خرید حرفه ای

عسل زرشک سفیر

خرید هدفمند

آقای عسل دنیا کدوم کشوره؟ میزان تولید عسل در ایران

چکیده :
ظرفیت تولید سالانه عسل در ایران، حدود ۱۱۵ هزار تن می باشد. چین با تولید 543 هزار تن عسل، آقای عسل دنیاست. هم چنین میزان تولید عسل در ایران، حدود 69 هزار تن می باشد که در جایگاه...
امتیاز شما: 1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره [4,95 | آراء: 21]Loading…
آقای عسل دنیا کدوم کشوره؟ میزان تولید عسل در ایران

بررسی کمی و کیفی میزان تولید عسل در ایران و جهان

دونستن اطلاعات آماری و رتبه کشورها در زمینه های مختلف همیشه یک موضوع جذاب برای عموم مردم است. این که بدونیم جایگاه ایران به لحاظ تولید و مصرف عسل کجاست و کیفیت عسل های ایران در مقایسه با سایر عسل های تولیدی دنیا چگونه است، موضوع خیلی خوبی برای دنبال کنندگان مباحث مربوط به عسل و زنبورعسل است.

هم چنین میزان فروش عسل و تولید آن در دنیا چقدره و کدوم کشورها آقای عسل دنیا هستند جذابیت خاصی برای مخاطبان دارد. اگر این موضوعات برای شما نیز مهم است با عسل فروردین همراه شوید.

ایران؛ آقای عسل دنیا به جهت تنوع و کیفیت

ایران به لحاظ وجود اقلیم های مختلف و دارا بودن نود میلیون هکتار مرتع، بیست میلیون هکتار جنگل و هفده میلیون هکتار باغات مشجر واحد، توانایی کافی جهت رشد و توسعه صنعت زنبورداری را داراست و این فعالیت در طول سال امکان پذیر می باشد.

هم چنین تنوع بسیار بالای گیاهان مؤثر و شهدزا در تولید عسل طبیعی که اغلب جزء گیاهان دارویی و معطر هستند، باعث شده که طیف بی‌نظیری از عسل‌های باکیفیت در ایران تولید شود.

علاوه ‌بر‌ این ویژگی‌های آب ‌و‌ هوایی و اقلیم ایران باعث شده که اغلب عسل‌های تولید شده در ایران در مراتع کوهستانی و دشت‌هایی باشد که هیچ‌گونه ارتباطی با نهاده‌های شیمیایی اعم از سم و کود ندارند.

به همین‌جهت میشود گفت که عسل طبیعی تولید شده در زنبورستان‌های موجود در ایران، علاوه بر تنوع بالا، به لحاظ عاری‌ بودن از سموم شیمیایی نیز کیفیت مطلوبی دارند و آقای عسل دنیا به جهت کیفیت و تنوع محسوب می‌شود.

البته به جهت ارزش بسیار بالای عسل در فرهنگ دینی و ملی ما، متاسفانه عده ای از سودجویان اقدام به عرضه عسل‌ تقلبی نموده‌اند و حساب این عسل‌ها از عسل‌های طبیعی تولیدی شده در زنبورستان‌های کشور جداست.

مصرف‌کنندگان می‌توانند با لحاظ کردن طعم و عطر عسل طبیعی نسبت به خرید عسل‌ طبیعی با کیفیت از زنبورداران و یا فروشگاه عسل اقدام نمایند.

سرانه مصرف عسل در ایران

متوسط سرانه تولید عسل در ایران بیش از 2000 گرم و سرانه مصرف عسل در ایران 1313 گرم می باشد. ظرفیت تولید سالانه عسل در ایران، حدود ۱۱۵ هزار تن و ظرفیت صادراتی این محصول ۵ تا ۱۰ هزار تن می باشد.

در حال حاضر صدها هزار نفر در صنعت زنبورداری با داشتن تعداد حدودا 11 میلیون کندوی مدرن فعالیت دارند. براساس گزارش سازمان جهاد کشاورزی ارومیه، استان آذربایجان غربی در سال 95 با تولید بیش از 20 هزار تن عسل از بیش از 950 هزار کندوی مدرن و بومی، آقای عسل ایران می باشد.

سهم عمده عسل‌ تولیدی در زنبورستان‌های ایران، عسل تغذیه‌ای یا عسل شکری می‌باشد. هم چنین در بین عسل‌های طبیعی، عسل‌ چندگیاه بیشترین میزان تولید را دارند که به ‌عنوان عسل‌ چهل گیاه، عسل کوهی و یا عسل چند گل کوهستان و چندگیاه دشت عرضه می‌شوند. به طوری که ۶۰ درصد عسل‌های تولیدی چند گیاه و ۴۰ درصد دیگر تک گیاه هستند.

میزان تولید عسل در ایران-سرانه مصرف عسل در ایران-سرانه مصرف عسل در جهان-آقای عسل-فروشگاه عسل آقای عسل-آقای عسل آقامیری-مرکز خرید عسل آقای عسل-عسل فروردین
تولید عسل طبیعی در زنبورستان عسل فروردین

عسل های پرتولید ایران

در رتبه بعد عسل تک گیاه قرار می‌گیرد. البته با توجه به زمان متفاوت شهد دهی این گیاهان در سال‌های مختلف، میزان تولید این نوع عسل تا حدودی متغیر خواهد بود.

اما در کل سالانه نزدیک به ۷ هزار تن عسل چند گیاه کوهستان، حدود ۵ هزار تن چند گیاه دشت، قریب به ۴ هزار تن عسل گون، حدود ۳ هزار تن عسل کنار، ۱۵۰۰ تن عسل گون گزانگبین، ۱۰۰۰ تن عسل مرکبات و ۱۰۰۰ تن عسل گشنیز در ایران تولید می شود.

بصورت کلی عسل های پرتولید ایران به ترتیب ابتدا عسل چندگیاه و در ادامه عسل های تک گیاه همچون عسل گون، عسل کنار، عسل گون گزانگبین، عسل بهارنارنج یا عسل مرکبات و عسل گشنیز بیشترین سطح تولید را در کشور دارند.

آقای عسل دنیا کدوم کشوره؟ میزان تولید عسل در ایران

رتبه اول تولید عسل در جهان؛ چین آقای عسل دنیا

بر اساس آمار منتشر شده از سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، در سال 2019 بالغ بر ۱٫9 میلیون تن عسل در دنیا تولید شده ‌است. چین، آقای عسل دنیا با 543 هزار تن، ترکیه 114 هزار تن، آرژانتین 76 هزار تن و ایران با 69 هزار تن تولید عسل به ترتیب رتبه‌های اول تا چهارم بیشترین میزان سالانه تولید عسل در جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

گفتنی است این میزان عسل تولیدی از حدود 93 میلیون کلنی زنبورعسل برداشت می‌شود. در چند دهه‌ی اخیر با توسعه کمی و کیفی صنعت زنبورداری در ایران، زمینه افزایش تعداد کلنی‌های زنبورعسل و تولید سالانه محصولات مختلف آن اعم از عسل طبیعی، ژل رویال، گرده گل، بره موم و زهر زنبورعسل فراهم شده ‌است، به ‌نحوی‌که ایران یکی از قطب‌های مهم صنعت زنبورداری در دنیا محسوب می‌شود.

امید است در سایه‌ی بهبود و افزایش ارتباطات بین‌المللی، عسل‌های باکیفیت زنبورداران ایران در بازارهای خارجی به ویژه کشورهای اروپایی عرضه شود. با توجه به خلوص، تنوع، عطر و طعم عسل‌ طبیعی ایران مطمئنا استقبال بالایی از این محصول سلامت محور در بازارهای صادراتی خواهد شد.

میزان تولید عسل در ایران-میزان تولید عسل در دنیا-میزان تولید عسل در جهان-جدول میزان تولید عسل در دنیا-خرید از آقای عسل-عسل آقای عسل-عسل آقامیری-عسل فروردین
جدول میزان تولید عسل در ایران و جهان؛ رتبه ایران در تولید عسل

باید ها و نبایدهای رتبه ایران در تولید عسل

دستیابی به بازارهای صادراتی عسل و محصولات زنبورعسل مرهون تولید مطابق با استانداردهای بین‌المللی و توجه ویژه به شاخص‌های کیفی و مشتری پسندی کشور مقصد خواهد بود. اهتمام برای تولید محصول سالم و باکیفیت در زنبورداران ایران وجود دارد و بامدیریت مطلوب‌تر پروسه تولید تا برداشت و بسته‌بندی قطعاً توسعه صادرات دست یافتنی خواهد بود.

هم چنین ورود تشکل‌ های مربوطه به صنعت زنبورداری و تلاش آن‌ها برای ایجاد کریدورهای صادراتی، می‌تواند راه را برای صدور محصولات زنبورعسل اعم از عسل طبیعی ایران، ژل رویال ایرانی، گرده گل، بره موم و زهر زنبورعسل به اقصی نقاط جهان فراهم آورد و باعث جهش تولید در کشور شود.

از آن‌ جایی که عسل به‌ عنوان یک ماده شفا بخش در قرآن کریم و روایات معصومین شناخته می‌شود؛

بایستی اطلاع‌ رسانی و فرهنگ ‌سازی اصولی ‌تر برای نهادینه کردن مصرف عسل طبیعی و محصولات دیگر زنبورعسل اعم از ژل رویال، گرده گل و بره موم در جهت بهره بردن از این نعمات بهشتی و کسب خواص دارویی عسل و محصولات زنبورعسل و نیز کمک به سلامت عمومی جامعه، در دستور کار متولیان سلامت کشور قرار گیرد.

رتبه اول تولید عسل در جهان-رتبه ایران در تولید عسل-آقای عسل-قیمت عسل آقای عسل-فروشگاه آقای عسل-عسل فروردین
محمد رسول
نویسنده

محمد رسول رسولی منش

  • 118 نوشته ها
  • 686 دیدگاه ها

51 پاسخ

  1. I urge you stay away from this platform. My own encounter with it has been purely frustration as well as doubts about fraudulent activities. Be extremely cautious, or even better, seek out a more reputable platform for your needs.

  2. من خودم زنبوردارم ، متاسفانه مثل خیلی از ظرفیت های دیگه کشور صنعت عسل هم محجور مونده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.