خرید حرفه ای

عسل زرشک سفیر

خرید هدفمند

عسل خام چیست و 10 نکته ی تغذیه ای در مورد آن

چکیده :
عسل خام چیه؟ به چه عسلی، عسل خام گفته میشه و آیا عسل خام نسبت به عسل های دیگه مزیتی داره و از کجا به خام بودن عسل پی ببریم؟
امتیاز شما: 1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره [5,00 | آراء: 18]Loading…
عسل خام چیست و 10 نکته ی تغذیه ای در مورد آن

عسل خام ارگانیک

بسیاری از مردم بر این باورند که عسل خام، فواید سلامتی بیشتری نسبت به عسل معمولی دارد. آیا عسل خام سالم تر است و چه تفاوت هایی دارد؟ در این مقاله به تفاوت‌ های عسل خام و معمولی از جمله فرآوری، فواید سلامتی، موارد مصرف و خطرات احتمالی می‌ پردازیم.

در تشخیص عسل خام باید گفت که مستقیماً از کندو می آید در حالی که عسل معمولی قبل از بطری شدن تحت پردازش قرار می گیرد. در واقع به عسلی که حرارت و گرمای غیر مجاز ندیده باشد عسل خام یا در اصطلاح انگلیسی (Raw Honey) می گویند. عسل خام از این جهت ارزشمند که میزان HMF حداقلی رو داره که یک ماده ی سمی هستش و بر اثر حرارت یا گرما دادن در عسل تولید میشه.

عسل خام و فیلتر نشده حاوی گرده گلهاست که منبع غنی پروتئین هستند و خواص زیادی دارند. دو صفت در بسته بندی های خارجی و رو لیبل در دنیا تاکید میشه ابتدا خام بودن عسل (Raw Honey) و دومی فیلتر نشده (Unfilterd).

به همین دلیل است که غالب عسل های موجود در فروشگاه های بعنوان مثال اروپا رس بسته یا شکرک زده هستند به این خاطر که دما ندیدند و از طرفی فیلتر نشده و همین ذرات گرده گل، مرکز یا هسته ای برای تشکیل بلور یا رس بستن عسل طبیعی میشه.

در مورد قیمت عسل خام هم باید بگم که تصور میشه قیمت بالاتری داره ولی تفکرات و باورهای اشتباه در مردم در مورد عسل طبیعی باعث شده که هزینه های بیشتری روی عسل طبیعی انجام بشه.

اتفاقاً اول سلامت و کیفیت عسل رو از بین میبره و دوم قیمت عسل رو افزایش میده و قیمت عسل خام بدلیل اینکه فرایند اضافه ای روی عسل طبیعی و خام انجام نمیشه در نهایت قیمت پایین تر و مناسب تری دارد.

مردم از عسل طبیعی بعنوان غذا و دارو استفاده می کنند. تاریخ نشان می دهد انسان‌ ها ممکن است تا 8000 سال از عسل برای مقاصد دارویی و درمانی استفاده کرده باشند.

در ابتدا، مردم از عسل خام ارگانیک استفاده می ‌کردند، اما امروزه بیشتر از عسل ‌های موجود در قفسه ‌های سوپر مارکت‌ ها که معمولاً از طریق پاستوریزه کردن و حرارت بالا پردازش می‌ شوند استفاده می کنند. بسیاری از این انواع عسل فرآوری شده ممکن است حاوی قندهای اضافه شده نیز باشند.

عسل خام چیه؟

عسل خام ارگانیک مستقیماً از شان یا قاب های زنبوری می آید. زنبورداران معمولاً عسل را از صافی عبور می دهند تا ذرات کوچکی از جمله گرده، موم زنبور عسل و بخش هایی از زنبورهای مرده را صاف کنند. اما عسل را پاستوریزه نمی کنند یا حرارت نمی دهند. تشخیص عسل خام کار دشواری نیست.

عسل معمولی چیه؟

عسل معمولی یا پاستوریزه، شفاف و صاف است. فرآیند پاستوریزه کردن ظاهر عسل را بهبود می بخشد، ماندگاری آن را افزایش می دهد و سلول های مخمری را که می توانند بر طعم عسل تأثیر بگذارند، از بین می برد. محققان معتقدند که پاستوریزه کردن عسل طبیعی تعداد آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی موجود در عسل را کاهش می دهد.

عسل خام ارگانیک حاوی اجزای خاصی است که می تواند فواید سلامتی داشته باشد. پاستوریزاسیون و سایر فرآیندها ممکن است برخی از این عناصر را حذف یا کاهش دهند که عبارتند از:

  1. گرده زنبور عسل که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی و بعنوان بمب پروتیینی مطرح است.
  2. بره موم زنبور عسل، ماده ای که بعنوان قوی ترین آنتی بیوتیک طبیعی و بدون عوارض جهان شناخته می شود.
  3. ویتامین ها و مواد معدنی خاص
  4. آنزیم ها
  5. آمینو اسید
  6. آنتی اکسیدان ها

 

فقدان مطالعات کنترل شده در مقایسه عسل پاستوریزه و خام وجود دارد. با این حال، برخی از منابع گزارش می دهند که عسل پاستوریزه حاوی اندکی – اگر وجود داشته باشد – از فواید سلامتی عسل خام ارگانیک است. از آنجا که پاستوریزه کردن عسل را در معرض دمای بالا قرار می دهد، ممکن است خواص عسل را از بین ببرد یا حتی آن را تبدیل به یک ماده غذایی مضر کند.

این به این معنی است که عسل خام ممکن است فواید سلامتی قوی تری از نظر التیام زخم ها و مبارزه با عفونت ها نسبت به عسل معمولی داشته باشد. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که عسل خام فواید تغذیه ای، درمانی و سلامت محور دارد. معمولاً این فواید از مواد طبیعی ناشی می شود که ممکن است عسل معمولی یا گرما دیده فاقد آن باشد.

انواع عسل طبیعی-عسل خام-عسل فروردین
انواع عسل طبیعی در مجموعه عسل فروردین بصورت شهد، رس بسته و خام

8 سوال پر تکرار و مهم شما در مورد عسل خام و عسل طبیعی

عسل خام یعنی چی؟ یعنی عسلی که مستقیما از کندو می آید و فیلتر نشده است و حاوی ذرات ریز گرده گل و بره موم است و مهمترین نکته این عسل هیچ گونه حرارت یا دمای غیر مجازی ندیده است.

تعجب نکنید که آیا این سوال از پایه درسته یا نه؟ عسل خام می تواند حاوی هاگ های باکتری کلستریدیوم بوتولینوم باشد. این باکتری به ویژه برای نوزادان یا کودکان زیر یک سال مضر است. ممکن است باعث مسمومیت بوتولیسم شود که می تواند برای کودکان خطرناک باشد یا شاید در برخی بزرگسالان هم ایجاد دل درد های خفیف یا گرفتگی های ناحیه ی شکمی شود.

قند طبیعی موجود در عسل می تواند سطح انسولین را در خون افزایش دهد و منجر به ترشح سروتونین شود که بیشتر به هورمون ملاتونین تبدیل می شود که به خواب بهتر کمک می کند. اگر هر روز عسل بنوشید، به طور بالقوه می تواند استرس ذهنی شما را کاهش دهد و کیفیت خواب شما را بهبود بخشد.

عسل به مغز شما کمک می کند ملاتونین ترشح کند، هورمونی که بدن برای بازیابی خود در طول خواب از آن استفاده می کند. این از طریق یک سری تغییرات در مغز شما اتفاق می افتد: قندهای عسل سطح انسولین شما را افزایش می دهد و تریپتوفان را آزاد می کند که تبدیل به سروتونین می شود که تبدیل به ملاتونین می شود.

عکس عسل خام-خواص عسل خام-عسل فروردین

در صبح.

معمولاً پزشکان توصیه می‌ کنند که عسل را صبح زود با معده خالی مصرف کنید، زیرا عسل بدن را فوراً و سریع تقویت می‌ کند و برای مقابله با یک روز کامل کافی است. همچنین هنگام رفتن به رختخواب، یک قاشق عسل نه تنها باعث خواب راحت می شود، بلکه به هضم غذا و آرامش ذهن و بدن نیز کمک می کند.

نباید تعجب آور باشد که متخصصان تغذیه و سلامت مصرف عسل را قبل از خواب توصیه می کنند. مصرف عسل با یک لیوان شیر گرم، خواب راحت را تضمین می کند. بدن شما تمام خوبی های این ابر غذا را در شب جذب می کند تا شما را سالم نگه دارد.

به کاهش وزن کمک می کند.

عسل دارای اسیدهای آمینه، مواد معدنی و ویتامین هایی است که به جذب کلسترول و چربی کمک می کند و در نتیجه از افزایش وزن جلوگیری می کند. برای بهترین نتیجه، صبح ها به محض بیدار شدن از خواب با معده خالی مخلوطی از عسل و آب گرم بنوشید. این به شما کمک می کند تا پر انرژی و قلیایی بمانید.

به نظر می رسد، عسل طبیعی و خام هرگز نباید تحت هیچ شرایطی گرم، پخته یا گرم شود. یک مطالعه منتشر شده در مجله AYU نشان می دهد که در دمای بالای 62 درجه سانتی گراد، عسل سمی می شود. وقتی عسل را در شیر داغ یا آب داغ یا چایی داغ مخلوط می کنید، عسل بیش از حد گرم شده و سمی می شود.

عسل خام ارگانیک-قیمت عسل خام-عسل فروردین
عسل خام چیست و 10 نکته ی تغذیه ای در مورد آن

هیدروکسی متیل فورفورال یا اچ ام اف (HMF)

منظور از سمی شدن یا تاکسیک (Toxic) افزایش میزان ماده ای بنام HMF است که در عسل طبیعی نسبت به هر ماده غذایی دیگری که در سبد غذایی روزانه یا حتی ماهانه خانوار است میتوان گفت کمتر می باشد.

مثلا در کشمش این میزان 1000 است.

در دانه های قهوه که بصورت سنتی برشته یا بو داده می شوند 110 میلی گرم در هر کیلوگرم می باشد.

میزان هیدروکسی متیل فورفورال یا همان HMF در خرما برابر 1000 mg/kg و برای آلوها 1100-2200 mg/kg است.

و در انتها باید گفت میزان استاندارد هیدروکسی متیل فورفورال یا HMF در عسل برای مناطق معتدل یا سردسیری حداکثر 40 میلی گرم و برای مناطق گرمسیری حداکثر 80 میلی گرم است.

محمد رسول
نویسنده

محمد رسول رسولی منش

  • 118 نوشته ها
  • 647 دیدگاه ها

5 پاسخ

  1. ولی حس میکنم هرچقدر تبلیغ کنن که عسل خامه بازم به علت سیاست های کاری فروشندگان ممکن است که عسل خام نباشد، ولی اینکه خام نباشد گاهی به نفع مشتریاس ، چون میتونن طولانی مدت عسلشونو داشته باشن 🙂 .

  2. سوالی داشتم جایی خوندم که یه باکتری ممکنه در بعضی عسل ها باشع که دلیل دل درد و مسمومیت میشه و پاستوریزه کردن عسل راه حلش هستش اون وقت شما فرمودید که عسل پاستوریزه رو توصیه نمی کنید ، این چطوری داستانش ؟

    1. درود بر شما
      در مطلب هم به این موضوع اشاره کردیم و بله باکتری بوتولونیوم ممکنه برای کودکان ایجاد دل درد و یا گرفتگی ناحیه شکمی بکنه ولی این باکتری برای بزرگسالان هیچ مشکلی ایجاد نمیکنه و از طرفی مزایای عسل خام بسیار بیشتر هستش نسبت به عسل طبیعی و از طرفی ما عسل طبیعی مصرف می کنیم تا به خواص درمانی و دارویی اون برسیم و باید بگم که اونچه که ما از عسل توقع داریم در عسل خام هستش نه عسل پاستوریزه

  3. سلام ، میتونم بدونم که عسل های شما خام یا دماندیده هستن ؟
    ممنونم از مطالب علمی و خوبتون

    1. درود بر شما
      در مجموعه زنبورستان های فروردین می تونیم بگم بالای 60 درصد عسل ها خام و دما ندیده هستند ولی این اطمینان رو هم به شما میدیم که الباقی عسل ها هم به هیچ عنوان دمای بالا یا غیر مجاز ندیده و از همه مهمتر به هیچ عنوان تاکید میکنم به هیچ عنوان پاستوریزه نیستن و طبق مقاله ای که گفتیم میزان HMF زیر استاندارد سختگیرانه رو دارند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.