خرید حرفه ای

عسل زرشک سفیر

خرید هدفمند

عسل تیره یا عسل روشن

چکیده :
الزاماً عسل تیره کیفیت بیشتری در مقایسه با عسل های روشن تر ندارند. در واقع برای نتیجه گیری علمی تر بایستی به آنالیز این عسل ها و مقایسه میزان پلی فنول کل، خاصیت آنتی باکتریال و آنتی اکسیدانی آن ها توجه کرد.
امتیاز شما: 1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره [4,89 | آراء: 9]Loading…
عسل تیره یا عسل روشن

خواص دارویی و درمانی عسل تیره رنگ بیشتر است یا عسل روشن

به طور معمول عسل تیره به دلیل غنی بودن از ترکیبات موثره پلی فنولی و فلاونوئیدی بیشتر و وجود مقادير بالاتر عناصر معدنی، خاصیت ضدباکتریایی و آنتی اکسیدانی بیشتری دارند. البته که این برتری مطلق نیست و الزاماً همه عسل های تیره تر کیفیت بیشتری در مقایسه با عسل های روشن تر ندارند.

در واقع برای نتیجه گیری علمی تر بایستی به آنالیز این عسل ها و مقایسه میزان پلی فنول کل، خاصیت آنتی باکتریال و آنتی اکسیدانی آنها توجه کرد. به طور مثال عسل کنار به عنوان عسل تیره در مقایسه با عسل مرکبات که رنگ روشنی دارد اثر آنتی اکسیدانی و آنتی بیوتیکی بیشتری دارد اما میزان ویتامین C عسل مركبات بیشتر است.

نتیجه گیری نهایی این که، همه عسل های طبیعی و خام دارای ارزش تغذیه ای و دارویی خاص خود هستند که بسته به ترکیب شیمیایی و مواد مؤثری که دارند، برای طیف خاصی از بیماری ها مناسب تر هستند.

پس عسل های طبیعی برتری مطلق بر یکدیگر ندارند. بهتر است به تصمیم زنبورعسل احترام بگذاریم. البته نوع رنگ عسل در مشتری پسندی و قیمت آن بسیار مؤثر است.

برای مثال، درحالی که در کشورهای ترکیه، سوئد، آلمان و یونان عسل تیره رنگ از میزان بازار پسندی بیشتر و قیمت بالاتری برخوردارند، در برخی از کشورها از جمله کانادا و آمریکا عسل های دارای رنگ روشن به قیمت بالاتری عرضه می شوند.

عسل تیره یا عسل روشن
پیشنهاد مطالعه:

آیا عسل فاسد میشود؟

عسل تیره یا عسل روشن

آیا حرارت دادن در دماهای بالا، منجر به کاهش خواص عسل می شود؟

بله، حرارت دادن عسل در دماهای بالای 45 درجه سانتی گراد به تدریج منجر به از بین رفتن مواد مؤثره، از جمله آنزيم ها، ویتامین ها و ترکیبات فعال و حتی تولید ماده سمی HMF می شود.

بسیاری از مواد مؤثر عسل که در حدود 1 تا 5 درصد وزن عسل را تشکیل می دهند، نسبت به دماهای بالا حساس هستند و بسته به دما و مدت زمان حرارت دهی، به تدریج از بین رفته و در نهایت عسل را به یک ترکیب قندی شیرین و بدون خواص دارویی تبدیل می کند.

علاوه بر این اگر عسل برای زمان نسبتاً طولانی در معرض دماهای بالای ۶۰ درجه سانتی گراد قرار گیرد تقريباً سمی و غیرقابل مصرف خواهد شد. پس هنگام خرید عسل طبیعی از فروشگاه عسل از تازه و خام بودن عسل طبیعی مطمئن شوید.

دانستنی های محصولات زنبورعسل، مهندس رفاهی، مهندس بهزاد رفاهی، محمد رفاهی، دانستنی های محصولات زنبورعسل، مهندس رفاهی، مهندس بهزاد رفاهی، محمد رفاهی،دانستنی های محصولات زنبورعسل، مهندس رفاهی، مهندس بهزاد رفاهی، محمد رفاهی

منبع

کتاب دانستنی های محصولات زنبورعسل؛ تالیف مهندس بهزاد رفاهی

محمد رسول
نویسنده

محمد رسول رسولی منش

  • 118 نوشته ها
  • 655 دیدگاه ها

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.