خرید حرفه ای

عسل زرشک سفیر

خرید هدفمند

درمان بواسیر در خانه با راهکار های طبیعی و موثر

چکیده :
درمان بواسیر در خانه از جمله روش های اولیه، ساده و موثر جهت رفع این مشکل می باشد، با ما همراه باشید تا به معرفی این روش ها بپردازیم.
امتیاز شما: 1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره [5,00 | آراء: 3]Loading…

بواسیر چیست : آن را بهتر بشناسیم

درمان بواسیر در خانه از جمله راهکار های موثر جهت درمان این مشکل می باشد. به احتمال زیاد تا حدودی با بواسیر که نام دیگر آن هموروئید می باشد آشنایی دارید، اگر بخواهیم آن را را علمی تر تعریف کنیم باید بگوییم بواسیر به سیاهرگ های متورم در راست روده گفته می شود که از نظر ظاهری به رگ های واریسی پا شبیه می باشند و امروزه متاسفانه به یکی از مشکلات شایع بین افراد تبدیل شده است. هموروئید می تواند باعث درد، خارش و خونریزی مقعدی شود و در دو نوع  داخلی (داخل راست روده) و خارجی (زیر پوست اطراف مقعد) بوجود می آید. (hemorrhoids)

بواسیر معمولاً به دلیل عواملی مانند یبوست، تنش در هنگام مدفوع، یا بارداری ایجاد می‌شود. برخی از روش های درمان بواسیر در خانه برای تسکین این مشکل نظیر مصرف آب فراوان، مصرف عسل، تغییرات در رژیم غذایی با فیبر بالا و روغن های موضعی و… وجود دارند که در ادامه کامل تر به آن ها می یپردازیم که معمولا با بهره گیری از آن ها شاهد از بین رفتن خود به خود بواسیر در عرض  چند هفته خواهید بود. اما در صورتی که علائم بواسیر مدت زیادی ادامه داشت و یا از شدت آن کاسته نشد، توصیه می‌شود تا به پزشک مراجعه شود.

درمان بواسیر در خانه
درمان بواسیر در خانه با راهکار های طبیعی و موثر

آشنایی با علائم بواسیر

  • خونریزی از مقعد: یکی از علائم اصلی بواسیر، خونریزی از مقعد به صورت رنگ قرمز یا صورتی می‌باشد.
  • بی‌اختیاری مدفوع: افراد ممکن است در برخی موارد بی‌اختیاری مدفوع تجربه کنند که می‌تواند به علت بواسیر باشد.
  • احساس خارش در مقعد: افراد ممکن است احساس خارش یا سوزش در منطقه مقعدی که به هموروئید مرتبط است، داشته باشند.
  • التهاب و تورم در مقعد: به وجود آمدن التهاب و تورم در منطقه مقعد، از جمله نشانه‌های هموروئید است.
  • برآمدگی: بروز برآمدگی یا گونه‌هایی از گردونه در منطقه مقعدی که ممکن است باعث ایجاد مشکلات شود.
  • ترشح مخاطی پس از اجابت مزاج: مشاهده ترشح مخاطی یا ژل‌وار پس از دفع مدفوع از دیگر نشانه‌های بواسیر است.
  • درد در موقع دفع مدفوع: احساس درد یا سوزش در حین دفع مدفوع از علائم هموروئید می‌باشد.
  • دفع ناقص مدفوع: افراد ممکن است بعد از دفع مدفوع احساس کنند که مدفوع به طور کامل خارج نشده است.
  • تغییر در شکل و اندازه مدفوع: همگرایی مدفوع به شکل و اندازه‌های غیرعادی نیز می‌تواند یک نشانه باشد.
  • احساس فشار یا وارد آمدن بیش از حد مدفوع: افراد ممکن است احساس کنند که مدفوع وارد آمده به نحوی غیرعادی و فشار زیادی را تجربه کنند

درمان بواسیر در خانه

خبر خوب این که درمان بواسیر به روش خانگی یکی از بهترین و موثرترین راه‌حل‌ها برای مقابله با بواسیر می باشد، که در ادامه به معرفی این روش ها خواهیم پرداخت.

1. درمان بواسیر با عسل

بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که عسل می تواند در درمان بواسیر و کاهش علائم آن نقش موثری داشته باشد. این ماده، به عنوان یک محصول طبیعی با ویژگی‌های ضد‌التهابی، ضد باکتریایی، و آنتی‌اکسیدانی شناخته شده است ، بنابراین درمان بواسیر با عسل می‌تواند به بهبود وضعیت مقعد و درمان هموروئید کمک کند.

همچنین بر اساس مطالعات صورت گرفته در صورت طبیعی بودن عسل، این ماده می تواند به تسکین التهابات مقعد و محیط اطراف آن نیز کمک کند زیرا خصوصیت ضد‌التهابی عسل باعث کاهش تورم و درد در  آن ناحیه می‌شود و در تسریع روند بهبود زخم ها نیز تاثیرگذار است.

در مطالعه ای صورت گرفته به روی 10 بیمار که به بواسیر مبتلا بودند و از مخلوط طبیعی عسل، روغن زیتون و موم زنبور استفاده می کردند، میزان خونریزی، خارش، و التهاب ناشی از بواسیر در ابتدا و 4 هفته پس از درمان با ترکیب عسل مورد ارزیابی قرار گرفت.

بیماران در طول درمان با ترکیب عسل، روغن زیتون و موم زنبور عسل، از هیچ داروی دیگری استفاده نمی‌کردند و روزی دوبار این ترکیب را روی مقعد قرار می‌دادند و به مدت 15 دقیقه دراز می‌کشیدند تا ترکیب عسل روی ناحیه درگیر با بواسیر باقی بماند. نتایج بررسی نشان داد که استفاده از این ترکیب به طور قابل توجهی میزان خونریزی و خارش را در بیماران بواسیر کاهش داد و هیچ عارضه‌ای نیز

هنگام استفاده از این ترکیب گزارش نشده است. نتایج به دست آمده از این مطالعه به شرح زیر است:

  • بیمارانی که بواسیر داشتند، بعد از یک هفته کاهش قابل توجهی در میزان درد داشتند و بعد از سه هفته دیگر دردی نداشتند.
  • تقریباً بعد از 4 هفته هیچ‌کدام از بیماران خونریزی نداشتند.
  • خارش بواسیر در دو هفته اول کاملاً برطرف شده بود.
  • التهاب بیماران نیز بعد از دو هفته از بین رفته بود.
  • دو نفر از بیماران برای درمان هموروئید وقت جراحی گرفته بودند اما پس از 4 هفته استفاده از این ترکیب بهبودی کامل پیدا کرده بودند و نیازی به جراحی نداشتند
  • روغن زیتون، موم زنبور عسل و عسل به عنوان مواد طبیعی حاوی فلاونوئیدها، آنتی‌اکسیدان‌ها، ترکیبات ضدباکتریایی و ضدقارچی شناخته شده‌اند و همچنین دارای خاصیت ضدالتهابی می‌باشند. این ویژگی‌ها به همراه تأثیر مثبت بر تولید سیتوکین‌ها توسط سلول‌های پوست، اثر موثری در درمان بواسیر و شقاق دارند.
طرز ترکیب عسل برای درمان بواسیر

برای درست کردن این ترکیب کافی است میزان مساوی عسل، روغن زیتون و همچنین موم زنبور عسل که روی حرارت غیر مستقیم آن را آب کرده اید را با هم مخلوط کنید و روزانه 2 الی 3 مرتبه این ترکیب را به روی محل مورد نظر بمالید.

در تهیه این ترکیب بهتر است از عسل خام استفاده کنید، منظور از عسل خام عسلی است که حرارت بالا ندیده و فیلتراسیون نشده است، زیرا عسل‌های پاستوریزه شرکتی گزینه مناسبی برای تهیه این ترکیب نیستند.

همچنین عسل‌هایی با رنگ تیره‌تر برای تهیه این ترکیب مناسب تر هستند، چون هر چه رنگ عسل تیره‌تر باشد دارای خواص آنتی‌اکسیدانی بالاتری خواهد بود، به عنوان مثال یکی از عسل‌های مناسب عسل آویشن طبیعی است.

2.درمان بواسیر با زردچوبه و عسل

از دیگر راهکار های خانگی درمان بواسیر با زردچوبه و عسل می باشد، این ترکیب بر اساس تحقیقات علمی اثربخشی خود را نشان داده است. زردچوبه دارای ویژگی‌های ضد‌التهابی، ضد‌باکتریایی، و آنتی‌اکسیدانی است که به تسکین التهابات مقعد و کاهش تورم کمک می‌کند. از سوی دیگر، عسل به عنوان یک ماده آنتی‌باکتریال و ضد التهابی شناخته شده است.

مطالعات نشان داده‌اند که ترکیب زردچوبه و عسل می‌تواند در کاهش درد، خونریزی، و خارش مرتبط با بواسیر تأثیرگذار باشد. این ترکیب می‌تواند به بهبود وضعیت مقعد، افزایش بهبودی، و کاهش علائم مرتبط با بواسیر کمک کند.

استفاده از ترکیب زردچوبه و عسل به صورت موضعی روی ناحیه مبتلا به بواسیر می‌تواند به تسکین علائم و کاهش ناراحتی کمک کند. خصوصیات ضد عفونی کنندگی زردچوبه نقش مهمی در التیام ناحیه آسیب دیده از توده‌های بواسیر ایفا می‌کند.

3.حمام گرم با نمک

حمام آب گرم می تواند به تسکین تحریکات ناشی از هموروئید کمک کند. سعی کنید از یک وان پلاستیکی کوچک که روی صندلی توالت قرار می گیرد استفاده کنید تا بتوانید ناحیه آسیب دیده را غوطه ور کنید یا اگر می توانید در وان حمام این کار را انجام دهید.

بعد از هر بار اجابت مزاج به مدت 20 دقیقه حمام آب گرم یا حمام نشسته را امتحان کنید. افزودن نمک به آب می تواند با کاهش درد، تسکین بیشتری را به همراه داشته باشد.

4.کمپرس سرد

کمپرس یخ یا کمپرس سرد را به مدت هر بار 15 دقیقه به روی مقعد قرار دهید تا ورم را از بین ببرید. برای هموروئیدهای بزرگ و دردناک، کمپرس سرد می تواند یک درمان بسیار موثر باشد. توجه داشته باشید که حتما یخ را داخل پارچه یا دستمال کاغذی بپیچید. هرگز مواد منجمد را مستقیماً روی پوست خود قرار ندهید، زیرا ممکن است به پوست آسیب برساند یا به آن آسیب برساند.

5.روغن نارگیل

طبق تحقیقات سال 2008 روغن نارگیل دارای خواص ضد التهابی قوی است که می تواند التهاب و تورم را کاهش دهد. خواص ضد درد (تسکین دهنده) آن می تواند به کاهش ناراحتی ناشی از هموروئید کمک کند. طبق تحقیقات سال 2014، خواص ضد باکتریایی آن باعث می شود که هموروئید سریعتر بهبود یابد.

روغن نارگیل به دلیل داشتن اثر ملین، ممکن است به رفع یبوست نیز کمک کند. از آنجایی که یبوست یا زور زدن در حین اجابت مزاج یکی از علل شایع بواسیر است، این امر می تواند به درمان و پیشگیری از آن کمک کند. می توانید روغن نارگیل را برای بواسیر با مصرف منظم یا استفاده خارجی آن مصرف کنید. آن را با پنبه روی بواسیر خارجی بمالید.

محمد رسول
نویسنده

محمد رسول رسولی منش

  • 118 نوشته ها
  • 663 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.