خرید حرفه ای

عسل زرشک سفیر

عسل اقاقیا-خرید عسل اقاقیا-قیمت عسل اقاقیا-خواص عسل اقاقیا-عسل فروردین

عسل اقاقیا فروردین

خرید هدفمند

آشنایی با نحوه تولید بره موم و 2 روش برداشت آن از کندو

چکیده :
اگر شما هم تا به حال نام بره موم را شنیده باشید و در جریان خواص بی نظیر آن قرار گرفته باشید احتمالا برایتان جالب باشد که با نحوه تولید بره موم که قوی ترین آنتی بیوتیک دنیا است آشنا شوید.
امتیاز شما: 1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره [5,00 | آراء: 3]Loading…

نحوه تولید بره موم

زنبور عسل در آستانه ی فصل سرما اقدام به “تولید بره موم” می کند تا بتواند درز ها و شکاف های کندو را پوشش دهد و هوای داخل کندو را در دمای ایده آل خود یعنی 30 تا 35 درجه سانتیگراد حفظ کند.از طرفی بره موم زنبور عسل یک آنتی بیوتیک ، آنتی باکتریال و ضد عفونی کننده قوی است که بسیار به کار زنبور می آید و می توانید توضیحات و شرح کامل آن را در این مقاله مطالعه کنید.( بره موم چیست ؟ Propolis )

ما در این مقاله به توضیح و تشریح کامل نحوه تولید بره موم و روش های تولید صنعتی و سنتی بره موم در ایران و جهان می پردازیم .اهمیت نحوه و روش های تولید بره موم بعنوان یک محصول استراتژیک و دارویی که مصارف آن رو به افزایش است بسیار اهمیت پیدا کرده است.

بیشترین میزان تولید بره موم خالص در استان های غربی و شمال غربی ایران صورت می گیرد که دارای هوای سردتر یا طول فصل سرمای بلندتری را دارا هستند.

تولید بره موم صنعتی

اگر برای شما هم سوال است که بره موم چگونه تولید می شود باید بگوییم که زنبور عسل صمغی که از جوانه های درختانی همچون سپیدار و سرو و یا صمغ و رزین هایی که از گیاهانی همچون باریجه ترشح می شود را به وسیله ی آرواره ها جدا کرده و به کمک بزاق خود به آن حالت چسبناک می دهد. 

سپس آن را به سبد گرده در پاهای عقبی متصل و به کندو منتقل میکند. این صمغ ها به کمک سایر زنبورهای داخل کندو با میزان مشخصی از موم و گرده گل مخلوط شده و به بره موم تبدیل میشود. محل نگهداری آن نیز داخل سوراخهای کندو دیواره و روی قابها و همچنین محل دریچه پرواز است.معمولا بره مومی که در محل دریچه پرواز کندو تجمع پیدا می کند بره موم با کیفیت تر و معطری است.

زنبور عسل در حال تولید بره موم

نقش بره موم در کلنی زنبور عسل چیست؟

بره موم هم به عنوان چسب برای محکم کردن اتصالات و قاب ها و درزگیری کندو استفاده میشود و هم به عنوان ماده ی ضد عفونی کننده و آنتی بیوتیک طبیعی داخل کند و کارکردهای متنوعی دارد. این خاصیت ضدعفونی و آنتی بیوتیکی تا حدی است که آن را قوی ترین آنتی بیوتیک طبیعی جهان نام گذاری کرده اند، زنبور عسل تمامی شکاف ها و منافذ کمتر از ۴ میلی متر را با بره موم پوشش میدهد. 

علاوه براین در صورت حمله و ورود سایر جانوران موذی از جمله موش مارمولک و پروانه های شهد خوار به داخل کندو بعد از کشتن مهاجم کلیه ی سطح خارجی آن را با لایه ای از بره موم میپوشاند تا از فساد لاشه جلوگیری نماید به نظر میرسد استفاده مصریان باستان از بره موم در مومیایی فراعنه نمونه ای از الگوبرداری از این فعالیت زنبور عسل باشد.

تولید بره موم زنبور عسل

با کیفیت ترین بره موم دنیا در کدام منطقه تولید می شود؟

بره موم یکی از تولیدات طبیعی کلنی زنبور عسل است که منشأ صمغ و رزین های گیاهی داشته و در داخل کندو به عنوان بخشی از سیستم دفاعی کلنی در برابر آفات و بیماری ها مورد استفاده قرار میگیرد. بر اساس مطالعات محققان حوزه بره موم به ویژه پروفسور بانکوآ – استاد آکادمی علوم بلغارستان – بره موم های بسیار متنوعی در دنیا تولید می شود و بره موم سبز برزیلی که از گیاه با کاریس تولید میشود یکی از شناخته شده ترین بره موم های دنیا است که بیشترین تحقیقات علمی و اثرات درمانی تأیید شده بره موم در دنیا بر روی این نوع بره موم انجام شده است.

با بررسی های علمی که به ویژه در دهه اخیر در زمینه گیاهان مولد بره موم صورت گرفته مشخص شده است که بره موم های تولیدی با منشأ گیاهی مختلف دارای اثرات دارویی متفاوت و مخصوص به خود هستند. در ایران نیز با توجه به تنوع بسیار زیاد گونه های گیاهی بومی بره موم های متنوع و باکیفیتی تولید میشوند که اظهار نظر در مورد خواص درمانی و دارویی ویژه آنها نیازمند به انجام تحقیقات وسیع در این حوزه است.

محصولات برگرفته از بره موم در مجموعه فروردین

آشنایی با نحوه تولید بره موم و 2 روش برداشت آن از کندو

نحوه برداشت بره موم در کندو توسط زنبورداران

زنبورداران معمولاً بره موم را به دو روش جمع آوری می کنند، روش سنتی که در از محل دریچه پرواز روی قاب ها و در محل درز و شکاف ها انجام میشود و در آن به طور متوسط از هر کلنی ۵۰ گرم بره موم قابل برداشت است. روش صنعتی که این نوع برداشت با استفاده از تله بره موم انجام می شود، تله بره موم در واقع یک صفحه توری مانند با قطر سوراخ های معین است که بر روی قاب ها قرار داده می شود. 

زنبور عسل درون این سوراخ ها را با بره موم می پوشاند و زنبوردار بعد از پر شدن سوراخ ها اقدام به جمع آوری آن می نماید. در این روش به طور متوسط از هر کند ۵۰ تا ۱۵۰ گرم بره موم در سال قابل برداشت است. البته بسته به نژاد و نوع تله بره موم امکان برداشت ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ گرم بره موم نیز وجود دارد. بره موم های تولید شده از تله بره موم کیفیت بالاتری دارد و به لحاظ بهداشتی نیز سالم تر از بره مومهای جلوی دریچه پرواز کندو است. بره موم برداشت شده از کندو بسته به منطقه و نوع گیاهان صمغ زا می تواند رنگ طعم و کیفیت متفاوتی داشته باشد.

تولید سنتی بره موم در کندو

چقدر می توانید بره موم تولیدی خود را بفروشید؟

فروش بره موم خام خود به طور مستقیم به شرکت ها ساده است – آن را جمع آوری کنید و از طریق پست ارسال کنید. بیشتر شرکت ها فقط برای بره موم خالص هزینه می کنند. این بدان معنا نیست که آنچه برای آنها ارسال می کنید باید خالص باشد – بلکه فقط به این معنی است که آنها آنچه را که ارسال می کنید آزمایش می کنند و بر اساس وزن بره موم خالص موجود در آن را پرداخت می کنند. شما می توانید انتظار داشته باشید که حدود 900 هزار تومان تا 2 میلیون تومان  در هر کیلو برای بره موم خالص دریافت کنید، و بیشتر شرکت ها هزینه حمل و نقل را نیز پرداخت می کنند.قیمت جهانی بره موم خالص و خام حدود 380 دلار آمریکاست.

مقدار بره موم که می توانید از یک کندو جمع آوری کنید متفاوت است. برخی از زنبورداران متوجه می شوند که در یک فصل فقط 50 تا 150 گرم برداشت می کنند، اما با استفاده از روش های خاص و تشک یا تله جمع آوری و همچنین نژاد و منطقه استقرار زنبورستان این مقدار می تواند به 1 کیلوگرم یا بیشتر افزایش یابد. این درآمد قابل توجهی از یک کندو است، علاوه بر عسلی که شما نیز برداشت خواهید کرد. برای کمک به زنبورهای خود در طول مسیر، تهویه کندوهای خود را افزایش دهید و آنها را در نزدیکی گیاهان با آن برگ های سوزنی شکل مهم قرار دهید، تا زنبورهای شما دسترسی خوبی به شیره مورد نیاز خود داشته باشند.

تولید بره موم اگر بصورت علمی و درست انجام شود بسیار می تواند سودمند باشد و حتی می توانید روی درآمد سالانه ثابت از تولید بره موم حساب باز کنید.برداشت بره موم و ذخیره سازی آن نیز در قیمت نهایی بسیار موثر است.

منابع علمی این مقاله | sources of this article
محمد رسول
نویسنده

محمد رسول رسولی منش

  • 124 نوشته ها
  • 679 دیدگاه ها

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *