خرید حرفه ای

عسل زرشک سفیر

خرید هدفمند

پرولین؛ اسید آمینه پروتئین ساز

چکیده :
پرولین (به انگلیسی: Proline) یک ترکیب منحصر به فرد در ساختمان پروتئین‌ها است. گرچه این ماده به عنوان یکی از بیست اسید آمینه‌ی اصلی تشکیل دهندهٔ ساختمان پروتئین‌ها شناخته می‌شود، ولی واقعیت آن است که پرولین یک ایمینواسید می‌باشد.
امتیاز شما: 1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره [4,75 | آراء: 4]Loading…
پرولین؛ اسید آمینه پروتئین ساز

پرولین چیه؟

درعسل 16 آمینواسید شناسایی شده است و مهمترین آمینواسید موجود در عسل پرولین است که 50 تا 85 درصد کل آمینواسیدهای عسل را تشکیل می دهد. پِرولين منشا شهد، گرده و ترشحات بزاقی زنبور عسل دارد. پِرولین یکی از شش شاخص مهم استاندارد عسل ایران است.

پرولین چطور اندازه گیری میشود؟

براساس استاندارد 11145 و به روش اسپکتروفتومتری (طیف سنجی نوری) در حضور معرف نین هیدرین در طول موج 500 تا 520 نانومتر، میزان آمینواسید پِرولین اندازه گیری می شود. بر اساس استاندارد ملی ایران حداقل میزان قابل قبول این آمینو اسید، 180 میلی گرم در کیلو گرم عسل میباشد.

میزان پرولين در عسلها

میزان این آمينو اسيد در عسل های طبیعی، رسيده و تیره رنگ بیشتر از سایر عسل هاست و مقدار آن برای عسل های کاملاً تغذیه ای در حدود 100 تا 200، برای عسل های نیمه تغذیه 150 تا 250، عسل های روشن 200 تا 350 و برای عسل های تیره رنگ تا 2000 و حتی بیشتر است.

کدام عسل ها بیشترین پرولين رو دارند؟

عسل های طبیعی، کاملاً رسيده و با رنگ کهربایی تا کهربایی تیره همچون عسلک ترنگبين و بلوط، عسل های شوید، گشنیز، رازیانه، آویشن، موشکورک، کنار، گارچی و… مقادیر بالاتری از این آمينواسيد در مقايسه با عسل های مرکبات، خارشتر، یونجه، اقاقيا و شبدر دارند.

پرولین؛ اسید آمینه پروتئین ساز
پرولین؛ اسید آمینه پروتئین ساز

ارتباط بین فرآوری زنبورعسل و پرولين

سهمی از آمینواسید پِرولین، منشأ زنبور عسل دارد و هر چه مدت زمان فرآوری عسل، توسط زنبور عسل بیشتر باشد میزان این آمينواسيد افزایش می یابد. در عسل های نارس که عسل زودتر از موعد برداشت میشود، ميزان این آمينوايسد پایین تر است و كيفيت عسل نیز کاهش می یابد.

پرولین یک شاخص خوب برای کیفیت عسل

ارتباط بسیار مستقيم و معناداری بین میزان آمينواسيد پِرولين و كيفيت عسل برقرار است، به طوری که در عسل های کاملاً طبیعی، رسیده و باکیفیت مقادير بالاتری از این آمینواسید در مقایسه با عسل های نیمه تغذيه و كم کیفیت وجود دارد. البته در نهایت پِرولین در کنار سایر آیتم ها اهمیت دارد.

میزان پرولین چقدر باشه، عسل خوبیه؟

ميزان مطلوب و ایده آل پِرولین برای عسل های مختلف متفاوته! اگرچه استاندارد حداقل میزان پِرولين رو 180 در نظر گرفته اما این عدد به معنای کیفیت عسل نیست. به طور مثال؛ پرولين 300 در عسل مرکبات بسیار خوبه اما همین میزان پرولین در عسل کنار نشان از کیفیت پایینه اون عسله!

در چه شرایطی میزان پرولین پایینه؟

در عسل های تغذیه شده با شربت شکر، عسل های طبیعی با رنگ خیلی روشن، همچون مرکبات و شبدر، در عسل های کهنه چندساله، در عسل های نارس و با رطوبت بالا، میزان پِرولین پایین است. تحلیل و تفسير ميزان پرولین برای هر عسل نیازمند دانش عسل شناسی عسل های ایران است.

پرولین؛ اسید آمینه پروتئین ساز

جمع بندی و نتیجه گیری

پرولین شاخص خوبی برای تعیین کیفیت عسل در آزمایشگاه هاست و دقت بالایی در مقایسه با آزمون ساکارز داره! ميزان مطلوب پرولين در عسل های طبیعی تک گیاه مختلف رنج متفاوتی داره و نتیجه گیری در مورد کیفیت عسل مطابق با ميزان پرولين مستلزم دانش عسل شناسی است.

محمد رسول
نویسنده

محمد رسول رسولی منش

  • 118 نوشته ها
  • 644 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.