خرید حرفه ای

عسل زرشک سفیر

خرید هدفمند

7 دستور راحت و سریع برای طرز تهیه شربت سکنجبین خانگی

چکیده :
اگر به دنبال طرز تهیه شربت سکنجبین که یکی از محبوب ترین و قدیمی ترین نوشیدنی های بومی ایران است می باشید قطعا این مقاله یک راهنمای کامل است و روش های مختلف تهیه سکنجبین را با طعم دهنده ها افزودنی های مختلف برایتان ارائه می دهد، پس با ما همراه باشد تا طعم سکنجبین اصیل و دیگر طعم های متفاوت آن را تجربه کنید.
امتیاز شما: 1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره [5,00 | آراء: 9]Loading…

طرز تهیه شربت سکنجبین خانگی

برای شما هم سوال است که طرز تهیه شربت سکنجبین همین نوشیدنی سنتیِ خوشمزه که از آن با عنوان نوشابه ایرانی یاد می شودچگونه است؟ اگر به دنبال این هستید که پاسخ این سوال را پیدا کنید و بتوانید خودتان ترتیب تهیه سکنجبین خانگی را بدهید و از عطر و طعم بی نظیر و خواص درمانی آن بهره مند شوید این مقاله برای خودِ شماست.

زیرا به طور تمام و کمال روش های مختلف تهیه سکنجبین را برایتان توضیح داده ایم و نکات مربوط به آن از دستور تهیه تا فوت کوزه گری خوشمزه تر شدن و تمام خوراکی هایی که می شود در کنار آن سِرو کرد را برایتان آورده ایم. مواد اولیه و پایه شربت سکنجبین عبارتند از عسل، آب و سرکه.

اما می توان مواد خوراکی مختلفی مانند نعنا، خیار و خاکشیر را به ترکیبات اصلی این شربت اضافه کنید و طعم جدیدی از این شربت را تجربه کرد که قطعا هر کدام از این موارد خواص بالقوه خود را به این شربت سرشار از خاصیت اضافه می کنند. 

شربت سکنجبین خانگی- طرز تهیه شربت سکنجبین

1- طرز تهیه سکنجبین با شکر

برخی افراد به دلایل مختلف مث مقرون به صرفه تر بودن به جای عسل از سایر شیرین کننده ها از جمله شکر برای تهیه سکنجبین استفاده می کنند ولی باید بدانیم که بخش زیادی از خواص سکنجبین به عسل طبیعی به کار رفته در آن بر می گردد، اما با این حال ما برایتان طرز تهیه سکنجبین با شکر را توضیح داده ایم:

مواد لازم برای تهیه شربت سکنجبین با شکر

ابتدا آب را درون یک قابلمه مناسب میریزیم و روی حرارت قرار می دهیم، سپس شکر را به آن اضافه می کنیم و آن را به آرامی هم می زنیم تا شکر درون آب حل شود. زمانیکه دانه های شکر درون آب حل شد نعنا تازه و سرکه را اضافه کرده و به مدت 10 الی 15 دقیق آن را با حرارت ملایم هم بزنید تا یک ترکیب یکدستی را پیدا کند.

پس از گذشت این مدت زمان وقتی که ترکیب یک حالت غلیظ و شربتی به خود گرفت آن را از روی حرارت بردارید و برگ های پژمرده نعنا را از داخل آن جدا کنید و اجازه دهید تا ترکیب خنک شود. شربت شما آماده است، کافیست با توجه به ذائقه ای که دارید مقدار مناسبی آب را به آن اضافه کنید تا شیرینی شربت باب میل تان شود.

اضافه کردن آب به این ترکیب به این جهت است که سکنجبین حاصله غلیظ بوده و حتما باید با آب ترکیب شود تا نوشیدن آن راحت تر شود. علاوه بر این می توانید برای لذت بردن بیشتر از این شربت خیار رنده شده و یخ نیز به این ترکیب اضافه کنید و برای تزئین نیز از نعنا تازه استفاده و سپس آن را میل نمایید.

2- طرز تهیه شربت سکنجبین با پیمانه

مواد لازم برای تهیه شربت سکنجبین با پیمانه

برای طرز تهیه شربت سکنجین با پیمانه، پس از اینکه مواد اولیه خود را بر اساس جدول فوق آماده سازی کردید در مرجله بعد باید اقدام به آماده سازی این شربت کنید.طرز تهیه شربت دقیقا به صورت روش قبل می باشد و تنها کافیست قدم به قدم مراحل روش قبل را پشت سر بگذارید.

3- طرز تهیه سکنجبین با عسل

نوبت به جذاب ترین و پر خاصیت ترین روش برای تهیه شربت سکنجبین خانگی رسید. برای تهیه شربت سکنجبین در اصل باید از عسل طبیعی استفاده کرد و نه سایر شیرین کننده های دیگر و خود نام سکنجبین نیز گواه بر این داستان است، چرا که در واقع سکنجبین از واژه “سرکه انگبین” گرفته شده و انگبین نیز نام دیگر عسل است که در ایران قدیم به آن گفته می شده.

تهیه سکنجبین با عسل علاوه بر خواص فراوانی که دارد به شما این امکان را نیز می دهد تا عسلی متناسب با ذائقه خود را در این شربت استفاده کنید تا لذت شما از خوردن آن چندین برابر شود. اما پیشنهاد ما برای شما عسل های خوش طعم گون گز، کنار و بهار نارنج می باشد که عطر و طعم منحصر به فرد خود را به طور کامل به شربت منتقل می کنند و شما لذت نوشیدن یک شربت بسیار دلچسب را تجربه می کنید.

مورد بعدی که باعث می شود تا شربت سکنجبین با عسل نسبت به سایر شربت ها برتری داشته باشد این است که در این روش دیگر نگران قند های مضر نخواهید بود.

تهیه شربت سکنجبین با عسل باعث می شود که خواص این شربت چندین برابر شود. اما متاسفانه امروزه به دلیل پایین تر بودن قیمت شکر و دسترسی راحت تر به آن و سایر شیرین کننده ها خیلی از تولید کننده های این محصول جای عسل را در این ترکیب با شکر عوض کرده اند.   

مواد لازم برای تهیه شربت سکنجبین با عسل

احتمالا در خیلی از جاهای مختلف دیده یا شنیده اید که برای تهیه سکنجبین عسلی باید مانند سایر روش ها آب را حرارت داده و عسل را به آن اضافه کنید و هم بزنید. اما این روش تهیه روشی کاملا غلط و نادرست می باشد، چرا که حرارت قاتل عسل بوده و آن را خراب می کند پس برای حفظ خاصیت عسل حتما باید روش دیگری را اتخاذ کرد.

ما برای تهیه این سکنجبین عسلی روش بنماری را به شما پیشنهاد می دهیم، این روش جهت گرم کردن مواد به آرامی و به تدریج و ثابت نگه داشتن درجه حرارت مواد کاربرد دارد. بر همین اساس باید قابلمه مورد نظر را به صوررت غیر مستقیم به روی حرارت قرار دهید. به این شکل که قابلمه را به روی بخار آب یک ظرف دیگر که در حال جوشیدن است گذاشته و آب و عسل را به درون آن بریزید.

سپس به آن فرصت بدهید تا قوام پیدا کند و حجم آن به نصف مقدار اولیه برسد. دقت داشته باشید که آب و عسل را در این مرحله به آرامی هم بزنید و در صورت ایجاد کف به روی سطح آب آنها را جمع آوری کنید. در این مرحله اگر چاشنی خاصی مانند نعنا و یا لیمو را مد نظر دارید به شربت خود اضافه کنید. 

سپس پس از گذشت 5 دقیقه سرکه را درون قابلمه ریخته و فرصت دهید تا مجددا حجم شربت درون قابلمه به نصف برسد و قوام پیدا کند. مرحله شربت سکنجبین عسلی شما آماده است و کافیست به آن فرصت خنک شدن دهید سپس آن را با مقدار مناسبی آب و یخ ترکیب کنید و میل نمایید.

4- طرز تهیه سکنجبین عنابی

عناب دارای خواص ضد حساسیت و آرام‌بخشی است و معمولاً در پیشگیری از بیماری‌های کبدی و زخم‌های گوارشی با منشاء عصبی نیز تاثیر زیادی را دارد. بنابراین اگر به دنبال آرامش اعصاب هستید حتما سکنجبین عنابی را امتحان کنید.

مواد لازم برای تهیه شربت سکنجبین با عسل

برای تهیه سکنجبین عنابی کافیست مانند روش های قبلی اقدام به آماده سازی شربت سکنجبین کرده و از طرفی دیگر 21 عدد عناب را در دو لیوان آب جوش بجوشانید تا زمانی که حجم آن نصف حجم مقدار اولیه شود، سپس جوشانده عناب را از صافی رد کرده و ماده به دست آمده را به سکنجبینی که از قبل تهیه کرده اید اضافه کنید. سکنجبین عنابی شما آماده است و کافیست برای میل کردن مقدار کافی آب و یخ را به آن اضافه کنید.

خوش عطر و طعم ترین عسل ها برای تهیه شربت سکنجبین

5- سکنجبین با سرکه سیب

چرا سرکه سیب را جایگزین سرکه انگور کنیم؟ قطعا چندین سال است که طعم سکنجبین را با سرکه انگور تست کرده اید و شاید برایتان تکراری شده است. اگر به دنبال این هستید که با خوردن سکنجبین طعمی متفاوت را تجربه کنید می توانید به جای استفاده از سرکه انگور از سرکه سیب برای تهیه این شربت بهره بگیرید.

استفاده از سرکه سیب برای تهیه سکنجبین علاوه بر اینکه تجربه طعمی متفاوت را به شما می دهد برای لاغری و دفع سموم بدن نیز بسیار مفید و تاثیرگذار می باشد. برای تهیه این ترکیب کافیست در هر کدام از روش های تهیه که در بالا توضیح داده ایم سرکه سیب را جایگزین سرکه معمولی کنید اما نکته مهم اینجاست که در تهیه سکنجبین با سرکه سیب باید مقدار سرکه را نسبت به سرکه معمولی افزایش دهید.

مواد لازم برای تهیه شربت سکنجبین با سرکه سیب

برای این روش ابتدا باید سرکه سیب، را با آب و عرق نعنا مخلوط کنید و به روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید تا دمای آن گرم شود، سپس عسل را به آن اضافه کرده و به آرامی هم بزنید. پس از گذشت مدتی وقتی که ترکیب به غلظت مناسب و شربت گونه رسید آن را از روی حرارت برداشته و اجازه خنک شدن به آن بدهید.

پس از خنک شدن آن را با مقدار مناسبی آب و یخ مخلوط کنید، برای تزئین نیز می توانید از برگ های نعنا استفاده کنید. شربت شما آمادست و می توانید آن را میل نمایید.  

6- طرز تهیه سکنجبین با خاکشیر

اگر به دنبال این هستید که در روز های گرم تابستانی طبع خنک شربت سکنجبین را خنک تر کنید بهترین گزینه اضافه کردن خاکشیر به آن است، همچنین خیلی از افراد در این فصول به دلیل کم آبی در بدن دچار بیوست و مشکلات گوارشی می شوند که ترکیب سکنجبین با خاکشیر درمانی طبیعی، سالم و بسیار موثر برای این مورد می باشد. این ترکیب جذاب علاوه بر طعم فوق العاده ای که دارد و حس خنکی را به طور کامل به شما القا می کند، از خواص درمانی زیادی نیز برخوردار است.

علاوه بر این موارد نوشیدن سکنجبین با خاکشیر در ماه رمضان از عطش شما جلوگیری می کند و اگر در سحر یک لیوان از این ترکیب را بنوشید تا افطار احساس تشنگی نخواهید کرد.

مواد لازم برای تهیه شربت سکنجبین با خاکشیر

روش تهیه شربت سکنجبین با خاکشیر نیز دقیقا مانند روش های قبل است، با این تفاوت که بعد از قوام آمدن و خنک شدنِ شربت، خاکشیر را نیز به همراه آب و یخ به آن اضافه کنید.

7- طرز تهیه سکنجبین برای کاهو

خیلی از افراد از این نوشیدنی برای مهمانی ها و گردهمایی خود در روزهای گرم استفاده می کنند. علاوه بر اینکه این ترکیب را به عنوان شربت می خوردند، میل کردن آن در کنار کاهو نیز طرفداران خاص خودش را دارد. این افراد می توانند به راحتی شربت سکنجبین را با هر کدام از روش های ذکر شده تهیه کنند و از خوردن آن در کنار کاهو لذت ببرند.

نکته قابل توجه در طرز تهیه سکنجبین برای کاهو این است که غلظت ترکیب به دست آمده باید نسبت به غلظت شربت آن بیشتر باشد که به راحتی کاهو را درون آن زد و میل کرد. از عادت و رسم های قدیمی خانواده های ایرانی بوده است که مانند آب دوغ خیار یک کاسه برگ کاهو و یک کاسه شربت سکنجبین در سینی چیده و در سایه بان بنشینند و خوش بگذرانند.

شربت سکنجبین برای کاهو- طرز تهیه سکنجبین برای کاهو

نکات مربوط به شربت سکنجبین

  • شما می توانید مقدار بیشتری شربت سکنجبین را آماده کنید، آن را درون یخچال قرار دهید و در هر وعده مقدار مناسبی از آن را استفاده کنید، توجه کنید که حداکثر مدت زمان برای نگهداری این شربت در یخچال 1 ماه می باشد.
  • استفاده از چند قطره رنگ سبز خوراکی می تواند جلوه بهتری را به شربت شما برای مهمانی ها بدهد.
  • شما می توانید از گلاب، زعفران، تخم شربتی نیز برای تهیه این شربت استفاده کنید.
  • علاوه بر شکر و عسل از پودر قند نیز می توانید برای شیرین کردن شربت خود استفاده کنید.
  • همانطور که گفته شد این شربت مناسب فصول گرم سال می باشد اما مصرف آن در فصل سرما نیز هیچ مانعی نداشته و فقط بهتر است که آن را به صورت ولرم مصرف نمایید.
  • اما از مصرف این شربت در فصول گرم به صورت ولرم خودداری کنید زیرا در این صورت بیشتر باعث عطش و تشنگی شما می شود.

پر فروش ترین و پر خاصیت ترین محصولات مجموعه فروردین

محمد رسول
نویسنده

محمد رسول رسولی منش

  • 118 نوشته ها
  • 677 دیدگاه ها

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.