خرید حرفه ای

عسل زرشک سفیر

خرید هدفمند

عسل در بارداری: طلای طبیعت برای بارداری سالم

چکیده :
شاید شما هم شنیده باشید که خوردن عسل در بارداری مضر است، اما واقعیت چیست؟آیا واقعا مصرف عسل در بارداری خطر دارد یا واقعیت خلاف این است. در این مقاله ما باشید تا این مسئله را بررسی کنیم.
امتیاز شما: 1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره [5,00 | آراء: 5]Loading…

آیا خوردن عسل در بارداری مجاز است؟

بله، خوردن عسل در بارداری کاملا بی خطر است، از آنجایی که این هدیه شیرین طبیعت بسیار خوشمزه می باشد بسیاری از مردم آن را به جای شکر یا سایر شیرین کننده ها استفاده می کنند. بارداری گاهی اوقات قوانین غذایی را تغییر می دهد، اما لازم نیست که در این دوران ظرف عسل خود را کنار بگذارید.
خوشبختانه، این خوراکی شیرین و چسبناک به طور کلی برای شما و نوزاد متولد نشده شما هیچ ضرری را ندارد. بر این اساس دکتر رنیتا وایت، متخصص زنان و زایمان و مشاور شرکت Honey Pot می گوید: “خوردن موم عسل در بارداری بی خطر است.” (Dr. Renita White)

عسل شیرین کننده طبیعی و مفید برای بارداری

بله، خوردن عسل در دوران بارداری بی خطر است. در حالی که دادن عسل به نوزادان زیر یک سال بی خطر نیست، اما خوردن عسل در دوران بارداری به شما یا فرزند داخل رحمتان آسیبی نمی رساند.

چرا می گویند عسل در بارداری مضر است؟

دلیل اینکه برخی افراد ایمنی عسل را زیر سوال می برند و می گویند عسل در بارداری مضر است این می باشد که عسل گاهی اوقات حاوی اسپورهای باکتریایی به نام کلستریدیوم بوتولینوم است. این باکتری ممکن است به سرعت در روده شما رشد کند و نوروتوکسین هایی تولید کند که منجر به بوتولیسم شود، بوتولیسم یک بیماری نادر اما جدی است که می تواند باعث ضعف و فلج در بازوها، پاها، ناحیه شکم و سیستم تنفسی شود.

اما شما باید بدانید که خوردن عسل در بارداری به شما یا فرزندتان آسیبی نمی رساند، زیرا معده شما می‌تواند باکتری‌های موجود در عسل که گاها می تواند منجر به بوتولیسم می شود را کنترل کند.تحقیقات نشان می‌دهد که حتی اگر باکتری‌ها بتوانند از معده شما عبور کنند، بعید است که از طریق جفت به جنین شما در رحم منتقل شوند. حتی در موارد نادری که زنان باردار به بوتولیسم مبتلا شده‌اند، این بیماری در نوزادان آنها مشاهده نشده است.

بنابراین باید گفت این خطر برای اکثر کودکان و بزرگسالان نگران کننده نیست. دکتر سندی پروکتر، استاد تغذیه در دانشگاه ایالتی کانزاس، می‌گوید: “کودکان بالای یک سال و بزرگسالان سالم – از جمله زنان باردار – می‌توانند با خیال راحت عسل مصرف کنند، زیرا سیستم ایمنی بدن آنها را در برابر هر گونه باکتری که ممکن است حاوی عسل باشد محافظت می‌کند.” (Dr. Sandy Procter)

آیا عسل در بارداری مضر است

موثر ترین فرآورده های زنبور عسل برای بارداری

آیا عسل خام برای بارداری بی خطر است؟

به احتمال زیاد می توان گفت بله، خوردن عسل در حاملگی چه عسل خام باشد چه پاستوریزه بی خطر است. ممکن است شما عسل غیرپاستوریزه یا خام را در زنبورستان ها، یا از طریق کشاورز و یا حتی در بازار پیدا کنید و این سوال برایتان پیش بیاید که آیا خوردن عسل خام در بارداری ایمن است یا خیر؟
باید گفت که عسل غیر پاستوریزه شده با این وجود که نسبت به عسل پاستوریزه کمتر فرآوری شده است اما خطر ابتلا به لیستریوز که در پنیر غیرپاستوریزه و گوشت ها وجود دارد را ندارد. از طرفی عسل خام احتمالا حاوی آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به عسل فرآوری شده است.

دکتر وایت می گوید: «زنان باردار می توانند عسل خام یا پاستوریزه بخورند. هیچ مطالعه ای نشان نمی دهد که یکی از دیگری ایمن تر است.”
بیشتر عسل‌هایی که در فروشگاه‌ها فروخته می‌شوند پاستوریزه می‌شوند و می توان گفت هدف اصلی این کار برای بهبود ظاهر (پاستوریزه کردن باعث می شود عسل شفاف تر به نظر برسد) و زمان نگهداری است نه خاطر دلایل ایمنی و سلامتی آن.

عسل را با روشی مشابه روش پاستوریزه کردن شیر پاستوریزه می کنند، به این شیوه که مدت 15 تا 30 ثانیه تا 161 درجه فارنهایت گرم می شود و سپس به سرعت خنک می شود. این کار سلول های مخمر را از بین می برد (البته نه هاگ های بوتولیسم) بنابراین عسل تخمیر نمی شود. پاستوریزه کردن نیز فرآیند کریستالیزاسیون را کند می کند، بنابراین عسل مدت بیشتری مایع می ماند.

آیا خوردن عسل در بارداری مضر است؟

چه مقدار عسل در بارداری خوبه؟

با این وجود که عسل به دلیل ارزش غذایی و کالری کمی که دارد در بارداری بی خطر است اما نباید در خوردن آن افراط شود. مادران باردار دقت داشته باشند که در خوردن عسل زیاده روی نکنند، زیرا عسل همچنان یک قند است و بهتر است در حد اعتدال مصرف شود.

انجمن قلب آمریکا به زنان توصیه می کند مصرف قند خود را به بیش از 6 قاشق چایخوری در روز محدود کنند. اگر مراقب وزن خود هستید یا دیابت بارداری دارید و باید قند خون خود را کنترل کنید، ممکن است که از خوردن عسل در حاملگی و سایر قندهای اضافه شده به طور کلی منع شوید که در این حالت توصیه می شود با پزشک خورد در این مورد مشورت بگیرید.

در دوران بارداری چه مقدار عسل بخوریم
چرا عسل برای نوزادان زیر یک سال و نیم خطرناک است؟

شاید شنیده باشید که عسل برای نوزادان مناسب نیست و کودکان زیر یک سال و نیم نباید عسل بخورند. این واقعیت درست است و کارشناسان توصیه می کنند از دادن عسل به نوزادان خودداری شود، زیرا همانطور که گفته شد عسل حاوی باکتری هایی می باشد که می توانند در روده نوزاد جوانه بزنند و باعث بوتولیسم نوزاد شوند و از آنجایی که روده نوزادان به اندازه کافی بالغ نیست نمی تواند باکتری ها را از بین ببرد.

بنابراین هنگامی که کودک شما متولد می شود و دیگر در رحم مادر قرار ندارد، حداقل برای مدتی در برابر آن باکتری آسیب پذیر می شود. در همین زمینه دکتر پروکتر می گوید: «عسل به دلیل سیستم ایمنی توسعه نیافته برای نوزادان یک نگرانی است – آنها قادر به مبارزه با هاگ های بوتولیسم که گاهی در عسل وجود دارند، نیستند. بنابراین توصیه می شود که باید عسل را تا یک سال و نیم از کودک خود دور نگه دارید.

آیا عسل برای نوزادان مضر است
عسل در بارداری: طلای طبیعت برای بارداری سالم

فواید عسل در بارداری

از نظر تغذیه ای، عسل حاوی آنزیم ها، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی است. همچنین دارای شاخص گلیسمی کمی پایین‌تر است که به اندازه قند سفره سطح قند خون را افزایش نمی‌دهد (که این برای شما و فرزند متولد نشده‌تان خوب است).

بنابراین عسل می تواند به عنوان یک جایگزین خوشمزه و کمی سالم تر برای شکر باشد و با حدود 64 کالری در هر قاشق غذاخوری، می تواند جایگزین سالم تری برای قندهای معمولی باشد. بنابراین در ادامه مواردی از خواص عسل در بارداری را بیان کرده ایم:

آندریا چیشولم، پزشک متخصص زنان و زایمان و عضو هیئت بررسی خانواده Verywell، می گوید: “برخی تصورات وجود دارد که استفاده از عسل قبل از بارداری ممکن است به بهبود توانایی شما برای باردار شدن کمک کند.”
از دیگر فواید عسل در بارداری باید به این مورد اشاره کرد که مطالعات نشان می دهند خوردن عسل با سیاه‌دانه یا می تواند به آسم کمک کند، اما تنها زمانی این خاصیت را دارد که با سیاه ترکیب شود و به تنهایی یک درمان موثر آسم در انسان به شمار نیم رود.

عسل، به ویژه انواع عسل های تیره، حاوی آنتی اکسیدان هایی است که می تواند با مولکول های موجود در بدن ما که به سلول های سالم آسیب می رسانند مبارزه کند و سلامت بدن را تقویت نماید.

آیا می توان از عسل در دوران شیردهی استفاده کرد؟

خبر خوب: همان قوانین در دوران بارداری اعمال می شود، چه عسل خام باشد چه پاستوریزه برای عسل در بارداری نیز صدق می کند. دکتروایت می گوید: «بله، می توانید در دوران شیردهی عسل بخورید. با این حال، به دلیل نگرانی در مورد بوتولیسم نوزاد، مستقیماً به نوزاد خود ندهید.”

عسل طبیعی برای درمان ترک های پوستی پس از بارداری

ترک های پوستی روی بدن که به دلایل مختلف از جمله بارداری بوجود می آیند، برای عموم بانوان ناخوشایند می باشد، به همین دلیل به دنبال راه حلی موثر برای درمان آنها هستند. از جمله خواص عسل طبیعی در بارداری و دوران پس از بارداری که می توان به آن اشاره کرد، درمان همین ترک های پوستی است.

زیرا عسل به عنوان یک ماده طبیعی با داشتن خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی شناخته می شود و می تواند برای درمان و از بین رفتن ترک های پوستی به شم کمک کند. همچنین ویتامین A موجود در عسل در تولید کلاژن سازی موثر است.

خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی این ماده طبیعی کمک می کند تا محل مورد نظر که تحت تاثیر ترک ها قرار گرفته است تمیز شود و از بروز التهابات بیشتر جلوگیری شود. همچنین آنتی اکسیدان های موجود به بازسازی سلول های پوستی و پیشگیری از پیری زودرس جلوگیری می کند.

برای استفاده از عسل برای درمان ترک های پوستی می توانید روش های زیر را امتحان کنید:

تهیه محلول عسل: مقداری عسل را با کمی آب گرم مخلوط کنید و محلول را به روی محل موردنظر بمالید و به آرامی ماساژ دهید تا عسل در پوست شما جذب شود.

در روشی دیگر می توانید یک پارچه تمیز را به عسل آغشته کنید و پارچه را در محل مورد نظر قرار دهید تا خشک شود، سپس بدنتان را با آب گرم بشویید.

همچنین می توانید عسل را با روغن های طبیعی، ویتامین E یا مرطوب کننده ها ترکیب کنید و استفاده نمایید.

عوارض عسل در دوران بارداری

به طور کلی عسل طبیعی در بارداری به عنوان یک ماده غذایی سالم و مفید شناخته می شود. اما با این حال ممکن است برخی افراد در پی مصرف عسل طبیعی در دوران بارداری عوارض نادری را تجربه کنند. بنابراین توصیه می شود تا بانوان در دوران بارداری در مصرف عسل تعادل را رعایت کنند و در وجود هرگونه علامت یا حساسیت به پزشک مراجعه کنند:

تعدادی از عوارض احتمالی که ممکن است رخ بدهند عبارتند از:

حساسیت یا آلرژی: برخی از افراد ممکن است در پی مصرف عسل در بارداری شاهد علائمی چون خارش، قرمزی و تورم باشند.

باکتری های موجود در عسل: در برخی  از موارد باکتری های موجود در عسل ممکن است باعث بروز بیماری های مرتبط با میکروب شوند.

تاثیر بر قند خون: عسل حاوی قند طبیعی است و مصرف نا متعادل آن ممکن است بر سطح قند خون تاثیر بگذارد بر همین اساس توصیه میشود تا تعادل در مصرف عسل رعایت شود

ملاحظاتی که باید در مصرف عسل در بارداری در نظر بگیرید:

به طور کلی باید گفت می توانید در دوران بارداری با خیال راحت از عسل استفاده کنید لذت، اما بهتر است چند نکته را رعایت کنید.

  • اگر ناهنجاری های گوارشی دارید با پزشک خود صحبت کنید
  • اگر آنتی بیوتیک های سنگین مصرف می کنید، مصرف را محدود کنید.

 

افرادی که جراحی روده یا معده انجام داده‌اند یا به بیماری کرون مبتلا هستند، ممکن است پردازش باکتری‌های روزمره در مجرای روده‌شان سخت‌تر باشد. از آنجایی که عسل ممکن است حاوی هاگ‌های باکتری باشد، در صورت داشتن این شرایط، مهم است که از پزشک خود در مورد مصرف عسل خود سوال کنید.

عسل های موثر برای باردای در مجموعه فروردین

بله، خوردن عسل در بارداری کاملا بی خطر است و مادران می توانند بدون هیچ نگرانی عسل را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

 هدف اصلی پاستوریزه کردن عسل  بهبود ظاهر (پاستوریزه کردن باعث می شود عسل شفاف تر به نظر برسد) و زمان نگهداری آن است بنابراین زنان باردار می توانند عسل خام یا غیر پاستوریزه را نیز بخورند.

محمد رسول
نویسنده

محمد رسول رسولی منش

  • 118 نوشته ها
  • 666 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.