خرید حرفه ای

عسل زرشک سفیر

خرید هدفمند

ژل رویال چیست؟ بررسی 12 خواص ژل رویال و خرید ژل رویال اصل از زنبوردار

به ژل رویال (Royal Jelly) ، شاه انگبین (فارسی اصیل)، رویال ژل، رویال ژلی، شیر زنبور عسل، شهد شاهانه، غذای ملکه و عسل سلطانی هم می گویند. ژل رویال زنبور عسل بسیار غنی، نیروبخش و کامل است و از این رو بعنوان غنی ترین ماده بیولوژیک جهان شناخته می شود.

ژله رویال یک ماده کرمی شکل (خامه ای) و به رنگ سفید شیری متمایل به زرد کم رنگ تا کاملا زرد می باشد که توسط زنبوران کارگر ترشح و جهت تغذیه ملکه بکار می رود. ملکه زنبور عسل بطور قابل توجهی دارای طول عمر بیشتر و ظرفیت تولید مثل زیادتر مخصوصاً در مقایسه با زنبوران کارگر می باشد.

از ژل رویال به عنوان «اکسیر» یا «گوهر گرانبهای» کندوی زنبورعسل یاد شده و بسیاری از تحقیقات در حال بررسی خواص ژل رویال و ارزش تغذیه ای و اثرات آن بر روی زندگی موجودات زنده هستند.

پادکست ژل رویال

ژل رویال- معجزه ژل رویال- ژل رویال چیست-
ژل رویال چیست؟ بررسی 12 خواص ژل رویال

معجزه ژل رویال - خواص ژل رویال

رویال ژلی چیست؟ ژله رویال یا شاه انگبین (Royal Jelly) یک نوع ماده غذایی کرمی شکل (خامه ای) و به رنگ سفید شیری متمایل به زرد کم رنگ تا کاملا زرد با طعم ترش و اسیدی می باشد. که توسط زنبورهای عسل برای تغذیه ملکه تولید می‌شود و معمولاً همه لاروها در روز اول زندگی از شاه انگبین تغذیه می‌کنند.

این جیره غذایی از روز چهارم تغییر می‌کند و جای آن را مخلوطی از عسل و گرده می‌گیرد، و تنها ملکه تا آخر عمر از شاه ‌انگبین تغذیه می‌کند. به نظر می‌رسد که این نوع غذا باعث به وجود آمدن اختلافات اساسی بین زنبورهای ماده و ملکه می‌گردد. به ‌طوری‌که طول مدت زندگی ملکه بیش از پنجاه و دو برابر طول زندگی زنبورهای کارگر است و از لحاظ حجم نیز ملکه دو تا سه برابر کارگرها می‌باشد.

ملکه زنبورعسل بطور قابل توجهی دارای طول عمر بیشتر و ظرفیت تولید مثل زیادتر مخصوصاً در مقایسه با زنبوران کارگر می باشد. یک ملکه زنبور عسل می تواند تا پنج سال و یا بیشتر عمر نماید که این خیلی بیشتر از طول عمر زنبوران کارگر که حدود شش هفته یا کمتر عمر می کنند می باشد. یک ملکه زنبورعسل بالغ تقریباً ۵۰% بزرگتر از یک زنبور کارگر بوده و روزانه قادر به تولید حدود ۲۵۰۰ تخم است. یک ملکه از تخمی مشابه با تخم کارگران تولید می شود با این تفاوت که ملکه از ابتدا فقط با ژله رویال تغذیه شده است، و این به دلیل غنی و خواص ژل رویال است.

طعم و رنگ ژل رویال اصل

از رویال ژلی به عنوان «اکسیر» یا «گوهر گرانبهای» کندوی زنبور عسل یاد شده و بسیاری از تحقیقات در حال بررسی ارزش تغذیه ای و اثرات آن بر روی زندگی موجودات هستند. اگر چه عسل طبیعی مهمترين محصول زنبورعسل است اما فعاليت این حشره ارزشمند منحصر به توليد عسل نبوده و محصولاتی همچون بره موم، گرده گل و ژل رویال از دیگر تولیدات این حشره است.

به Royal Jelly ، شاه انگبين، شير زنبور عسل، شهد شاهانه و غذاي ملکه نیز مي گويند. ارزش غذایی بسیار بالای ژله رویال باعث شده است که در منابع علمی از این ماده بعنوان اکسیر جوانی نام برده می شود و چون مخصوص ملکه کندو تولید می شود صفت سلطنتی را یدک می کشد.

بر خلاف روش تولید عسل، رویال ژل توسط زنبورها و از جمع آوری شهد گل ها تولید نمی شود. بلکه ژله رویال ماده ای سفید رنگ و طعم ژل رویال طعمی ترش و اسیدی می باشد که توسط غدد هیپوفارنژیال و آرواره ای زنبوران عسل کارگر در سنین 3 تا 12 روزگی تولید و به مصرف لاروهای جوان و ملکه زنبورعسل می رسد. غدد هیپوفارنژیال که به غدد شیری و غدد غذاساز نیز شناخته می شود. که این غدد به صورت دو ردیف کیسه های فشرده در طرفین سر زنبور کارگر قرار گرفته و در سنین 5 روزگی رشدشان کامل شده و تا روز پانزدهم بیشترین فعالیت را دارند.

این غدد در سنین پرستاری که اغلب فعالیت زنبوران کارگر در کندو محدود به نگهداری از لاروها و نوزادان است، ترشح ترکیبات پروتئینی رویال ژلی را برعهده دارد. غدد آرواره ای نیز به صورت دو کیسه در جلوی سر و در قاعده آرواره های زنبوران کارگر قرار گرفته و تولید ترکیب غنی از چربی از جمله 10-هیدروکسی 2- دسنوئیک اسید (10HDA) را انجام می دهد. مهم ترین خواص ژل رویال در درمان سرطان به این ماده برمیگردد.

ترشحات غدد هیپورفارنژیال و آرواره ای در نهایت به صورت شاه انگبین توسط خرطوم زنبورعسل در اختیار لاروهای جوان و ملکه قرار می گیرد. میزان فعالیت غدد شیری مرتبط با سن زنبور کارگر، نوع تغذیه و حضور لاروها در داخل کندو می باشد. کمیت و کیفیت رویال ژل تولیدی با نوع تغذیه زنبورعسل به ویژه گرده گل به عنوان مهمترین ماده جیره غذایی زنبورعسل ارتباط مستقیمی دارد.

این محصول به دلیل اینکه حاوی مواد مغذی متنوع از جمله پروتئین، ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب اسیدهای چرب ضروری، برای سلامتی بسیار مفید است. از مزایای مصرف ژل رویا می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش انرژی و تحریک عملکرد ذهنی اشاره کرد. همچنین، ژل رویال می‌تواند بهبود عملکرد جنسی، تقویت سلامت پوست و مو، کاهش التهابات و استرس، و حتی افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها را تسهیل کند. به عنوان یک مکمل غذایی طبیعی، مصرف منظم ژل رویال می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی و افزایش سطح سلامتی کمک کند.

ویدیو معرفی ژل رویال؛ برداشت آن از شاخون در زنبورستان

ترکیبات رویال ژلی که روی قیمت ژل رویال موثر است

شاه انگبین تنها منبع طبیعی استیل کولین خالص بوده و خصوصیات آنتی باکتریایی و آنتی میکروبی این ماده جهت تأمین طیف گسترده ای از شرایط سلامتی انسان مفید می باشد. ژل رویان در تأثیر بر آسم و برونشیتی (ریوی)، بی خوابی و انواع مختلف مشکلات خویشاوندی در مردم بسیار مفید واقع شده است. زل رویال عسل سیستم ایمنی بدن را تقویت نموده و بر روی ارگان های اساسی بدن مثل کبد و کلیه می تواند مفید واقع شود.

رویال ژل تقریباً دارای ۱۲ درصد پروتئین، ۶-۵ درصد لیپید، ۱۵-۱۲ درصد کربوهیدرات، غنی از ویتامین B، محتوی ۱۷ اسید آمینه (شامل ۸ اسید آمینه ضروری) می باشد. رویال ژلی یک ماده مغذی غنی از هورمونهایی با طیف گسترده ای از اثرات سودمند است.

همچنین محتوی ۱۵ درصد اسید اسپارتیک بوده که یک ماده ضروری برای رشد بافتها، عضلات و بازسازی سلولها می باشد. در ارتباط با قابلیت مبارزه بدن با «رادیکالهای آزاد» اسیدهای آمینه شکل دهنده عناصر شیمیائی بسیار اساسی بدن ما بوده و برای رشد و توانائی مبارزه با عفونت ها و بیماریها ضروری است.

در بسیاری از شرایط بدن انسان توانائی ساخت اسیدهای آمینه را نداشته و ما آنها را از طریق خوردن غذاها بدست می آوریم. با توجه به اهمیت اسیدهای آمینه و وجود مقادیر بسیار زیاد آنها در ژله رویال، توجه خاص به آن را اجتناب ناپذیر می سازد.

بنابراین به علت عدم تأمین مواد مغذی مهم توسط غذاهای مصرفی، ما نیازمند استفاده از محصولات مکمل مثل رویال ژلی برای جبران کسری مواد مغذی در رژیم غذائی روزانه مان هستیم.

در بیمارانی که شیمی درمانی می شوند اثرات کمکی و مفید شاه انگبین طی آزمایشات متعدد ثابت شده است (از انتشارات وزارت بهداشت کشور آمریکا، قدرت کندوی زنبور عسل، ۲۰۰۲)

ژل رویال اصل- معجزه ژل رویال-
تماس با فروردین

خواص ژل رویال اصل از نظر درمانی، تقویتی و زیبایی

ژله رویال، گرده گل، بره موم و عسل خالص محصولاتی کاملاً طبیعی با خواص مفید بیشمار بوده و مصرف آنها برای تمامی افراد جامعه از هر گروه سنی از ۷ تا ۷۰ ساله (مردان، زنان و کودکان) اکیداً توصیه می شود. تولیدات زنبورعسل مخصوصاً ژل رویال اصل یا ژل سلطنتی تمامی ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را دارا است. خواص آنتی بیوتیکی طبیعی و مقابله با انواع عفونت ها، محافظت اندام های آسیب پذیر بدن در مقابل تأثیرات سوء شیمی درمانی و عوارض جانبی برخی روش های درمانی، نشاط جوانی، نیرو، سلامتی و عمری طولانی را برای انسانها به ارمغان می آورد.

شاه انگبین را به علت حساس بودن نمی توان در بیرون و در دمای معمولی نگهداری کرد. ژله رویال را پس از برداشت از شاخون با دستگاه وکیوم و بسته بندی در شیشه های رنگی و کلا ظروفی که نور به آن نرسد باید بسته بندی کرد تا از فساد این ماده جلوگیری گردد. ژله رویال طیف بسیار متنوعی از مواد فعال بیولوژیکی دارد که خواص دارویی و درمانی متعددی به آن بخشیده است. به همین دلیل می تواند در تغذيه و درمان انسان مورد استفاده قرار گیرد.

از اصلی ترین و مهم ترین اثرات دارویی فواید ژل رویال، می توان به فعالیت ضد باکتریایی و آنتی بیوتیکی بالا، اثرات ضد التهابی، تاثیرات آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی، افزایش سیستم ایمنی بدن و تحریک و اثرگذاری روی تولید گلبول های سفید خون، درمان دیابت و تاثیر مثبت بر سلول های عصبی و بهبود حافظه اشاره نمود. جلوگیری از پیری و چروگیدگی صورت، افزایش انرژی بدن، کاهش اضطراب، کاهش فشارخون بالا، تنظیم سیستمو قلب و عروق از طریق افزایش تعداد سلول های گلبول قرمز خون و درمان کم خونی، اثرات درمانی در مشکلات جنسی خانمها و آقایان و درمان ناباروری نیز از خواص درمانی ژل رویال می باشد.

از مهم ترین مواد مؤثره ژله رویال با خواص آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی می توان اسیدهای چرب و به ویژه؛ 10-هیدروکسی 2-دینوئیک اسید (10HDA) را نام برد که فواید بسیاری مانند: توسعه و افزایش کلاژن و محافظت از پوست، کمک به درمان دیابت، کاهش فشار و چربی خون، بهبود و درمان زخم، ضد افسردگی و ضد رماتیسم دارد.

پروتئین ها و پپتیدها (Peptide) نیز از دیگر مواد فعال بیولوژیک شاه انگبین محسوب می شود که تنظیم فشار خون، خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی، تقویت سیستم ایمنی و تکثیر کلاژن در بدن انسان از خواص بیشمار این ماده محسوب می شود.

1- خواص ژل رویال برای زنان

مطالعه‌ای که در سال 2007 روی ژل رویال و بارداری در ژاپن انجام شد نشان داد، ژل رویال شبیه فیتواستروژن است و حاوی خواصی است که می‌تواند از سلامت عضلات رحم و پوشش داخلی رحم حمایت کند. در ضمن شاه انگبین برای عفونت های رحمی هم موثر و کارآمد است. رویال ژلی با بهبود عملکرد اندام تناسلی، اثر تقویتی روی بدن، ایجاد تعادل روی هورمون های بدن و تقویت کردن نیروی رحمی به افزایش شانس بارداری در بانوان بسیار کمک کرده است.

هم چنین ژله رویال بعنوان یک مکمل کامل غذایی با جبران کمبود ها یا فقر ریز مغزی ها و درشت مغزی ها در بدن مادر در دوران بارداری بسیار موثر عمل می کند و از عوارض بعد از بارداری مادر، نظیر پوکی استخوان تا حد بسیار زیادی پیشگیری خواهد کرد.

2- خواص ژل رویال برای مردان

محققین حوزه سلامت بر این باورند که ژله رویال قادر به بهبود عملکرد نعوظ در موش‌هایی که فشار خون طبیعی و بالا دارند از طریق بهبود عملکرد اندوتلیال در شریان پودندال شد. از طرفی تاثیر ژل رویال بر اسپرم در آقایان و حل مشکل تعداد حداقلی اسپرم ها بسیار موثر است و در مجموع در تقویت قوای جنسی اصلی ترین خواص ژل رویال میباشد و  می تواند علمکرد خوبی داشته باشد.

هم چنین شاه انگبین باعث افزایش تعداد اسپرم، بلوغ، تحرک و سطح تستوسترون پلاسما می شود. علاوه بر این، باعث کاهش درصد آسیب DNA می شود که می تواند به دلیل این واقعیت باشد که رویال ژلی عمدتاً شامل پروتئین ها، قندها، لیپیدها، ویتامین ها و اسیدهای آمینه آزاد است. هم چنین با توجه به مطالعاتی که روی رویال ژل و اثرات آن بر روی بارداری انجام شده، به این نتیجه می رسیم که شاه انگبین در آقایان و حل مشکلاتی نظیر تعداد حداقلی اسپرم، شکل دفورمه ی اسپرم ها یا میزان حرکتشان بسیار اثرگذار بوده است.

ژل رویال بر اساس معیار های مختلف چون معیار های آزمایشگاهی، منطقه برداشت، زمان برداشت قیمت گذاری می شود به همین دلیل به طور دقیق نمی توان گفت قیمت 100 گرم ژل رویال چهقدر است اما فروشگاه فروردین تمام تلاش خود را دارد تا بهترین کیفیت ژل رویال را با مناسب ترین قیمت ارائه می دهد.

3- خواص ژل رویال برای سرطان

قوی ترین ماده ضد سرطانی دنیا که در محیط آزمایشگاهی قابل ساخت و پایدار نیست در ژله رویال وجود دارد. این ماده نوعی لیپید است که بعنوان شاخص ترین و مهم ترین فاکتور در شاه انگیبن مورد توجه است. نام این لیپید ارزشمند (۱۰hydroxy2decenoic-acid) است که بصورت اختصاری “۱۰HDA” هم میگویند. علاوه بر این رویال ژلی با عملکرد عالی در تقویت سیستم ایمنی بدن و بالا بردن قوای دفاعی و ساخت آنتی بادی های منحصر بفرد در روند درمان و بهبود بیمارانی سرطانی نقش عالی را بازی می کند.

همچنین در از بین بردن یا کم کردن عوارض ناشی از دارو ها یا شیمی درمانی و پرتو درمانی در روند این بیماری کمک شایان و قابل توجهی انجام میدهد و به حفظ سلامت و تعادل اندام های حیاتی بیماران مثل کبد و کلیه در طول درمان کمک می کند. رویال ژل به علت دارا بودن مقادیر زیادی از هورمونهای طبیعی، مواد معدنی، ویتامین های B کمپلکس، اسید فولیک و برخی اسیدهای چرب علاوه بر اثرات مفید برروی مغز و سیستم عصبی در کاهش دردهای میگرن، درمان افسردگی، کاهش استرس و بی خوابی های شبانه بسیار مؤثر است.

در تقویت سیستم ایمنی بدن طی آزمایشات علمی گسترده تأثیر ژله رویال ثابت شده است. از اینرو در مقابله با انواع سرطان یک آنتی اکسیدان بسیار قوی بوده و در جلوگیری از تشکیل تومور و پیشرفت آن تأثیر بسزائی دارد. هچنین در بیماران تحت شیمی درمانی از آسیب های احتمالی کبد و کلیه ها جلوگیری می کند. شاه انگبین طیف بسیار متنوعی از مواد فعال بیولوژیکی دارد که خواص دارویی و درمانی متعددی به آن بخشیده است. به همین دلیل می تواند در تغذيه و درمان انسان مورد استفاده قرار گیرد.

خواص ژل رویال برای سرطان-طریقه مصرف ژل رویال برای سرطان-

طریقه مصرف ژل رویال برای سرطان

شرکت های دارویی معتقدند که بهترین فرم ژل رویال برای مصرف نوع پودری آن (Lyophized) میباشد. میزان مجاز مصرف ژل رویال در منابع مختلف بسیار متفاوت و روزی 1 تا 12 گرم ذکر شده است.

هم چنین مهم ترین نکته بعد از خرید ژل رویال، طریقه مصرف ژل رویال هست. بهترین زمان مصرف ژل رویال صبح و به صورت ناشتا و به روش زیر زبانی است. به این ترتیب که شاه انگبین خالص به مدت 10 تا 30 ثانیه زیر زبان قرار گیرد تا به صورت کامل در دهان حل شده و جذب زبانی صورت پذیرد.

میزان روزانه یک تا سه گرم شاه انگبین تازه و خام برای افراد بزرگسال و نیم گرم برای کودکان بالای 5 سال در زمان صبح، به صورت ناشتا و به روش زیر زبانی مورد توافق اغلب کارشناسان زنبوردرمانی است.

4- خواص ژل رویال برای سیستم ایمنی و تعدیل آن

ویتامین های مختلف بخصوص ویتامینهای گروه B از جمله ویتامین B1 (تیامین)، B2 (ریبوفلاوین)، B3 (نیاسین)، B5 (پنتوتنیک اسید)، B6 (پیریدوکسین) و ویتامین H (بيوتين) به طور قابل ملاحظه ای در این محصول خارق العاده وجود داشته و ارزش تغذیه ای بسیار بالایی به آن بخشیده است. هم چنین ژله رویال به علت محتوای بالای آنتی اکسیدانی خود، دارای تاثیر بسزایی در تقویت سیستم ایمنی می باشد.

شواهد بیانگر آن هستند که شاه انگبین، دارای خواص آنتی باکتریال بوده و سبب تعدیل پاسخدهی سیستم ایمنی می گردد. تجویز ژل رویال با کاهش سطح پروستاگلاندین ها و افزایش درصد لنفوسیتها، پلاکت ها، پروتئین و آلبومین موجب تقویت سیستم ایمنی می گردد.

جامعه ی زنبور عسل دو عضو ماده را در خود جای داده است: زنبور ملکه و زنبورهای کارگر.

این دو شکلی بودن به تفاوتهای ژنتیکی ربط یا بستگی ندارد بلکه نوع تغذیه زنبورها با رویال ژل بستگی دارد. اخیرا محققین دریافته اند که یک پروتیین بنام رویالکتین در ژله رویال باعث تمایز لارو زنبور عسل می شود. یعنی تغذیه یا عدم تغذیه با رویال ژلی باعث میشود یک لارو معمولی به سلطنت در کندو برسد و ملکه یا تبدیل به یه زنبور کارگر معمولی شود. اين ژل سلطنتی نقش مهمـي در تغذيـه ملكه دارد. تغذيه با ژل رويـال عامـل بـزرگتـر بـودن جثه، قدرت باروري زياد، سیستم ایمنی منسجم تر و بيشتر بودن طول عمر ملكه ميباشد.

لذا به منظور ایجاد تعادل در منابع طبیعی و برآورد نیازهای مردم بایستی اقداماتی را مورد توجه قرار داد که در عین رفع نیازمندیهای غذائی جامعه منجر به بهبود و یا لااقل حفظ محیط زیست شود. در این رابطه زنبورعسل با توجه به بیولوژی و تنوع تولیدات خود می تواند جایگاه ویژه ای در تأمین غذا داشته باشد.

مقالات علمی مرتبط با ژل رویال

5- خواص ژل رویال برای اعصاب و سیستم عصبی

ژله رویال یکی از موادی است که به دلیل ترکیبات درونی خود می تواند برای تقویت سیستم عصبی مفید و کاربردی باشد. به همین علت است که تلاش می شود تا محققان به ترکیبی از ژل رویال دست پیدا کنند که به صورت قطعی بتواند بر روی سیستم عصبی و تقویت آن اثر بگذارد.

تحقیقات فعلی دانشمندان، علت اصلی اثرگذاری ژل رویال برای تقویت سیستم عصبی را وجود ماده موثر اصلی ژل رویال یعنی 10HDA بیان می کند. همچنین به نظر می رسد 10-هیدروکسی دکانوئیک اسید از جمله مواد تاثیرگذار بر روی سیستم عصبی است که خوشبختانه در شاه انگبین می توانیم آن را پیدا کنیم. تحقیقات فعلی بر روی اثرگذاری این ترکیبات درونی ژل رویال بر روی موش های آزمایشگاهی بوده است.

6- خواص ژل رویال برای قلب و عروق

طی یک تحقیق انجام شده در دانشگاه ناکازاکی ژاپن، حیوانات آزمایشگاهی که با رویال ژل تغذیه شده بودند ۸۵% افزایش در قطر استخوان هایشان مشاهده و استخوان سازی تقویت شده بود. کاهش کلسترول خون به میزان ۵۰%، انرژی زا برای ورزشکاران و افراد پرکار، کاهش دردهای دوران یائسگی در زنان (منوپوز) و جبران کاهش ترشح تستوسترون (آندروپوز) با عملکرد شبه تستوسترون در مردان، حفظ تعادل هورمونی در بدن، افزایش نیروی جنسی، تنظیم فعالیت غده تیروئید، از دیگر ویژگی های مهم ژله رویال می باشد.

هم چنین طبق مقالات آزمایشگاهی معتبر، مصرف شاه انگبین در انسان بصورت خوراکی، متابولیسم لیپوپروتئین را بهبود می بخشد و کلسترول تام (TC) و بصورت مشخص کلسترول بد (LDL) را کاهش می دهد که در سلامت قلب و عروق بسیار موثر و مفید می باشد.

خواص ژل رویال-خواص درمانی ژل رویال-معجزه ژل رویال-طعم ژل رویال-رنگ ژل رویال-کیا با ژل رویال باردار شدن-قیمت ژل رویال برای ناباروری-عسل فروردین

7- خواص ژل رویال برای دیابت

اولین و مهمترین هدف در پیشگیری، کنترل و درمان بیماری دیابت یا مرض قند، بهبود وضعیت قند خون و حفظ آن در محدوده نرمال است. ترکیبات آنتی اکسیدانی می تواند با بهبود هیپرگلیسمی مزمن از عوارض ماکرو عروقی و میکروواسکولار دیابت ملیتوس جلوگیری کند. در افراد مبتلا به مرض قند (دیابت) با مصرف مستمر و منظم ژل رویال، کاهش در دریافت انسولین به میزان ۵۰% مشاهده شده است. بنابراین در کنار بهره مندی از اثرات شبه انسولین ژله رویال، کبد کمتر صدمه دیده و از فواید بیشمار شاه انگبین نیز استفاده می گردد.

هم چنین ژله رویال در درمان بیماریهای سیستم عصبی مثل فراموشی، پارکینسون و آلزایمر به علت غنی بودن از نظر استیل کولین و فسفولیپیدها بسیار مؤثر می باشد. مصرف مرتب و روزانه ژله رویال اصل می تواند به بهبود وضعیت گلیسمی، پروفایل لیپیدی و استرس اکسیداتیو در دیابت شیرین کمک کند. افرادی که بطور مرتب ژله رویال و گرده مصرف نموده اند، کاهش شدت، تعداد حملات و حتی عدم بروز حملات صرع تا چندین ماه در منابع مختلف ذکر شده است. 

پیشنهاد مطالعه:
ژل رویال چیست؟ بررسی 12 خواص ژل رویال

خواص ژل رویال برای درمان ناباروری مردان و زنان

مصرف ژل رویال خالص دردوران بارداری جهت رشد جسمانی و ذهنی کودکان نقش بسیار مهمی دارد. در درمان نازائی و نارسایی های حاملگی مصرف آن به عنوان یک داروی بسیار موثر توصیه می شود. در کشورهای اروپایی و آمریکای جنوبی در خانواده های نازا که با مصرف منظم ژل رویال بچه دار شده اند در منابع بسیاری گزارش شده است. در زنان با افزایش قابلیت تلقیح و در مردان با افزایش کیفیت اسپرم سبب حاملگی موفق و بچه دار شدن می گردد.

رویال ژلی، یک انرژی زای طبیعی، هدیه ای برای باروری در بسته بندی کوچک است. این ماده دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می باشد که از آسیب رسیدن به سلول های دستگاه تناسلی جلوگیری می کند. فیتو استروژن های موجود در شاه انگبین موجب تقویت باروری می شود. مقالات منتشر شده، اثرات ژل رویال روی تقویت قوای جنسی و افزایش قدرت باروری در آقایان را نسبت به زنان بیشتر تایید می کنند.

خواص ژل رویال برای درمان ناباروری مردان و زنان

ژله رویال یک منبع غنی از ویتامین B5 است که خواص بسیاری برای پوست و مو دارد. این ویتامین، رشد سریع مو را تضمین، به حجم دهی بیشتر مو کمک کرده و در عین حال ریزش مو را کاهش می دهد. نحوه مصرف: بصورت روزانه 1 میلی لیتر (یا 1 قطره) را روی ناحیه مورد نظر بدون هیچ افزودنی بمالید و ماساژ دهید.

8- خواص ژل رویال برای پوست و مو و زیبایی

از آنجا که ژل رویال غنی ترین ماده بیولوژیک و یکی از کامل ترین هاست و توقعات و خواسته های زیادی را تا به امروز در درمان بیماری های زیادی نشان داده و تاثیرات زیادی بر تنظیم و عملکرد اعضای بدن داشته بسیار مورد توجه است. رویال ژل با تاثیر بی نظیرش در تنظیم غدد داخلی و ترشح هورمون ها مخصوصا در خانوم ها در ایجاد آرامش و تقویت اعصاب و همچنین جلوگیری از پیری زودرس، عالی عمل می کند.

وجود “کلاژن” در ژل رویال این ماده حیاتی و خاص در حفظ جوانی و طراوت پوست و مو باعث شده تا ژله رویال یکی از ۵ ماده ی غذایی باشد که برای حفظ زیبایی و جوانی و جلوگیری از پیری زودرس و از بین بردن چین و چروک به شما پیشنهاد شود. در بسیاری از محصولات آرایشی در دنیا امروزه از خاصیت ترمیم کنندگی شاه انگبین بعنوان محور اصلی محصولات استفاده می شود.

با استناد به مقاله ای از دکتر کینگ با موضوع فواید و خواص ژل رویال برای پوست به این نتیجه می رسیم که شاه انگبین حاوی یک لیپید یا اسید چرب بسیار با ارزشی به نام 10-هیدروکسی2-دسنوئیک اسید (یا به اختصار 10HDA) است که تولید فیبروبلاست را در کلاژن بدن تحریک می‌کند. ژله رویال با افزایش تولید کلاژن پوست می تواند به درمان و پیشگیری از لک صورت، خطوط ریز، چین و چروک و افتادگی پوست موثر باشد.

9- بهبود روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید با رویال ژل

نتایج حاصل از آزمایش مصرف ژل رویال برروی ۱۲۵ بیمار مبتلا به آرتروز بسیار امیداوار کننده بوده است و همچنین در درمان و پیشگیری از روماتیسم و تنگی نفس اثرات مفیدی نشان داده است. طی سی سال گذشته، تولیدات زنبور عسل مخصوصاً ژل رویال اصل یا ژل سلطنتی و گرده زنبور عسل، از طرف متخصصین سرطان شناسی، بیماریهای زنان، متخصصین داخلی و دامپزشکان در بسیاری از دانشگاهها و مراکز پژوهشی سراسر دنیا موضوع تحقیق بوده و هم اکنون سالانه صدها پروژه تحقیقاتی در مورد این مواد انجام می گیرد.

روند رشد جمعیت و ارتقاء آگاهی های عمومی در چند دهه گذشته نیازهای تازه ای را فراروی مسئولین و محققین قرار داده است. زیرا به دنبال این رشد فشار زیادی به منابع طبیعی و محیط زیست وارد آمده و از طرف دیگر نیاز روز افزون برای تأمین غذا منجر به تشدید این روند گردیده است.

خواص ژل رویال برای کودکان- ژل رویال اصل

10- خواص ژل رویال برای کودکان

ژل رویاله یکی از محصولات طبیعی زنبورعسل با ساختار شیمیایی پیچیده است که خواص درمانی آن را بهبود بخشیده و طیف بسیار متنوعی از مواد مؤثر مفید و ضروری بدن را تامین می کند. با توجه به اینکه شاه انگبین یا ژل رویال اصل بعنوان غنی ترین ماده بیولوژیک جهان شناخته شده است می تواند بعنوان بهترین و کامل ترین مکمل غذایی برای کودکان مخصوصا در سنین رشد استفاده شود.

یکی از قوی ترین عملکردهای شاه انگبین در حوزه ی فعالیت های مغزی و حافظه و هوش است که با توجه به نوپا بودن کودکان و در حال رشد بودن ناحیه ی مغزی کودکان، ژله رویال میتواند در رشد حداکثری و کامل و بهتر به کودکانمان کمک کند و حتی در سنین بالا از فراموشی و بیماری های مغزی و عصبی جلوگیری کند.

11- ژله رویال؛ محرک رشد و اثرات ضد پیری

ژل رویال با عنوان «اکسیر جوانی و زندگی» شهرت پیدا کرده است. در یونان باستان از رویال ژلی به عنوان «شهدی که جاودانگی را به خدایان بخشید» شناخته می شد. همچنین این ماده، یکی از اسرار زیبایی کلئوپاترا (ملکه مصر) شناخته می شد که توسط ارسطو فیلسوف بزرگ یونانی به او معرفی شده بود. از آن زمان تاکنون، رویال ژل به عنوان ماده ای معجزه آسا به ثبت رسیده که در طول دوران به ملکه زنبورعسل طول عمر، قدرت و استقامت می بخشد. امروزه، ژل رویال هم مانند عسل طبیعی همچنان مورد توجه قرار می گیرد.

هم چنین با توجه به تحقیقاتی که در دانشکده پزشکی جیفو (GIFU) در ژاپن انجام شده، نشان میدهد هورمون جنسی دهیدرواپی آندروسترون (DHEA) که در طول عمر و با کهولت سن بصورت طبیعی کاهش می یابد و بعنوان یک شاخص بالقوه طول عمر در انسان شناخته می شود با مصرف مداوم شاه انگبین افزایش پیدا می کند و سطح حداقلی خود را حفظ می کند.

12- اثرات ضد باکتریایی، بهبود زخم ها و بهبود خشکی چشم با ژل رویال

چشم ها از مهم ترین و آسیب پذیرترین اندام‌های بدن انسان می باشند. عوامل بسیاری مانند تغذیه نامناسب، ژنتیک، پیری و فشار زیاد به چشم‌ها، موجب ضعف بینایی یا از دست دادن کامل بینایی شوند. یکی از بهترین مواد طبیعی و محصول ارگانیکی که به اعتقاد محققان به عنوان معجزه ژل رویال برای سلامت چشم مطرح می شود، شاه انگبین است.

ژله رویال اگر به صورت روزانه و مرتب مورد استفاده قرار گیرد، اثرات بی نظیری روی بینایی و سلامت چشم افراد دارد. هم چنین این ماده خارق العاده در بهبود و درمان زخم ها، خراشیدگی و اثرات ضد باکتریایی آن بسیار موثر واقع شده است. این موارد به صورت بالینی مورد آزمایش قرار گرفته و نتایج آن در برخی مقالات علمی به چاپ رسیده است.

عوارض ژل رویال

مصرف شاه انگبین می تواند در برخی افراد باعث بروز حساسیت شود. افراد دارای سابقه بیماریهای آلرژیک و آسم بایستی در مصرف آن احتیاط کنند. مصرف ژله رویال در برخی از افراد می تواند واکنش های آلرژیک همچون تنگی نفس، التهاب پوستی و حتی شوک آنافیلاکسی شدید ایجاد نماید. توصیه می شود افرادی که برای اولین بار این محصول را مصرف می کنند ابتدا از دوزهای بسیار کم و ترجیحاً مخلوط ژله عسل شروع نمایند.

افرادی که به کنه ی گرد و غبار خرچنگ، سوسری و نیش زنبورعسل حساسیت دارند، تحت تاثیر واکنش آلرژیک قرار خواهند گرفت و قطعاً به مصرف ژله رویال نیز حساسیت خواهند داشت و توصیه می شود این افراد در مصرف آن احتیاط نمایند. در صورت بروز هرگونه واکنش آلرژیک به این ماده، حتماً مصرف را قطع کنید و یا در ارتباط با ادامه مصرف با پزشک یا کارشناس متخصص مشورت نمایید.

ژل رویال اصل- خواص ژل رویال روی بارداری-ژل رویال و بارداری-
ژل رویال چیست؟ بررسی 12 خواص ژل رویال

طریقه مصرف ژل رویال

بهترین طریقه مصرف ژل رویال به صورت زیر زبانی میباشد. به طوری که روزانه ۲ بار و هر بار یک قاشق چای خوری کوچک قبل از صبحانه و قبل از خواب مصرف شود کودکان بالای ۳ سال نیز روزی ۲ بار قبل از صبحانه و قبل از خواب نصف قاشق چای خوری کوچک میل شود. ژله رویال را نیز میتوان به صورت مخلوط با عسل مصرف کرد. شاه انگبین در عسل خراب و فاسد نمی شود و کاملاً خواصش حفظ میگردد و تا ۱ ماه در بیرون از یخچال میتوان آن را نگهداری کرد.

روش مصرف ژل رویال خالص و تازه، بصورت مرتب و روزانه، صبح ها بصورت ناشتا می باشد (یعنی بعنوان اولین چیزی باشد که میل می کنید) و باید آن را زیر زبان قرار بدید تا به مرور و با گذشت یک یا چند دقیقه جذب زیر زبانی صورت گیرد.

میزان مجاز مصرف شاه انگبین در دستورات مختلف، متفاوت و از روزی یک تا 12 گرم ذکر شده است. اما در مصرف عمومی این ماده شگفت انگیز، میزان روزانه 1 تا 3 گرم ژله رویال تازه و خام برای افراد بزرگسال و نیم گرم برای کودکان بالای 5 سال مورد توافق اغلب کارشناسان حوزه زنبور درمانی می باشد.

هم چنین مصرف شاه انگبین در مقادیر بالاتر نیز برای درمان های اختصاصی و طبق نظر پزشک خواهد بود. با در نظر داشتن اینکه، تعداد روزهای مصرف حتماً باید بین پنج تا ۳۰ روز باشد و در هر دوره مصرف نیز ۱۵ روز از مصرف آن اجتناب شود. حداکثر میزان استفاده، سالانه با در نظر گرفتن دوره عدم مصرف 180 گرم خواهد بود.

مقدار مخلوط ژل رویال با عسل ۱۰۰گرم ژل با یک کیلو عسل خالص مخلوط گردد و روزی دو بار هر بار یک قاشق غذا خوری قبل از صبحانه و قبل ازخواب میل شود. مخلوط ژل و عسل را نیز میتوانید به صورت زیر زبانی میل نمایید چون مقدار زیاد آن از طریق بزاق دهان زودتر جذب بدن میشود. به یاد داشته باشید جهت کسب نتیجه مطلوب از هر ماده غذایی مصرف زیرزبانی نتیجه بهتر و سریعتر در پی دارد و اکیدا توصیه میشود. شاه انگبین را هم با عسل و هم به صورت خالص می توان مصرف نمود.

به علاوه رویال ژل را می توان به صورت سرم هم تزریق نمود (Api serum) که در این صورت نتیجه بهتری عاید خواهد شد. شاه انگبین را به صورت خالص برای کودکانی که بیش از یک سال سن دارند روزانه ۳۰ – ۲۰ میلیگرم نیم ساعت قبل از صبحانه با استفاده از قاشق کوچکی زیر زبانی مصرف می کنند. مدت معالجه ۲۰ روز می باشد که پس از یک هفته فاصله دوباره باید تکرار شود. این مقدار برای افراد مسن روزانه ۱۰۰ – ۵۰ میلیگرم می باشد که روزانه دو یا سه وعده ۳۰ دقیقه قبل از غذا باید مصرف شود.

بنا به عقیده برخی از دانشمدان مصرف ژله رویال باید با وزن انسان رابطه مستقیم داشته باشد و این رابطه مقدار یک میلیگرم ژله خالص در مقابل یک کیلو وزن در روز می باشد. به علاوه بنا به نظریه ای چون ممکن است اسید معده در خاصیت ژل رویال اثر کند در بعضی از کشورها آنها را داخل کپسول های مخصوص قرار می دهند که این کپسول ها در داخل معده حل نمی شود و نتیجه کپسول مستقیماً وارد روده می شود و در آنجا هضم شده مستقیماً وارد خون میگردد.

ژل رویال اصل را می توان با عسل مخلوط و بعد مصرف نمود، برای این کار ۱۰۰ گرم از این ماده را با یک کیلوگرم عسل مخلوط می کنند و مخلوط را در یخچال نگهداری کرده و در مدت 8-12روز بایستی مصرف گردد. ضمناً شاه انگبین را به صورت مخلوط با گرده و یا مخلوط با آب نیز استفاده می شود. ژله رویال در سایر مکمل های غذائی نیز استفاده می شود، استفاده از ژل رویال به عنوان یک عنصر محرک به علت داشتن ویتامین 5B (اسید پانتوتنیک) در بسیاری از تولیدات بهداشتی استفاده می شود.

مهمترین روش مصرف ژل رویال که امروزه در بیشتر کشورهای خارجی معمول است. تزریق زیر جلدی یا پوستی و یا درون ماهیچه ای (عضلانی) آن است و از طریق زیر زبانی هم مورد استفاده زیادی دارد زیرا به سرعت توسط مخاطهای زیر زبانی جذب شده و بدون گذاشتن از روده وارد جریان خون میگردد. مصرف زیر زبانی آن، امکان جذب سریع عناصر فعال آن را بدون دخالت شیره معده فراهم میکند.

ژل رویال چگونه تولید می شود؟ ویدیو برداشت و تولید ژل رویال
ژل رویال چیست؟ بررسی 12 خواص ژل رویال

موارد استفاده شاه انگبین

شاه انگبین در درمان نازایی و ناتوانی جنسی در آقایان و خانم ها، کاهش عوارض در افرادی که شیمی درمانی میشوند (قبل و بعد شیمی درمانی)، کمک به رفع تومور مغزی، سرطان خون، رفع مشکلات معده و تهوع زیاد حتی در افرادی که قادر به خوردن آب میوه هم نبودند،نتایج بسیار مطلوبی را به جا گذاشته است. درمان آرتروز آرتروز و رماتیسم بیشتر در خانم ها، درد های مفصلی حتی در کودکان، درمان و پیشگیری از پوکی استخوان، هم چنین در درمان دیسک کمر نیز از دیگر فواید این ماده است. 

ژل رویال برای درمان دیابت، رفع گرفتگی رگها و مشکلات قلبی و عروقی، بهبود زخم های شدید در دست و پاها، تقویت عمومی بدن حتی در ورزشکاران حرفه ای و آماتور نیز مفید است. همچنین جهت رفع مشکلات رشد بیشتر در کودکان، کنترل سرطان ها، رفع چین و چروک پوست و سیاهی دور چشم بیشتر در خانم ها و… را می توان از جمله بیشمار موارد استفاده از این ماده شگفت انگیز نام برد.

ژله رویال به نور، گرما و هوا حساس است و حتماً باید به صورت دربسته در ظروف با رنگ تیره و ترجیحاً دوجداره نگهداری شود. هم چنین شاه انگبین را می توان تا ۶ ماه در یخچال (دمای ۳-۵ درجه سانتیگراد) و تا ۲ سال در فریزر (دمای 18- درجه سانتی گراد) حفظ کرد. مخلوط عسل با ژله نیز به مدت 2 ماه در دمای اتاق قابل نگهداری است. باید توجه داشت از آنجایی که مواد مؤثر ژله رویال، در مجاورت با اکسیژن هوا به سرعت اکسید می شوند حتما آن را در ظروف تیره قرار بدید.

در صورت نگهداری غیر اصولی در دمای بالا و یا تماس زیاد با هوا و نور به تدریج رنگ آن تیره تر می شود، کیفیت آن کاهش می یابد و خواص خود را از دست می دهد. در صورت تداوم این شرایط امکان ترش و فاسد شدن آن نیز وجود دارد که غیر قابل مصرف خواهد شد.

مخلوط شاه انگبین و عسل تا دو سال در دمای اتاق (۲۵ درجه سانتیگراد) قابل حفظ و نگهداری خواهد بود. البته با توجه به دو فاز شدن مخلوط ژله رویال و عسل، توصیه می شود حتماً به صورت تازه مصرف شده و قبل از مصرف نیز خوب هم زده شود. دیگر این که باید توجه داشت در تهیه مخلوط ژله عسل، حتماً از عسل های طبیعی با رطوبت پایین (حداکثر ۱۶ درصد) استفاده شود.

استفاده از عسل های با رطوبت بالا، موجب کاهش مدت زمان نگهداری آن می شود. هم چنین امکان ترش شدن و کپک زدن عسل را افزایش می دهد که باعث فاسد شدن مخلوط ژله عسل خواهد شد.

مصرف مخلوط شاه انگبین و عسل برای مصارف روزانه و برای افرادی که به ژله رویال حساسيت دارند و یا طعم خام آن را نمی پسندند انتخاب بهتری است.

خشک کردن انجمادی یا لیوفیلیزاسیون فرآیند دیگری است که به طور گسترده برای خشک کردن و بهبود پایداری انواع محصولات دارویی به ویژه ژله رویال مورد استفاده قرار می گیرد.

در واقع در این روش تحت شرایط خلا، رطوبت شاه انگبین به کمتر از ۵ درصد کاهش پیدا می کند و این ماده که به شکل ژله مانند و با رطوبت بالاست به پودر تبدیل می شود.

در این روش مواد موثر همچون اسیدهای چرب، پروتئین ها و قندها از بین نرفته و کیفیت کلی ژله رویال به طور قابل توجهی کاهش نمی یابد.

ژل لیوفیلیز شده، به صورت پودر سفید تا کرم رنگ و با طعم ترش و تیز بوده و در دمای اتاق ماندگاری بالایی دارد. ژله رویال لیوفیلیز شده در مقایسه با شاه انگبین تازه چند مزیت دارد.

از جمله: نسبت به دما حساسیت کمتری خواهد داشت و می توان آن را برای مدت طولانی تری نسبت به حالت ژله ای آن در دمای اتاق حفظ و نگهداری کرد.

هم چنین پودر ژل رویال که از نتیجه لیوفیلیز کردن بدست می آید، کاربرد بهتر و موثرتری در تهیه انواع قرص و کپسول خواهد داشت و جهت فرآوری محصولات جدید ارجحیت بالاتری دارد.

ژل رویال پودر-پودر ژل رویال- ژل رویال-

10 پاسخ

  1. سپاس بابت مطلب خوبتون – خرید عسل طبیعی از زنبورستان فروردین بهترین انتخابی بود که داشتم بین بقیه فروشگاه های عسل طبیعی

  2. عایا با ژل رویال میتوان سرطان رو درمان کرد ؟ اصلی ترین خواص ژل رویال چیه ؟ امکانش هست به صورت خلاصه خواص ژل رویال رو توضیح دهید ؟

  3. با عرض سلام و خدا قوت
    مطالبتون واقعاً مفید و جامع بود، بنده به شخصه لذت بردم و استفاده کردم

  4. خواص ژل رویال اینقدر تاثیر گزار میباشد که فایده ای مهم و اساسی در بهبود عملکرد بدن هنگامی که سرطان داریم باشد ؟

  5. سلام
    چطور می تونم تشخیص بدم ژل رویالی که خریدم اصله یا نه
    ممنون میشم کمکم کنید

  6. سلام ممنون برای اطلاعات خوبی که دادید فقط یه سوال دارم و اینکه هزینه آزمایش ژل رویال چقدر و چطور باید انجام بدیم اگر بخوایم کیفیت ژل رویالی رو که داریم بسنجیم

    1. درود بر شما
      هزینه آزمایش ژل رویال با توجه به فاکتورهای مورد نظر و آزمایشگاه آزمون کننده متفاوت هستش ولی سه فاکتور ماده موثره یا 10HDA و پروتیین کل و رطوبت سه فاکتور اصلی هستن که تقریبا با هزینه بصورت میانگین 1500 هزارتومان قابل انجام هستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.