خرید حرفه ای

عسل زرشک سفیر

خرید هدفمند

برای درمان زونا چه بخوریم؟ | درمان سریع زونا در منزل

چکیده :
از جمله دغدغه های اصلی افراد مبتلا به زونا مسئله مربوط به خوراک می باشد و این سوال در ذهن شان شکل می گیرد که برای درمان زونا چه بخوریم؟ در این مقاله قصد داریم به راه های خانگی درمان زونا با خوراکی سالم و طبیعی بپردازیم.
امتیاز شما: 1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره [5,00 | آراء: 6]Loading…

بیماری زونا چیست؟ آشنایی با علت و علائم این بیماری

برای درمان زونا چه بخوریم؟ قبل از پاسخ به این سوال بهتر است که زونا را بشناسیم و در مورد علت و علائم آن آگاهی پیدا کنیم. زونا* یک عفونت ویروسی است که باعث ایجاد بثورات دردناک می شود، این بیماری می تواند در هر جایی از بدن شما ایجاد شود. به طور معمول ما زونا را شبیه یک نوار تاول در بدن خود مشاهده می کنیم. این دانه های تاول در پوست های تیره به رنگ صورتی، خاکستری، بنفش یا قهوه ای و در پوست های روشن به صورت برجستگی و قرمزی دیده می شوند. (Shingles)

زونا توسط ویروس واریسلا زوستر ایجاد می شود(همان ویروسی که منشا ایجاد آبله مرغان است). پس از ابتلا به آبله مرغان، ویروس تا آخر عمر در سیستم عصبی بدن انسان باقی می ماند و ممکن است سال ها بعد دوباره به صورت زونا فعال شود.

انواع زونا پوستی- برای درمان زونا چه بخوریم

معمولا بیماری زونا در بزرگسالی و در افراد بالای پنجاه سال ظاهر می شود و خیلی کم پیش می آید که در کودکان شاهد بروز این بیماری باشیم، اما در صورت ابتلا شدن کودکان به این بیماری می تواند برای آن ها بسیار دردناک باشد و موجب ایجاد زخم های عمیق در نواحی مختلف بدن کودکان شود. زونا در اکثر افراد در مدت دو الی سه هفته بهبود می یابد و کمتر دیده شده که فردی در طول زندگی خود بیش از یکبار به این بیماری مبتلا شده باشد.

اما جای نگرانی نیست زیرا زونا به عنوان یک عامل تهدید کننده برای زندگی شناخته نشده است، اما از طرفی می تواند برای فرد بسیار دردناک باشد. خوشبختانه واکسن ها می توانند به کاهش خطر ابتلا به زونا کمک کنند، همچنین درمان زودهنگام و به موقع نیز می تواند عفونت زونا را کوتاه و احتمال عوارض را کاهش دهد.

درد معمولا جزو اولین علامت مربوط به زونا است. برای برخی افراد، درد می تواند بسیار شدید و حتی غیر قابل تحمل باشد. بسته به محل درد، گاهی اوقات ممکن است با مشکلات قلب، ریه یا کلیه اشتباه گرفته شود، بر همین اساس برخی از افراد بدون ایجاد بثورات، درد زونا را تجربه می کنند. در ادامه به علائم زونا خواهیم پرداخت.

علائم بیماری زونا

علائم زونا معمولاً تنها بر بخش کوچکی از یک طرف بدن شما تأثیر می گذارد. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد
  • خارش
  • سوزش یا گزگز
  • حساسیت به لمس
  • بثورات قرمزی که چند روز پس از درد شروع می شود.
  • تاول های پر از مایع که باز می شوند و پوسته پوسته می شوند.

برخی افراد علائم زیر را نیز تجربه می کنند:

  • سردرد
  • تب و لرز
  • خستگی
  • ناراحتی معده
  • حساسیت به نور
زونا به روی پوست- علائم زونا

بهترین عسل ها جهت تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به زونا

خواص عسل برای درمان زونا

خواص عسل برای درمان زونا معمولاً با تأکید بر تأثیرات آن بر روی پوست و ویروس زونا مطرح می‌شوند. عسل به عنوان یک ماده خوراکی، ممکن است نه تنها برای مصرف داخلی بلکه به صورت موضعی نیز برای مشکلات پوستی مورد استفاده قرار گیرد. این امکان به دلیل ویژگی‌های ضد ویروسی عسل است که از آن به عنوان یک درمان موثر برای این بیماری یاد می‌شود.

خصوصیات ضد ویروسی عسل نتیجه تحقیقات زیادی بوده و اثبات شده است که عسل می‌تواند به عنوان یک مقابله‌گر با این ویروس عمل کند. در یک مقاله با عنوان “فعالیت ضد ویروسی عسل در برابر ویروس واریسلا زوستر (VZV)“، محققان به نتایج مثبت تأثیر عسل برای درمان زونا اشاره کرده و توصیه کرده‌اند که افراد در کشورهایی که هزینه درمان‌های دارویی بالاست، می‌توانند از عسل بهره مند شوند.

در تحقیقات بیشتر، عسل شبدر و عسل مانوکا به عنوان دو گزینه مفید برای درمان این بیماری مطرح شده‌اند. غلظت بالاتر عسل به نظر می‌رسد تأثیر درمانی را افزایش دهد. در نهایت، به اهمیت استفاده از عسل در درمان این بیماری تاکید می‌کند که باید با توصیه و نظارت متخصصان پزشکی انجام شود.

عسل مانوکا در پزشکی به عنوان موثر ترین عسل برای درمان زخم ها شناخته شده است. در نظر داشته باشید. این عسل درکنار پر اکسید هیدروژن طبیعی خود دارای خواص ضد باکتریایی نیز می باشد. فروشگاه عسل فروردین اولین وارد کننده عسل مانوکا در ایران است که عسل مانوکا نیوزلندی اصل را به دست شما می رساند، افرادی که علاقه مند به خرید عسل مانوکا هستند با مراجعه به صفحه این محصول می توانند اقدام به تهیه آن نمایند.

درمان زونا با عسل- عسل برای درمان زونا

درمان زخم های زونا با عسل

عسل به عنوان یکی از مواد طبیعی با خواص ضد میکروبی، التیام‌بخش و ضد التهابی شناخته شده است که می‌تواند در درمان زخم‌های زونا موثر باشد. در زیر مطالبی را برای این موضوع ارائه شده است که بر اساس مطالعات علمی انجام شده و منابع معتبر تأیید شده‌اند:

  1. اثرات ضد میکروبی عسل: تحقیقات نشان داده است که عسل دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است که می‌تواند عفونت‌های زخمی را کنترل کرده و فرآیند التیام را تسریع نماید.

  2. تأثیرات التیام‌بخش عسل: عسل دارای خواص التیام‌بخش بوده و می‌تواند فرآیند بهبودی زخم‌ها را تسریع دهد. تحقیقات نشان داده است که عسل ممکن است با افزایش ترمیم بافت و افزایش فعالیت سلول‌های التیام‌بخش مانند فیبروبلاست‌ها و سلول‌های اپیتلیالی به عنوان یک ماتریس بیولوژیکی عمل کند.

  3. کاربرد درمانی عسل در زونا: تحقیقات مرتبط نشان داده است که استفاده از عسل در زونا می‌تواند بهبود قابل توجهی در درمان زخم‌های این بیماری و کاهش علائم آن، مانند درد و التهاب، داشته باشد. همچنین، استفاده موضعی از عسل می‌تواند باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی موضعی نیز شود.

  4. مطالعات بالینی و شواهد علمی: برخی مطالعات بالینی نشان داده‌اند که استفاده از عسل به‌عنوان یک ترکیب طبیعی می‌تواند در درمان زخم‌های زونا موثر باشد. این مطالعات نشان داده‌اند که عسل به‌طور موثری در کاهش درد، التهاب و بهبود زخم‌ها عمل کرده است.

  5. روش‌های کاربردی عسل در درمان زونا: استفاده از عسل به‌طور موضعی بر روی زخم‌های زونا می‌تواند به دو صورت صورت گیرد: استفاده مستقیم عسل به‌عنوان یک لایه‌پوش یا اضافه‌کردن عسل به باندها و داروهای مورد استفاده در درمان زونا.

برای درمان زونا چه بخوریم؟

حال که با بیماری زونا و علائم آن آشنا شدیم وقت آن است که به سوال برای درمان زونا چه بخوریم پاسخ دهیم. این سوال از اهیمت بالایی برخوردار است و قطعا در ذهن افراد درگیر زونا و یا اطرافیان این افراد نقش می بندد، چرا که زونا علی رغم اینکه بیماری دردناکی می باشد، آنچنان بیماری پیچیده ای نیست و راه های درمان آن نیز وجود دارد و افراد می توانند با رعایت چند نکته ساده و رژیم غذایی مناسب آن را شکست دهند. خوردن ماست و سبزیجاتی چون: اسفناج، کاهو، موز، گلابی و…

و همچنین عدم مصرف الکل، کربوهیدارت، چربی های اشباع شده و غذاهای فرآوری می تواند به شما کمک کند تا بیماری زونا را در بدن خود شکست دهید و جان سالم به در ببرید! با ما همراه باشید تا باید ها و نباید های این بیماری در زمینه خوراک را بخوانیم.

بیماری زونا چیست_علائم زونا_درمان زونا
برای درمان زونا چه بخوریم؟ | درمان سریع زونا در منزل

خوراکی های مفید برای درمان سریع زونا

برای درمان سریع زونا راه کار های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها داشتن رژیم غذایی سالم و خوردن مواد خوراکی مفیدی است که می تواند در روند بهبودی به افراد مبتلا کمک کند. اما شاید برایتان سوال شود که “این مواد غذایی چگونه می توانند به بدن در روند بهبودی زنا کمک کنند؟”

دراسخ به این سوال باید گفت که این غذاها به دلایل زیر می توانند به بدن جهت بهبود این بیماری کمک کنند:

  • حمله به گونه های مختلف ویروس
  • حمایت از بدن در بهبودی از شعله ور شدن نوروتوکسین
  • تقویت سیستم ایمنی
  • التیام اعصاب و تحریک رشد عصبی
  • تسکین پوست ملتهب و سم زدایی بدن کمک کنند

در زیر 12 مورد از خوراکی هایی که به درمان این بیماری کمک می کنند را مشاهده می کنید. آنها را روزانه یا هر چند وقت یکبار مصرف کنید.

1. سیب : میوه ای سودمند جهت درمان بیماری زونا

سیب، میوه ای خوش مزه و سرشار از خاصیت است که ویروس ها را از مجرای روده و کبد دفع می کند. هم زمان که پکتین سیب در روده شما حرکت می کند، ویروس ها و سایر میکروب ها مانند باکتری ها، مخمرها و کپک ها جمع آوری کرده و از بین می برد، به همین جهت می توان از این میوه جهت دفع این ویروس از بدن استفاده کرد. برای تاثیر بهتر این میوه جهت درمان این بیماری توصیه می شود که سیب هایی که پوست قرمز دارند را در الویت قرار دهید.

2. گلابی : پاکسازی بدن از زونا با میوه گلابی

گلابی یکی دیگر از میوه های خوشمزه ای است که می توانید با خوردن آن قدمی موثر برای درمان این بیماری بردارید. میوه گلابی ضمن پاکسازی اندام از مواد زائد ویروس زونا، کبد را نیز احیا و تغذیه می کند و موجب بازسازی پوشش های روده که در اثر ویروس زونا آسیب دیده اند می شود.

3. موز : کاهش دهنده بار ویروس زونا

موز یک ماده غذایی با خاصیت ضد ویروسی و ضد التهابی باورنکردنی است و به دلیل توانایی که در کاهش بار ویروسی دارد در درمان این بیماری مفید عمل می کند. مواد موجود در موز اسیدهای آمینه و نوع مناسب پتاسیم را برای بازسازی انتقال دهنده های عصبی پس از سوختن توسط سموم عصبی زونا فراهم می کنند. همچنین باید گفت که موز یک سلاح مخفی در معکوس کردن کولیت است که توسط ویروس زونا ایجاد می شود. 

4. پاپایا : دفع کننده این ویرووس

آمینو اسیدها و آنزیم های موجود در پاپایا (papaya) ترکیبی از فیتوکمیکال ها ایجاد می کند که موجب دفع ویروس ها می شود. همچنین ویتامین C موجود در آن یک ضد ویروس قوی است و در پاکسازی و بازسازی کبد نیز موثر است. پاپایا همچنین سیستم عصبی مرکزی را از آسیب نوروتوکسین ویروسی که برای علائم یا شرایط ناشی از زونا حیاتی است، بازسازی می‌کند.

5. زغال اخته وحشی : حذف کننده ویرووس زونا

زغال اخته وحشی (Cornus mas) این میوه خوش رنگ و طعم به بازیابی سیستم عصبی مرکزی کمک می کند. همچنین نوروتوکسین‌های مرتبط با ویروس زونا و فلزات سنگین و سمی را از کبد حذف کند. 

6. آب کرفس : پیشگیری از رشد ویرووس ها

آب کرفس حاوی یکی از زیر گروه های سدیم است که از رشد زونا (و سایر عوامل بیماری زا) جلوگیری می کند. این نوع از سدیم خود را به نوروتوکسین‌های ویروسی، که مسئول بسیاری از مشکلات سلامت عصبی هستند می‌چسباند و آنها را از بدن خارج می‌کنند تا اعصاب کمتر در معرض نوروتوکسین‌های آسیب‌رسان زونا قرار بگیرند. همچنین شکل منحصر به فردی از ویتامین C که در آب کرفس موجود است به سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا بتواند زونا را از بین ببرد. 

7. کنگر فرنگی : پاکسازی کبد از زونا

کنگر فرنگی نیز از مواد خوراکی است که به پاکسازی کبد از نوروتوکسین ها و درماتوکسین های تولید شده توسط ویروس هایی مانند ویروس زونا می پردازد. بخش خوراکی برگ های کنگر فرنگی حاوی ترکیبات آلکالوئیدی است که پیام هایی را به بخش های خاصی از سیستم ایمنی بدن شما ارسال می کند تا از شما در برابر مهاجمانی مانند زونا محافظت کند.

8. سیب زمینی شیرین : سم زدایی کردن بدن

سیب زمینی شیرین به پاکسازی و سم زدایی کبد از عوارض جانبی و سمی ویروس زونا که در طول سال ها ایجاد می شود کمک می کند. نوروتوکسین های ویروس زونا برای اعصاب بسیار التهابی هستند و مواد موجود در سیب زمینی شیرین به تغذیه اعصاب که به شدت تحت تأثیر ویروس زونا قرار می گیرند کمک می کنند.

9. مارچوبه : قلیایی کننده بدن

مارچوبه دارای مواد شیمیایی گیاهی در پوست و نوک نیزه های خود است که موجب به عقب راندن این بیماری می شود و همچنین به جلوگیری از تولید مثل ویرووس نیز کمک خواهد کرد. مارچوبه همچنین یک قلیایی کننده باورنکردنی است، به این معنی که به هر کسی که با مشکلاتی مانند زونا و عوارض جانبی آن درگیر شده است کمک می کند تا به حالت سالم برگردند. مارچوبه دارای خواص تصفیه کننده خون، لنف و کبد است که آن را به یک ماده غذایی ایده آل برای کمک به سم زدایی از عوارض جانبی ویروسی تبدیل می کند.

10. کاهو : پاکسازی سیستم لنفاوی از ویرووس

انوع کاهوها دارای خاصیت ضد ویروسی هستند که خوردن آن ها به پاکسازی کبد و سیستم لنفاوی از این ویرووس کمک می کنند و یک حالت قلیایی را برای بدن بوجود می آورند. علاوه بر این برخی از انوع کاهو ها حاوی ترکیباتی هستند که حس آرامبخشی در اعصاب را به بدن می دهد، بنابراین می تواند در آرام شدن اعصاب و کاهش درد های ناشی از این بیماری به بدن کمک کند.

11. لوبیا سبز : مقابله با بیماری زونا

لوبیا سبز حاوی ترکیبات ضد التهابی مبتنی بر کلروفیل است و خوردن آن در دوران ابتلا به زونا باعث می شود تا بدن از این خاصیت برای مقابله با هرگونه علائم این بیماری بهره ببرد. 

12. ماست : شکست دهنده ویروس

ماست و زونا یکی دیگر از درمان های مطرح است، ماست حاوی پروبیوتیک ها و اسید آمینه لیزین که به نام (L-lysine) نیز شناخته می شود می باشد. این مواد چندین عملکرد بدن را تقویت می کنند و به حمایت از سیستم ایمنی نیز کمک خواهند کرد، بنابراین مصرف ماست در این دوران سیستم ایمنی را تقویت کرده و موجب می شود تا بدن بتواند هرچه بهتر و قوی تر با این ویرووس مقابله کند.

برای حمایت از سیستم ایمنی و مقابله با بیماری زونا بهتر است که فرد از مکمل های غنی از مواد مغذی زیر نیز بهره مند شود:
  • فلز روی
  • ویتامین سی
  • ویتامین A
  • ویتامین E
  • ویتامین B12
  • ویتامین دی
علائم بیاری زونا- برای درا زونا چه بخوریم
پیشنهاد مطالعه:

در زمان درمان زونا چه غذاهایی نخوریم

  • غذاهای ادویه دار: این بیماری می تواند باعث حساس شدن و ملتهب شدن پوست شود. مصرف غذاهای تند و ادویه دار می تواند ناراحتی و درد مرتبط با این بیماری را تشدید کند. غذاهای تند حاوی ترکیباتی مانند کپسایسین هستند که می توانند انتهای عصبی را تحریک کرده و جریان خون را در پوست افزایش دهند و به طور بالقوه احساس سوزش، خارش یا درد را تشدید کنند. 

    غذاهای حاوی قند بالا: قند بالا در غذاهای فرآوری شده می تواند منجر به التهاب و تضعیف پاسخ ایمنی شود. انتخاب غذاهای کامل و غنی از مواد مغذی به جای غذاهای فرآوری شده می‌تواند ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های ضروری بدن را برای بازیابی بهینه فراهم کند.

    غذاهای فراوری شده: بسیاری از غذاهای فرآوری شده حاوی سطوح بالایی از چربی های ناسالم و کربوهیدرات های تصفیه شده هستند. مصرف این غذا ها می تواند منجر به بروز التهاب مزمن، اختلال در عملکرد سلول های ایمنی و به خطر انداختن دفاع بدن در برابر عفونت ها شود.

    الکل: مصرف الکل می تواند بر سیستم ایمنی بدن تأثیر منفی بگذارد. الکل با برهم زدن تعادل سلول های ایمنی و مهار عملکرد مناسب، عملکرد سیستم ایمنی را سرکوب می کند. همچنین می تواند منجر به کم آبی بدن شود که می تواند بیشتر پاسخ های ایمنی را به خطر بیندازد.

    علاوه بر این، مصرف الکل ممکن است با داروهایی که پزشکان منبع معتبر برای زونا تجویز می کنند تداخل داشته باشد یا عوارض جانبی ایجاد کند. برای افزایش احتمال بهبودی سریع، بهتر است افراد هنگام ابتلا به زونا، مصرف الکل را محدود کنند یا از مصرف آن اجتناب کنند.

چرا حفظ رژیم غذایی در دوران ابتلا به زونا مهم است؟
  • هنگامی که فردی مبتلا به این بیماری است، حفظ یک رژیم غذایی سالم به چند دلیل مهم است:

    حمایت ایمنی: یک رژیم غذایی متعادل مواد مغذی ضروری که برای عملکرد سیستم ایمنی لازم است را فراهم می کند. اگر برای تقویت سیستم ایمنی خود به دنبال یک محصول خوب می باشین محصولات جینسینگ از جمله جینسینگ شاخ گوزنی می تواند از بهترین گزینه ها برای شما باشد.

    بهبودی سریعتر: تغذیه مناسب می تواند به روند بهبودی بدن کمک کند. مواد مغذی مانند روی و ویتامین‌های C و E در ترمیم بافت و عملکرد سیستم ایمنی نقش دارند که می‌تواند به سرعت بخشیدن به بهبود ضایعات این بیماری و به حداقل رساندن ناراحتی کمک کند.
    کاهش التهاب: غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ها، اسیدهای چرب امگا 3 و ترکیبات ضد التهابی می توانند به کاهش التهاب کمک کنند، که به درد و ناراحتی در طول شیوع بیماری زونا کمک می کند.

در پاسخ به این سوال که آیا زونا واگیر دارد باید گفت به طور معمول مسری نیست، بثورات معمولاً طی 7 تا 10 روز پوسته پوسته می شوند و بیماری معمولاً در عرض 4 هفته از بین می رود.

اگر مشکوک به زونا هستید، به خصوص در شرایط زیر، در اسرع وقت با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید:

  • درد و بثورات در نزدیکی چشم ایجاد می شود اگر این عفونت درمان نشود، ممکن است به آسیب دائمی چشم منجر شود.
  • اگر 50 سال یا بیشتر دارید. سن خطر عوارض را افزایش می دهد.
  • شما یا یکی از اعضای خانواده تان سیستم ایمنی ضعیفی دارید. این ممکن است به دلیل سرطان، داروها یا بیماری مزمن باشد.
  • بثورات گسترده و دردناک است.

خطر ابتلا به زونا با افزایش سن افزایش می یابد. این بیماری معمولا در افراد مسن تر از 50 سال رخ می دهد. و افراد بالای 60 سال احتمال بیشتری دارد که عوارض شدیدتری را تجربه کنند.

برخی بیماری ها بیماری هایی که سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف می کنند، مانند HIV/AIDS و سرطان، می توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند.

درمان های سرطان پرتودرمانی یا شیمی درمانی می تواند مقاومت شما را در برابر بیماری ها کاهش دهد و ممکن است باعث ایجاد این بیماری شود.

برخی داروها داروهایی که از رد اعضای پیوندی جلوگیری می کنند می توانند خطر ابتلا به زونا را افزایش دهند. استفاده طولانی مدت از استروئیدها مانند پردنیزون نیز ممکن است خطر ابتلا را افزایش دهد.

عسل های موجود با خاصیت ضد ویروسی

منابع علمی این مطلب (Scientific refrences)

https://www.medicalmedium.com/blog/12-foods-that-help-heal-shingles-

https://www.medicalnewstoday.com/articles/foods-to-avoid-during-a-

-Alvarez-Suarez, J. M., Tulipani, S., Díaz, D., Estevez, Y., Romandini, S., Giampieri, F., & Battino, M. (2010). Antioxidant and antimicrobial capacity of several monofloral Cuban honeys and their correlation with color, polyphenol content and other chemical compounds. Food and Chemical Toxicology, 48(8-9), 2490-2499.

محمد رسول
نویسنده

محمد رسول رسولی منش

  • 118 نوشته ها
  • 677 دیدگاه ها

2 پاسخ

    1. درود بر شما
      عسل های آویشن ، اکالیپتوس ، گشنیز و ترنجبین پیشنهاد میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.