خرید حرفه ای

عسل زرشک سفیر

خرید هدفمند

طریقه مصرف عسل برای زخم و 3 روش خانگی برای آن

چکیده :
عسل طبیعی فواید فراوانی در تسکین و به حداقل رساندن جای زخم ها، تسریع روند بهبود جراحات و... دارد. در این مطلب به طریقه مصرف عسل برای زخم خواهیم پرداخت.
امتیاز شما: 1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره [5,00 | آراء: 14]Loading…

معجزه عسل برای زخم

عسل برای زخم به عنوان یک راه حل طبیعی و قدیمی برای درمان زخم‌ها به شدت توجهات را به خود جلب کرده است. با توجه به خصوصیات ضدباکتریایی، التیام‌بخشی، و ضد التهابی عسل، این ماده طبیعی به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای مراقبت از زخم‌ها به شمار می‌آید.

عسل از زمان های قدیم یعنی حدود 4000 سال پیش یکی از بهترین درمان ها به شمار می رفته است. تا آنجا که مزایای استفاده از عسل به عنوان پانسمان و درمان زخم عمیق به دلیل بهبود سریع‌تر بسیار ارزشمند است، و حتی در مراقبت از زخم‌های سخت یا درمان زخم عمیق از نظر پزشکی، عسل طبیعی یک انتخاب اقتصادی و از نظر علمی اثبات شده است.

علت اصلی محبوبیت تاثیر عسل بر زخم و درمان آنها، اثرات بسیار مناسب آن بر تسریع فرآیند التیام می باشد. عناصر مغذی عسل، از جمله آنزیم‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها،به تجدید سلول‌های پوستی و بهبود رشد بافت ها کمک می کند.

بر اساس متون پزشکی، عسل طبیعی فواید فراوانی در تسکین و به حداقل رساندن جای زخم ها، خوشبو کردن زخم ها، تسریع روند بهبود جراحات و تشویق جریان لنفاوی به هر طریقی دارد. خواص بیولوژیکی و فعالیت های درمانی عسل برای جای زخم و ترمیم آن باور نکردنی است.

برای عفونت زخم ترمیم زخم با عسل | دانشنامه و فروشگاه عسل طبیعی و خرید ژل رویال اصل | عسل فروردین

نحوه مالیدن عسل روی زخم و جراحت

  • آماده‌سازی زخم: زخم را با آب و صابون به دقت بشویید و با یک پارچه تمیز خشک کنید.
  • انتخاب عسل: از عسل خالص و طبیعی با خصوصیات ضدباکتریایی و آنتی‌اکسیدانی استفاده کنید. عسل منطقه‌ای و گل‌های خاص بهترین گزینه‌ها هستند.
  • مالیدن عسل: با استفاده از یک انگشت یا دستمال تمیز، عسل را به آرامی بر روی زخم بمالید، به شکلی که یک لایه نازکی به روی زخم ایجاد شود.
  • پوشش زخم: زخم را با یک دستمال تمیز و یا باند پانسمان بپوشانید.

بسته به وضعیت زخم، عسل را هر 24 تا 48 ساعت یکبار تعویض کنید. اما در مورد زخم های التهابی حاد ممکن است مجبور شوید دو بار در روز پانسمان را عوض کنید. برای برداشتن آسان پانسمان، بهتر است آن را با آب سرم یا آب نمک مرطوب کنید. به طور معمول برای بریدگی ها و زخم ها استفاده از عسل به مدت 5 تا 7 روز کافی می باشد.

پادکست طریقه مصرف عسل برای زخم

درمان زخم عمیق-عسل برای زخم بستر-طریقه مصرف عسل برای زخم- عسل برای زخم سینوس-عسل فروردین
طریقه مصرف عسل برای زخم و 3 روش خانگی برای آن

3 روش خانگی درمان زخم با عسل

چگونه از عسل به عنوان پانسمان زخم استفاده کنیم؟ به طور کلی، شما باید از یک پرستار مراقبت از زخم بخواهید که عسل را روی بریدگی ها و سوختگی ها بمالد، اما خودتان نیز می توانید این کار را انجام دهید. سه روش برای استفاده از عسل طبیعی روی زخم وجود دارد:

1- درمان زخم عمیق با عسل با مالیدن مستقیم آن روی پوست

دستان خود را با صابون بشویید زیرا نباید ناحیه حساس و آسیب دیده زخم خود را در معرض باکتری و یا آلودگی قرار دهید. اکنون، یک اپلیکاتور استریل شده و تمیز (یک توپ پنبه یا سواب) انتخاب کنید. عسل را به مقدار توصیه شده بردارید، مواد جاذب در تماس با زخم را آغشته کنید و آن را به آرامی روی زخم، برش، سوختگی یا ساییدگی به شکل یک لایه نازک بمالید.

برای جلوگیری از خطر آلودگی زخم و گسترش عفونت، اطمینان حاصل کنید که هر بار از یک سواب پنبه ای جدید استفاده می کنید. شما نباید اپلیکاتور را پس از تماس با عسل در داخل عسل فرو کنید. روی زخم عسلی را با یک پانسمان بپوشانید و قسمت های چسبنده را به سمت پایین فشار دهید.

به نظر می رسد پانسمان های انسدادی انتخاب بهتری برای به دام انداختن عسل در داخل آن هستند و اجازه تراوش آن را نمی دهند. استفاده از گازهای استریل یا بانداژهای چسبنده برای پوشاندن زخم بهتر است.

2- مالیدن عسل روی زخم بخیه و جراحت با پانسمان

اگر استفاده از عسل برای زخم را دشوار و کثیف می‌دانید، می‌توانید یک روش جایگزین را انتخاب کنید که در آن عسل مستقیماً روی پانسمان استفاده شود. صبر کنید تا پانسمان عسلی از ترشح زخم اشباع شود و سپس آن را تعویض کنید.

جدا از مواد پانسمان، می توانید گازهای خود را در عسل آغشته کنید، اما به یاد داشته باشید که احتمالاً به بافت های مجاور زخم چسبیده می شود و باعث درد شدید در حین برداشتن می شود.

به‌جای داشتن پانسمان عسلی با اندازه‌گیری حاشیه‌ای، باید آن را به اندازه بزرگ‌تر برش داد، تا قسمت های بیشتری و حتی فراتر از ناحیه ی زخم را پوشش دهد که در مجموع از التهاب و عفونت بیشتر جلوگیری خواهد کرد.

برای درمان زخم و استفاده از عسل در پانسمان بهتر است از عسل های با قوام و عسل هایی استفاده شود که خاصیت مستقیم آنها بیشتر با درمان زخم و عفونت مرتبط است. بهترین عسل ها برای درمان زخم عسل آویشن، عسل کنار، عسلک ترنجبین، عسل اکالیپتوس و عسل گشنیز است.

عسل برای زخم- عسل برای جای زخم-درمان زخم عمیق

3- پانسمان های آغشته به عسل برای زخم عمیق

آخرین اما نه کم اهمیت، می‌توانید از پانسمان‌های آغشته به عسل – مانند پانسمان‌های برند (MediHoney) استفاده کنید – تمیزترین گزینه‌ای که تمام استرس ناشی از خرید عسل درجه پزشکی، استفاده از آن در حین مراقبت از آلودگی زخم عفونی و غیره را کاهش می‌دهد پانسمان های مخصوص عسلی هستند.

متاسفانه این پانسمان ها در داروخانه های کشور موجود نیست فعلا ولی یکی از راحت ترین و تمیزترین گزینه های پانسمان زخم و یک روش سریع جهت مالیدن عسل برای جای زخم و بهبود آثار آن روی پوست است که گاهی مخصوصاً در خانم ها ایجاد حساسیت می کند از نظر زیبایی.

عسل های مناسب جهت استفاده روی زخم

عسل طبیعی و درمان زخم عمیق

استفاده از عسل طبیعی آزمایش شده در آزمایشگاه های تخصصی برای کمک به افراد مبتلا به زخم های مزمن و حاد مثل زخم های رایج در افراد دیابتی بسیار ارجحیت دارد.

زیرا حاوی اجزای فعال زیستی، قند بالا، خواص ضد باکتریایی چشمگیر، تعادل pH منحصر به فرد، خواص ضد بو و فساد و متیل گلیوکسال (MGO) می باشد.

نتیجه یک مطالعه نشان می دهد وقتی از عسل به عنوان پانسمان مرطوب زخم یا ماده پانسمان زخم استفاده می کنید، رشد سریعتر بافت را برای ترمیم موثر زخم، افزایش عرضه اکسیژن، سرکوب قابل توجه التهاب را مشاهده می کنید.

ادوار فوئنتس پرز، بیوشیمی‌دان دانشگاه شیلی، می‌گوید: «شواهد علمی زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد عسل باعث التیام زخم‌های عمیق و پیچیده می‌شود(Edward Fuentes Perez)

می توان گفت عسل طبیعی دارویی و زخم ها شریک خوبی هستند و با هم بسیار خوب کنار می آیند! بنابراین ترمیم زخم با عسل از بهترین و موثر ترین روش های خانگی درمان زخم می باشد.

عسل برای زخم عمیق-نمک و عسل برای زخم-معجزه برای جای زخم-عسل برای جای زخم-عسل فروردین

نکته مهم در مورد انتخاب عسل برای زخم

محققان و متخصصان بهداشت استفاده از عسل برای زخم و سوختگی ها توصیه می کنند، اما عسل خام و فیلتر نشده را مستقیماً استفاده نکنید زیرا ممکن است حاوی آلاینده هایی باشد که باعث ایجاد عوارض خاصی مانند عفونت، واکنش های آلرژیک و غیره می شود.

چگونه خواص درمانی عسل برای زخم را افزایش دهیم:

عسل طبیعی می تواند به تنهایی نقش موثری در درمان زخمها داشته باشد اما می توان آن را همراه با ترکیباتی بسیار موثرتر بکار برد و اثرات آن را چندین برابر کرد.

درمان زخم با عسل و زردچوبه

درمان زخم با زردچوبه و عسل به طور جداگانه، برای مصرف موضعی، مزایای زیادی برای تسریع ترمیم زخم دارند. ترکیب این دو ماده با هم ماده‌ای خمیری شکل ایجاد می‌کند که باید روی زخم قرار گرفته و پانسمان شود. این مخلوط می‌تواند به کاهش التهاب و عفونت کمک کرده و ترمیم زخم را نیز تسریع کنند، هچنین زردچوبه و عسل برای جای بخیه و رفع اثر آن موثر می باشد. 

عسل و روغن زیتون

ترکیب دیگری که می‌تواند سرعت ترمیم زخم را بهتر کند، ترکیب عسل و روغن زیتون است. همانند مخلوط زردچوبه و عسل برای درمان زخم، این ترکیب نیز می‌تواند روی زخم اثر گذاشته و اثرات مفیدی را در بهبود مبتلایان به زخم دیابتی نشان داده است.

نمک و عسل برای زخم

می‌توان عسل را با مواد دیگری مانند سدیم یا نمک نیز ترکیب کرد. ثابت شده که نمک روی زخم اثرات مفیدی برای بدن دارد و عسل نیز به ترمیم زخم کمک می‌کند. نمک واکنش شیمیایی را در عسل فعال می‌کند و می‌توان از هیدروژن پراکسید تولید شده سود برد.

عسل در اصل هیدروژن پراکسید ندارد، اما در عوض آن را از طریق واکنش شیمیایی که در شرایط مناسب ایجاد می‌شود، تولید می‌کند. ابتدا، pH عسل باید بین 5.5 تا 8 برسد، سپس مقدار کمی از سدیم* (یا نمک) باید به آن اضافه گردد. (Na)

درمان زخم با عسل و زردچوبه-مالیدن عسل روی زخم بخیه-درمان زخم باز با عسل-عسل مناسب برای زخم-عسل فروردین
طریقه مصرف عسل برای زخم و 3 روش خانگی برای آن

به قلم آقای مهندس رفاهی

به قلم آقای مهندس رفاهی:

در زمان های قدیم، عسل برای درمان زخم ها استفاده می شد و روند بهبود زخم ها را تقویت می کرد. استفاده از عسل به عنوان درمانی برای زخم ها اولین بار در پاپیروس ادوین اسمیت ذکر شد. 

در طول جنگ جهانی اول، روسی ها و آلمانی ها از عسل در درمان زخم استفاده می کردند که تا زمان ورود آنتی بیوتیک ها در سال 1940 رایج بود (واندام و همکاران 2013). عسل به عنوان دارویی برای درمان زخم، سوختگی و التیام زخم استفاده می شود. استفاده از عسل به عنوان دارو و مرهم تا به امروز ادامه داشته است.

به دلیل اسمولاریته بالا، عسل یک محیط مرطوب در اطراف زخم ایجاد می کند که یک سد محافظ ایجاد می کند و از تجمع باکتری ها جلوگیری می کند (Miguel et al. 2010). عسل اثرات قابل توجهی در بهبود زخم ها از خود نشان می دهد، زیرا ثابت شده است که در درمان زخم ها بسیار موثر است.

نقش عسل Tualang مالزیایی در بهبود آناستوموز کولون در موش‌های صحرایی ویستار مورد بررسی قرار گرفت. مصرف خوراکی عسل Tualang با کاهش سلول های التهابی و تقویت فیبروبلاست، بهبود زخم را افزایش می دهد.

به طور مشابه، پتانسیل عسل برای تسهیل بهبود سریع زخم‌های ایجاد شده در زمان جراحی با الکتروسکوپ و چاقوی جراحی سرد مورد ارزیابی قرار گرفت، اما گروه چاقوی جراحی سرد تحت درمان با عسل در مقایسه با نقره سولفادیازین و گروه کنترل، پرخونی کمتری داشتند. سیلور سولفادیازین داروی انتخابی برای درمان زخم بود. فیبرو الاستیک و فیبروپلازی در گروه الکتروسکوپ تحت درمان با عسل و سولفادیازین نقره نسبت به گروه کنترل افزایش یافته و مداوم بود. 

گروه تحت درمان با عسل سطح بهبود یافته اپیتلیالیزه شدن را در مقایسه با سولفادیازین نقره نشان داد (Eyarefe و همکاران 2017). در مطالعه دیگری، تغییر در اثربخشی عسل و شکر در پانسمان زخم مورد بررسی قرار گرفت. میانگین درصد بهبودی پس از 14 روز درمان در گروه تحت درمان با عسل و شکر به ترتیب 57% و 31% بود. مشخص شد که میزان بهبودی در بیماران تحت درمان با عسل بیشتر بود.

آزادسازی پراکسید هیدروژن توسط عسل در مقایسه با شکر، کاهش آلودگی میکروبی در کشت را از 55% به 23% در گروه تیمار شده با عسل و از 56% به 39% در گروه تحت تیمار شکر را تسهیل می‌کند، همانطور که در یک هفته مشاهده شد، مشخص شد که عسل به کنترل آلودگی میکروبی و ترویج اپیتلیزه شدن کمک می کند و به نظر می رسد در کمک به بهبود سریع و به حداقل رساندن درد بهتر است، اما مکانیسم دقیق درگیر در بهبود زخم هنوز به طور دقیق مورد بررسی قرار نگرفته است.

عسل همچنین به عنوان یک عامل ضد باکتری در بسیاری از مطالعات گزارش شده است. عسل از طریق قابلیت تقویت سیستم ایمنی به بهبود زخم کمک می کند که یک مزیت اضافی است. (CalixtoCampos و همکاران 2015)

طریقه مصرف عسل برای زخم و 3 روش خانگی برای آن

مهمترین و پر تکرارترین سوالات شما در مورد عسل برای زخم

اطلاعات نشان می‌دهد که مصرف عسل برای زخم منجر به تشکیل سریع لایه اپیتلیال و جمع شدن زخم در مرحله ترمیم می‌شود.

درد، التهاب و دبریدمان را کاهش داده، به کنترل عفونت و کاهش زمان ترمیم زخم کمک کرده و مقرون به صرفه است. عسل برای زخم سینوس نیز موثر بوده و به بهبود سریع آن کمک می کند.

عسل برای زخم-درمان زخم عمیق با عسل-عسل برای زخم عمیق-معجزه برای جای زخم-عسل فروردین

بسته به مقدار ترشح زخم، در زخم‌های با التهاب حاد، پانسمان دارای عسل پزشکی باید تا دو بار در روز تعویض گردد. بیشترین مدت زمان برای تعویض پانسمان‌های حاوی عسل پزشکی اغلب هر ۲۴ تا ۴۸ ساعت است.

استفاده از عسل طبیعی برای زخم های عمیق و بزرگ اگر دسترسی به بانداژ یا انجام سریع بخیه نداشته باشیم می تواند در جلوگیری از خونریزی و عفونت و آّب آوردگی زخم موثر باشد و کمک کند.

برای درمان زخم با عسل و مراقبت پوستی باید ۲۴ ساعت تا ۵ روز عسل را روی زخم قرار داد.

محل زخم را با آّب سرم و یا آّب جوشیده سرد شده کاملا بشویید و توسط دستمال، گاز یا پنبه استریل کاملا خشک می کنیم، سپس یک لایه نازک از طبیعی را به روی زخم قرار دهید و بانداژ کنید.

بله. به علت قدرت اسمزی عسل، ممکن است باعث افزایش ترشحات و مایعات زخم گردد.

بیش از ۳۰۰ نوع عسل وجود دارند. انواع مختلف عسل بسته به میزان پراکسید و تاثیر آن بر اسمولاریته و اسیدیته، قدرت و ماهیت ضد باکتریایی متفاوتی دارند.

بله. عسل یک ضدالتهاب قوی و یک ضد عفونی کننده سریع می باشد، بنابراین و در مواقعی که به روش های مرسوم و اصولی درمان زخم دسترسی نداریم، عسل برای عفونت زخم بهترین جایگزین برای موارد گفته شده می باشد. 

زخم عمیق عسل برای زخم بستر طریقه مصرف عسل برای زخم عسل فروردین | دانشنامه و فروشگاه عسل طبیعی و خرید ژل رویال اصل | عسل فروردین

در کل، عسل تاریخ انقضا ندارد، اما اگر آلوده یا نادرست مصرف گردد، ممکن است اتفاق بدی روی دهد.

اگر کپک قابل مشاهده‌ای در عسل دیدید، یا اگر بوی تخمیر شدن داد، باید آن را دور بیاندازید.

پزشکان و پرستاران برای درمان زخم‌های زیر از عسل استفاده می‌کنند:
  • کورک یا عفونت فولیکول مو
  • سوختگی‌ها
  • زخم معده و اثنی عشر (دستگاه گوارش)
  • زخم‌هایی که دیر درمان می‌شوند
  • سینوس پیلونیدال یا کیست مویی، که به شکل یک کیسه‌ی کوچک حاوی مو معمولا در قسمت پایین کمر و بالای خط باسن بروز می‌کند و در اثر برگشت مو به داخل پوست ایجاد شده و باعث تجمع عفونت در کیست می‌شود.
  • زخم پای وریدی و دیابتی
  • زخم‌های عفونی ناشی از جراحت یا عمل جراحی
  • زخم‌های فشاری یا زخم بستر

محققان مطالعات مختلفی درباره‌ی اثر بخشی عسل برای جای زخم و به عنوان درمانی برای زخم‌ها انجام داد‌ه‌اند. یک مرکز تحقیقاتی بررسی گسترده‌ای را درباره‌ی ۲۶ آزمایش بالینی منتشر کرد، که در مجموع شامل ۳۰۱۱ شرکت ‌کننده بود. محققان نتیجه گرفتند که عسل در بهبود سوختگی های با ضخامت جزئی و زخم‌های عفونی بعد از عمل، موثرتر از بسیاری از درمان‌های رایج است.

با این‌ حال، به اندازه‌ی کافی مطالعات با کیفیت و گسترده در این زمینه وجود ندارد تا به طور قطع بتوانیم توصیه‌هایی برای درمان سایر زخم‌ها با عسل ارائه دهیم.

عسل های مناسب جهت استفاده روی زخم

محمد رسول
نویسنده

محمد رسول رسولی منش

  • 118 نوشته ها
  • 664 دیدگاه ها

7 پاسخ

  1. من پرستار هستم و واقعا استفاده کردم از مطلب خوبتون برای درمان زخم ، ممنونم

  2. طریقه مصرف عسل برای زخم خیلی کمکم کرد که زودتر زخمو درمان کنم ، اومدم که ازتون تشکر کنم

    1. اگر زخم های بعد جراحی و بخیه که مانند تو رفتگی و برامدگی شده ازش ۲ ماه گذشته باشه بازم زدن عسل خوب میکنه ؟

      1. درود بر شما
        بهتره از ژل رویال که و عسل همراه با هم استفاده بشه که نقش لایه بردار رو داشته باشه و بتونه جای زخم رو تا حدی از بین ببره ، موارد زیادی بودن که حتی روی صورت شون بوده جای زخم و بخیه و کاملا رفع شده و شما هم توصیه می کنم استفاده کنید ولی مشخصا صددرصد نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.