خرید حرفه ای

عسل زرشک سفیر

خرید هدفمند

خواص دمنوش گل گاوزبان و عسل

چکیده :
گل گاوزبان ‏گیاهی 40 تا 70 سانتی متری است. محل رویش این گیاه در مزارع و زمین‌های بایر و منشاء اصلی این گیاه دمشق است. دمنوش گل گاوزبان و عسل خواص بسیار زیادی دارد که در این مطلب با آن آشنا خواهید شد.
امتیاز شما: 1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره [4,80 | آراء: 5]Loading…
خواص دمنوش گل گاوزبان و عسل

دمنوش گل گاوزبان و عسل

گل گاوزبان یکی از گیاهان دارویی که دارای خواص فراوانی است، گیاه گل گاوزبان Echium amoenum نام دارد. از دوران گذشته ایرانیان از این گیاه بسیار بهره برده‌اند. گل‌ها و برگ‌های گل گاوزبان را خشک کرده و به عنوان دمنوش مورد استفاده قرار می‌دهند. از دانه‌های این گیاه برای تهیه روغن نیز استفاده می‌نمایند. گل گاوزبان دارای طبیعت گرم بوده، آرام بخش است و باعث نشاط می‌شود.

گل گاوزبان ‏گیاهی 40 تا 70 سانتی متری است. محل رویش این گیاه در مزارع و زمین‌های بایر و منشاء اصلی این گیاه دمشق است. با این حال در ایران نیز به ویژه در شهرهای شمالی گیاه گل گاو زبان به وفور یافت می شود. در شمال غرب ایران نیز دشت های گل گاوزبان وجود دارد.

روش های مختلفی برای مصرف گل گاوزبان وجود دارد. از گل گاوزبان حتی برخی خوراکی ها مثل مربا نیز تهیه می شود. با این حال جوشانده گل گاوزبان و دمنوش گل گاوزبان از بهترین روش های مصرف این گیاه دارویی هستند. دمنوش گل گاوزبان یکی از محبوب ترین دمنوش های ایرانی است که در سال های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته تا جایی که بسیاری از کافی شاپ ها نیز این نوع دمنوش را عرضه می کنند.

برای شیرین کردن دمنوش گل گاو زبان می توان از شکر، قند، نبات یا عسل استفاده کرد. عسل طبیعی بهترین گزینه برای شیرین کردن گل گاوزبان است تا هم خواص عسل گل گاوزبان را تکمیل کند و هم به شیرین کردن این دمنوش کمک کند.

در ادامه به معرفی خواص دمنوش گل گاوزبان با عسل طبیعی اشاره می کنیم. اگر قصد نوشیدن این نوع دمنوش به تنهایی یا دمنوش های ترکیبی را دارید که در آن از این گیاه دارویی نیز استفاده است، پیشنهاد می کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید تا با اطلاعات کافی از دمنوش خوشمزه و جذاب گل گاوزبان میل کنید.

خواص دمنوش گل گاوزبان و عسل

رفع استرس و اضطراب؛ مهمترین خواص عسل گل گاوزبان

معروف‌ترین خاصیت گل گاوزبان، تقویت سیستم عصبی، رفع استرس و اضطراب است.

با مصرف دمنوش گل گاوزبان غم و غصه، دلهره و وحشت از بین رفته و افسردگی ‏کاهش پیدا می کند. این خاصیت گل گاوزبان باعث شده تا این دمنوش در بین بهترین دمنوش های آرامش بخش قرار گیرد. مصرف منظم هفتگی این نوع دمنوش به مرور زمان باعث کاهش اضطراب و استرس می شود. متخصصان طب سنتی این دمنوش را برای کمک به درمان افرادی ‏که با خود حرف میزنند تجویز می‌کنند.

اضافه شدن عسل طبیعی به دمنوش گل گاوزبان کمک می کند تا خواص این دمنوش برای رفع اضطراب و استرس بیشتر شود. عسل طبیعی باکیفیت یکی از موادی است که طب سنتی برای رفع استرس آن را تجویز می کند. حال، اگر قرار باشد آن را به دمنوش گل گاوزبان هم اضافه کنید، قطعا معجونی آرامش بخش طبیعی در اختیارتان قرار می گیرد.

ناگفته نماند که در مناطقی که دشت گل گاوزبان وجود دارد، به دلیل علاقه وافر زنبور عسل به گل گاوزبان و شهد گوارایی که این گل درون خود جای داده است، عسل تک گلی به نام عسل گل گاوزبان تهیه می شود. این نوع عسل طبیعی اثرات فوق العاده ای برای آرامش اعصاب دارد. علاوه بر این، می توانید برای شیرین کردن دمنوش گل گاوزبان از عسل گل گاوزبان استفاده کنید.

درمان مشکلات مغز و اعصاب به کمک دمنوش گل گاوزبان با عسل

گل گاوزبان به سبب اینکه حواس 5 گانه را تقویت می‌کند، باعث تمرکز بیشتر شده و می‌تواند در درمان بیش فعالی موثر باشد. افزایش تمرکز حواس به ویژه برای مهندسان و دانشجویان رشته های مختلف موثر بوده و باعث افزایش بهره وری آن ها می شود. به همین علت است که در برخی شرکت ها، دمنوش گل گاوزبان با عسل طبیعی سرو می شود تا بازدهی و راندمان مجموعه افزایش پیدا کند.

دمنوش گل گاوزبان سبب افزایش انتقال امواج عصبی شده و خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد. این موضوعی است که برخی تحقیقات علمی توانسته اند تا حدودی به آن دست پیدا کنند. هرچند هنوز برای نظر قطعی زود به نظر می رسد. با این حال اضافه شدن عسل طبیعی به این دمنوش می تواند کمک بزرگی برای پیشگیری از آلزایمر باشد.

افزایش انرژی روزانه با دمنوش گل گاوزبان و عسل

مصرف عسل به طور منظم باعث می‌شود بدن انرژی از دست رفته را بازیابی کند. در ‏تقویت استقامت بدنی و سیستم ایمنی اثر فراوانی دارد. به همین علت متخصصان ‏تغذیه به ورزشکاران توصیه می‌کنند عسل خام را دربرنامه غذایی و یا میان وعده قرار ‏دهند. در این بین اگر هر چند روز یکبار دمنوش گل گاوزبان با عسل را میل کنید، انرژی مضاعفی در کنار آرامش بیشتر خواهید داشت.‏

خواص دمنوش گل گاوزبان و عسل-خواص عسل گل گاوزبان-گل گاوزبان برای چی خوبه-عسل فروردین

درمان بی خوابی و اختلالات خواب

یکی از مهمترین ویژگی های دمنوش گل گاو زبان در طب سنتی و در بین قدیمی ترها، خاصیت این دمنوش یا جوشانده برای درمان بی خوابی است. اگر از پدربزرگ ها و مادربزرگ ها در مورد برطرف کردن بی خوابی شبانه بپرسید، به شما خواهند گفت که نیم ساعت قبل از خواب، دمنوش گل گاوزبان بخورید. البته این موضوع وابسته به این است که چرا بی خواب می شوید؛ اما در بسیاری از موارد این دمنوش معجزه می کند.

اضافه شدن عسل به دمنوش گل گاوزبان یعنی یک قرص آرام بخش و خواب آور طبیعی برای قبل از خواب. فراموش نکنید که این دمنوش را حداقل نیم ساعت قبل از خواب با عسل طبیعی به ویژه عسل گل گاوزبان میل کنید. مطمئنا هم خوابتان می برد و هم خواب خوبی را تجربه خواهید کرد.

خواص دمنوش گل گاوزبان و عسل برای تصفیه خون

یکی از روش‌های تصفیه کردن خون نوشیدن دمنوش گل گاوزبان با عسل است. زیرا این دمنوش از قدرت بالایی در پاکسازی خون برخوردار است. البته نباید فراموش کنید که این نوع دمنوش در صورتی می تواند خواص تصفیه خون را داشته باشد که به صورت منظم استفاده شود. هرچند مصرف روزانه آن نیز ممکن است مشکلاتی را به همراه بیاورد.

همراه کردن عسل طبیعی با این نوع دمنوش، قطعا باعث افزایش خاصیت تفیه کنندگی خون ان می شود. عسل طبیعی باکیفیت می تواند عملیات تصفیه خون را به بهترین نحو ممکن انجام دهد. از این رو، توصیه می شود به جای خوردن دمنوش گل گاوزبان با نبات یا دیگر شیرین کننده ها، حتما از عسل طبیعی استفاده کنید.

مصرف دمنوش گل گاوزبان و عسل در پیشگیری از سکته و حمله های قلبی و ناراحتی های قلبی و عروقی موثر است. این موضوع را می توان به تصفیه خون توسط این معجون یا به عوامل دیگر نسبت داد.

خواص دمنوش گل گاوزبان و عسل

گل گاوزبان برای چی خوبه؟

گل گاوزبان هم به صورت دمنوش هم به صورت روغن سبب تحرکات روده‌ای شده و به بهبود عملکرد آن کمک می‌کند. ‏افرادی که دچار تنبلی روده هستند می‌توانند از این داروی گیاهی استفاده نمایند. عسل طبیعی نیز به ویژه برخی عسل های مقوی روده مثل عسل آویشن، عسل مریم گلی و عسل گزانگبین می توانند به این خاصیت دمنوش گل گاوزبان کمک کنند.‏

عسل همچنین دارای خاصیت آنتی اکسیدان است و در از بین بردن رادیکال‌های آزاد اثر مثبتی ‏دارد. به همین علت باعث از بین رفتن ریفلاکس اسید معده خواهد شد و در درمان التهاب ‏مری نیز موثر است.‏

عسل می‌تواند دامنه وسیعی از مشکلات معده را حل کند.‏ یک قاشق غذا خوری عسل می‌تواند ‏از تولید بیش از حد گاز معده جلوگیری نماید. بسیاری از این خواص در دمنوش گل گاوزبان نیز وجود دارد. در تیجه مصرف این دمنوش با عسل طبیعی می تواند معجزه ای برای تقویت سیستم گوارشی باشد.

خاصیت گل گاوزبان برای سرماخوردگی

ترکیب گل گاوزبان به همراه لیمو عمانی و عسل برای درمان سرماخوردگی موثر است. این نسخه ای است که در طب سنتی مورد تایید قرار گرفته اما با بهتر است برای مصرف حتما با متخصص طب سنتی مشورت کنید.

همچنین دمنوش گل گاوزبان با عسل دارای مقدار زیادی ویتامین c هستند. به همین دلیل برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید خواهند بود. در این روزهای کرونایی مصرف دمنوش گل گاوزبان و عسل گزینه مناسبی برای بالا بردن سیستم ایمنی بدن است.

اگر به خشکی گلو یا تنگی نفس دچار شدید حتما از این دمنوش استفاده نمایید. دمنوش گل گاوزبان و عسل طبیعی برای پیشگیری از آنفولانزا نیز موثر است.

خواص دمنوش گل گاوزبان و عسل برای پوست، مو و ناخن

اگر جزء افرادی هستید که از خشکی پوست و خارش‌های پوستی رنج می‌برید، مصرف عصاره برگ گل گاوزبان می‌تواند در برطرف کردن آن‌ها تاثیر فراوانی داشته باشد.

روش مصرف آن است که مقداری از عصاره برگ گل گاوزبان را با یک قاشق غذا خوری عسل رقیق کرده و روی پوست بمالید. با این حال برخی معتقدند که حتی مصرف دمنوش گل گاوزبان و عسل نیز می تواند به سلامت پوست و بهبود زیبایی کمک کند.

خواص دمنوش گل گاوزبان و عسل-دمنوش گل گاوزبان با عسل-خواص عسل گل گاوزبان-عسل فروردین

دیگر خواص گل گاوزبان با عسل

علاوه بر خواص گل گاوزبان بیان شده در بالا، برخی خواص دیگر این دمنوش باعث شده تا از آن به عنوان یک دمنوش فوق العاده عالی برای رفع بسیاری از بیماری ها یاد شود. البته فراموش نکنید که برای رفع بسیاری از بیماری ها نیاز به مشورت با پزشک است و نباید خودسرانه اقدامی انجام شود.

برخی از خواص عسل گل گاوزبان را در ادامه با هم مرور می کنیم:

  • دمنوش گل گاوزبان به همراه لیمو عمانی برای معالجه تب‌های دانه‌ای مانند سرخک، ‏آبله مرغان اثر بسیار مفیدی دارد.‏
  • ‏این دمنوش در کنار عسل، عرق آور و ادرار آور بوده و در تقویت کلیه ها موثر است. ‏
  • شکم را نرم کرده و کیسه صفرا را باز می‌کند.‏
  • دردرمان برونشیت و بی اختیاری روده و التهاب ورم کلیه تاثیر فراوانی دارد.‏
  • گل گاوزبان و عسل دارای مقادیر زیادی کلسیم و پتاسیم است. با مصرف دمنوش گل گاوزبان با عسل تعداد دفعات ادرار را افزایش می‌یابد و عفونت را از بدن خارج می‌کند.
  • دمنوش گل گاوزبان و عسل دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و منیزیم هستند. تحقیقات نشان داده که دمنوش گل گاوزبان با عسل می‌تواند از شدت بیماری سرطان پانکراس بکاهد.
  • گل گاوزبان دارای آلکوالویید است. اثر ضد حساسیت و ضد روماتیسم و ضد التهاب دارد. عسل طبیعی نیز با داشتن ویژگی‌های منحصر بفرد، دردرمان این بیماری‌ها موثر است. در نتیجه مصرف دمنوش گل گاوزبان و عسل اثر فراونی در بهبود بیماری‌ها دارد.
  • دمنوش گل گاوزبان و عسل دارای مقادیر زیادی کلسیم هستند. در سنین میانسالی استخواها نیاز به کلسیم فراوانی دارند. مصرف این دمنوش باعث جلوگیری از پوکی استخوان‌ها خواهد شد.
  • مصرف دمنوش گل گاوزبان در درمان دردهای ناشی از سنگ کلیه و دفع سنگ مثانه ‏موثر است.
  • مصرف دمنوش این گیاه به همراه عسل طبیعی برای درمان آلرژی ‏فصلی نیز مفید است.

عوارض گل گاوزبان برای مصرف آن

دمنوش گل گاوزبان اگرچه یک دمنوش خوشمزه و خوش عطر برای تمامی فصول است؛ اما ممکن است مصرف این دمنوش برای برخی افراد مضر باشد. برخی افراد با مزاج گرم ممکن است با مصرفل این نوع دمنوش دچار حساسیت شوند یا مشکلات مختلفی برایشان ایجاد شود. در نتیجه بهتر است برای مصرف این نوع دمنوش یا بسیاری دیگر از دمنوش ها، حتما با متخصص طب سنتی یا پزشک داخلی مشورت کنید.

نکته دیگر، عدم مصرف بیش از اندازه این نوع دمنوش است. مصرف زیاد دمنوش گل گاوزبان باعث مشکلات حاد و جبران ناپذیری می شود. به هیچ وجه در مصرف جوشانده، دمنوش و کلا گیاه گل گاوزبان زیاده روی نکنید. دوز مصرف برای درمان بیماری های مختلف را می توانید از متخصص طب سنتی بپرسید.

خواص دمنوش گل گاوزبان و عسل

سخن آخر

خواص دمنوش گل گاوزبان برای بدن انسان بسیار زیاد است. اگر عسل طبیعی نیز به آن اضافه شود، بسیاری از خواص آن دوچندان می شود. با این حال مصرف خودسرانه دمنوش گل گاوزبان با عسل برای همه خوب نیست. بهتر است اگر بیماری خاصی دارید، بدون مشورت متخصص طب سنتی از چنین دمنوشی استفاده نکنید.

اگر شما هم از خاصیت دمنوش گل گاوزبان اطلاع دارید که ما به آن اشاره نکرده ایم، لطفا از طریق نظرات با ما در میان بگذارید.

محمد رسول
نویسنده

محمد رسول رسولی منش

  • 118 نوشته ها
  • 690 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.