خرید حرفه ای

عسل زرشک سفیر

خرید هدفمند

موم زنبورعسل یا موم طلایی و 7 حقیقت علمی در مورد آن

چکیده :
موم زنبورعسل یک ماده خنثی با شکل پذیری زیاد در درجه حرارت نسبتاً پایین است. در مقابل، در این درجه حرارت اکثر موم های گیاهی خیلی سخت تر بوده و ساختمان بلوری دارند.
امتیاز شما: 1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره [4,92 | آراء: 12]Loading…
موم زنبورعسل یا موم طلایی و 7 حقیقت علمی در مورد آن

موم زنبورعسل

حتماً شما بهتر از من می دونید که موم زنبورعسل، این خوش رنگ، خوش بوی ارزشمند از غده های هشتگانه ی زیر شکم زنبور عسل ترشح میشه و در نهایت به دست این معمار بی ادعا به شکل شش ضلعی در میاد.

موم عسل یک ماده خنثی با شکل پذیری زیاد در درجه حرارت نسبتاً پایین است. در مقابل، در این درجه حرارت اکثر موم های گیاهی خیلی سخت تر بوده و ساختمان بلوری دارند. موم زنبور نیز در آب نامحلول و در برابر بسیاری از اسیدها مقاوم است.

موم عسل به وسیله سه جفت از چهار جفت غده های زیرشکمی زنبورهای کارگر در سنین ۱۳ تا ۱۸ روزگی پس از تولد ترشح می گردد. ترشح موم عسل توسط غده مومی (به علت تغذیه از مواد قندی کربوهیدرات ها) و هضم و جذب آنها صورت می گیرد.

باید بهتون بگم که ارزشمندترین و پرتولید ترین موم، موم زنبورعسل هست. شاید این سوال پیش بیاد که مگه موم دیگه ای هم داریم.

انواع موم زنبورعسل

خیلی خلاصه و مفید بخوام بهتون بگم، ما سه نوع موم عسل داریم:

  • یک: موم های طبیعی
  • دو: موم های سنتزی
  • سوم: موم های معدنی

موم های طبیعی مثل موم حیوانی، لالونین، موم زنبورعسل، موم اسپرماستی یا چربی نهنگ و موم های گیاهی مثل موم کاندلیلا هستند.

البته باید بگم که پارافین جز موم های معدنی محسوب میشه.

موم زنبورعسل یا موم طلایی
موم زنبورعسل یا موم طلایی و 7 حقیقت علمی در مورد آن

خواص موم زنبورعسل

برای این موم زرد رنگ و لطیف خواص زیادی برشمرده اند که باید بگم بیشتر اونها بی پایه هستند یا ثابت نشده اند. تعریف و تمجید و تبلیغات موم عسل و عسل مومدار رو زیاد دیدیم و از این به بعد هم خواهیم دید پس اجازه بدید اون بخش بد رو هم براتون بگم.

خواص زیادی درباره موم طلایی زنبور برای معده و سیستم گوارش برشمرده اند که می تونم بگم از اونجایی که معده ی انسان آنزیم لازم رو برای تجزیه و هضم موم عسل ندارد، پس نمی تواند از خواص آن برخوردار شود و ارزش تغذیه ای ندارد و طبعاً بدون تغییر دفع می شود.

با این حال از موم زنبور نا امید نشید چرا که کاربردها و حتی درمان های موضعی زیادی دارد. همینجا این نکته رو هم بگم که غالبا مردم ما عسل موم دار یا شان رو طبیعی می دونن.

به این معنی که اگر عسل داخل حجره های شش ضلعی زنبور هستش پس کاملاً طبیعی و سالمه!! که این درست نیست و غیر از عسل های صنعتی و پختنی تمام انواع عسل های شکری و تغذیه از همین موم های جذاب خارج میشود.

موم نشانه ی طبیعی بودن عسل نیست

متاسفانه باید بگم اگرچه مصرف عسل های موم دار برای خیلی از مردم بسیار جذابه یا حتی گاهی تنها انتخاب اونهاست ولی بهتره که عسل شهد رو یا عسل مایعِ بدون موم رو در اولویت انتخاب هامون قرار بدیم!! حالا چرا ؟

خیلی ساده و خلاصه به چند دلیل:

  • اولین و مهمترین قیمت بالاتر عسل های مومدار نسبت به شهد و اینکه میتونید به وزن همون موم عسل خریداری کنید پس در واقع عسل بیشتری تهیه کردید.
  • دوم: عدم جذب موم زنبورعسل توسط بدن انسان
  • سوم: باقیمانده سموم و حشره کش ها و داروهای شیمیایی نظیر انواع آنتی بیوتیک ها که برای کنترل بیماری های زنبور استفاده میشه.
  • چهارم: نگهداری عسل مومدار  هستش که اگر درست انجام نشه میتونه خراب بشه و غالباً فکر می کنند که هیچ مشکلی براش پیش نمیاد و سلامتش رو در طولانی مدت حفظ خواهد کرد.

ممکن است برای ساخت این موم از موادی مثل پارافین استفاده شود.

که البته در این دو سال اخیر بخاطر بالا رفتن قیمت پارافین نسبت به موم، تولید این نوع موم کاهش پیدا کرده است.

هم چنین در پروسه ی تولید موم عسل در کارگاه ها غالباً از مواد شوینده برای نچسبیدن برگه های موم به هم استفاده میشود که گاهی اوقات کل دستگاه پر از کف سفید می شود.

در ویدئو مقابل از نحوه تولید موم عسل از پارافین در کارگاه های صنعتی مطلع می شوید. 

نمایش ویدیو درباره موم زنبورعسل یا موم طلایی
موم زنبورعسل یا موم طلایی

موم طلایی زنبور عسل اگرچه توسط سیستم گوارشی ما جذب نمیشه ولی توسط پوست به راحتی جذب میشود.

دقیقاً به همین خاطر پایه ی بیشتر کرم های آرایشی بهداشتی، همین موم ارزشمند زنبور هستش و در پماد و ضمادهای درمانی و حتی در گرونترین ماسک های زیبایی ماده ی پایه ای است.

از موم زنبور صابون درست می کنند که در حفظ رطوبت پوست موثر هستش و خاصیت آنتی باکتریال هم دارد.

در قدیم برای مومیایی کردن اجساد یا گوشت شکار و بالا بردن ماندگاری آن از موم عسل استفاده می کردن.

از موم زنبورعسل در صنعت دندان برای تهیه قالب از دهان و دندان استفاده میشود و هم چنین در ساخت انواع پوشش های ضد آب هم کاربرد دارد.

موم زنبورعسل یا موم طلایی و 7 حقیقت علمی در مورد آن

کاربرد موم عسل

فواید موم عسل از زمان های قبل از تاریخ، مورد استفاده انسان بوده است. مصری های قدیم در ۴۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، زنبورعسل را نگهداری کرده و موم آن را برای ساختن قالب، برای نوشتن و همچنین برای مومیائی کردن و محفوظ کردن اجساد مرده هایشان بکار می بردند.

کاربرد موم عسل در زمان رومیان

رومیان قدیم از موم زنبورعسل در کوزه گری، رنگرزی و نساجی استفاده می کرده اند. انواع عروسک های مومی از معابد یونانیها و رومیان قدیم یافت شده، کاربرد موم عسل برای تامین روشنایی از زمان های بسیار قدیم خصوصاً در مصر بسیار رایج بوده است.

کاربرد موم عسل در زمان یونانیان

برای اولین بار شمع توسط یونانیها با به کار گیری نخ کتانی و موم زنبور عسل ساخته شد و برای تولید و تامین روشنایی از آن استفاده گردید.

موم زنبور عسل در طب سنتی چه کاربردی دارد؟

موم زنبورعسل در طب سنتی به نسبت ۱۰ تا ۲۰ درصد با پمادها ترکیب و مورد استفاده قرار می گیرد، این پمادها به سبب انعطاف پذیری بالا و داشتن ویتامین A اثرات مطلوبی روی قسمت های آسیب دیده پوست دارند.

وقتی دمای موم با گرمای بدن بالا می رود، این ماده فعال می شود. همچنین موم وجوه مشترکی با چربی ها دارد، به طوری که کاربرد آن را در بیماری های پوست بی خطر می کند.

موم زنبور عسل در مومیایی کردن لب، براق کننده لب، کرم های دست، نمک و مرطوب کننده ها و در محصولات آرایشی مانند سایه چشم، رژگونه و خط چشم استفاده می شود. موم عسل همچنین ماده مهمی در موم سبیل و ترشحات مو است که موها را براق و درخشان نشان می دهد.

همچنین باعث افزایش تولید کلاژن می شود که خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می دهد. بنابراین، پوست را همراه با روشن شدن سفت می کند. گلیسیرین به خوبی پوست را مرطوب می کند.

طرز تهیه:

یک قاشق غذاخوری موم بردارید و آن را به روش دو شوفاژ ذوب کنید.

هنگام مصرف از راه دهان:

موم برای اکثر افراد وقتی از طریق دهان به عنوان غذا یا به عنوان دارو مصرف می شود به احتمال زیاد ایمن است. در حالی که نادر است، برخی از افراد ممکن است واکنش آلرژیک به موم داشته باشند.

هنگامی که روی پوست قرار می گیرد: موم زنبور عسل برای اکثر افراد وقتی مستقیماً روی پوست قرار می گیرد، ایمن است.

موم زنبورعسل یا موم طلایی
موم زنبورعسل یا موم طلایی و 7 حقیقت علمی در مورد آن

مقدار تولید موم توسط زنبورعسل چه میزان می باشد؟

مطالعات مختلف نشان داده است که زنبورعسل برای تولید یک کیلوگرم موم بطور متوسط ۴/۸ کیلو گرم عسل مصرف می کند. بنابراین، این فرآورده کندو با توجه به این که وقت و انرژی زیادی توسط زنبورها برای تولید آن بکار برده می شود بسیار با ارزش و گران می باشد.

میزان یا نسبت تولید موم به عسل در سطح جهان بسته به عوامل مختلف از جمله نوع عسل عرضه شده به بازار، روش تولید عسل و میزان تقاضا برای موم فرق می کند ولی تخمین زده شده که این نسبت حدود ۱ به ۲۰ می باشد.

میزان تولید موم هر کلنی در سال حدود ۵۰۰-۳۵۰ گرم و به طور متوسط حدود ۴۰۰ گرم تخمین زده شده است. همچنین با روش های مختلف می توان میزان موم تولیدی هر کلنی را افزایش داد.

رنگ موم

رنگ موم عسل تازه ترشح شده از غدد مومی زنبور کارگر به رنگ سفید می باشد ولی گاهی لکه ها و رگه های زرد رنگ در آن نیز مشاهده می شود که مربوط به رنگ مایه های گرده گل است.

موارد مصرف موم زنبورعسل عبارتند از:

  • در صنایع دارو سازی برای ساختن پمادها، کرم ها، پوشش روی قرص ها و غیره
  • در دندان پزشکی برای تهیه قالب از دهان و دندانها
  • در ریخته گری برای ساختن قالب
  • در صنعت نساجی
  • و همچنین استفاده از موم زنبورعسل برای ساختن انواع واکس ها، جلا دادن لوازم و وسایل منزل، جلا دادن چرم و نخ و…
  • برای ساختن انواع چسب
  • آدامس
  • جوهر
  • انواع مواد ضد آب
  • در صنعت کاغذ سازی

موم زنبور فقط باید به شکل ذوب شده و پاکیزه نگهداری شود. نگهداری باید در جاهای خشک و خنک باشد و هرگز در همان اطاق نزدیک یا کنار هر آفت کشی نباشد.

موم طی زمان بتدریج متبلور خواهد شد و در نتیجه سخت تر می گردد، اما اینکار بدون هرگونه صدمه برگشت پذیر است، درست مانند عسل شکرک زده.

محمد رسول
نویسنده

محمد رسول رسولی منش

  • 116 نوشته ها
  • 662 دیدگاه ها

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *