خرید حرفه ای

عسل زرشک سفیر

خرید هدفمند

طعم و بوی عسل طبیعی

چکیده :
عسل مایعی غلیظ است که غلظت آن بستگی به میزان آب و قندهای موجود در آن دارد. وقتی آب موجود در آن کاهش یابد غلیظ تر می شود ولی میزان گلوکز و ساکارز آن افزایش می یابد و بوی عسل طبیعی تغییر می کند.
امتیاز شما: 1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره [4,83 | آراء: 6]Loading…
طعم و بوی عسل طبیعی

ویژگی های طعم و بوی عسل طبیعی (ویژگی های بویایی و چشایی)

عسل طبیعی تازه مایعی غلیظ است که غلظت و سیالیت آن بستگی به میزان آب و قندهای موجود در آن دارد. وقتی آب موجود در آن کاهش یابد غلیظ تر می شود ولی میزان گلوکز و ساکارز آن افزایش می یابد (مانند عسلک) و رنگ و بوی عسل طبیعی تغییر می کند.

وقتی میزان فروکتوز آن افزایش یابد روان تر می گردد. پس از گذشت زمان، عسل به تدریج از حالت شربت مایع به حالت کریستال سخت در می آید و رس می کند (شکرک میزند). محل شکرک زدن با تشکیل کریستال های ریز گلوکز روی سطح عسل آغاز می گردد که عامل آن تبخیر آب و تشکیل محلول فوق اشباع قند است.

کریستال های اولیه که به ته ظرف عسل طبیعی می روند کانون های کریستالیزاسیون را تشکیل میدهند. پس از آن کریستال ها زیاد میشود و كل عسل را فرا می گیرد. گلوکز، کریستالیزه می شود در صورتی که فروکتوز، آب و مواد محلول به مایع کریستال تبدیل می شوند که در رنگ و بوی عسل طبیعی تاثیر گذار است.

طعم و بوی عسل طبیعی-عسل فروردین
پیشنهاد مطالعه:

عسل تیره یا عسل روشن

طعم و بوی عسل طبیعی

کریستاله شدن عسل طبیعی

فرایند کریستال شدن (شکرک زدن) بستگی به میزان اجزای معلق در عسل طبیعی (دانه های گرده آلبومین و ذرات لزج آن دارد که می تواند موجب تشکیل هسته ی کریستال گردد. فرایند دانه ای شدن در دمای ۱۰ تا ۱۵ درجه ی سانتی گراد تشدید می شود ولی در دمای زیر صفر و بالای ۲۷ درجه سانتی گراد متوقف می گردد.

دانه های کریستال در دمای بالای ۶۰ درجه سانتی گراد به شکل محلول در می آیند. افزایش میزان گلوکز، ساکارز و ملیزیتوز عسل باعث تسریع شکرک زدن آن می شود. مخلوط کردن عسل طبیعی با دیگر مواد نیز باعث تسریع دانه ای شدن می گردد.

در حین مخلوط کردن، خوشه های کریستال شکسته و متلاشی می شود و به قطعات کوچک تقسیم می گردد. بنابراین دانه های کریستال افزایش می یابد و کریستال سازی تسریع می شود. همچنین اگر مقداری عسل طبیعی شکرک زده به عسل مایع اضافه شود عمل کریستال سازی تسریع می گردد و طعم و بوی عسل طبیعی تغییر می کند.

عسل با گلوکز زیاد و همچنین نسبت بالای دکسترین و صمغ های گیاهی احتمالا آن را به مدت بیشتری به شکل مایع نگاه می دارد و رنگ و بوی عسل طبیعی متفاوت خواهد بود. طول دوره ی دانه ای شدن به منشا گیاهی عسل طبیعی بستگی دارد.

عسل آفتابگردان، یونجه، خردل، درخت نمدار سریع شکرک می زنند. انواع عسل آکاسیا، سالویا، گیلاس و نیز عسلک تمایل دارند تا به مدت طولانی به شکل مایع باقی بمانند. عسل طبیعی مناطق شمالی مدت بیشتری به حالت مایع باقی می ماند تا عسل طبیعی مناطق جنوبی تر، هم چنین طعم و بوی عسل طبیعی در این مناطق با هم متفاوت خواهد بود.

بر اساس اندازه ی کریستال سه نوع عسل وجود دارد شامل:

1- عسل پیه مانند حاوی دانه های میکروسکوپی ریز که با چشم غیر مسلح دیده نمی شود.

2- عسل دانه ریز با خوشه های کریستالی درشت تر که اندازه ی آنها از 0.5 میلی متر فراتر نمی رود و با چشم مسلح قابل مشاهده است.

3- عسل کریستال دانه درشت با خوشه های کریستالی بزرگتر از 0.5 میلی متر.

محمد رسول
نویسنده

محمد رسول رسولی منش

  • 118 نوشته ها
  • 658 دیدگاه ها

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.