خرید حرفه ای

عسل زرشک سفیر

خرید هدفمند

خواص اعجاز انگیز و اسرار عسل طبیعی + راهنمای جامع خرید

چکیده :
عسل طبیعی به شهد گل ها که زنبورعسل پس از تغذیه از گیاهان مختلف، آن را می سازد ساخته باشد. در واقع عسل از شهد گل ها، نکتار گلها و گرده گل جمع آوری و تغییر شکل می یابد و سپس در داخل سلول های مومی کندو ذخیره می شود.
امتیاز شما: 1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره [4,95 | آراء: 21]Loading…

عسل طبیعی ( غذا ، دارو و شفا )

عسل طبیعی که حاصل تلاشِ سبز و عاشقانه زنبور عسل روی شهد گل ها و شکوفه هاست فقط یک شیرینی یا شیرین کننده معمولی نیست و در خودش معجزات فراوانی دارد.عسل طبیعی یک ماده شیرین کننده طبیعی است که خواص بی شمار آن برای همگان ثابت شده است. این ماده به اندازه ای سرشار از خاصیت است که شما با خوردن یک قاشق عسل در روز می توانید سلامتی خود را تضمین کنید.

زنبور عسل پس از تغذیه از گیاهان مختلف، شهد گل ها را فرآوری و تغلیظ کرده و نهایتا آنها را در کندو ذخیره می کند، فرآورده ای که در طی این فرآیند تولید می شود را عسل طبیعی می نامند که یک مایعی غلیظ، شیرین و چسبناک است.

زنبوران عسل دارای یک نیروی ذاتی هستند که گل های مفید را از گل های غیر مفید تشخیص می دهند و با آگاهی تمام سراغ گیاهان طبی، دارویی و گل های شفابخش می روند و عصاره آن ها را به بهترین شکل در اختیار ما می گذارند. مصرف این عصاره شیرین طبیعت از گذشته تا کنون فواید زیادی را برای انسان به دنبال داشته است، به شکلی که عسل طبیعی این ظرفیت را دارد که با عنوان اکسیر حیات از آن نام برد.

طبیعی شیرینی فراسودمند 1 | دانشنامه و فروشگاه عسل طبیعی و خرید ژل رویال اصل | عسل فروردین

اگر عسل طبیعی را همراه با نان یا هر ماده غذایی دیگر میل کنید مثلا بعنوان وعده صبحانه نقش غذا را خواهد داشت ، به شما احساس سیری و خوشایندی خواهد داد و یک غذای سالم با کالری پایین و ارزش غذایی بالا محسوب می شود.

اگر عسل طبیعی را در هنگام بیماری ها و کسالت ها نظیر سرماخوردگی همراه با آب و آبلیموی تازه میل کنید نقش دارو را خواهد داشت ، به بهبود و سلامت شما کمک می کند ، علایم بیماری را کاهش یا از بین می برد ، هیچ عوارض جانبی بر خلاف داروهای شیمیایی برای شما ندارد و تاثیرگذاری طولانی مدتی نیز روی بدن ، سیستم ایمنی و سلامت شما خواهد داشت.

اگر عسل طبیعی را روزانه بصورت خالص و بدون هیچ مکمل یا ماده غذایی جانبی حتی آب میل کنید حکم شفا خواهد داشت.یعنی تاثیرگذاری فراتر از غذا و دارو و به معنای اینکه بیماری های خاص را نیز ممکن است شفا دهد و اینکه در حال روحی و روانی شما موثر خواهد بود. 

عسل طبیعی از نظر علم روز پزشکی

عسل طبیعی از نظر طب سنتی

طب سنتی یا گیاهی و شاخه های مختلف آن در دنیا تاکید و استفاده ی زیادی از عسل طبیعی در درمان های خود دارند.

از عسل طبیعی بعنوان پایه اصلی بسیاری از ترکیب ها تا بعنوان ضماد و پماد و مرهم انواع زخم استفاده می شود. و همچنین بصورت خوراکی و شاید از همه مهم تر بعنوان مکمل یا درست تر آن بعنوان ” مصلِح ” دیگر مواد غذایی بسیار پر فایده و پر استفاده کاربرد دارد. 

در بحث پایه ترکیب ها می توانیم بگوییم که عسل بعنوان یک ماده طبیعی و سالم می تواند نقش هاضم و جاذب و نگهدارنده را بازی کند. به این معنا که به هضم و جذب مواد ترکیبی کمک می کند و باعث می شود این ترکیب برای مدت طولانی حتی خارج از محیط سرد و خنک نظیر یخچال سالم بماند و از فساد آن جلوگیری می کند.

در باب پماد و ضماد نیز بسیار موثر و کارآمد است و معمولا در طب سنتی با زرده تخم مرغ ، روغن حیوانی ، زردچوبه و … همراه می شود و نقش مرهم برای زخم ها را ایفا میکند.این مرهم یا ضماد به بهبود سریع زخم ، برطرف کردن جای زخم ، جلوگیری از عفونت و آب آرودن جراحت کمک می کند.

گفتنی است خواص عسل طبیعی و تاثیرات آن در درمان انواع زخم ها از سالیان دور در دوره های مختلف و کهن دنیا بسیار پر رنگ بوده و حتی عسل را مقدس می دانسته و با وسواس و حساسیت زیاد از آن استفاده می کرده اند.شاید پر استفاده ترین و مفید ترین نقش مکملی عسل استفاده از آن بعنوان مصلِح دیگر مواد غذایی باشد.یعنی عسل می تواند جنبه های مضر یا مشکل ساز دیگر مواد غذایی را کم یا کاملا اصلاح کند.

مثال معروف در این زمینه شاید مصرف گردو همراه با پنیر باشد و گردو در اینجا نقش مصلح پنیر را دارد.از عسل بعنوان مصلح ” ارده کنجد ” ، انواع شیره ها نظیر شیره انگور ، سُعد کوفی ، کُندر ، جینسینگ ، گرده نخل خرما ، آب لیمو و … استفاده می شود.

عسل طبیعی از نظر علم روز پزشکی

امروزه علم نوین و پزشکی خواص عسل طبیعی و تاثیرگذاری آن در ارتقا سلامت سیستم گوارش ، بالا بردن سیستم ایمنی و تقویت قوای دفاعی بدن ، رفع کم خونی و درمان عفونت های داخلی و همچنین مفید بودن برای بیماری های ویروسی و عفونی نظیر انواع سرماخوردگی و کرونا را تایید می کند.

مقالات و کارهای علمی و بالینی زیادی روی مصرف منظم عسل طبیعی و اثرات دارویی یا غذایی آن انجام شده که مورد تایید مهم ترین سازمان های غذایی و دارویی دنیا نظیر FDA است.گفتنی است تا قبل از سال 2000 میلادی بیش از 5 هزار مقاله در مورد خواص عسل طبیعی و تاثیرات آن در ارتقا سلامت انسان و درمان بیماری ها منتشر شده است.

شاید مهم ترین نکاتی که توسط پزشکی روز تایید شده است خواص آنتی بیوتیکی و آنتی باکتریایی عسل طبیعی است که در درمان عفونت های داخلی و بیماری های ویروسی و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است.

موم دار عسل مومدار عسل طبیعی با موم عسل طبیعی فروردین 2 scaled | دانشنامه و فروشگاه عسل طبیعی و خرید ژل رویال اصل | عسل فروردین
خواص اعجاز انگیز و اسرار عسل طبیعی + راهنمای جامع خرید

خواص عسل طبیعی ، این درمانگر شیرین

خواص عسل طبیعی _ عسل واسه چی خوبه ؟ _ عسل برای چی خوبه ؟_عسل مومدار

عسل سرشار از مواد غنی، پرخاصیت و حیات بخش است که قادر است تا تمام نیازهای غذایی انسان را برطرف کند، زیرا زنبور عسل تمام املاح و ویتامین های موجود در گل را به بهترین شکل در عسل می پروراند و آن را قادر به جذب در بدن می سازد. این ماده بدون هیچ مقدار چربی، کلسترول و سدیم می باشد.

عسل یک محصول بیولوژیکی فعال است که ترکیبات آن به گل هایی که زنبور از آن تغذیه می کند وابسته است و تمام این ترکیبات برای حفظ سلامت انسان ضروری می باشند.عسل به دلیل داشتن هیدروژن پراکسید به سختی فاسد می شود، به همین جهت شرایط نگهداری، حمل و نقل و تجارت آن آسان است.

یک قاشق عسل طبیعی_خواص عسل طبیعی_خرید عسل ارگانیک_خرید عسل طبیعی

عسل و چای

همیشه از دیرباز طبق عادت سالم خوری و طبیعت محوری، مردم ایران معمولا چای سیاه را همراه با توت خشک ، مویز ، عسل طبیعی ، خرما و در نهایت شکر سرخ یا قند نیشکر استفاده می کردند.

اما با گذشت زمان ، پیشرفت های صنعتی و تغییر عادات قند سفید یا قند چغندر جایگزین این موارد شد.اما همواره عسل طبیعی بهترین و سالم ترین شیرین کننده برای نوشیدن و همراهی با چای و انواع دمنوش است.

عسل و قهوه

ترکیب عسل و قهوه می تواند یک ترکیب جذاب و خوشمزه باشد که شیرینی عسل تلخی نوشیدنی قهوه را ملایم یا خوشایند می کند.از طرفی هر دو یعنی عسل و قهوه نوشیدنی هایی انرژی زا هستند و میتوان با نوشیدن آن یک روز فعال و پر انرژی را سپری کرد و احتمال دچار شدن به افت قند یا فشار یا کاهش انرژی را بسیار کاهش می دهد.

عسل و چای ماچا

نوشیدنی چای از دیرباز با ما ایرانی ها همراه است و یکی از مهمترین نوشیدنی هایی است که در میهمانی ها یا روزمره میل و سرو می شود و مصرف آن در برخی افراد یا خانواده ها گاها فراتر از حد معمول است و به نوعی افراطی محسوب می شود و میتواند حتی مضر هم باشد.

حال اینکه چای سبز و بین انواع این چای ارزشمند ، چای ماچا یکی از بهترین انتخاب هاست و میتواند خواص آنتی اکسیدانی زیادی را به ما انتقال دهد.گفتنی است که به نظر می رسد بخاطر میل کردن این چای بصورت سرد یا خنک و حتی گاهی همراه با یخ می توان لذت نوشیدن چای ماچا را با عسل طبیعی دو چندان کرد.

چرا که عسل طبیعی به دمای بالا و حرارت حساس است و برای نوشیدنی های داغ مناسب نیست. بهتر است اگر عسل را با چای داغ یا هر نوشیدنی داغ دیگری میل می کند اجازه دهید نوشیدنی شما به دمایی برسد که به راحتی میتوان گرمای آن را تحمل کرد و برایتان دلپذیر است برسد و سپس عسل را هم با آن مخلوط کرده یا اینکه مستقیما در دهان قرار داده همانند قند و چای را میل بفرمایید.

عسل و ارده کنجد

ارده کنجد یک انتخاب جذاب برای صبحانه است و معمولا از قوت و خواص بالایی برخوردار است ولی در این میان خوب است که بدانیم کنجد و فرآروده های آن کمی دیر هضم هستند و سیستم گوارش برای هضم و جذب آن به تلاش نسبتا بیشتری نیاز دارد.

از این رو بهتر است با یک ماده قندی نظیر شیره انگور و امثال آن هم میل شود تا هم تجربه ی بهتری به شما بدهد و هم در هضم و جذب آن به شما کمک کند تا شروع روز بهتر و سبک تری داشته باشید.

ولی در میان مکمل های ارده کنجد یا شیرین کننده های طبیعی مناسب برای همراهی آن، بهترین گزینه ” عسل طبیعی ” است تا جایی که هم علم روز و هم طب سنتی و گیاهی انتخاب و توصیه اولشان بعنوان مصلح ارده کنجد ، عسل طبیعی است.

عسل طبیعی به هضم و جذب ارده کنجد کمک می کند و تلخی ضمنی آن را نیز برطرف کرده و حس خوشایندتری به شما در وعده صبحانه خواهد داد. ( عسل و ارده کنجد )

عسل و ژل رویال

شاید شما هم در مورد طعم تند و نسبتا اسیدی ژل رویال شنیده باشید.طعم ژل رویال کمی خاص است و دهان را هم کمی گس می کند و این موضوع خوردن آن را برای برخی افراد مشکل کرده یا در هنگام خوراندن به بچه ها باعث چالش برای والدین است.

از این رو اولین و بهترین مکمل طعمی آن برای بهبود طعم ژل رویال و کمک به جذب و تاثیرگذاری بیشتر آن یقینا عسل طبیعی است.از ترکیب عسل و ژل رویال بعنوان یک مکمل غذایی ارزشمند و فراسودمند در رژیم غذایی روزانه خود مخصوصا اگر ورزش می کنید یا فعالیت فکری و فیزیکی سخت و طولانی مدت دارید ، غافل نشوید.

عسل و زخم

خواص عسل و زخم و تاثیرگذاری آن امروزه بر کسی پوشیده نیست. عسل طبیعی میتواند برای درمان انواع زخم ها و جراحات موثر باشد.به این شکل که از آب آوردن و عفونت زخم جلوگیری ، مانع ایجاد بوی بد میشود و فرایند ترمیم جای زخم را تسریع می کند.همچنین استفاده مداوم و درست از عسل طبیعی می تواند از ایجاد گوشت اضافه یا باقی ماندن جای جراحت جلوگیری کند.

طبیعی اصل عسل طبیعی خالص عسل طبیعی فروردین | دانشنامه و فروشگاه عسل طبیعی و خرید ژل رویال اصل | عسل فروردین

عسل در دوران مصر باستان

در دیوار نگاره های مصر باستان و ترجمه متونی که از آن دوران بجا مانده بارها و بارها آثار استفاده و کاربردهای مختلف و ارزشمند عسل طبیعی دیده می شود.از کاربردهای مهم و معروف عسل در دوران مصر باستان کاربرد آن در مومیایی کردن اجساد اشخاص مهم نظیر فراعنه مصر می توان نام برد.

البته محققین به این نکته قائل هستند که مصری ها از عسل با روش و تکنیک های خاصی برای مومیایی کردن بدن مردگان خود استفاده می کردند.این کار باعث حفظ بدن و جلوگیری از فساد آن انجام میشده است تا برای مدت طولانی از بدن فرعون یا بزرگان مراقبت کنند و آن را در حالت اولیه حفظ کنند.

یکی دیگر از کاربردها و افسانه های معروف استفاده عسل در دوران مصر باستان استفاده از عسل طبیعی برای مصارف زیبایی در بانوان دربار بوده است.گفته میشود یکی از اسرار زیبایی ملکه کلئوپاترا معروف در مصر باستان استحمام در ترکیب شیر خر و عسل طبیعی است.

کاربردهای دیگری نیز می توان برای عسل طبیعی در دوران فراعنه و مصر باستان نام برد نظیر کاربرد آن در دور کردن حشرات به این صورت که در فضای آزاد به دلیل وجود انواع پشه و حشرات و ایجاد مزاحمت برای اشراف زادگان یا فرعون برخی غلامان در اطراف این افراد عسل را به سر و صورت می مالیدن تا این حشرات را به خود جذب کنند فرعون در آسایش باشد.

انگبین (تاریخچه واژه عسل)

اگرچه عسل متداول ترین واژه در زبان فارسی است اما واژه عسل ریشه در زبان عربی دارد، با این وجود که در زبان عربی به عسل نَحل نیز گفته می شود. اما در فارسی کهن به عسل”انگبین” گفته می شود، که در بسیاری از کتاب ها این واژه شهد و عصاره معنا شده است.

شهر های خمین و خانسار از دیرباز خاستگاه اصلی عسل در ایران بوده است که از معروف ترین عسل های این دو شهر می توان به عسل گون اشاره کرد که با توجه به واژه انگبین به نام گزانگبین نیز مشهور است. این ماده پرخاصیت در زبان انگلیسی نیز با نام (honey) مورد استفاده قرار می گیرد.

عسل شاید پر تقلب ترین کالای جهان ( انواع عسل تقلبی )

به طور کلی به هرگونه تغییر در عسل یا فرآیند تولید آن توسط زنبور مانند افزودن شکر به آن، تغذیه زنبور تقلب محسوب می شود. همچنین در صورتی که زنبوران عسل از قند سفید و یا شکر به جای شهد گل استفاده کنند دیگر نمی توان نام ماده حاصله را عسل طبیعی گذاشت.حتی اگر انسان در فراهم کردن شهد گل ها و سایر ملزومات عسل و کندو نقش داشته باشد نیز دیگر نمی توان لفظ طبیعی را برای آن عسل نام برد.

تقلبی عسل تغذیه ای عسل صنعتی عسل پختنی | دانشنامه و فروشگاه عسل طبیعی و خرید ژل رویال اصل | عسل فروردین

عسل سالهاست که در لیست 5 گانه پر تقلب ترین موادغذایی در دنیاست.بدین معنا که با توجه به اقبال عمومی برای مصرف این شیرین کننده فراسودمند و لذیذ ، برخی سودجویان برای فروش بیشتر یا کاهش قیمت عسل طبیعی دست به انجام تقلبات مختلف می زنند.

شاید در مهم ترین نوع و خطرناک ترین نوع آن البته عسل های صنعتی یا پختنی باشد بدین شکل که در فرایند تولید آن زنبور عسل هیچگونه دخالتی ندارد و با انواع شیره ها و شیرین کننده ها نظیر شربت قند مایع یا شربت قند اینورت بعنوان پایه تولید می شود و در ادامه به آن رنگ و طعم دهنده و اسانس اضافه می کنند.(INVERTED SUGAR SYRUP)

نوع دوم در تقلبات عسل تغذیه ای است.یعنی در فرایند تولید عسل به زنبور خوراک داده شده که مهترین آن شربت شکر است.در سالهای اخیر یک شیرین کننده صنعتی که در فرایند تولید شیرینی جات مثل کیک ، کلوچه ، بیسکوییت و … بکار می رود با نام شربت فروکتوز به زنبور عسل خورانده می شود.

این عمل نیز نوعی تقلب محسوب می شود چرا که خوراک اصلی زنبور می بایست شهد و نکتار گلها و درختان و گرده گلِ گیاهان باشد.حتی اگر زنبورداران خود این شهد . گرده گل را در اختیار زنبور قرار بدهند و به نوعی در این فرایند دخالت کنند باز هم به این عسل نمیتوان عنوان یا صفت طبیعی را اتلاق کرد.

نوع سوم تقلبات نیز مخلوط کردن مقداری عسل تقلبی از هر نوع تغذیه یا صنعتی با عسل طبیعی است برای کاهش قیمت نهایی محصول انجام می شود.با توجه به بازه ی قیمتی عسل طبیعی و ارگانیک در کشورمان ایران بسیاری از سودجویان با عنوان فروش عسل کاملا طبیعی دست به چنین تقلبی میزنند.

نیمه تقلبی عسل اصل شربت قند مایع اینورت | دانشنامه و فروشگاه عسل طبیعی و خرید ژل رویال اصل | عسل فروردین

بهتر است در هنگام خرید عسل طبیعی از سابقه ی برند ، محل تولید ، تاییدیه و برگه آزمایشگاه بروز و تخصص در تولید را جویا شوید.مجموعه زنبورستان فروردین با بیش از 10 سال سابقه و تجربه و تولید 40 نوع عسل تک گل و خاص سعی دارد تا قدم کوچکی در ارتقا سلامت مردم ایران برداشته باشد.

تشخیص عسل تقلبی

محبوب ترین و سالمترین شیرین کننده :عسل طبیعی یا شکر

بطور کلی عسل های تقلبی(غیر طبیعی) در سه دسته زیر دسته بندی می شوند:

  • عسل های تغذیه: در صورتی که زنبورداران علاوه بر تغذیه زنبور ها از شهد گل ها و گیاهان، مواد مصنوعی دیگری نظیر شکر، قند، شیره خرما و یا حتی شیرین کننده های صنعتی را به زنبور بدهند این عسل، عسل تغذیه نامیده می شود. در این روش عسل توسط زنبور تولید می  شود اما منبع شهد طبیعی نمی باشد.
  • این روش جهت افزایش بارگیری کندو انجام می شود.البته این کار در برخی از فصل های سال که در منطقه گل و گیاه وجود ندارد بلامانع است، اما این عسل نباید با نام عسل طبیعی به فروش برسد.
  • عسل های مخلوط: در صورتی که زنبوردار با هدف افزایش حجم عسل، آن را با شربت قند و شکر و یا شیره های میوه ها مخلوط کند، عسل حاصله، عسل مخلوط نامیده می شود.
  • عسل های کاملا تقلبی: در صورتی که عسل به طور کامل از مواد مصنوعی( تغلیظ شیره خرما، توت و یا حرارت دادن شربت قندی و مواد نشاسته ای) تهیه شود، آن را کاملا تقلبی می نامند. در این روش گاها برای ایجاد طعم و بو نیز از اضافه کردن اسانس های شبیه عسل استفاده می کنند.

معیارهایی برای تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی

تا به اینجا با روش های مختلف تهیه عسل تقلبی آشنا شدیم، اما تشخیص اینکه عسل طبیعی است یا تقلبی برای خریدار کار دشوار و حتی گاهی غیر ممکن است ولی در ادامه قد داریم راه هایی را معرفی کنیم تا بتوانید راحت تر و مطمئن تر خرید عسل طبیعی را انجام دهید.

تشخیص عسل تقلبی عسل تقلبی معیار شناسایی عسل تقلبی | دانشنامه و فروشگاه عسل طبیعی و خرید ژل رویال اصل | عسل فروردین
معیارهای آزمایشکاهی

بارها گفتیم که بهترین ، مطمئن ترین و دقیق ترین روش کیفیت سنجی عسل و آنالیز آن کمک گرفتن از آزمایشگاه های تخصصی آزمون عسل طبیعی است که لیست بهترین های آن را قبلا در سایت براتان اینجا قرار دادیم.

در این فرایند یعنی آزمایش عسلِ مورد نظرتان می توانید از آزمایشگاه مربوطه ، فاکتورهای زیر را به ترتیب اولویت و اهمیت در گرید بندی نهایی عسل طبیعی و خالص بخواهید.

اولین فاکتور و مشخص کننده ترین می تواند آزمایش پروفایل قندی باشد که تمام قند های موجود در نمونه ی شما را مورد بررسی و اندازه گیری قرار می دهد و این شامل نه تنها قند ساکارز است بلکه تاکید می کنم تمام قندها مورد آنالیز قرار می گیرند تا از هر گونه تقلب و دستکاری آگاه شوید.

گفتنی است انجام آزمون پروفایل قندی عسل طبیعی به روش HPLC صورت می گیرد که دقیق ترین روش است و خطایی می توان گفت ندارد و نسبت به روش فهلینگ بسیار دقیق تر است. (روش آزمون فهلینگ قدیمی و بسیار میزان خطای بالایی دارد و روی نتیجه نمیتوان 100 درصد اطمینان حاصل کرد)

فاکتور دوم آزمایشگاهی میزان پرولین است.پرولین عسل طبیعی نشان دهنده کیفیت و میزان منبع تغذیه ی زنبور عسل یعنی همان شهد طبیعی گلها و گرده گل است. میزان حداقلی برای پرولین در عسل های طبیعی ” عدد 180 ” است.

نتیجه می گیریم که هر چقدر این عدد بالاتر باشد عسل بهتر و با کیفیت تری داریم.برای میانگین میتوان گفت که عسل های طبیعی و سالم باید میزان حداقلی 350 تا 500 را داشته باشند و عددهای بالاتر از این میزان نشان دهنده ی کیفیت بیشتر عسل است.

در برخی عسل ها مثل عسل گشنیز این عدد تا 1500 هم می رسد.در عسلک ترنجبین هم غالبا میزان پرولین بالایی را مشاهده می کنیم.گفتنی است که عسل های تولیدی در شمال کشور و بصورت کلی در مناطق مرطوب ، میزان پرولین کمتری دارند.

مثلا عسل های مرکبات و سرآمد آنها عسل معطر بهارنارنج و برخی عسل ها نظیر نمدار یا زیرفون و حتی اقاقیا پرولینِ بین 200 تا 350 را به ما نشان می دهند که طبیعی و قابل قبول است.

ساکارز: ساکارز قندی است که به شکل طبیعی در شهد گل ها موجود است، زنبورهای عسل در طی یک فرآیند آنزیمی قند دی ساکارید را  در عسل کاهش می دهند و به فروکتوز و گلوگز تبدیل می کنند. حداکثر مقدار قابل قبول در استاندارد های قابل قبول در ایران و بین المللی 5 درصد است. نکته قابل توجه این است که این معیار در عسل های تغذیه بالای 5 است.

HMF : ایم معیار یک سنجش برای تازگی و خام بودن و حرارت ندیدن عسل می باشد. حداکثر میزان قابل قبول برای این شاخص 40 میلی گرم برای یک کیلو گرم است و در عسل های تازه و خام کمتر از 10 میلی گرم بر کیلو گرم است.

دیاستاز کمی: یکی دیگر از آنزیم های مهم در عسل دیاستاز یا همان منشا شهد می باشد. وظیفه اصلی این آنزیم تبدیل نشاسته به قندهای ساده تر می باشد. میزان این معیاردرعسل های روشن می بایست عددی بین 8 الی 30 و در عسل های تیره 8 الی 40 باشد.

نکته مهم این است که میزان دیاستاز در عسل های تغذیه ای معمولا زیر 8 می باشد.

پرولین: در عسل ها حدود 26 آمینواسید مختلف شناسایی شده است که یکی از آنها پرولین می باشد. حداقل مقدار قابل قبول در استانداردهای این معیار 180 میلی گرم در یک کیلو گرم است، در حالیکه پرولین در عسل های تغذیه کمتر از 200 میلی گرم در یک کیلو گرم است.

آزمایشگاهی تشخیص عسل تقلبی | دانشنامه و فروشگاه عسل طبیعی و خرید ژل رویال اصل | عسل فروردین

روش های خانگی تشخیص عسل طبیعی

هیچ یک از این روش ها اعتبار علمی ندارند و نمی توان اعتبار آنها را تایید کرد اما برخی از افراد به مرور زمان و بر اساس تجربه آن ها را دریافتند که قصد داریم بطور خلاصه هر کدام را مرور کنیم:

غلظت عسل: عسل معمولا ماده ای غلیظ است و در صور خم کردن شیشه آن طبیعتا مقداری زمان لازم است تا عسل سرازیر شود، در حالیکه برخی از عسل های تقلبی کاملا روان می باشند. در واقع عسل های طبیعی دارای بافتی غلیظ و منسجمی می باشند و اگر انگشت خود را درون ظرفی از عسل طبیعی ببرید، آن نمونه به دست شما خواهد چسبید، در حالیکه نمونه های تقلبی مانند آب از رئی دست ما شناور خواهند شد.

طعم و مزه عسل: زمانی که عسل را می خورید مزه آن نباید تا طولانی مدت در دهان بماند، در حالیکه در عسل های تقلبی به خاطر استفاده از شیرین کننده ها یک حالت گلوزدگی ایجاد می شود و مزه آن در دهان باقی می ماند.

عطر و بو عسل: عسل ها بر اساس اینکه زنبور از کدام گیاهان تغذیه کرده است، دارای عطر متفاوتی هستند. اگر در این زمینه مقداری تجربه داشته باشید با بوییدن آن می توانید متوجه نوع گیاهی که زنبور از آن تغذیه کرده است شوید، در حالیکه در عسل های تقلبی صرفا بوی شیرینی و حتی اسانس را احساس می کنید.

چسبندگی عسل: روش دیگری که می توانید برای تشخیص عسل طبیعی از آن استفاده کنید، بهره گیری از خاصیت چسبندگی عسل است. در عسل های طبیعی اگر مقداری از آن را بین دو انگشت خود بریزید و آن را فشار دهید، پس از جدا کردن انگشتان از هم، دیگر انگشتان تمایل به چسبندگی بهم ندارند. در حالیکه در عسل های تقلبی به خاطر استفاده از شیرین کننده های زیاد این احساس چسبندگی بیشتر خواهد بود.

ناخالصی: از دیگر نشانه های طبیعی بودن عسل طبیعی وجود نا خالصی هایی نظیر: گرده گل، موم و حتی قسمت هایی از زنبور عسل در آن است. در حالیکه عسل های تقلبی فاقد این گونه مواد می باشند.

حرارت دادن: در صورتی که عسل طبیعی را حرارت دهید رنگ آن به سرعت، کاراکلی رنگ می شود، در حالیکه عسل های تقلبی با حرارت دادن کف می کنند و حباب هایی در سطح آنها ایجاد می شود.

حلالیت: عسل های طبیعی به شکلی هستند که اگر رشته ای از آن را با یک قاشق از بالا به پایین درون یک لیوان آب بریزیم، عسل در ته ظرف جمع می شود . هیچ پخش شدگی ندارد. در حالیکه عسل های تقلبی در بین راه پخش و حل می شوند.

استفاده از کبریت برای تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی: اگر نوک یک کبریت را به عسل طبیعی آغشته نماییم و پس از گذشت چند دقیقه آن را پاک نماییم می توانیم آن کبریت را روشن نماییم، در حالیکه اگر این کار را با عسل تقلبی انجام دهیم به دلیل وجود رطوبت دیگر کبریت روشن نخواهد شد.

استفاده از نان تست: اگر نان تست را به عسل طبیعی آغشته نماییم، پس از گذشت چند دقیقه نان یک حالت سخت و سفتی را به خود می گیرد. در حالیکه اگر برای این کار از عسل های تقلبی استفاده نماییم به دلیل وجود مواد افزودنی و رطوبت بالا نان خیس خواهد شد.

استفاده از دستمال کاغذی: اگر مقداری عسل طبیعی را به روی دستمال کاغذی بریزیم، دستمال کاغدی به هیچ از پشت خیس و یا مرطوب نخواهد شد، در حالیکه به دلیل وجود رطوبت در عسل های تقلبی دستمال مرطوب می شود.

تشخیص عسل طبیعی توسط آب: در این روش می بایست عسل را درون آب سرد بریزید. در این روش دو حالت پیش خواهد آمد. اگر عسل سریع حل شود نشانه تقلبی بودن عسل است، در حالیکه اگر فرآیند حل شدن زمان بر شود و به آسانی در آب حل نشود آن عسل، عسلی طبیعی است.

استانداردهای عسل

استانداردهای عسل از کشوری به کشور دیگر متفاوت است که آنها را می توان در استخراج، عسل شکرک زده، عسل شان، شان با قاب کم عمق، بریده شده و یا کل شان عسل در نظر گرفت. سایر مواردی که در تهیه و تولید عسل اهمیت دارند، میزان قند، میزان رطوبت، پوشش گیاهی، طعم، رنگ و عطر عسل می باشد.

گاهی اوقات در توزیع و فروش عسل مواردی چون: یکنواختی رنگ، پاکیزگی برش، ظاهر شان و نحوه چینش و یکنواختی وزن نیز ذکر شده است.

چگونه عسل طبیعی را بشناسیم
پیشنهاد مطالعه:

نحوه تعیین کیفیت عسل

راه های تشخیص عسل طبیعی

فروشگاه های معتبر: آسان ترین روش تشخیص عسل طبیعی، خرید از فروشگاه ها و اشخاص معتبر می باشد که شما از سابقه فعالیت آنها در زنبورداری و یا تهیه و فروش عسل مطلع هستید.

گفتنی است حتی در کشورهایی مثل کشورهای عضو اتحادیه اروپا که نظارت دقیق و کاملی رو محصولات تولیدی کشاورزی و دامی دارند و خریداران عام از آنچه در فروشگاه عرضه میشود بنام طبیعی مطمین هستند اولین توصیه خرید از تولیدکننده و مراکز خرید معتبر و شناخته شده است.

میزان رطوبت: برخی افراد، میزان رطوبت عسل را به وسیله برگرداندن شیشه عسل و سرعت بالا و پایین رفتن حباب داخل شیشه، و برخی به وسیله میزان کش آمدن عسل اندازه گیری می کنند، ولی باید توجه داشت که این روش ها دقیق و مطمئن نیستند.

میزان تخمیر شدن: تمام عسل ها حاوی مخمرهای خوراکی بی ضرر برای انسان می باشند. باید توجه کرد که عسل در زمستان به دلیل سرمای زیر 11 درجه تخمیر نمی شود. البته نگهداری عسل در دمای 38 درجه سانتی گراد نیز می تواند از تخمیر آن جلوگیری کند، ولی در دراز مدت به کیفیت عسل صدمه می زند، زیرا حرارت بالا کیفیت عسل را از بین می برد.

عسل با رطوبت بیش از 17 درصد بیشتر در معرض تخمیر می باشد. بعد از شکرک زدن، درصد تخمیر عسل افزایش می یابد. تخمیر شدن مختص عسل های بسته بندی شده و صاف شده نیست، بلکه اگر شرایط مناسب باشد، عسل”شان” نیز تخمیر می شود.

مزه کردن: عسل طبیعی، علاوه بر شیرینی خاص، دارای مزه و طعم ویژه ای است که فقط در عسل وجود دارد و عسل های مصنوعی فاقد این نوع مزه می باشند.

لذا افراد می توانند با مصرف زیاد و توجه دقیق به درجه خلوص عسل، حتی نوع عسل را از نظر گیاه مورد مصرف زنبور تعیین کنند، زیرا هر گیاه مزه خاصی به عسل می دهد. باید توجه داشت که عسل مصنوعی بیشتر مزه شیرینی شکر می دهد تا مزه خالص عسل.

عطر و بوی طبیعی: اگر درپوش عسل مدتی بسته باشد، هنگام باز کردن درپوش حتماً بو و رایحه قوی و مطبوع عسل طبیعی را می توانید استشمام کنید.

سرعت حل شدن در آب: اگر عسل را داخل لیوان محتوی آب بریزید، چنانچه به صورت عمودی وارد لیوان پر از آب شده و در ته آن جمع شود و به سرعت حل نگردد، عسل مطلوبی است، ولی اگر عسل هنگام ریختن، در آب حل شود، از مطلوبیت و خلوص کمتر و رطوبت بالاتری برخوردار است.

عسل طبیعی- موم زنبور عسل-کندوی زنبور عسل
خواص اعجاز انگیز و اسرار عسل طبیعی + راهنمای جامع خرید

راه های دیگر

  • عسل را در ظرف کم عمقی ریخته سپس به آن الکل اضافه نمایید …انتظار میرود عسل طبیعی قوام خود را تا 10 الی 15 دقیقه حفظ کند و در الکل حل نشود
  • یکی از روش های رایج و بسیار توصیه شده آزمایش عسل خاصه توسط زنبورداران حباب دار شدن آن است.بدین صورتکه که تنها عسل را از ظرفی به آرامی و کمی با کشش به ظرف دیگر منتقل کنید خواهید دید که عسل طبیعی خیلی زود سرشار از حباب خواهد شد و هرچه میزان حباب بیشتر باشد گفته میشود عسل با کیفیت تر است.
  • روشی دیگر سوزاندن عسل با چوب کبریت است.یک چوب کبریت را روشن کرده و سر چوب کبریت دیگری را آغشته به عسل نمایید و آتش بزنید اگر پس از سوختن کامل عسل روی گوگرد سوخته شده گرد یا حباب سفیدی مشاهده شود و بوی سوختن خاص شکر استشمام شود عسل تغذیه ای یا شکری بوده است.
  • روشی دیگر ریختن عسل روی خاک نرم است و گفته می شود که عسل طبیعی خاک را به خود نمیگیرد و اگر عسل را فوت کنید روی خاک گلوله شده و می غلتد و به راحتی خاک از اصل عسل جدا می شود و عکس این موضوع برای عسلهای تقلبی مطرح است.

نکته قابل توجه در روشهای بالا این است که تمام روشهای گفته شده نسبی و بصورت تجربی بدست آمده اند و هیچکدام مبنا و پایه علمی ندارند و نهایتا روی بعضی از انواع عسل مفید و روی بعضی پاسخ اشتباه به شما میدهند و نهایتا اطمینان 5% را برای شما حاصل میشود، اما 95% باقی میماند.

تنها روش اطمینان حاصل کردن از کیفیت عسل تاییدیه آزمایشگاه میباشد که سازمانهایی مثل سازمان ارگانیک ایران ، سازمان گیاه پزشکی ایران و سازمان دیابت ایران و آزمایشگاه تخصصی عسل اصفهان بهترین گزینه ها برای آزمایش عسل در ایران هستند.

محمد رسول
نویسنده

محمد رسول رسولی منش

  • 118 نوشته ها
  • 670 دیدگاه ها

11 پاسخ

    1. درود بر شما
      بهترین عسل ها برای بیماران دیابتی ” عسل شوید ، عسل رازیانه ، عسل سیاهدانه ، عسل زول ، عسل گلرنگ و عسل گشنیز ” هستند ولی ما در مجموعه عسلی رو داریم بنام عسل مناسب بیماران دیابتی که در واقع ترکیبی از این عسل هاست

    1. درود بر شما
      در مقاله بالا سعی کردیم بصورت کامل توضیح بدیم ولی طعم سخت ترین و چالشی ترین روش شناخت عسل طبیعی است

  1. بنده خودم و پدرم سالهاست زنبورداریم و روش هایی که گفتید برای همه عسل ها درست نیست و ممکنه بعضی عسل ها رو درست نشون بده

    1. درود بر شما
      کاملا صحیح می فرمایید چرا که تمام این روش ها بجز روش ارسال نمونه به آزمایشگاه ، روش هایی تجربی و نسبی هستند و روی همه عسل ها مصداق ندارند و درست عمل نمی کنند و ما فقط خواستیم بیشتر روش های مرسوم تشخیص عسل طبیعی رو براتون آورده باشیم

  2. سلام جناب رسولی عزیز
    من یجا دیدم تو شمال که گفتن عسل رو سر چوب کبریت بسوزونید و اینها و خیلی روی این روش مانور میدادن آیا این صحت داره و چجوری دقیقا انجام میشه ؟

    1. سلام و عرض احترام
      این روش های تجربی و محلی که زیاد هم هستن و ما در سایت به حدود 60 روش از این دست برای تعیین اصالت عسل طبیعی یا کیفیت سنجی اون اشاره کردیم ویل متاسفانه این روشها اصلا مبنای علمی ندارند و به شما نمی تونن اطمینان بدن از کیفیت عسل و برای همین سوزوندن عسل با چوب کبریت روایت های زیاد و متفاوتی هستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.