خرید حرفه ای

عسل زرشک سفیر

خرید هدفمند

صفر تا 100 کندوی روان یا Flow Hive

چکیده :
کندوی روان "Flow hive" پیچیده ترین و پیشرفته ترین ابداع یا اختراع در زنبورداری از سال 1852 تا به حال بشمار می رود. این ابداع عالی به شما اجازه می دهد تا بدون باز کردن در کندو و حتی کوچکترین مزاحمت و اختلال برای زنبور و فرایند کندو، عسل تولیدی را برداشت و ذخیره کنید.
امتیاز شما: 1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره [4,87 | آراء: 31]Loading…

Flow Hive که هنوز در ایران و به فارسی برای آن کلمه ی معادلی نداریم متاسفانه در کشور موجود نیست موجود نیست ولی میتوان با اقتباس ساده و مستقیم از نام لاتینش آن را " کندوی روان " نامید.

کندوی روان، فلو هایو یا Flow Hive شاید پیچیده ترین و پیشرفته ترین و زیباترین ابداع یا اختراع در زنبورداری دنیا از سال 1852 تا به حال بشمار می رود. این ابداع عالی و صنعتی به شما اجازه می دهد تا بدون باز کردن در کندوی زنبور عسل و حتی کوچکترین مزاحمت و اختلال برای زنبورها و فرایندِ داخلی کندو، عسل طبیعی تولیدی را به راحتی برداشت و ذخیره کنید.

شما با چرخاندن فقط یک اهرم و ایجاد یک تغییر هندسی ساده در شکل شش ضلعی موم زنبور عسل ، عسل طبیعی را به راحتی از قاب های عسل یا شان ها خارج می کنید. البته در این نوع کندوها از لذت و تجربه ی خوردن عسل مومدار دیگه خبری نیست.

ثبت و ساخت این اختراع توسط یک زنبوردار استرالیایی انجام شده ولی با گذشت مدت زمان اندکی شاهد نمونه های چینی و تایلندی آن در بازارهای جهانی هستیم که قطعا ظرافت کار مجموعه فلو هایو را ندارد ولی در نهایت با یک چندم قیمت همان کارایی را به شما می دهد.

صفر تا 100 کندوی روان یا Flow Hive

کندوی روان چطور کار می کند؟

کندوی روان یا Flow hive
طرز کار کندوی روان
کندوی روان یا Flow hive
Flow hive 02 | دانشنامه و فروشگاه عسل طبیعی و خرید ژل رویال اصل | عسل فروردین

فلو هایو (کندوی روان) از چند قاب پلاستیکی تشکیل شده است. سلول های پلاستیکی این قابها از چیده شدن نوارهایی در کنار هم تشکیل می شوند. نیمی از هر سلول شش ضلعی در یک نوار و نیم دیگر آن در نوار مجاور قرار دارد. چفت شدن این دو نوار، سلولی را می سازد که زنبورها آن را با موم تکمیل خواهند کرد. ضلع انتهایی قاب و دیواره پشتی کندو شفاف هستند.

بنابراین زنبوردار بدون آنکه نیاز به باز کردن کندو داشته باشد وضعیت عسل داخل سلول ها و شروع پولک کردن آن توسط زنبورها را می بیند. برای برداشت عسل یک آچار فلزی شبیه به یک آچار آلن بلند داخل محل تعبیه شده در قسمت بالای قاب می باشد و با چرخاندن 90 درجه آن، نوارهای پلاستیکی تشکیل دهندۀ سلول ها یکی در میان از جای خود حرکت کرده و سلول ها دو نیم می شوند.

عسل داخل سلول های شکسته شده به سمت پایین جریان پیدا می کند، با توجه به شیب سلول ها به سمت داخل، عسل روی زنبورهای مستقر روی قاب نمی ریزد. در طول قسمت پایینی قاب یک لولۀ پلاستیکی تعبیه شده که عسل های فروریخته از طریق شلنگی که به انتهای آن متصل می شود مستقیماً داخل شیشۀ عسل خواهد ریخت.

با بازگرداندن آچار فلزی به حالت اول خود سلولهای شکسته شده به حالت اول بر می گردند و قاب برای استفاده مجدد زنبورها آماده است. هرچند این موزیانه ترین کلاه برداری از زنبوران عسل در طول تاریخ است اما واقعاً استرس و تلفات زنبورها و زحمات زیاد زنبوردارها برای برداشت عسل را از بین می برد.

کندوی روان یا Flow hive
پیشنهاد مطالعه:
صحبت های یکی از زنبورداران خوب کشورمون که با بیان و زبان خاص زنبورداری خودشون عملکرد کندوی روان یا فلو هایو رو توضیح می دهند:
شأن Flow Hive یعنی پوکه های عسل دان شون از تو ورقه ها و واشرهای بهم چسبیده که دارای شیارن و با حرکت میله از هم فاصله گرفته و نظم 6 ظلعی بهم خورده و موجب حرکت و تخلیه عسل کانال تحتانی شده ،بدون پولک برداری دستی و استراکتور تخلیه از مجرا ها که عسل به وسیله کانال های یین قابی به کانالهای تخلیه سرازیر می شود.
صفر تا 100 کندوی روان یا Flow Hive

معایب کندوی روان Flow Hive

گفتنی است این نوع کندو خالی از عیب نیست و در کل هرجا که بشر در فرایند طبیعی یک رویداد یا روال طبیعی دست می برد بطور قطع ایرادات و مشکلاتی هم وجود دارد، که بنده در اینجا بصورت خلاصه و تیتروار اشاره می کنم:

1. موم پلاستیکی

زنبورها اساسا از پلاستیک و پت خوششان نمی آید و جایگاه اصلی ذخیره سازی عسل موم طبیعی ست که سلامت و ارگانیک بودن عسل رو هم به همراه دارد. از طرفی ساخت این نوع شان یا موم مصنوعی هزینه هایی دارد که برای زنبورستان های صنعتی با تعداد بالا توجیح اقتصادی ندارد.

از طرفی زنبور ابتدا به ساکن پذیرای هر جنسی بغیر از موم خود زنبور عسل نیست و معمولا روی ان را موم اندود می کند و بعد برای ذخیره سازی عسل اقدام می نماید.

Flow Hive 04 | دانشنامه و فروشگاه عسل طبیعی و خرید ژل رویال اصل | عسل فروردین
2. عدم وجود ارتباط بین زنبور و زنبوردار در کندوی روان

نکته ی اصلی زنبورداری ارتباط بین این دو طرف است نه حذف یکی از آنها و البته حذف کلی از خواص و مزیت هایی دارویی و درمانی برای انسان که جدای در بحث زنبورداری و در رسیدگی مستقیم امکان پذیر می شود.

زنبوردار در سرکشی و نظارت کندو به حضور یا عدم حضور ملکه پی می برد که یکی از اموری است که مدام باید در زنبورستانها توسط زنبوردار چک شود و با عدم سرکشی و باز کردن در کندوی روان یا فلو هایو این امر میسر نیست.

از طرفی با مشاهده مستقیم قاب ها و حالات و شرایط زنبور ، زنبوردار به بیماری ها یا مشکلات احتمالی زنبور زودتر پی می برد.

3. قیمت بالای کندوی روان

قیمت بالای کندوی فلو هایو Flow Hive باعث شده تا در زنبورسراهای بزرگ و هدفمند نتوانند این نوع کندو را جایگزین انواع قبلی کنند.

کندوی روان که اختراع و ساخت پدر و پسری استرالیایی است و قیمت پایه بین 500 تا 700 دلار دارد و بیشتر برای کسانی است که زنبورداری را جهت تفریح و گذراندن آخر هفته ها دنبال می کنند مناسب است. در دنیا افراد مشهور زیادی نظیر دیوید بکهام فوتبالیست معروف از این نوع کندوها در باغ خود استفاده می کند.

از طرفی افراد آماتور هم می توانند خیلی راحت با این کندوها کار کنند و حداقل عسل مصرفی سالانه ی خودشون رو تامین کنند.

محمد رسول
نویسنده

محمد رسول رسولی منش

  • 118 نوشته ها
  • 675 دیدگاه ها

2 پاسخ

  1. سلام ، خیلی جالب بود فقط خواستم بدونم نمونه های چینی رو که فرمودید قیمت پایین تری داره می تونیم تهیه کنیم از شما یا ارتباط بدید بهمون برای باغمون میخوام

    1. سلام
      ممنونم از شما
      جهت دریافت مشاوره با شماره 09114477600 در ارتباط باشید.
      با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.