خرید حرفه ای

عسل زرشک سفیر

خرید هدفمند

معجزه خواص قارچ گانودرما | دروغ یا واقعیت

چکیده :
اگر خواص قارچ گانودرما لوسیدوم را بدانید و از تاثیرات این قارچ دارویی و خاص که از داروهای کهن در طب چینی و شرق آسیا مخصوصا در ژاپن است حتما آن را در سبد غذایی یا دارویی خود قرار خواهید داد.
امتیاز شما: 1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره [5,00 | آراء: 6]Loading…

قارچ گانودرما لوسیدوم (ریشی ، لینگژی)

قارچ گانودرما چیست ؟ یک قارچ معروف که از هزاران سال پیش یکی از پر مصرف ترین داروها در طب شرقی و چینی بوده است و در کشور های آسیای شرقی بخصوص ژاپن نیز بسیار محبوب و پر استفاده است.شاید مهم ترین و موثرترین خواص قارچ گانودرما لوسیدوم که به آن نسبت داده می شود اثرات آنتی اکسیدانی ، کاهش اضطراب و رفع خستگی مفرط ، تسکین و کاهش استرس ، ایجاد خواب آرام و عمیق ، افزایش سطح ایمنی بدن و محافظت از کبد است.

طعم قارچ گانودرما: خاکی، تلخی متوسط و طعم خام تر نسبت به سایر قارچ ها

مزایای برتر عبارتند از: سلامت کبد را ارتقا می دهد ، استرس را کاهش می دهد ، ضد التهاب و تقویت سیستم ایمنی بدن.

ترکیبات فعال یا بیو اکتیو: استرول ها، کومارین، مانیتول، آلکالوئیدهای پلی ساکارید، مانیتول لاکتون ها، ژرمانیوم آلی، آدنوزین، اسیدهای آمینه و تری ترپنوئیدها به نام اسیدهای گانودریک.

قارچ گانودرما لوسیدوم

قارچ گانودرما ریشی که با نام های Ganoderma lucidum و lingzhi نیز شناخته می شود، قارچی است که در مکان های مختلف گرم و مرطوب آسیا رشد می کند و امروزه بدلیل تقاضا و کاربرد زیاد آن بصورت گلخانه ای و ارگانیک نیز کشت می شود.

این قارچ شرقی که تا قرن ها فقط محدود به استفاده شاهزادگان بوده است دارای مزایای بالقوه مختلفی برای سلامتی از جمله تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد. با این حال، اخیراً ایمنی آن زیر سوال رفته است از این رو از استفاده بیش از حد خودداری کنید.

قارچ ریشی_قارچ لوسیدوم_قارچ گانودرما

بهترین عصاره قارچ گانودرما همراه با جینسینگ و ژل رویال زنبور عسل

جینسینگ هاگین

۹۹۹,۰۰۰ تومان

جینسینگ جنتامین

۸۹۹,۰۰۰ تومان

جینسینگ جکاریس

۸۹۵,۰۰۰ تومان

بسیار جالب است که در طی کاربرد و استفاده از این قارچ در دستور پخت های غذایی تا استفاده بعنوان دارو یا اضافه کردن آن به ترکیبات دارویی در طی قرن ها در طب و پزشکی شرقی خواص زیادی برای این قارچ در نظر گرفته شده و امروزه مقالات علمی و منتشر شده ی زیادی روی خواص قارچ گانودرما و کاربردی های دارویی آن چاپ شده است. در ادامه به 5 خواص گانودرما که مهم ترین های این لیست هستند می پردازیم.

عکس قارچ گانودرما_عکس با کیفیت قارچ گانودرما ریشی

خواص قارچ گانودرما برای زگیل تناسلی

استفاده از این قارچ و عصاره‌های زگیل تناسلی نه تنها سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند بلکه اثرات مثبت بسیاری در کنترل بیماری‌ها، به خصوص بیماری های ویروسی، دارد. پلی‌ساکاریدهای موجود در گانودرما به طور کاملاً بیولوژیک و طبیعی، همان اثراتی که داروهای شیمیایی زگیل تناسلی دارند، را نمایان می‌سازند. علاوه بر این، گانودرما با تقویت اینترفرون‌ها به سیستم ایمنی کمک می‌کند و خاصیت ضدسرطانی آن می‌تواند از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری کند.

گانودرما از طریق تنظیم و تقویت ماکروفاژها به بهبود عملکرد سلول‌های نرمال کمک کرده و همچنین با ترمیم بافت‌های جلدی، نه تنها از بین برنده ویروس زگیل تناسلی در بدن می‌شود بلکه به بهبود پوست نیز کمک می‌نماید. بر خلاف روش‌های سوزاندن و فریز که تنها اثر موقتی دارند و زائده‌ها پس از مدتی دوباره ظاهر می‌شوند، مصرف گانودرما به طور کامل ویروس زگیل تناسلی را از بین می‌برد.

نحوه مصرف قارچ گانودرما برای درمان و بهبود زگیل تناسلی

برای درمان زگیل تناسلی، در 15 روز اول، 1 گرم از پودر گانودرما (یک قاشق مرباخوری سرپر) را روزانه مصرف کنید. سپس، مقدار گانودرما را به 2 گرم (یک قاشق غذاخوری سرپر)  این میزان مصرف باید به صورت روزانه و منظم انجام شود. همانند مصرف داروهای شیمیایی که در ساعت خاصی مصرف می‌شوند، در اینجا نیز این مسأله را رعایت کنید.

تداوم درمان با گانودرما برای حداقل 3 تا 4 ماه ضروری است و مصرف نباید در این مدت قطع شود. برای مصرف گانودرما، همچنین می‌توانید از دم نوش آن استفاده کنید یا آن را به صورت عصاره مصرف نمایید، زیرا به دلیل طعم تلخی آن، استفاده داخل غذا توصیه نمی‌شود. 

قارچ گانودرما برای لاغری

قارچ گانودرما دارای ترکیباتی است که موجب افزایش سوخت و ساز بدن شده و انرژی بدن را افزایش می‌دهد، همچنین از تجمع چربی در بدن نیز جلوگیری می‌کند. بنابراین می توانید برای کاهش وزن و دستیابی به اندامی ایده آل در کنار ورزش منظم از دمنوش قارچ گانودرما نیز استفاده کرده و تاثیرات بی نظیر آن را بر کاهش وزن خود ببینید.

محققان تایوانی طی مشاهداتی دریافتند که قارچ گانودرما لوسیدوم که به عنوان قارچ لینگژی نیز شناخته می‌شود، دارای یک باکتری روده است که می‌تواند به کاهش وزن و جلوگیری از چاقی کمک کند. این مطالعه نشان می‌دهد که عصاره میسلیوم گانودرما لوسیدوم می‌تواند ترکیب میکروبیوتای روده را تنظیم نموده و باعث لاغری شود.

قارچ گانودرما برای پیسی

فواید قارچ گانودرما برای پیسی توسط گروهی محقق کره ای در یک مطالعه ی تحقیقاتی مورد آزمایش قرار گرفته بود. آنها به این نتیجه رسیدند که عناصر موجود در قارچ گانودرما باعث گردش سلول های ملانوما شده و فعالیت های تریزون را کاهش می دهد.

علت بیماری پیسی هنوز مشخص نیست اما دانشمندان اظهار می‌کنند افراد به دلیل اختلالات روانی یا یک بیماری خود ایمنی که در آن بدن با تولید آنتی بادی هایی که به ملانوسیت ها ( سلول های تشکیل دهنده ی رنگدانه) حمله میکنند دچار بیماری پیسی می‌شوند. از خواص قارچ گانودرما برای پیسی این است که با دارا بودن اسید گانودرمیک سیستم ایمنی بدن را تقویت نموده. 

از آنجایی که پیسی ممکن است نتیجه ی یک بیماری که در آن بدن آنتی بادی تولید میکند باشد، با تقویت سیستم ایمنی، بدن میتواند از افزایش تخریب ملانین ها یا همان رنگدانه های پوستی جلوگیری کند. گانودرما باعث تحریک سلول هایی که مسئولیت تولید رنگدانه ها در بدن را دارند می شود.

معجزه خواص قارچ گانودرما | دروغ یا واقعیت

از دیگر خواص قارچ گانودرما (Ganoderma lucidum)

1.خواص قارچ گانودرما برای تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از مهم ترین اثرات قارچ ریشی این است که می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند.

در حالی که برخی از جزئیات هنوز نامشخص هستند، مطالعات درون آزمایشگاهی* نشان داده اند که ریشی می تواند بر روی ژن های گلبول های سفید، که بخش های حیاتی سیستم ایمنی بدن شما هستند، تأثیر بگذارد.علاوه بر این، این مطالعات قدیمی نشان داده اند که برخی از اشکال ریشی ممکن است مسیرهای التهابی در گلبول های سفید خون را تغییر دهند.(test-tube studies)

یک مطالعه در سال 2006 نشان داد که ریشی می تواند تعداد گلبول های سفید دیگر خون را در مبتلایان به سرطان روده بزرگ افزایش دهد.در مطالعه قدیمی‌تر دیگری، این قارچ عملکرد لنفوسیت‌ها را که به مبارزه با عفونت‌ها و سرطان کمک می‌کنند، در ورزشکارانی که در معرض شرایط استرس‌زا قرار داشتند، بهبود بخشید است.

با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، زیرا برخی مطالعات دیگر هیچ اثری از عصاره ریشی بر عملکرد ایمنی یا التهاب پیدا نکرده اند .

2.خواص قارچ گانودرما برای سرطان (خاصیت ضد سرطانی)

بسیاری از مردم ریشی را به دلیل خواص ضد سرطانی بالقوه آن مصرف می کنند.در واقع، چندین مطالعه درون آزمایشگاهی یا لوله ای نشان داده اند که می تواند منجر به مرگ سلول های سرطانی شود.

برخی تحقیقات همچنین بررسی کرده اند که آیا ریشی می تواند برای سرطان پروستات و کولورکتال به دلیل اثرات آن بر التهاب و مسیرهای سیگنالی خاص درگیر در توسعه سرطان مفید باشد. علاوه بر این، یک بررسی نشان داد که قارچ می تواند در کنار درمان سنتی با افزایش فعالیت گلبول های سفید و بهبود کیفیت زندگی برای افراد مبتلا به سرطان مفید باشد.( منابع علمی این مقاله در انتهای مطلب ذکر شده است)

با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد اثرات ریشی بر رشد سرطان در انسان مورد نیاز است.

3.خواص گانودرما برای رفع خستگی و افسردگی (Anti-depression)

اگرچه اثرات ریشی بر روی سیستم ایمنی اغلب بیشتر مورد تاکید است، اما ممکن است افسردگی و خستگی را نیز کاهش دهد.یک مطالعه قدیمی اثرات آن را در 132 فرد مبتلا به نوراستنی*، وضعیتی مرتبط با درد، سرگیجه، سردرد و تحریک پذیری بررسی کرد.(neurasthenia)

محققان دریافتند که پس از 8 هفته مصرف مکمل‌ها، خستگی کاهش می‌یابد و بهزیستی بهبود می‌یابد.مطالعه دیگری در سال 2012 روی افراد مبتلا به سرطان سینه نشان داد که مصرف پودر ریشی خستگی، اضطراب و افسردگی را کاهش می دهد و کیفیت زندگی را پس از 4 هفته بهبود می بخشد .

در حالی که قارچ ریشی ممکن است برای افرادی با شرایط خاص نویدبخش باشد، مشخص نیست که آیا برای افرادی که در غیر این صورت سالم هستند مفید است یا خیر.

"قارچ Reishi منبعی غنی از ترکیبات طبیعی با قدرت تقویت سیستم ایمنی، کاهش استرس و کاهش التهاب و عفونت است "

خواص قارچ گانودرما

4.خواص قارچ گانودرما برای سلامت قلب و تنظیم قند خون

تعدادی از مطالعاتی که بر روی افراد دارای سطوح قند و چربی خون سالم و ناسالم انجام شد، نشان داد که قارچ ریشی ممکن است به کاهش قند خون، افزایش کلسترول HDL (خوب) و کاهش تری گلیسیرید کمک کند .

حداقل یک مطالعه مسن‌تر در بزرگسالان سالم، روند خفیفی به سمت سطوح لیپید پایین‌تر را نشان داد، اما این از نظر آماری معنی‌دار نبود.علاوه بر این، برخی از مطالعات دیگر هیچ تاثیری از مکمل قارچ گانودرما ریشی بر سطح کلسترول یا تری گلیسیرید پیدا نکرده اند.بنابراین تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

در همین حال، برخی از مطالعات حیوانی و انسانی قدیمی‌تر نیز نشان می‌دهند که ترکیبات خاصی که در قارچ ریشی یافت می‌شوند می‌توانند قند خون را کاهش دهند.از سوی دیگر، یک مطالعه در سال 2016 هیچ تأثیری از مکمل گانودرما ریشی بر قند خون ناشتا یا هموگلوبین A1c، نشانگر کنترل طولانی مدت قند خون نشان نداد.

بنابراین در اینجا نیز به تحقیقات بیشتری نیاز است.

5.خواص آنتی اکسیدانی گانودرما ریشی

قارچ ریشی علاوه بر اثراتی که بر سیستم ایمنی و کیفیت زندگی دارد، به دلیل پتانسیل آن برای بهبود سایر جنبه های سلامتی نظیر خواص آنتی اکسیدانی قارچ گانودرما مورد مطالعه قرار گرفته است.

وضعیت آنتی اکسیدانی : آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که می توانند به محافظت از سلول ها در برابر آسیب کمک کنند.

بسیاری ادعا می کنند که قارچ ریشی در بهبود وضعیت آنتی اکسیدانی موثر است.با این حال، چندین مطالعه قدیمی‌تر هیچ تغییری در سطح آنزیم‌های آنتی اکسیدانی مهم در خون پس از مصرف ریشی به مدت 4 تا 12 هفته نشان نداده است.

انواع قارچ گانودرما_خواص قارچ گانودرما_عکس قارچ گانودرما

تاریخچه قارچ گانودرما لوسیدوم

تاریخچه قارچ گانودرما Lingzhi بیش از 2000 سال است و به عنوان یک قارچ دارویی شناخته شده است و آثار زیبا و قدرتمند آن در خط های باستانی ثبت شده است. نقش تصاویر قارچ گانودرما G. lucidum در هنر از سال 1400 پس از میلاد آغاز شد و آنها با تائوئیسم مرتبط هستند. با این حال، تصاویر G. lucidum فراتر از مذهب گسترش یافته و در نقاشی‌ها، حکاکی‌ها، مبلمان و حتی لوازم جانبی زنانه در شرق آسیا و چین به نمایش در آمده اند.

اولین کتابی که در چین به طور کامل به توصیف گیاهان و ارزش دارویی آنها اختصاص داشت، شن نونگ بن کائو جینگ بود که در سلسله هان شرقی چین (25-220 پس از میلاد) نوشته شد.این کتاب کهن اولین جایگاه علمی و پزشکی است که از خواص قارچ گانودرما سخن گفته است. این کتاب به‌عنوان «کلاسیک ماتریا مدیکا» یا «کلاسیک‌های گیاهی شن‌نونگ» نیز شناخته می‌شود.

این کتاب مواد گیاه شناسی، جانورشناسی و مواد معدنی را توصیف می کند و در قرن دوم با نام مستعار Shen-nong (“کشاورز مقدس”؛ ژو، 1998) منتشر شده است. این کتاب که به طور مداوم به روز و توسعه یافته است، اثرات مفید چندین قارچ را با ارجاع به قارچ دارویی G. lucidum توصیف می کند. در  نسخه های مکمل متاب کلاسیک ماتریا مدیکا (502-536 پس از میلاد) و بن کائو گانگ مو نوشته لی شین ژن، که به عنوان اولین داروسازی در چین (1590 پس از میلاد؛ سلسله مینگ) در نظر گرفته می شود، این قارچ دارای خواص درمانی بی شماری است.

خواصی مانند اثرات تقویت کننده، افزایش انرژی حیاتی، تقویت عملکرد قلب، افزایش حافظه و اثرات ضد پیری. طبق فارماکوپه دولتی جمهوری خلق چین (2000)، G. lucidum برای جبران Qi، تسکین ذهن و تسکین سرفه و آسم عمل می کند و برای سرگیجه، بی خوابی، تپش قلب و تنگی نفس توصیه می شود.

در ادامه تاریخچه قارچ گانودرما باید گفت قارچ لینگژی وحشی نادر است و در سال‌های قبل از کشت، فقط اشراف می‌توانستند آن را بخرند. اعتقاد بر این بود که قارچ مقدس در خانه جاودانه ها در “سه راهروی خوشبخت” در سواحل چین رشد می کند (مک میکین 2005).

با این حال، شهرت آن به عنوان یک دارو ممکن است بیشتر به دلیل توزیع نامنظم، نادر بودن، و استفاده از آن توسط اعضای ثروتمند و ممتاز جامعه چین باشد تا اثرات واقعی آن. با این وجود، گونه گانودرما همچنان یک داروی سنتی محبوب در آسیا است و استفاده از آنها در سراسر جهان رو به افزایش است.

اجزای اصلی زیست فعال (MAJOR BIOACTIVE COMPONENTS)

بیشتر قارچ‌ها از نظر وزنی حدود 90 درصد از آب تشکیل شده‌اند. 10٪ باقیمانده شامل 10-40٪ پروتئین، 2-8٪ چربی، 3-28٪ کربوهیدرات، 3-32٪ فیبر، 8-10٪ خاکستر و برخی ویتامین ها و مواد معدنی همراه با پتاسیم، کلسیم، فسفر، منیزیم است. سلنیوم، آهن، روی و مس بیشتر محتوای معدنی را تشکیل می دهند. در یک مطالعه بر روی اجزای غیرفرار G. lucidum، مشخص شد که قارچ حاوی 1.8٪ خاکستر، 26-28٪ کربوهیدرات، 3-5٪ چربی خام، 59٪ فیبر خام، و 7-8٪ پروتئین خام (Mau) است.

علاوه بر اینها، قارچ ها حاوی طیف گسترده ای از مولکول های زیست فعال مانند ترپنوئیدها، استروئیدها، فنل ها، نوکلئوتیدها و مشتقات آنها، گلیکوپروتئین ها و پلی ساکاریدها هستند. پروتئین های قارچ حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری هستند و به ویژه غنی از لیزین و لوسین هستند. محتوای چربی کل کم و نسبت بالای اسیدهای چرب چند غیراشباع نسبت به کل اسیدهای چرب قارچ، عوامل مهمی در ارزش سلامتی قارچ در نظر گرفته می‌شوند.

پلی ساکاریدها، پپتیدوگلیکان ها و تری ترپن ها سه جزء اصلی فعال فیزیولوژیکی در G. lucidum هستند. با این حال، مقدار و درصد هر جزء می تواند در محصولات طبیعی و تجاری بسیار متنوع باشد، همانطور که با داده های نشان داده شده در جدول 9.1 نشان داده شده است.

هنگامی که 11 نمونه به طور تصادفی انتخاب شده از محصولات تجاری lingzhi خریداری شده در فروشگاه های هنگ کنگ برای دو جزء فعال اصلی، تری ترپن ها و پلی ساکاریدها مورد ارزیابی قرار گرفتند، مشخص شد که محتوای تری ترپن از غیرقابل تشخیص تا 7.8٪ و محتوای پلی ساکارید از 1.1 تا 5.8٪ متغیر است.چنین تغییراتی ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد، از جمله تفاوت در گونه یا گونه های قارچ مورد استفاده و تفاوت در روش های تولید.

" Ganoderma lucidum: Unutilized natural medicine and promising future solution to emerging diseases in Africa "

ارزش ، جایگاه و آینده قارچ گانودرما لوسیدوم

با مشخص کردن محتوای بالای ترکیبات زیست فعال موجود در گونه های گانودرما، به ویژه G. lucidium، می توان نتیجه گرفت که این قارچی است که ارزش تمام توجهی را دارد که در طول سال ها و اخیراً به آن جلب شده است. اکنون کاملاً مشخص است که چرا توجه زیادی به این قارچ در چین شده است، جایی که طب سنتی در طول سال ها به طور محکمی تثبیت شده و بین مردم محبوب است.

طیف گسترده ای از بیماری هایی که از این ترکیبات زیست فعال می توان برای درمان یا مدیریت استفاده کرد، به پتانسیل عظیم این قارچ برای کشف ترکیبات یا داروهایی اشاره دارد که می توانند برای مبارزه با بسیاری از بیماری های نوظهور در دنیا بخصوص آقریقا و آسیا مورد استفاده قرار گیرند، جایی که قارچ به بومی بودن در آنجا معروف است. می توان نتیجه گرفت که این قارچ مفیدترین قارچ در هنگام جستجو یا جستجوی ترکیبات زیست فعال برای مبارزه با هر بیماری در جهان است.

محبوب ترین محصولات مجموعه ارگانیک عسل فروردین در پاییز 1402

منابع علمی این مطلب (Scientific resources)

https://www.healthline.com/nutrition/reishi-mushroom-benefits#TOC_TITLE_HDR_5

https://www.webmd.com/vitamins-and-supplements/reishi-mushroom-uses-and-risks

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0065216408702533

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fphar.2022.952027/full

محمد رسول
نویسنده

محمد رسول رسولی منش

  • 118 نوشته ها
  • 696 دیدگاه ها

2 پاسخ

  1. برای کبد میخوام استفاده کنم عصاره اش بهتره یا پودرش ؟ و از کجا میشه خوبش تهیه کرد

    1. درود بر شما
      تفاوتی ندارند چرا که پودر قارچ گانودرما از عصاره این قارچ تولید میشه معمولا نه از پودر کردن قارچ خام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.