خرید حرفه ای

عسل زرشک سفیر

خرید هدفمند

دلایل کف کردن عسل

چکیده :
حتماً در هنگام خرید و یا در زمان بازکردن درب ظرف با این صحنه مواجه شدید که بر روی سطح ظرف عسل یک لایه سفید رنگ به صورت کف قرار گرفته است و گاها این تصور برداشت می شود که این عسل حتما خراب شده و دیگر قابلیت مصرف ندارد.
امتیاز شما: 1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره [4,73 | آراء: 11]Loading…

اگر شما احیاناً یک عاشق عسل باشید و به صورت روزانه و هفتگی عسل مصرف می‌کنید حتماً در هنگام خرید و یا در زمان بازکردن درب ظرف با این صحنه مواجه شدید که بر روی سطح ظرف عسل یک لایه سفید رنگ به صورت کف قرار گرفته است و گاها این تصور برداشت می شود که این عسل حتما خراب شده و دیگر قابلیت مصرف ندارد.

عسل طبیعی ترین شیرین کننده طبیعت است که از هزاران سال مورد استفاده بشر قرار گرفته است و دیدگاه اغلب مردم از عسل یک ماده دارویی و شفابخش با اثرات درمانی بسیار زیادی است برای همین نیز حساسیت در خرید این محصول در بین مردم بسیار بالاست و داشتن اطلاعات عمومی و کلی در مورد این محصول با ارزش می تونه لذت مصرف عسل و یک خرید آگاهانه رو در شما دو چندان نماید.

به طور کلی عسل توسط زنبورعسل و در داخل کندو و با جمع آوری شهد گیاهان تولید می شود. این عسل بعد از تولید در کندو توسط زنبوردار از شان های مومی خارج شده و در داخل حلب های بهداشتی به کارگاه ها و کارخانه های بسته بندی انتقال داده میشود. به طور پیش فرص در عسل های طبیعی نبایستی هیچ گونه ماده افزودنی و اضافی با جز عسل باشد و هر گونه ماده ای غیر از عسل به لحاظ استاندارد غیرقابل قبول است.

اما به وفور دیده می شود که در شلف فروشگاه ها و یا در هنگام خرید عسل یک لایه سفید رنگ بر روی سطح و گوشه های ظرف عسل وجود دارد حال سوالی که پیش می آید این لایه سفید رنگ چیست و آیا مشخصه خاصی دارد و آیا وجود این لایه سفید رنگ بر خواص عسل تاثیر دارد؟

پیشنهاد مطالعه:

آیا عسل فاسد میشود؟

دلایل کف کردن عسل

سطح ظرف عسل نشان از بی کیفیتی عسل است؟

به لحاظ علمی وجود این لایه سفید رنگ کف مانند سه علت اساسی دارد:

کف حاصل از فرآیند بسته بندی عسل:

عسل یک محلول بسیار ویسکوز و غلیظ است و در کارخانه های بسته بندی عسل براساس یک چارت زمانی خاص بسته بندی عسل در مخازن سه جداره انجام می شود. اضافه شدن ذرات هوا در حین تخلیه و پرکردن مخازن و یا مرحله تصفیه عسل بسیار محتمل است. در حین هم زدن و مخلوط کردن عسل مقادیر زیادی از ذرات هوا به درون عسل وارد می شود و اگر در مخازن بسته بندی فرصت کافی برای خارج شدن ذرات هوا از عسل در نظر گرفته نشود این ذرات هوا به همراه عسل بسته بندی شده و به تدریج به روی سطح ظرف عسل قرار می گیرد و به صورت یک لایه سفید کف مانند ظاهر می شود. بایستی بدانید که این لایه نشان از کیفیت پایین عسل نیست و عسل قابلیت مصرف دارد و هیچ مشکلی ندارد اگرچه که بایستی در پروسه بسته بندی عسل الزامات کامل رعایت شود تا این نقص برطرف گردد چون در مشتری پسندی عسل تاثیر بسزایی دارد

دلایل کف کردن عسل

کف حاصل از شهد گل:

در درون شهد گیاهان مواد موثره خاصی وجود دارد به نام ساپونین ها. این ترکیبات موثره که اثرات دارویی بیشماری هم دارد به طور طبیعی کف می کنند در عسل های ویژه ای همچون عسل خارشتر، عسل کنار و عسل گارچی این ترکیبات در شهد گل ها و در ادامه در عسل ظاهر می شود. حتی در هنگام برداشت عسل از کندوها خیلی از زنبورداران با این صحنه مواجه می شوند که در سطح حلب ها و دبه ها کاملا یک لایه کف تشکیل شده است که به تدریج این کف ته نشین می شود اما در هنگام بسته بندی و هم زدن عسل این کف دوباره تشکیل می شود. در عسل هایی که مقادیری از شهد این گیاهان وجود داشته باشد تشکیل این کف در سطح عسل گاها اجتناب ناپذیر است و بایستی بدانید این نوع کف نیز هیچ مشکلی ندارد و نشان از بی کیفیتی عسل نیست. نکته مهم این است که این کف خاصیت دارویی ویژه ای دارد و با خیال راحت این کف را مصرف کنید.

کف حاصل از ترشیدگی و تخمیر عسل:

عسل یک ترکیب بسیار ویژه است که فساد ناپذیری بالایی دارد اما بایستی بدانید که تنها ماده ای که باعث فساد عسل می شود آب و رطوبت بالاست! در عسل هایی که رطوبت بیش از 20 درصد دارد همچون عسل مناطق مرطوب (عسل مرکبات و جنگلی و نمدار) و یا عسل های نارس به دلیل رطوبت بالایی که دارند در اثر فعالیت مخمرها به تدریج عسل فاسد می شود. با فعالیت مخمرها قند موجود در عسل به اسید و دی اکسید کربن تبدیل می شود و دی اکسیدکربن به صورت یک لایه کف مانند در سطح ظرف عسل قرار می گیرد. این نوع کف بر خلاف دو نوع دیگر یک بوی ترش مانند اسیدی دارد که در هنگام بوکردن کاملا واضح است. در این حالت به تدریج کل عسل فاسد می شود و بوی ترشیدگی زیادتر شده و به عنوان عسل قابلیت مصرف ندارد. اگرچه با ارائه راهکارهایی می توان این نوع عسل را تبدیل به سرکه کرد و در تهیه سکنجبین مورد استفاده قرار گیرد که در پست های بعدی به آن می پردازیم.

محمد رسول
نویسنده

محمد رسول رسولی منش

  • 118 نوشته ها
  • 689 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.