خرید حرفه ای

عسل زرشک سفیر

خرید هدفمند

خواص چای سبز و عسل طبیعی

چکیده :
چای از برگ گیاه کاملیا تهیه می‌شود. چای در سه رنگ سیاه، سبز و اولانگ وجود دارد. چای سبز به دلیل خواص درمانی که دارد، در جهان بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. هم چنین ترکیب چای سبز و عسل به محبوبیت آن افزوده است.
امتیاز شما: 1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره [5,00 | آراء: 1]Loading…

چینی‌ها حدود 4000 سال پیش، از خواص چای سبز و عسل برای درمان انواع بیماری‌هایی مانند سردرد، خونریرزی، ناراحتی‌های گوارشی و افسردگی استفاده می‌کردند.

چای سبز در آب و هوای گرم و در ارتفاعات 2100 متری از سطح دریا رشد می‌کند. چای، بعد از آب دومین نوشیدنی محبوب دنیاست؛ اما چای سیاه در ایران طرفدار بیشتری دارد. این در حالی است که چای سبز خواص به مراتب بیشتری دارد.

طبیعی است که مصرف چای سبز به تنهایی برای همه دلچسب نیست. به ویژه ما ایرانی ها علاقه داریم که از انواع شیرین کننده ها برای شیرین کردن چای سبز استفاده کنیم. از توت خشک گرفته تا قند و نبات و تا عسل طبیعی می توانند به عنوان شیرین کننده چای سبز شناخته شوند.

ویژگی مهم عسل طبیعی که باعث شده به عنوان بهترین شیرین کننده چای سبز محسوب شود این است که در کنار شیرین کردن این نوع نوشیدنی گرم، می تواند خواص چای سبز با عسل را نیز تکمیل کند.

در این مطلب به صورت خلاصه به معرفی خواص چای سبز با عسل طبیعی می پردازیم. برخی از این خواص به عنوان خواص منحصربفرد چای سبز هستند و برخی دیگر نیز به دلیل اضافه شدن عسل طبیعی به چای سبز، تقویت شده اند. بد نیست برای انتخاب از بین انواع دمنوش ها، نگاهی هم به خواص چای سبز و عسل طبیعی بیاندازید.

خواص چای سبز و عسل طبیعی

خواص چای سبز و عسل

تفاوت چای سبز با سایر چای‌ها در آن است که کمتر تحت تاثیر فرایندها قرار می‌گیرد و ترکیبات موجود در آن پایدار است. این نوع چای کمترین میزان فراوری را به خود دیده است و به همین علت می تواند خواص بیشتری نسبت به چای سیاه داشته باشد. اضافه شدن عسل طبیعی نیز به این چای خواص بی نظیری می بخشد.

بعضی از افراد ‏‏چای سبز را با طعم‌های مختلف مصرف می‌کنند. اما توصیه ‏‏می‌شود چای سبز همراه با قند یا شکر تصفیه شده استفاده نشود. زیرا چای سبز به ‏‏بازسازی بدن کمک می‌کند. ولی قند برای سلامتی مضر است. بهترین ‏‏ترکیب، چای سبز، لیمو و عسل است. با افزودن عسل به چای سبز ‏‏ویتامین‌های مفید چای افزایش پیدا می‌کند که برای مغز بسیار مفید ‏‏است و باعث افزایش حافظه و تمرکز خواهد شد.‏

چای سبز باعث افزایش روند سوخت و ساز می‌شود. کافئین ماده اصلی ‏‏چای سبز است. زمانی که با عسل مصرف گردد، اکسیداسیون چربی، 17 ‏‏درصد افزایش پیدا می‌کند. از خواص دیگر مصرف چای سبز و عسل ‏‏آن است که آنتی اکسیدان را در بدن بالا می‌برد. با بالا رفتن سن، زنان ‏‏دچار پوکی استخوان می‌شوند که با استفاده از این ترکیب استخوان‌های ‏‏مقاوم‌تر و سالمتری خواهند داشت.‏

بد نیست نگاهی به خواص چای سبز و عسل بیاندازیم.

تقویت حافظه با چای سبز و عسل

مطالعات نشان داده که افرادی که دو فنجان چای سبز در روز مصرف می‌کنند، حافظه بهتری دارند و مطالب را راحت‌تر به خاطر می‌سپارند. البته این تحقیقات کامل و دقیق نیست اما می تواند بیانگر این واقعیت باشد که نوشیدن دمنوش چای سبز تا چه اندازه برای تقویت حافظه مفید است.

البته اضافه شدن عسل طبیعی به ویژه عسل سیاهدانه، عسل بهارنارنج، عسل یونجه و عسل شبدر از جمله بهترین عسل ها برای تقویت حافظه هستند.

خواص چای سبز با عسل برای چربی سوزی

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان اپیگالوکتشین گالات بوده و به افزایش متابولیسم بدن و چربی سوزی کمک می‌کند. میل کردن روزانه چای سبز  به لاغری کمک می کند. البته چای سبز به تنهایی لاغر کننده نیست.

حتی اضافه شدن عسل طبیعی به آن هم باعث نمی شود که چای سبز لاغر کننده قطعی باشد؛ بلکه باید حتما از رژیم غذایی مناسب و تحرک کافی در کنار مصرف چای سبز و عسل برای افزایش سوخت و ساز استفاده شود.

در بین مرکبات، لیمو به دلیل داشتن ویتامین c بالا منبع بسیار مناسبی برای چربی سوزی به شمار می‌رود. به دلیل آنتی اکسیدانی که در لیمو وجود دارد کبد را تحریک کرده تا چربی سوزی را آغاز کند.

بعد از آنکه چایی برای نوشیدن آماده شد، یک یا دو پر لیمو به آن اضافه کنید و یا نصف لیمو را در فنجان بچکانید تا تاثیر آنتی اکسیدان افزایش یابد. مصرف چای سبز به همراه لیمو میزان چربی سوزی را  تا 30 درصد افزایش می‌دهد.

خواص چای سبز و عسل طبیعی - عسل فروردین

کاهش خطر آلزایمر با چای سبز و عسل

افرادی که دچار آلزایمر می‌شوند یکسری پلاک هایی در مغزشان ایجاد می‌شود. مطالعات نشان داده است افرادی که از چای سبز استفاده کرده‌اند خطر ابتلا به این بیماری در آنها کاهش یافته است. همانطور که می دانید عسل طبیعی نیز یک ماده ضد آلزایمر و تقویت کننده حافلظه در مغز است. مصرف چای سبز با عسل طبیعی می تواند شبیه به معجونی برای پیشگیری از آلزایمر محسوب شود.

خواص چای سبز با عسل و کاهش قند خون

نوشیدن چای سبز به طور منظم و در بلند مدت منجر به کاهش قند خون شده و در نتیجه قند خون پایدارتری خواهید داشت. دیابت نوع دو، بیماری است که در دهه‌های اخیر، 400 میلیون نفر را مبتلا کرده است. چای سبز گزینه مناسبی برای افراد دیابتی است. نوشیدن منظم چای سبز در افراد دیابتی مصرف انسولین را در آن‌ها کاهش می‌دهد.

اگر مبتلا به دیابت هستید، باید در این زمینه حتما با پزشک مشورت کنید. بدون مشورت پزشک به هیچ وجه نباید خودسرانه از چای سبز استفاده کنید.

خواص چای سبز و عسل طبیعی

مصرف چای سبز و عسل در کاهش پرخوری عصبی

تنین یک ماده آرام بخش در چای سبز است. در افرادی که دچار پرخوری عصبی هستند، مصرف دو تا سه فنجان چای سبز در روز به آن‌ها حس آرامش داده و در کاهش این بیماری موثر است. عسل نیز می تواند در کنار چای سبز به شما حس خوبی بدهد و از پرخوری بیش از اندازه بازدارد.

چای سبز و عسل برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها

عصاره برگ چای سبز خاصیت ضد میکروبی دارد و از ایجاد پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند. هرچند هنوز تحقیقات کاملی در این زمینه انجام نشده، اما از نظر طب سنتی، می توان از چای سبز برای سلامت دندان و لثه استفاده کرد.

خواص چای سبز و عسل؛ کمک به درمان سرطان

تحقیقات مختلفی بر روی خواص چای سبز برای درمان سرطان یا پیشگیری از این بیماری انجام شده است. برخی بررسی های محدود نشان داده که مصرف چای سبز کاهش 48 درصدی سرطان پروستات را به همراه دارد. همچنین در یک گزارش علمی آمده است که نوشیدن چای سبز باعث کاهش 42 درصدی سرطان روده بزرگ می‌گردد.

با این حال نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه وجود دارد. هرچند که اضافه شدن عسل طبیعی کهیک ماده ضد سرطان است، می تواند اثر ضدسرطانی چای سبز را دوچندان کند.

رفع تبخال به کمک گرین تی

تبخال یک عامل ویروسی است. برای برطرف کردن آن مقداری چای سبز را دم کرده و کمی روی تبخال بمالید و بگذارید تا خشک شود. این کار را سه بار در روز انجام دهید تا زخم ناشی از تبخال از بین برود. این یک خاصیت جانبی از چای سبز است.

خواص چای سبز با عسل در پیشگیری از بیماری ایدز

پژوهشگران ژاپنی دریافته‌اند ترکیب اپی‌گالو‌کاتچین‌گلات که در چای سبز وجود دارد، مانند یک عایق عمل کرده و اجازه نمی‌دهد ویروس HIV مثبت روی سلول های بدن بنشیند و ضعف در بدن را ایجاد کند. پژوهشگران نوشیدن چای سبز را یک مکمل برای جلوگیری از ابتلا به بیماری ایدز می دانند.

خواص چای سبز و عسل طبیعی - عسل فروردین

تاثیر چای سبز و عسل بر عفونت گوش

نوشیدن چای سبز عفونت و تورم گوش را از بین می‌برد. با این حال در صورتی که به تورم و یا عفونت گوش دچار شدید کافی است با یک پارچه تمیز مقداری از چای سبز را به گوش بزنید تا تورم برطرف شود. عسل طبیعی در بیشتر شدن این خاصیت نیز کمک کننده است.

تاثیر چای سبز و عسل برای افراد مبتلا به آسم

تئوفیلین موجود در چای سبز مانند مواد مخدر عمل کرده و باعث آرامش و رفع حساسیت و التهاب دستگاه تنفس خواهد شد. گالو‌کاتچین‌گلات به دلیل آنکه خاصیت ضد حساسیتی دارد بدن را درمقابل هرگونه حساسیت مقاوم می‌نماید.

توصیه می‌شود افرادی که دارای مشاغلی مانند فعالیت در کارخانه های سیمان هستند و یا افرادی که در مناطق سردسیر زندگی می‌کنند از این نوشیدنی بیشتر استفاده نمایند. اضافه شدن عسل طبیعی به چای سبز نیز کمک می کند تا این خواص بیشتر خود را نمایان سازند.

خواص چای سبز با عسل و پیشگیری از بیماری های خود ایمنی

پژوهشگران دریافته‌اند نوشیدن چای سبز از ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی جلوگیری می‌نماید. این دمنوش پرطرفدار مانع گسترش آنتی‌ ژن‌هایی می‌شود که ایمنی بدن را از بین می‌برند. در یک اختلال خود ایمنی به نام سندرم شوگرن، سلول‌هایی که از آن‌ها بزاق ترشح می‌شود، مورد حمله قرار می‌گیرند و باعث خشکی دهان خواهد شد.

چای سبز به دلیل داشتن ماده‌ای به نام EGCG از حملات خود ایمنی جلوگیری می‌کند. یکی دیگر از اختلالات خود ایمنی مشکلات پوستی است. در این مرحله پوست مورد حمله قرار می‌گیرد و فرد مبتلا به سل جلدی خواهد شد.

عسل طبیعی نیز به تنهایی برای پیشگیری از بیماری های خود ایمن مفید است. عسل به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود و مقابله با رادیکال های آزاد، حتی در برخی بیماری های خود ایمن به عنوان درمان مورد استفاده قرار می گیرد. حال اضافه شدن عسل به چای سبز می تواند گزینه خوبی برای مقابله با این بیماری باشد.

تذکر در مورد مصرف چای سبز و عسل

باید به این نکته توجه داشت مصرف زیاد چای سبز جذب آهن در بدن را دچار اختلال خواهد کرد. حداکثر روزانه دو فنجان چای مصرف شود. نکته مهمی که اصولا مورد توجه قرار نمی گیرد اینس است که نباید به هیچ وجه چای سبز را به آب جوش اضافه نکنید. زیرا باعث از بین رفتن آنتی اکسیدان آن خواهد شد.

زمانی که آب جوش را داخل لیوان ریختید کمی منتظر بمانید تا جوشش آب کم شود، سپس چای سبز را به آن اضافه کرده و 5 الی10 دقیقه صبر کنید و سپس میل نمایید.

همین نکته در مورد عسل طبیعی نیز صادق است. نباید عسل طبیعی را به آب جوش و آب گرم بالای 60 درجه اضافه کنید. در واقع برای درست کردن دمنوش چای سبز و عسل، ابتدا آب را در لیوان دمنوش ریخته و بگذارید کمی از دمای جوش بیافتد. سپس چای را اضافه کنید و بگذارید دم بیاید. پس از دم آمدن کامل چای و کاهش دما، می توانید عسل طبیعی را به چای سبز اضافه کنید.

خواص چای سبز و عسل طبیعی

سخن آخر

خواص چای سبز به ویژه اگر به همراه عسل طبیعی میل شود آنقدر زیاد است که بسیاری از نیازهای شما را پوشش دهد. سعی کنید در برنامه روزانه خود حداقل یک و حداکثر یک فنجان چای سبز را قرار دهید تا از این خواص بی نظیر بهره مند شوید.

محمد رسول
نویسنده

محمد رسول رسولی منش

  • 116 نوشته ها
  • 623 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *