خرید حرفه ای

عسل زرشک سفیر

خرید هدفمند

ساکارز؛ همون قندی که همه ازش فراری اند!

چکیده :
به قند دی ساکارید که از یک مولکول قند فروکتوز و یک مولکول قند گلوکوز تشکیل شده باشد، ساکارز (به انگلیسی: Sucrose) می گویند.
امتیاز شما: 1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره [4,88 | آراء: 16]Loading…
ساکارز؛ همون قندی که همه ازش فراری اند!

ساکارز چیه؟

ساکارز همان قند عادی است که از ترکیب گلوکز و فروکتوز (C6 H12 O6) به وجود می آید و در درجه بندی شیرینی، شیرینی 90 را دارد. این قند به صورت طبیعی در انواع میوه ها، شهد گیاهان و به ویژه در چغندرقند و نیشکر یافت میشه. قند و شكری که ما روزانه مصرف می کنیم در واقع همین ساکارُز خالصه! لازم به ذکر است که درست کردن ساکارُز کار گیاهان است.

دلیل اهمیت بالای ساکارز در عسل

تغذیه کلنی ها با شربت شکر و تولید عسل شکری دلیل اهمیت ساکاروز در آزمون های عسله. برای ردیابی عسل شکری و تفکیک اون با عسل طبیعی این آزمون در استانداردهای بین المللی عسل ارائه شده!

استاندارد عسل درمورد ساکارز

براساس استانداردهای ملی و بین المللی، ساکارُز عسل طبیعی بایستی حداکثر ۵ درصد باشه و مقادیر بیشتر از اون نشان از غیر طبیعی بودن عسل داره! البته در برخی از عسل ها استثناناتی وجود داره مثل عسل اقاقیا، یونجه و اسطوخودوس دارویی.

پیشنهاد مطالعه:

طب سنتی و عسل

آیا همه عسل های با ساکارز زیر۵ درصد طبیعی اند؟

خير، ساکاروز یکی از آیتم های تعیین کیفیت و اصالت عسله و الزاماً براساس میزان ساکارز نمی توان طبیعی یا شکری بودن عسل رو اثبات کنیم. عسل نیمه تغذيه و شکری زیادی داریم که ساکاروزشون کمتر از ۵ درصد ميشه! ساکارُز عسل به مرور زمان در طی انبارداری کاهش می یابد!

ساکارز؛ همون قندی که همه ازش فراری اند!
ساکارز؛ همون قندی که همه ازش فراری اند!

نحوه آزمایش ساکارز عسل

میزان ساکارُز عسل در آزمایشگاه ها به روش فهلینگ و آزمون تيتراسيون اندازه گيري ميشه! این آزمون درصد خطای بالایی داره و تکرارپذیری پایینی داره! به همین دلیل یک نمونه عسل در آزمایشگاه های مختلف درصد ساکاروز متفاوتی رو گزارش ميدهند.

چرا اینقدر آزمون ساکارز اختلاف داره!

روش تیتراسیون دقت پایینی داره و عوامل زیادی از جمله نمونه برداری شرایط دمایی، وسایل، مواد شیمیایی و آزمونگر میتونه در میزان دقت این آزمون تاثیر بالایی داشته باشه! این آزمون رو صرفا در آزمایشگاه های تخصصی عسل انجام بدید که تجربه و مهارت بالایی رو میطلبه!

تو عسل طبیعی هم ساکارز وجود داره؟

بله! در شهد گیاهان نیز قند ساکاروز وجود داره و یکی از دلایل جذابیت شهد گیاه برای زنبورعسل همين ساکاروزه! اما زنبور عسل با آنزيم اينورتاز قند ساکاروز رو به قند فروکتوز و گلوكوز تبدیل میکنه! اغلب عسل های طبیعی و کاملا رسیده ساکارُز کمتر از ۳ درصد دارند! استثنائاتی هم داریم!

در چه مواردی ساکارز عسل بیش از ۵ درصده؟

دلیل اصلی ساکاروز بالا در اغلب موارد، تغذیه زنبورها با شربت شكره و بایستی به این مورد شک کنيم! اما گاهاً در عسل های کاملاً طبیعی هم میشه ساکاروز بالا باشد. در عسل های تازه و نارس که فرآوری زنبورعسل کم بوده ساکارُز عسل بالا است که به تدریج ميزان اون کم ميشه.

ساکارز؛ همون قندی که همه ازش فراری اند!

جمع بندی و نتیجه گیری مهم!

ساکارُز یکی از 6 آزمون اصالت سنجی عسله و اگرچه مهمه اما به تنهایی معیاری برای کیفیت عسل نیست. نبایستی صرفاً بر اساس میزان ساکاروز، کیفیت سنجی و قیمت گذاری عسل انجام شود. تقلبات بیشمار، استثنائات و خطای آزمایشگاهی مارو مجاب می کنه که ساکارُز رو به تنهایی معیار کیفیت عسل ندونیم و سایر آیتم ها همچون پرولین و دیاستاز رو مهم بدونيم.

محمد رسول
نویسنده

محمد رسول رسولی منش

  • 116 نوشته ها
  • 641 دیدگاه ها

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *