خرید حرفه ای

عسل زرشک سفیر

خرید هدفمند

صفر تا 100 تولید ژل رویال

چکیده :
برخلاف روش تولید عسل، تولید ژل رویال از جمع آوری شهد نمی باشد، بلکه رویال ژلی ماده ای سفید رنگ با طعمی ترش می باشد که توسط غدد هیپوفارنژیال زنبوران عسل کارگر تولید می شود.
امتیاز شما: 1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره [4,79 | آراء: 19]Loading…
صفر تا 100 تولید ژل رویال

صفر تا صد تولید ژل رویال در کندو

در پاسخ به این سوال که رویال ژل چگونه تولید می شود باید گفت برخلاف روش تولید عسل، تولید ژل رویال توسط زنبورها و از جمع آوری شهد گل ها تولید نمی شود بلکه ژل رویال ماده ای سفید رنگ با طعمی ترش و اسیدی می باشد که توسط غدد هیپوفارنژیال و آرواره ای زنبوران عسل کارگر در سنین ۶ تا ۱۶ روزگی تولید می شود.

این غدد در سر زنبوران کارگر قرار گرفته و مسئول تولید ژل رویال برای لاروها و ملکه هستند و با مصرف مخلوطی از گرده گل و عسل، ژل رویال را تولید و درون سلول های پرورش لاروها به خصوص سلول ملكه ترشح میکنند.به سلول ملکه شاخون یا شاه خونه گفته می شود.

داخل هریک از سلول های پرورش ملکه که (شاخون) نام دارد، حدود ۳۰۰ میلی گرم رویال ژلی تازه ریخته می شود که در واقع غذای لاروهای زنبور کارگر جوان در ده روز اول و لاروهای ملکه در ۶ روز دوران لاروی است.

پیشنهاد مطالعه:

نقش رویال ژلی در کلنی زنبورعسل

رویال ژل غذای اصلی نوزادان زنبورعسل در دوران لاروی و همچنین ملکه در کل دوران زندگی است. اهمیت مصرف ژل رویال در تغذیه دوران لاروی بسیار زیاد است، به نحوی که اگر لاروهای بارور فقط در سه روز اول لاروی با ژل رویال کارگری تغذیه شوند تبدیل به زنبور کارگر می شوند که ماده عقیم بوده و تنها چند هفته در بهار و تابستان و چند ماه در زمستان عمر می کند.

اما اگر لاروهای بارور در تمام طول دوران لاروی (۶ روزا با رویال ژل شاهانه تغذیه شوند به ملکه زنبورعسل تبدیل خواهند شد که ماده کامل است و تا هفت سال عمر می کند. علاوه بر این توانایی تخم ریزی تا ۲۰۰۰ عدد در روز را دارد که به لحاظ وزنی دو برابر وزن زنبورعسل ملکه است و این توانایی خارق العاده در ملکه زنبورعسل ایجاد نمی شود مگر با تداوم مصرف ژل رویال.

بهترین زمان تولید ژل رویال؟-تولید ژل رویال به روش صنعتی-صفر تا صد تولید ژل رویال-عسل فروردین
صفر تا 100 تولید ژل رویال

بهترین زمان تولید ژل رویال؟

از آنجا که تولید ژل رویال منوط به مصرف گرده گل توسط زنبورهای کارگر جوان است، بهترین زمان تولید ژل رویال در بهار هر منطقه و مصادف با اوج شکوفایی گیاهان و فراوانی گرده گل در منطقه خواهد بود.چاپ ایران فردا

بهترین زمان تولید ژل رویال در ایران، برای مناطق جنوبی کشور از اوایل زمستان تا اردیبهشت و در مناطق سردسیر، فروردین تا خرداد است. البته زنبوردارانی که به صورت خاص به تولید ژل رویال مشغول هستند با کوچ کلنیها همراه با گل دهی گیاهان و تغذیه تکمیلی با کیک گرده امکان تولید ژل رویال تا 7 ماه از سال را فراهم می کنند.

صفر تا 100 تولید ژل رویال

تفاوت تولید ژل رویال به روش صنعتی و سنتی

در روش سنتی که در دهه های پیش مرسوم بود، رویال ژل تولیدی فقط از شاخون های طبیعی داخل کندو برداشت می شد، به این ترتیب که در فصل بهار و با شروع فصل پرورش ملکه در کندو، زنبوردار شاخونهای اضافی داخل کلنی را خارج و نسبت به برداشت ژل رویال از سلولهای شاخون طبيعي اقدام می شود. در این روش به طور متوسط از هرکلنی 5 تا 10 گرم رویال ژلی قابل برداشت بود؛ اما در شيوه های مدرن که در سال های اخیر در کشور به زنبورداران آموزش داده شده، با پیوند زدن و تولید شاخون در تعداد زیاد، از هر کندو در طول سال 500 تا 1000 گرم ژل رویال برداشت می شود. این مقدار در کشور چین به طور متوسط بین ۲ تا ۵ کیلوگرم است. هرچند این کشور با ارائه تکنیک های جدید در کنار اصلاح نژاد زنبورعسل به رکورد برداشت ژل رویال از هر کندو تا ۱۶ کیلوگرم نیز رسیده؛ اما نگرانی هایی بابت کاهش کیفیت ژل رویال تولیدی از این کلنی ها در اثر کارهای اصلاح نژادی و افزایش راندمان وجود دارد که در منابع تخصصی به آن اشاره شده است. امیدوارم به پاسخ سوالتون در مورد اینکه “ژل رویال چگونه تولید می شود ؟” رسیده باشید. در آینده حتما از نگاه زنبوردار و تولید انبوه ژل رویال در زنبورستان هم روش ها و نکات را اینجا به اشتراک خواهیم گذاشت.
محمد رسول
نویسنده

محمد رسول رسولی منش

  • 116 نوشته ها
  • 654 دیدگاه ها

5 پاسخ

  1. با سلام و عرض ادب
    من قصد پرورش زنبور و تولید ژل رویال رو دارم، به نظر شما بازار این محصول چطور هستش با توجه به قیمت به نسبت بالای این محصول؟
    و اینکه در صنایع دارویی و غذایی هم ازش استفاده میشه؟

  2. درود بر شما
    چه نوع نژادی برای تولید ژل خوبه و بازدهیش عالیه؟
    مخصوصا برا منطقه شمال غربی زاگرس(کوهستانش)

    1. درود بر شما
      تجربه زنبورداران از نژادهای مختلف در تولید ژل رویال متفاوته ولی فکر می کنم با در نظر گرفتن تمام نکات و اگر فقط بخواهیم اشاره ای بکنیم و عبور کنیم بدون توضیحات اضافه می تونیم از ” ملکه های چینی ژل ریز “بعنوان بهترین ملکه و نژاد اسم ببریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *