خرید حرفه ای

عسل زرشک سفیر

خرید هدفمند

قیمت عسل طبیعی در سال 1401 و علت تفاوت ها و پیشبینی آینده

چکیده :
قیمت عسل طبیعی در ایران در سال زنبورداری 1401 با توجه به متغییرات زیست محیطی و اقتصادی تعیین می گردد. قیمت میانگین خرید هر کیلو عسل طبیعی...
امتیاز شما: 1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره [4,92 | آراء: 26]Loading…
قیمت عسل طبیعی در سال 1401 و علت تفاوت ها و پیشبینی آینده

قیمت عسل طبیعی

عسل طبیعی که توسط زنبورداران متعهد و کاربلد ایرانی تولید می شود یکی از محصولات غذایی محبوب در خاورمیانه است و طرفداران زیادی دارد اما از بد روزگار و مدیریت نادرست تولید و صادرات امکان عرضه صادرات قانونی و درست امکان پذیر نیست و این محصول بصورت قاچاق به کشورهایی مثل ترکیه، قطر، عمان، عراق و افغانستان می رود.

این موضوع باعث شده تا تولید کنندگان و فروشندگان عسل طبیعی همگی دست بدامن بازار محدود داخلی شوند. این بدان معنی است که رقابت در بازار عسل طبیعی و محصولات زنبور عسل نظیر ژل رویال یا همان شاه انگبین ایرانی بسیار بالاست.

خرید عسل طبیعی یا خرید ژل رویال اصل از زنبورداران با توجه به رصد بازار تفاوت چندانی با فروشندگان یا عرضه کنندگان این محصول ندارد البته به شرط کیفیت بالا و همسان. هزینه های تولید زنبورداران هر سال افزایش پیدا می کند و میانگین خرید هر کلنی زنبور عسل یا همان کندو طبق برآورد و تحقیقات میدانی 2 میلیون تومان است.

یکی دیگر از هزینه های مهم در تولید عسل و زنبورداری هزینه های کوچ یا جا به جایی زنبورستان بین شهرها یا استان هاست که این موضوع به فراخور فصل و زمان گلدهی گیاهان می تواند با توجه به بضاعت و مدیریت زنبوردار به دفعات تکرار شود که هزینه باربری در سالهای گذشته چندین بار افزایش نرخ داشته است.

البته هزینه های زیادی دخیل در تعیین قیمت نهایی عسل طبیعی در سال 1401 هستند که میتوان به آنها بصورت کامل پرداخت. اما بصورت خلاصه اگر بخواهیم یک نرخ یا قیمت برای عسل طبیعی با کیفیت عنوان کنیم برای عسل های چهل گیاه یا چند گیاه یا عسل هایی با عنوان کوهستان قیمت حداقلی 180 هزار تومان تا 250 هزار تومان برای مصرف کننده نهایی در نظر گرفته می شود.

هم چنین برای عسل های تک گل یا تک گیاه که با توجه به کمیاب بودن یا خاص بودن عسل قیمت افزایش پیدا می کند می توان قیمت حداقلی 250 هزار تومان تا 600 هزار تومان را بعنوان معیار در نظر گرفت. این نکته باید هنگام خرید عسل طبیعی از فروشگاه عسل مورد توجه شما خریداران عزیز قرار گیرد.

البته باید گفت قیمت عسل طبیعی در واقع حداقل دو برابر این مبلغ تعیین شده در بازار است. با مقایسه ی کالاهای مشابه و دیگر مواد غذایی به این نکته پی می بریم که افزایش قیمت و خرید عسل طبیعی حداقلی بوده است. بنظرم دلیل اصلی نجابت و مظلومیت زنبوردار و صنعت زنبورداری در کشور است.

ولی رقابت بالا بین تولیدکننده های داخلی، نبود صادرات و راه به بازارهای جهانی، کاهش قدرت خرید مردم و نبودن فرهنگ کافی مصرف عسل طبیعی در کشور و سرانه ی پایین آن نسبت به نرم جهانی دلایل اصلی پایین ماندن قیمت و عدم افزایش قیمت عسل هماهنگ با تورم و افزایش قیمت کالا ها و مواد غذایی در بازار شده است.

عسل مومدار-قیمت عسل-قیمت عسل مودار-خرید عسل مومدار-زنبورستان عسل فروردین-زنبورستان فروردین
تولید و برداشت عسل طبیعی از زنبورستان عسل فروردین

قیمت عسل های وحشی با موم که عمدتاً از جنوب کشور بدست می آید که زنبور عسل کوچک یا آپیس فلورا (گونه بومی زنبور عسل وحشی ایران و در خطر انقراض) تولید می کند بین 500 تا 800 هزار تومان با توجه به شهد عسل و فصل برداشت عسل طبیعی تعیین می گردد.

البته به هیچ عنوان خرید یا تهیه این نوع عسل توصیه نمیشود، چرا که با برداشت غیر اصولی و بی رویه ی کلنی های این زنبور عسل ارزشمند جمعیت زنبور عسل کوچک ایران رو به افول رفته و کاهش پیدا کرده است.

تا حدی که استانداری و محیط زیست استان بوشهر برای برداشت هر کلنی زنبور عسل آپیس فلورا مبلغ 700 هزارتومن جریمه در نظر گرفته است که بسیار کم و غیر قابل عملی است ولی اولین اقدام استان در جهت حفظ زنبور عسل کوچک یا کوتوله ایرانی است.

در این میان باید گفت که قیمت عسل طبیعی با توجه به زحمت و رنج تولید و از طرفی کیفیت نهایی عسل طبیعی و تاثیرات زیاد آن در سلامت مردم و جلوگیری از بیماری ها بسیار کم است و در مقابل افزایش قیمت دیگر کالاها اصلا قیمت عسل طبیعی افزایشی نداشته و رشد 5 تا 8 درصدی را به خود دیده است.

البته در کنار تولیدات خالص و طبیعی سهم زیادی از بازار در اختیار عسل های تغذیه ای و حتی متاسفانه تقلبی است. در بهترین حالت اگر به زنبور خوراک یا شربت داده شود عسل حاصله عسل تغذیه است که معمولا ساکارز یا میزان قند حداقلی 8 تا 25 درصد را داراست که با استاندارد ایران و میزان تعیین شده ی حداکثر 5 مغایرت دارد.

این عسل در بازار بصورت کلی با نرخ حدودی 50 تا 80 هزار تومان بسته به رنگ و طعم و عطر اولیه خرید و فروش می شود. متاسفانه دیده شده که خیلی از برندهای بنام و معروف که در حوزه مواد غذایی فعالیت دارند به تازگی عسل را هم به سبد محصولات خود اضافه کرده، در حالیکه هیچ تخصصی در این حوزه ندارند و در تولید هم دخیل نیستند.

اما با روش هایی ساکارز این عسل را به میزان استاندارد رسانده و روانه بازار می کنند که این موضوع به وجه ی زنبورداری و عسل طبیعی در ایران بسیار آسیب زده است. توجه به این نکته هنگام خرید عسل طبیعی از فروشگاه عسل بسیار مهم می باشد.

خرید عسل-خرید عسل طبیعی-فروش عسل-فروش عسل طبیعی-فروشگاه عسل-عسل فروردین
قیمت عسل طبیعی در سال 1401 و علت تفاوت ها و پیشبینی آینده

خواص عسل طبیعی

عسل به عنوان یک ماده ی غذایی طبیعی شیرین و شیرین کننده از هفتاد قرن پیش از میلاد مسیح برای انسان شناخته شده و مصرف خوراکی داشته است و پژوهشهای علمی جدید اثرات غذایی، دارویی و خواص عسل طبیعی را تایید نموده است.

اثرات ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، آنتی باکتریال و اثرات مکمل آن در دیابت، سرطان و بیماریهای اعصاب و روان، گوارش، قلب و عروق، چشم ها و همچنین ترمیم کننده ی زخم و کاهنده ی چربی به عنوان خواص عسل طبیعی بیان شده است. در برخی از کشورها همچون نیوزلند و استرالیا، عسل جنگلی معروفی به نام مانوکا (Manuka) تولید میشود که استاندارد سازی و گرید بندی کیفی شده است.

عسل خالص-عسل صبحانه-عسل روزانه-عسل مخصوص کودکان-عسل ارگانیک-عسل فروردین

این عسل براساس معیار ماده اصلی آنتی باکتریال آن به نام متیل گلیواکسال (MG) که از هیدروکسی استون موجود در گل گیاه مانوکا منشأ میگیرد، رتبه بندی شده است.

این رتبه که به نام فاکتور بی همتای مانوکا (UMF) ثبت شده، دارای اثرات غذایی و درمانی میباشد.

در این سیستم گریدبندی، نمونه عسلهای با UMF کمتر از 10 بیشتر ارزش غذایی و از 10 به بالا اثرات درمانی دارد که البته از نظر پزشکان کاملا تایید نمیشود.

ولی این عسل در بسته بندی های با حجم و عیارهای مختلف به اکثر کشورهای دنیا صادر میگردد و جز عسل های شاخص و گران قیمت دنیا محسوب میشود.

در کشور ما که تنوع و پوشش گیاهی کم نظیری دارد و فرآورده های گوناگون زنبورعسل در نقاط مختلف کشور عرضه میشود؛ متاسفانه تاکنون استاندارد سازی و رتبه بندی نشده است.

به همین جهت مصرف کنندگان در خرید و مصرف عسل مطمئن نیستند و لذا مصرف آن محدود می باشد درصورتی که عسل تولیدی در ایران یکی از با کیفیت ترین عسل های دنیا است که میتواند به عنوان یکی از سالم ترین شیرین کننده ها و مکمل غذایی در سبد سلامت خانوار ایرانی قرار گیرد.

امید است با همکاریهای علمی دانشگاه و صنعت زنبورداری به ویژه واحدهای تحقیق و توسعه فعال تعاونیهای زنبورداران در آینده ی نزدیک با همت سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران این امر هم عملی گردد. بطوریکه هم مصرف کنندگان عسل و فرآورده های آن اطمینان در خرید و مصرف پیدا کنند و هم منجر به توسعه ی صادرات این ماده ی با ارزش برای کشور می شود.

متغییرهای زیادی دخیل در تعیین قیمت عسل هستند اما اگر بخواهیم یک نرخ یا قیمت برای خرید عسل طبیعی با کیفیت عنوان کنیم برای عسل های چهل گیاه یا چند گل قیمت حداقلی 180 هزار تومان تا 250 هزار تومان برای مصرف کننده نهایی در نظر گرفته می شود.

برای عسل های تک گل یا تک گیاه که با توجه به خاص و کمیاب بودن عسل قیمت افزایش پیدا می کند می توان حداقل قیمتِ 250 هزار تومان تا 500 هزار تومان در نظر گرفت.

بطور قاطع نه، به این دلیل که با بَرداشت غِیر اصولی و بی رویه ی کُلنی های این زنبورعسل ارزشمند، جمعیت زنبورعسل کوچک ایران کاهش پیدا کرده است.

از طرفی اهمیت و نقش گونه اپیس فلورا در گرده افشانی درخت های وحشی کنار ایرانی که یکی از ذخایر استراتژیک گیاهی جنوب کشور است بر کسی پوشیده نیست. علاوه بر این، حفظ درخت کنار ایرانی در مقابل گونه مهاجم کهور آمریکایی بسیار مهم و حیاتی می باشد.

محمد رسول
نویسنده

محمد رسول رسولی منش

  • 116 نوشته ها
  • 632 دیدگاه ها

5 پاسخ

  1. واقعا حیفه قیمت عسل طبیعی با تورم بازار اینطوری داره افزایش پیدا میکنه ، بازم ممنون از شما و تیم عسل فروردین که سعی کرده عسلی با قیمت مناسب در اختیار مردم بزاره

  2. من خودم عاشق محیط زیستم و واقعا نمیدونستم این عسل وحشی ها که از جنوب میاد داستانش اینه و فقط خواستم تشکر کنم بابت این اطلاع رسانی چیزی از پوشش گیاهی و تنوع جانوری در ایران نمونده بخدا

    1. درود
      گونه آپیس فلورا یکی از ذخایر ارزشمند کشوره که میتونه برای ما بشدت درآمد زایی هم بکنه و به طبیعت هم یه رونق اساسی بده ولی عدم توجه و مدیریت جریان رو برعکس کرده تا حدی که جمعیت این زنبور رو به انقراض هستش در کشور.
      جالبه بدونید در کشورهای همسایع این زنبور به نوعی مقدس و خاص براشون و بهش احترام میزارن و مراقبشن در عین برداشت عسلش و استفاده از اون.

  3. واقعا قیمت عسل طبیعی این هستش پس چرا در تهران قیمت ها تقریبا دو برابر این هستش به بالا

    1. درود
      ببنید باید بگم که قیمت ها برای تقریبا 90 درصد عسلها همین هستش ولی ممکنه چند عسل خاص و کمیاب هم فراهم بشه که رنج بالاتری داشته باشند ولی تعداد این عسل ها از تعداد انگشتهای دو دست هم کمتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *