خرید حرفه ای

عسل زرشک سفیر

خرید هدفمند

باورهای اشتباه درباره عسل طبیعی در بین مردم ، زنبورداران و فعالین بازار

چکیده :
باورهای اشتباه درباره عسل طبیعی در بین مردم به ما میگه که عسل هرچی بمونه کیفیتش بیشتر میشه یا عسل اگر شکرک بزنه طبیعی نیست و زنبور حتما تغذیه شده و از همه مهم تر ...
امتیاز شما: 1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره [4,60 | آراء: 15]Loading…

میخواهیم در مورد باورهای اشتباه درباره عسل طبیعی که بین مردم و زنبورداران رایج شده صحبت کنیم و از اینجا شروع می کنیم که برخی از زنبورداران و فعالین بازار عسل فکر می کنند که : "عسل هرچی بمونه کیفیتش بیشتر میشه!"

اما باور صحیح و علمی به ما میگه:

عسل های طبیعی هر چه تازه تر باشد کیفیت بیشتری دارد. مواد موثره موجود در عسل (ویتامین ها، آمینواسیدها، ترکیبات پلی فنولی) نیمه عمر دارند و در اثر انبارداری بیش از یک سال به تدریج این مواد غیرفعال میشن. گاها برخی از افراد عسل های کهنه ده ساله را به عنوان عسل دارویی و به قیمت های بسیار بالا به فروش میرسانند!! اما بایستی بدونید که عسل تازه بر عسل های کهنه ارجحیت دارد.

سعی کنیم مصرف عسل های طبیعی، تازه، سالم، خام و زنده رو به دوستان و آشنایان مون توصیه کنیم.

برخی از زنبورداران و فعالین بازار عسل: "وقتی در طی انبارداری ساکارز عسل میاد پایین کیفیت عسل بیشتر میشه!!"

باور صحیح و علمی به ما میگه:

اگر چه در طی انبارداری به تدریج میزان ساکارز عسل کاهش پیدا میکنه اما به این معنی نیست که کیفیت عسل بیشتر شده! در اثر فعالت آنزیم اینورتاز که در عسل وجود داره قند ساکارز به قندهای فروکتوز و گلوکوز تبدیل میشه و ساکارز میاد پایین اما کیفیت عسل که بیشتر نمیشه! بایستی بدونیم ساکارز به هیچ وجه به تنهایی معیار درستی برای کیفیت و قیمت گذاری عسل نیست.

سعی کنید تا می تونید عسل رو به صورت تازه عرضه و مصرف کنید و انبارداری به تدریج (بیش ازیک سال) کیفیت عسل رو کاهش میده!

یکی دیگر از باورهای اشتباه درباره عسل طبیعی بین فعالان این بازار اینه که : "آزمایشگاه ها هم دیگه نمی تونن کیفیت عسل رو تشخیص بدن!!"

اما داده های علمی به ما میگه که :

اصالت و کیفیت عسل تون رو صرفا در آزمایشگاه های تخصصی عسل انجام بدید که هر آزمایشگاهی صلاحیت آزمون عسل رو نداره! آزمون همیشه با خطا همراه بوده و درصدی از خطا در آزمایشگاه ها قابل قبوله! اما بایستی بدونیم تنها راه علمی و مطمئن برای کیفیت سنجی عسل آزمایشگاه اونم نه هر آزمایشگاهی بلکه آزمایشگاه های تخصصی و با تجربه در زمینه عسل!! آنالیز حسی عسل(بررسی عسل بر اساس رنگ، عطر، طعم، مزه و بافت) توسط ارزیاب حسی + آزمون های شیمیایی (ساکارز عسل ، پرولین، دیاستاز، HMF) + تحلیل آزمون مهم است!

باورهای اشتباه درباره عسل طبیعی در بین مردم ، زنبورداران و فعالین بازار

برخی از زنبورداران و فعالین بازار عسل: "عسل رو بجوشون یا بزار جلو آفتاب؛ رنگش تیره بشه تا عسل خوش رنگتر بشه!"

باور درست و علمی نشون میده که :

حرارت دهی و نور مستقیم خورشید به شدت به عسل آسیب میزنه. در طی حرارت دهی و قراردادن عسل در معرض نور مستقیم خورشید واکنش میلارد (قهوه ای شدن) در عسل صورت میگیره و ترکیب سمی هیدروکسی متیل فورفورال تولید میشود و مواد موثره عسل ازبین میرن!! همه عسل های طبیعی به همان رنگ واقعی شون ارزش داره و تغییر رنگ در اثر حرارت عسل رو به یک ماده سمی تبدیل می کنه!

به تصمیم زنبور عسل و طبیعت احترام بزاریم.عسل به همان صورتی که توسط زنبورعسل به طور کامل تولید شده ارزشمنده نه کمتر و نه بیشتر!

پیشنهاد مطالعه:

نحوه تعیین کیفیت عسل

برخی از زنبورداران و فعالین بازار عسل: "فقط براساس میزان ساکارز میشه کیفیت و قیمت عسل رو مشخص کرد!"

باور صحیح و علمی به ما میگه:

ساکارز تنها یکی از6 آزمون اصالت سنجی عسله و نمی شود صرفا براساس میزان ساکارز عسل کیفیت عسل رو تعیین کرد. میزان ساکارز عسل بستگی به منشا گیاهی، میزان رسیدگی و تازگی عسل دارد علاوه بر این اندازه دقیق ساکارز عسل ها به دقت انداره گیری آزمایشگاه نیز دارد. ساکارز، پرولین، دیاستاز و هیدروکسی متیل فورفورال 4 آزمون مهم عسله که بایستی آزمون شود.

ساکارز یک شاخص برای ردیابی عسل طبیعی از عسل شکری است و صرفا براساس میزان ساکارز نمیتوان عسل طبیعی را از عسل شکری تفکیک کرد! میزان ساکارز عسل در دنیا اهمیت چندانی ندارد!

باورهای اشتباه در زمینه عسل در بین زنبورداران و فعالین بازار عسل

یکی از رایج ترین و مهم ترین باورهای اشتباه درباره عسل طبیعی این است که مردم تصور می کنند که : "عسل هیچ گاه فاسد نمیشه و تاریخ انقضا نداره و برای صدها سال قابلیت مصرف داره!!"

باور صحیح و علمی به ما میگه:

عسل همچون مواد غذایی دیگه تاریخ انقضا داره و یک محصول جاودانه نیست و این که عنوان میشه عسل از اهرام مصر از سه هزار سال پیش فاسد نشده نیز یک متن خبری زرد است تا مطلب علمی معتبر. عسل یک موجود زنده است و به دما، نور، هوا و زمان حساس است و در اثر انبارداری (معمولا بیش از دو سال) مواد موثره عسل غیر فعال میشود. قندهای عسل به ماده حد واسط هیدروکسی متیل فورفورال تبدیل شده، رنگ عسل بسیار تیره شده، عطر و مزه اولیه خود را از دست میدهد و به یک ترکیب به مزه تند و تیز تبدیل میشود و به عبارت ساده تر عسل فاسد میشود و قابلیت مصرف ندارد!!

برخی از زنبورداران و فعالین بازار عسل: "عسل هر بیماری رو درمان می کنه و برای هر دردی تجویز میشه"

باور صحیح و علمی به ما میگه:

این که عسل یک ماده ارزشمند و محصول غذایی فراسودمند با اثرات دارویی و درمانی است شکی نیست اما اغراق در بیان خواص و اثرات درمانی این محصول به هیچ وجه صحیح نیست. این که خواسته باشیم عسل رو دوای هر دردی بدونیم و برای همه بیماری های گاها صعب العلاج هم عسل تجویز کنیم بسیار غیر علمی و غیر منطقی است. زنبوردار رسالتش تولید یک محصول طبیعی و با کیفیت است و درمان یک مقوله تخصصی است که متخصصین و کارشناسان امربایستی انجام دهند.

عسل یک غذا_دارو با اثرات بسیار خوب برای برخی از مشکلات بدن است نه درمان هر بیماری!

یکی دیگر از تصورات علمی غلط و باورهای اشتباه درباره عسل طبیعی این است که : "آنزیم دیاستاز موجود در عسل خواص دارویی برای بیماری های مختلف داره!!"

باور صحیح و علمی به ما میگه:

آنزیم دیاستاز صرفا یک تسریع کننده واکنش شیمیایی برای تبدیل قند نشاسته به قندهای ساده تری همچون فروکتوز و گلوکوز است و این که عنوان میشود دیاستاز باعث آب شدن چربی های دور قلب میشود و به هیچ وجه مبنای علمی ندارد. اهمیت دیاستاز در عسل به جهت یک شاخص کیفی خوب برای اصالت سنجی و تازگی عسل در استانداردهای بین المللی است نه اثرات دارویی آن! مواد موثره دارویی موجود درعسل در وهله اول ترکیبات ثانویه ای همچون پلی فنول ها است و در وهله بعد عناصرمعدنی، آمینواسیدها، ویتامین ها و ترکیبات پپتیدی است که البته میزان این مواد بسیارکه است.

باورهای اشتباه درباره عسل طبیعی در بین مردم ، زنبورداران و فعالین بازار

جمع بندی و نتیجه گیری نهایی

به علم اعتماد کینم و دانسته های علمی جدید را جایگزین باورهای اشتباه قدیمی کینم!

منبع

کتاب دانستنی های محصولات زنبورعسل؛ تالیف مهندس محمد رفاهی

محمد رسول
نویسنده

محمد رسول رسولی منش

  • 118 نوشته ها
  • 723 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.