خرید حرفه ای

عسل زرشک سفیر

خرید هدفمند

10HDA؛ مهم ترین شاخص تعیین اصالت و خواص ژل رویال

چکیده :
مهم ترین فاکتور آزمایشگاهی تشخیص ژل رویال اصل از تقلبی و تعیین اصالت و خواص ژل رویال در هنگام خرید ژل رویال، بررسی میزان لیپید 10HDA است. بهترین میزان 10HDA، سه به بالا می باشد.
امتیاز شما: 1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره [4,96 | آراء: 26]Loading…
10HDA؛ مهم ترین شاخص تعیین اصالت و خواص ژل رویال

10HDA چیست؟

10 -هیدروکسی 2 -دسنوئیک اسید (10HDA) یک اسید چرب اشباع نشده با ده کربن و زنجیره خطی است و به عنوان شاخصی برای ارزیابی ژل رویال خالص به شمار میرود. این ترکیب دارای اثرات فارماکولوژی از جمله خواص آنتی بیوتیکی و ضد سرطان است و همچنین به بدن در برابر کشتن ویروس ها کمک می کند.

با توجه با اینکه دیگر محصولات زنبور عسل فاقد این ترکیب می باشند شناسایی این ترکیب به عنوان شاخصی برای تعیین مرغوبیت ژل رویال می باشد. ژل رویال یا شاه انگبین طیف بسیار متنوعی از مواد فعال بیولوژیکی دارد که خواص دارویی و درمانی متعددی به آن بخشیده است.

به همین دلیل می تواند در تغذيه و درمان انسان مورد استفاده قرار گیرد که از مهم ترین شاخص تعیین اصالت، خواص ژل رویال و مواد مؤثره آن با خواص آنتی باکتریال و ضد سرطانی می توان اسیدهای چرب و به ویژه؛10-هیدروکسی 2-دسنوئیک اسید را نام برد.

10 -هیدروکسی 2 -دسنوئیک اسید (10HDA) اسید چرب اشباع نشده با 10 کربن و زنجیره خطی است و به عنوان شاخصی برای کیفیت سنجی ژل رویال خالص به شمار میرود. این لیپید ارزشمند دارای اثرات فارماکولوژی از جمله خواص آنتی بیوتیکی و ضد سرطان است و همچنین به بدن در برابر کشتن ویروس ها کمک می کند.

10-هیدروکسی 2-دسنوئیک اسید از اسیدهای چرب غیراشباع است که منحصراً در ژل رویال یا شاه انگبین وجود دارد و غلظت آن به عنوان مهمترین معیار کیفیت سنجی ژل رویال یا شاه انگبین شناخته می شود.

10HDA؛ مهم ترین شاخص تعیین اصالت و خواص ژل رویال
10HDA؛ مهم ترین شاخص تعیین اصالت و خواص ژل رویال

خواص 10-هیدروکسی 2-دسنوئیک اسید

ماده مؤثره ژل رویال 10HDA، دارای فواید فراوانی است از جمله: جلوگیری از ایجاد تومور در بدن، توسعه و افزایش کلاژن و محافظت از پوست، درمان دیابت، کاهش فشار و چربی خون، بهبود دهنده زخم، ضد افسردگی و ضد رماتیسمم و خاصیتی همانند آنتی‌بیوتیک دارد که ایمنی بدن را تأمین می‌نماید.

باید این نکته را یاد آورد شد که کیفیت بالا و تازه بودن این محصول در موثر بودن خواص دارویی ژل رویال بسیار مهم می باشد. پس در هنگام خرید ژل رویال از فروشگاه ژل رویال حتماً به میزان 10-هیدروکسی 2-دسنوئیک اسید توجه کنید و ژل رویال تازه و باکیفیت را خریداری نمائید.

10HDA؛ مهم ترین شاخص تعیین اصالت و خواص ژل رویال

میزان اسید چرب شاخص

بر اساس استانداردهای بین المللی از جمله سازمان بین المللی استاندارد و کمیسیون بین المللی عسل، حداقل میزان قابل قبول این ماده در ژل رویال تازه ۱.۴ تعیین شده است.

هم چنین در تحلیل برگه آزمون یا آزمایشگاه ژل رویال ایرانی میزان قابل قبول 10HDA میتواند در بازه ی 1.6 تا 3.5 باشد و هر چقدر که میزان مورد نظر شما به 3.5 نزدیک باشد شما ژل رویال با کیفیت تری دارا هستید.

اگر چه میزان 10H2DA، یک شاخص کیفی خوب محسوب می شود اما پایداری بالایی در شرایط انبارداری حتی در دمای اتاق دارد و نمی تواند به عنوان شاخص تازگی ژل رویال (شاه انگبین) مورد ارزیابی قرار گیرد.

10HDA؛ مهم ترین شاخص تعیین اصالت و خواص ژل رویال

میزان 10H2DA ژل رویال اصل به منطقه و نوع تغذیه زنبورعسل به ویژه گرده گل به عنوان مهمترین ماده جیره غذایی زنبورعسل بستگی دارد. کشورهایی مثل استرالیا، چین، ژاپن، برزیل و تایلند میزان حداقلی متفاوت نسبت به یکدیگر را بعنوان استاندارد در سیاست های تولید و فروش ژل رویال در نظر گرفته اند ولی در بیشتر موارد مشابه یا بسیار نزدیک بهم هستند.

استانداردهای بین المللی از جمله ISO و IHC و استانداردهای ملی بسیاری از کشورها حداقل میزان 1.4 درصد را برای این ماده در ژل رویال در نظر گرفته اند که این میزان با استاندارد های ملی برخی کشورها نظیر ژاپن، هند، سوییس، ترکیه، چین و کره جنوبی مطابقت دارد.

کشور برزیل با تعیین میزان 2.0 درصد بعنوان میزان حداقلی حضور 10H2DA بالاترین و سخت گیرانه ترین استاندارد را در این زمینه داراست.

میزان 10H2DA ژل رویال اصل به روش های مختلفی همچون کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (HPLC)، کروماتوگرافی گازی (GC) و طیف سنج جرمی (GC/MS) اندازه گیری می شود. در میان آن ها HPLC روش مرسوم تری است که دردستورالعمل آزمون اغلب استانداردهای ژل رویال یا شاه انگبین به جهت سهولت، حساسیت و دقت بالا کاربرد دارد.

اما بایستی توجه داشت که در صورت عدم رعایت احتیاطات و دقت لازم در هنگام اجرای دستگاه و انجام دستورالعمل دقیق روش آزمون میزان خطای آن بالا خواهد بود. در نتیجه انجام این آزمون در یک آزمایشگاه تخصصی و دقیق جهت صحت آزمون بسیار ضروری می باشد.

10HDA؛ مهم ترین شاخص تعیین اصالت و خواص ژل رویال

بررسی ژل رویال ایرانی و چینی

هدف از این مقاله با توجه به استفاده دارویی گسترده ژل رویال در ایران، تعیین کیفیت ژل رویال قبل از استفاده حائز اهمیت می باشد. بدین منطور در این پژوهش سعی شد روشی جهت اندازه گیری 10H2DA در ژل رویال با استفاده از کروماتوگرافی مایع توسعه و مقدار این اسید را در نمونه های ژل های مختلف ایرانی و خارجی مورد بررسی و میزان مرغوبیت آنها تعیین گردد.

براین اساس نمونه های مختلفی از ژل رویال ایرانی و ژل رویال خارجی از مناطق مختلف تهیه شد. استاندارد خالص 10H2DA خریداری گردید و توسط کروماتوگرافی مایع فاز برگشتی (RP-HPLC) آنالیرگردید.

فاز متحرک متانول/آب با نسبت 55/45 حجمی/حجمی و pH=3.2 و سرعت جریان فاز متحرک و طول موج به ترتیب 1 میلیمتر در دقیقه و 215 نانومتر انتخاب گردید.در انتها با انجام این آزمون بر روی نمونه ژل رویال ایرانی و ژل رویال چینی نشان داد که ژل های خارجی از مرغوبیت لازم برخوردار نبوده است و مقدار 10H2DA در این نوع ژل ها کمتر از 1/4 درصد می باشد.

در حالی که در ژل رویال ایرانی مقدار این اسید چرب بصورت میانگین بالاتر از 2 و حتی در مواردی بیشتر از 3 درصد به دست آمد که نشان دهنده مرغوبیت ژل های ایرانی در مقابل ژل چینی می باشد.

محمد رسول
نویسنده

محمد رسول رسولی منش

  • 116 نوشته ها
  • 660 دیدگاه ها

7 پاسخ

  1. سلام و خسته نباشید
    من ژل رویال با گرید 3 یا بالاتر میخوام شما دارید ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *