خرید حرفه ای

عسل زرشک سفیر

عسل گون گز-خرید عسل گون گز-عسل گزانگبین-عسل گون گزانگبین-عسل فروردین

عسل گون گز سفیر

عسل پونه کوهی-خرید عسل پونه کوهی-خواص عسل پونه کوهی-عسل فروردین

عسل پونه کوهی فروردین

عسل اقاقیا-خرید عسل اقاقیا-قیمت عسل اقاقیا-خواص عسل اقاقیا-عسل فروردین

عسل اقاقیا فروردین

خرید هدفمند

آشنایی با نحوه تولید گرده گل و نکات مربوط به آن

چکیده :
نحوه تولید گرده گل این خاویار گیاهی که سرشار از خاصیت های فراوان است با شگفتی های همراه است، در این مقاله به نکات مربوط به برداشت گرده گل، تولید گرده گل و دیگر نکات آن خواهیم پرداخت.
امتیاز شما: 1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره [5,00 | آراء: 3]Loading…
تولید گرده گل زنبور عسل

آشنایی با نحوه تولید گرده گل

نحوه تولید گرده گل یکی فرآیندهای بسیار جذاب است که زنبور با دقت، حوصله و سلیقه فراوان مشغول به انجام آن می شود. زنبور عسل وقتی به روی گل می نشیند و مشغول نوشیدن شهد گل است گرده های گل که در کلاله و دیگر قسمت های گل وجود دارد به روی پاهایش می چسبند، علاوه بر این، موهای روی بدن زنبور به گونه ای تعبیه شده که گرده های موجود در هوا بر روی این موها نشسته و زنبور تا جایی که می تواند این گرده ها را با حساسیت جمع آوری می کند.

تولید گرده گل

در مرحله بعدی برای اینکه گرده های ریز به هم بچسبند، زنبور از بزاق دهان و مواد ترشح شده از بدن خود استفاده کرده و گرده را به صورت گلوله در می آورد. زنبور این گلوله ها را در قسمتی از پای خود جاسازی می کند که اصطلاحا به آن سبد گرده (basket pollen) گفته می شود، گرده گل ها تا زمانی که گشت زنی زنبور تمام شود در همین قسمت از پای زنبور می ماند و این گلوله ای خوش رنگ و لعاب گرده گل، کامل تر می شوند.در نهایت پس از گشت زنبور، نوبت به تحویل گرده های گل می رسد که برای این کار زنبور به کندو رفته و پس از وارسی توسط نگهبانان کندو، محموله گرده گل را تحویل و در خانه های شش ضلعی ذخیره سازی می شود.

جمع آوری گرده گل

هنگام ملاقات زنبور عسل با گل ها کل بدن زنبور عسل که پوشیده از موهای بسیار ریز است توسط ذرات گرده گل پوشانده می شود، زنبور عسل به کمک پاهای خود این گرده ها را از سطح بدن جمع آوری و برای فشرده سازی مقداری مواد بزاقی و شهد گل ها را به آن اضافه می کند.

بدین ترتیب یک ترکیب خمیری شکل به دست می آید که به صورت ساچمه های کوچک در سبد گرده ذخیره می شود. وزن هر بار گرده زنبور عسل حدود ۸ تا ۱۰ میلی گرم است و زنبور عسل برای جمع آوری آن به طور متوسط باید حدود ۲۰۰ گل را ملاقات کند. در شرایط آب وهوایی خوب و در یک مرتع با تنوع گیاهان گرده زا، حدود ۵۰۰۰ بار گرده توسط زنبورهای چراگر وارد کند و میشود. به طور متوسط هر کلنی قوی در طول سال 35 کیلو گرم گرده گل جمع آوری می کند که اغلب توسط زنبورهای پرستار داخل کلنی و برای پرورش نوزدان مصرف می شود.

محصولات برداشت شده از گرده گل

گرده گل کوهستان

۲۶۰,۰۰۰ تومان

آشنایی با نحوه تولید گرده گل و نکات مربوط به آن

برداشت گرده گل

زنبورداران در فصل بهار و تابستان که میزان گرده ی ورودی به کندو زیاد است اقدام به نصب تله ی گرده گیر در ابتدای ورودی کند و می نمایند. زنبور های همراه با بار گرده جهت ورود به کندو بایستی از داخل منافذ تله گرده گیر عبور کنند. اندازه این منافذ به قدری است که هنگام عبور زنبور عسل بار گرده در داخل سینی تله گرده گیر تخلیه و ذخیره میشود.

گرده های تازه حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد رطوبت دارند بنابراین برای انبارداری مطلوب و جلوگیری از فساد و رشد قارچ و کپک بایستی میزان رطوبت گرده ها به کمتر از ۸ درصد کاهش یابد. پهن کردن گرده ها روی یک پارچه ی نخی تمیز و سفید رنگ و به دور از نور مستقیم خورشید برای چند روز باعث کاهش میزان رطوبت گرده ها و نگهداری بهتر آنها میشود.

این گرده ها معمولاً تا زمان فروش در یخچال نگهداری خواهند شد. برخی از زنبورداران نیز برای حفظ خواص و کیفیت گرده ها از خشک کردن آن اجتناب و گرده ها را به صورت تازه فریز می کنند البته با توجه به محدودیت های فریزر در زنبورستان ها این روش مرسوم نیست در نهایت گرده های جمع آوری شده در بسته بندیهای ۱۰۰ تا ۲۰۰ گرمی و در ظروف پلاستیکی یا شیشه ای برای فروش عرضه می شوند.

برداشت گرده گل از کندو

نان زنبور عسل چیست و چه تفاوتی با گرده گل دارد؟

برای پاسخ به سوال نان زنبور عسل چیست؟ به صورت کوتاه باید بگوییم نان زنبور عسل همان گرده ی تخمیر شده است. زنبور عسل بعد از جمع آوری ذرات گرده از روی گل ها آن را به کمک سبد گرده به کندو منتقل و داخل حجره های شش ضلعی تخلیه میکند. این گرده ها با رطوبت ۲۰ تا ۳۰  درصدی مستعد فساد میکروبی هستند، که زنبور عسل با اضافه کردن مقادیری شهد و مواد بزاقی که حاوی باکتری های تخمیر کننده است و به کمک سر،گرده ها را در داخل حجره های شش ضلعی فشرده می کنند تا یک محیط بی هوازی و بهینه برای رشد و فعالیت باکتری های تخمیر کننده ایجاد شود.

سپس سطح این گرده ها را با یک لایه عسل پوشانده و برای چند روز به حال خود رها میکند تا باکتری های تخمیر کننده که جزء باکتری های پروبیوتیک مفید لاکتوباسیلوس محسوب می شوند فعالیت خود را آغاز کنند. در اثر فعالیت این باکتری ها گرده های گل تخمیر شده و دیواره ضخیم و محکم آنها هضم میشود در عین حال ارزش تغذیه ای آن نیز برای زنبور عسل افزایش می یابد.

در این شرایط و پس از گذشت این فرآیند ها نان زنبور عسل تولید می شود، نان زنبور عسل به دلیل حضور باکتری های پروبیوتیک مفید علاوه بر بالا بردن ارزش تغذیه ای از رشد سایر باکتریها و قارچ ها و در نتیجه فاسد شدن گرده گل جلوگیری می کند.

رنگ گرده گل

گرده گل از آن دست فراورده های زنبور عسل است که نیاز به فرآوری خاصی ندارد و یک محصول کاملا طبیعی و بدون هیچ فرآوری است و زنبوردار پس از جمع آوری گرده گل تنها کاری که انجام می دهد خشک کردن گرده ها است تا دچار کپک و قارچ نشود، بنابراین این تنوع رنگی در گرده های گل تنها ناشی از تنوع گیاهانی است که زنبور عسل به روی آن ها نشسته و گرده ها را جمع آوری کرده است.

دانه های گرده از نظر رنگ تنوع زیادی دارند و بسته به میزان رنگ دانه های تنوع رنگ طبیعی موجود در گونه های گیاهی مختلف رنگ آن متفاوت است. برای مثال در گیاه گل ماهور و سریش قرمز رنگ، در اسپرس زرد در بادام قهوه ای متمایل به زیتونی، در شکرتیغال سفید و در خشخاش طناز، آبی تیره تا سیاه رنگ است. حضور و غلظت رنگدانه های گیاهی همچون کارتنوئیدها، کلروفیل ها گزانتوفیل ها و آنتوسیانین ها مسئول رنگ های جذاب و متنوع گرده گل هستند. بر اساس نوع رنگ گرده های گل میتوان منشأ گیاهی و تاحدی کیفیت گرده گل را تعیین کرد.

سوالات مهم و پر تکرار شما پیرامون سوال " تولید گرده گل "

دانه‌های گرده از طریق فرآیند میوز ایجاد می‌شوند که طی آن سلول‌ها تقسیم می‌شوند و تعدادشان رشد می‌کند. دانه‌های گرده اغلب در کیسه‌های گرده در انتهای برچه (قسمت‌های نر گل) قرار دارند که معمولاً برچه (بخش‌های ماده گل) را احاطه کرده‌اند.

در کندوهای زنبور عسل که به صورت تجاری مدیریت می شوند، گرده را می توان به راحتی از علوفه جویان بازگشتی با استفاده از تله گرده جمع آوری کرد. این تله‌ها در جلو یا زیر ورودی کندو قرار می‌گیرند و علوفه‌گران بازگشتی باید برای ورود به کندو از یک توری فلزی یا پلاستیکی عبور کنند.

محمد رسول
نویسنده

محمد رسول رسولی منش

  • 125 نوشته ها
  • 686 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما همراه باشید