاره کرد.

هنگام خرید زعفران پوشال به چه مشخصاتی باید دقت کنیم ؟

یکی از مهم ترین مشخصات ظاهری زعفران پوشال ظاهر کلاله آن است. این نوع از زعفران، از کلاله و خامه زعفران تشکیل شده است که طول خامه در اکثر مواقع طول خامه آن از ۱ میلی متر شروع شده و تا ۳ میلی متر میرسد.یعنی به این صورت که ساقه آن در مقدار بسیار کمی به رنگ زرد است. اما از لحاظ قدرت رنگ‌ دهی بسیار خوب بوده و دلیل آن این است که وجود تمام کلاله و بخشی از خامه باعث شده تا زعفران پوشال قدرت رنگ‌ دهی بسیار خوبی داشته باشد.

نکات خرید زعفران - راه تشخیص زعفران - تقلبی -زعفران با کیفیت رو چگونه تشخیص بدیم - تشخیص زعفران اصلی با تقلبی

سخن پایانی

امیدواریم از این اطلاعات و نکات در در راستای شناخت و ارزش گذاری زعفران _این گل زیبا و ادویه ی ارزشمند و خوش رنگ و_ این طلای سرخی که به سفره های مردمِ خراسان برکت و رونق داده است استفاده کرده باشید.برای خرید زعفران اصل و با کیفیت و نوع دلخواه شما سعی کردیم تمام توضیحات را با وسواس قرار بدیم تا نقطه مبهمی برای شما نماند.

همین حالا می توانید بهترین زعفران خراسان جنوبی از برند فروردین که خواستگاه آن ” روستای کویری پطرو ” از بخش زاوه از شهرستان تربت حیدریه_ یکی از قدیمی ترین و اولین روستاهایی که درخراسان بزرگ زعفران ارگانیک تولید می کند خریداری کنید.

به امید بهروزی و خوش رنگ بودن زندگی برای شما خوانندگان و هموطنان عزیز.

خرید زعفران اصل به صورت مستقیم

خرید مستقیم از کشاورز

زعفران اصل خراسان رضوی

( روستای پطرو )

کیفیت بالا با قدرت رنگ دهی 230

خرید زعفران ، خرید زعفران نگین ، خرید زعفران سرگل ، زعفران اصل قائنات، زعفران خراسان، خرید زعفران یک مثقالی ، ترفند رنگ دهی زعفران، روش دم کردن زعفران، دمنوش زعفران، قیمت زعفران ، خواص دارویی زعفران، تاریخچه زعفران ، خرید زعفران ، خرید زعفران نگین ، خرید زعفران سرگل ، زعفران اصل قائنات، زعفران خراسان، خرید زعفران یک مثقالی ، ترفند رنگ دهی زعفران، روش دم کردن زعفران، دمنوش زعفران، قیمت زعفران ، خواص دارویی زعفران، تاریخچه زعفران ، خرید زعفران ، خرید زعفران نگین ، خرید زعفران سرگل ، زعفران اصل قائنات، زعفران خراسان، خرید زعفران یک مثقالی ، ترفند رنگ دهی زعفران، روش دم کردن زعفران، دمنوش زعفران، قیمت زعفران ، خواص دارویی زعفران، تاریخچه زعفران ، خرید زعفران ، خرید زعفران نگین ، خرید زعفران سرگل ، زعفران اصل قائنات، زعفران خراسان، خرید زعفران یک مثقالی ، ترفند رنگ دهی زعفران، روش دم کردن زعفران، دمنوش زعفران، قیمت زعفران ، خواص دارویی زعفران، تاریخچه زعفران ، خرید زعفران ، خرید زعفران نگین ، خرید زعفران سرگل ، زعفران اصل قائنات، زعفران خراسان، خرید زعفران یک مثقالی ، ترفند رنگ دهی زعفران، روش دم کردن زعفران، دمنوش زعفران، قیمت زعفران ، خواص دارویی زعفران، تاریخچه زعفران ، خرید زعفران ، خرید زعفران نگین ، خرید زعفران سرگل ، زعفران اصل قائنات، زعفران خراسان، خرید زعفران یک مثقالی ، ترفند رنگ دهی زعفران، روش دم کردن زعفران، دمنوش زعفران، قیمت زعفران ، خواص دارویی زعفران، تاریخچه زعفران ، خرید زعفران ، خرید زعفران نگین ، خرید زعفران سرگل ، زعفران اصل قائنات، زعفران خراسان، خرید زعفران یک مثقالی ، ترفند رنگ دهی زعفران، روش دم کردن زعفران، دمنوش زعفران، قیمت زعفران ، خواص دارویی زعفران، تاریخچه زعفران